شیرین سپیدنام

شیرین سپیدنام

طراح موشن گرافیک، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

مرموزترین یافته های باستانی که اخیراً کشف شده است

هر سال در میان اکتشافات باستانی زیادی که در سراسر جهان صورت می‌گیرند، یافته‌های رازآمیزی وجود دارند که معماها و پرسش‌های تازه‌ای را دربارۀ شیوۀ زندگی انسان‌ها در دوره‌های گذشته برای ما مطرح می‌کنند.

فرادید: یکی از اکتشافات باستانی رازآلود در سال گذشته پیدا کردن حدود ۲ هزار جمجمۀ مومیایی‌شدۀ قوچ در اطراف معبد شهر تاریخی ابیدوس در مصر بود. این معبد بیش از سه هزار سال قبل توسط رامسس دوم برپا شده بود. تعداد سرهای یافت شده برای همۀ مصرشناسان شگفت‌آور بود.

مورد دیگر یک «چاه آرزو» با قدمت ۳۰۰۰ سال بود (تصویر بالا) که پر از سنجاق لباس برنزی، سفال، مهره و آثاری از گیاهان و دیگر اشیاء با ارزش بود. باستان‌شناسان فکر می‌کنند ساکنان عصر برنز این منطقه دارایی‌های خود را به عنوان نذر و پیشکش به خدایان در چاه دفن می‌کردند تا خواسته‌ها و آرزوهایشان به این وسیله برآورده شود.

رازآلودترین یافته‌های باستانی که با تازگی کشف شده‌اند

سرهای مومیایی قوچ در ابیدوس مصر

رازآلودترین یافته‌های باستانی که با تازگی کشف شده‌اند

برخی از اشیائی که در چاه آرزو کشف شدند

یکی دیگر از یافته‌های اسرارآمیز سال 2023 را یک شکارچی گنج در بلژیک با فلزیاب خودش کشف کرد؛ قطعه‌ای از یک شی 12 وجهی موسوم به «دودکاهدرون» که قدمتش به بیش از 1600 سال قبل می‌رسد و باستان‌شناسان فکر می‌کنند ممکن است برای پیش‌بینی آینده و انجام جادوگری از آن استفاده شده باشد. البته نظریات دیگری هم دربارۀ اشیایی مثل این وجود دارد که آن‌ها را به عنوان ابزار اندازه گیری، تقویم، سلاح یا زیورآلات معرفی می‌کنند.

رازآلودترین یافته‌های باستانی که با تازگی کشف شده‌اند

یک دودکاهدرون کامل رومی؛ این اشیاء هنوز یک معمای حل نشدۀ باستان‌شناسی به شمار می‌روند

کشف جادویی‌تری که سال گذشته اعلام شد، یک اتاق دفن در مجموعه اهرام مصر بود. یک کاتب سلطنتی به نام جهوتیمحات درخواست کرده بود که آرامگاه او را با طلسم‌هایی برای دفع مارها پر کنند. میروسلاو بارتا، مصرشناس، گفت: «چنین تأکید شدیدی بر طلسم مارها احتمالاً نتیجه انتخاب شخصی صاحب مقبره بوده است. هیچ مورد مشابهی که این مقدار طلسم در آن باشد قبلا یافت نشده بود».

رازآلودترین یافته‌های باستانی که با تازگی کشف شده‌اند

مقبره‌ای مصری که دیوارهای آن پوشیده از طلسم‌های حک شده‌ای است که برای دفع مارها نوشته شده‌اند

همچنین در فلسطین، یک مقبره 3500 ساله کشف شد که یافتۀ شگفت‌انگیزی در آن به چشم می‌خورد: جمجمه‌ای که تحت عمل جراحی مغز قرار گرفته بود. بر اساس عدم رشد استخوان پس از عمل، معلوم بود که بیمار احتمالاً در حین عمل یا مدت کوتاهی پس از آن فوت کرده است. باستانشناسان خاطرنشان کردند که با اینحال سؤالات بسیاری باقی می‌ماند: «آیا به بیمار مقداری بی‌هوشی داده شده است یا ماده‌ای که ذهن را تغییر می‌دهد؟ یا اجازه داده بودند که او درد طاقت‌فرسای جراحی را تحمل کند؟ و کدام تنگناها یا امیدهای واهی در آن زمان به چنین گام افراطی‌ای منجر شده بود؟»

رازآلودترین یافته‌های باستانی که با تازگی کشف شده‌اند

در این مقبره بقایای اسکلت دو برادر کشف شد که یکی از آن‌ها تحت عمل جراحی مغز قرار گرفته بود

در مصر، مقامات میراث فرهنگی از کشف یک راهروی پنهان در هرم بزرگ جیزه خبر دادند. هدف این سازۀ مرموز نامشخص است، اما برخی کارشناسان معتقدند گنجاندن اتاقک یک انتخاب مربوط به معماری بنا بوده بوده و به توزیع وزن در ساختار سنگی عظیم کمک می‌کرده است.

رازآلودترین یافته‌های باستانی که با تازگی کشف شده‌اند

اتاقک مرموزی که در هرم بزرگ مصر کشف شد

شیرین سپیدنام
شیرین سپیدنام طراح موشن گرافیک، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋