شیرین سپیدنام

شیرین سپیدنام

طراح موشن گرافیک، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران
توسط ۱ نفر دنبال می شود

جزئیات شکایت آجورلو از قربان زاده

باشگاه استقلال در حدود ۹ ماه اخیر با مشکلات مدیریتی عجیب و بی‌سابقه‌ای مواجه بوده که مشخصا از روز برکناری مصطفی آجورلو و دقیقا ۲۳ مهرماه سال ۱۴۰۱ تشدید پیدا کرده که درنهایت باعث شده تا وضعیت وخیم و بحرانی برای این باشگاه در آستانه فصل جدید رقم بخورد.

فرهیختگان: باشگاه استقلال در حدود ۹ ماه اخیر با مشکلات مدیریتی عجیب و بی‌سابقه‌ای مواجه بوده که مشخصا از روز برکناری مصطفی آجورلو و دقیقا ۲۳ مهرماه سال ۱۴۰۱ تشدید پیدا کرده که درنهایت باعث شده تا وضعیت وخیم و بحرانی برای این باشگاه در آستانه فصل جدید رقم بخورد. بعد از برکناری آجورلو که هنوز هیچ مقام مسئولی به صراحت درخصوص علت آن اظهارنظر نکرده، علی فتح‌الله‌زاده و سپس حجت کریمی مدیریت باشگاه استقلال را برعهده گرفتند که هیچ‌کدام عملکرد موفقی نداشتند و درنهایت علی خطیر به‌عنوان سرپرست جدید سکاندار کشتی بحران‌زده آبی‌ها شده است.

حسین قربان‌زاده رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی (که به تازگی از این سمت کنار رفته) در زمان مسئولیت آجورلو رابطه نزدیکی با مدیرعامل وقت باشگاه استقلال داشت، با این وجود همچنان از علت برکناری مدیرعامل اسبق آبی‌پوشان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. او تقریبا از بهمن ماه سال قبل و مشخصا سه ماه پس از کنار رفتن آجورلو به شکل عجیبی اظهارنظر و مصاحبه‌های تندی علیه وی را آغاز کرد که بعضا و در برخی موارد متناقض به نظر می‌رسید. قربان‌زاده همچنین پس از آن مصاحبه‌های مشابه یا حتی شدیدتری علیه علی فتح‌الله‌زاده و حجت کریمی انجام داد و حالا شنیده می‌شود هر سه مدیرعامل سابق استقلال از رئیس قبلی سازمان خصوصی‌سازی شکایت کرده‌اند، شکایاتی که هرچند درنهایت سودی به حال باشگاه استقلال و وضعیت بحرانی آبی‌پوشان ندارد اما حداقل در منظر رسانه‌ها و افکار عمومی می‌تواند بخشی از ابهامات را رفع کند.

در این بین و آن‌طور که گفته می‌شود شکایت آجورلو پر و پیمان‌تر و گسترده‌تر از سایر مدیران عامل سابق استقلال است. در این بین به جزئیات جالب توجهی در موضوع این شکایت دست یافته ایم که به نظر می‌رسد بخش زیادی از ابهامات موجود درخصوص وضعیت فعلی و عملکرد مدیران سابق باشگاه استقلال را روشن می‌کند. براساس اطلاعات به دست آمده مصطفی آجورلو مشخصا ۶ مورد از اظهارات حسین قربان‌زاده در این مدت را مصداق نشر اکاذیب دانسته و در این شکایت درخواست کرده رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی مستندات خودش در این موارد را ارائه داده و ادعاهای مطرح‌شده را ثابت کند.

نمی‌توانیم از آجورلو شکایت کنیم

براساس بند اول این شکایت، رئیس سابق خصوصی‌سازی در تاریخ 27 دی سال 1401 چند ماه پس از برکناری آجورلو و زمانی که هنوز رابطه نزدیکی با وی داشته، مدعی شده بود امکان شکایت کیفری از مدیرعامل سابق استقلال وجود ندارد؛ چراکه موارد ذکر شده از جانب وی مصداق جرم کیفری نیست. قربان‌زاده در این مصاحبه گفته بود: «اگرچه در استقلال مبالغی خارج از مصوبه هزینه شده اما آجورلو این مبالغ را برای خودش برنداشته است و موضوع آقای آجورلو کیفری نیست که بخواهیم از او شکایت کنیم.»

با این وجود مشخص نیست در فاصله این مصاحبه تا روز 23 اسفند چه اتفاقی افتاده که قربان‌زاده در مصاحبه کاملا متفاوت دیگری اعلام می‌کند: «مدیرعامل و هیات‌مدیره وقت باشگاه استقلال به اتهام کتمان وقایع مالی و عدم ارائه اطلاعات جامع و کامل مطابق مواد ۷۲ و ۷۵ قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، به مراجع قضایی معرفی شدند. مدیرعامل وقت باشگاه استقلال با هزینه‌کرد خارج از چهارچوب و عرف، لطمات عدیده‌ای به باشگاه استقلال وارد کرده است و متاسفانه علی‌رغم برگزاری جلسات متعدد و پیگیری‌های مکرر سازمان خصوصی‌سازی، اطلاعات مخدوش و ناقصی ارائه کردند و اعضای هیات‌مدیره وقت نیز به دلیل اهمال در نظارت و پیگیری امور باشگاه باید مورد پرسش و بازخواست قرار بگیرند.» بر این اساس قربان‌زاده تقریبا دو ماه پس از آنکه اعلام کرد امکان شکایت کیفری از آجورلو وجود ندارد، از وی و سایر اعضای هیات‌مدیره شکایت کرد که این موضوع و اظهارات متناقض یکی از موضوعات شکایت به شمار می‌رود.

کدام وثیقه میلیاردی؟

قربان‌زاده حدود دو هفته پیش در فضای کلاب‌هاوس و پس از آن در برنامه فوتبال برتر اعلام کرد وثیقه میلیاردی برای اعضای سابق هیات‌مدیره و مدیرعامل استقلال (آجورلو) صادر شده و حتی این افراد با قید وثیقه آزاد هستند. هدف از اعلام این موضوع ظاهرا این بوده که قربان‌زاده حقانیت خودش در ماجرای شکایت از آجورلو و هیات‌مدیره استقلال را ثابت کند و این پیام را به افکار عمومی بدهد که برنده این پرونده خواهد بود درحالی‌که براساس ادعای آجورلو و سایر اعضای هیات‌مدیره استقلال هیچ وثیقه مالی برای آنها صادر نشده است. عیسى محمدیان، وکیل آجورلو در این خصوص گفته بود: «بعد از شکایت خصوصى‌سازی از اعضاى سابق هیات‌مدیره استقلال، اسناد و مدارکى را که نشان مى‌دهد این شکایت واهى است ارائه کردیم. در پایان جلسه بازپرس محترم که باید در هر پرونده‌اى قرار تامین صادر کند با توجه به میزان توجه اتهام به موکل خفیف‌ترین قرار را صادر کرده یعنى صرفا الزام به حضور. به این معنى که در صورت لزوم به حضور بعدى، موکل در شعبه صرفا متعهد به حضور است. متاسفانه آقاى قربان‌زاده با بیان خبر کذب صدور وثیقه میلیاردى علیه آقاى آجورلو و سایر اعضاى هیات‌مدیره دنبال اثرگذارى منفى بر افکار عمومى است.» این مساله دومین موضوع شکایتی است که آجورلو را با عنوان نشر اکاذیب مورد پیگرد قانونی قرار داده است.

افزایش ۶۰۰ درصدی قرارداد!

حسین قربان‌زاده در گروه هواداران استقلال در فضای کلاب‌هاوس اعلام کرده بود مبالغ قرارداد بازیکنان استقلال در فصل دوم حضور آجورلو 600 درصد افزایش داشته است. وی در این مصاحبه مدعی شد استقلال در فصلی که با هدایت فرهاد مجیدی به قهرمانی رسید بین 60 تا 75 میلیارد تومان هزینه کرده که این رقم در فصل بعدی به حدود 450 میلیارد رسیده و بر این اساس آجورلو مبالغ قرارداد را حدود 600 درصد افزایش داده است. چندی بعد علی خطیر هم در مصاحبه‌ای مدعی شد مبالغ قرارداد بازیکنان استقلال در فصل قهرمانی حدود 75 تا 80 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که اسناد منتشرشده از سازمان لیگ و بعد از آن اسناد رسمی بخش مالی باشگاه استقلال نشان می‌دهد چنین ارقامی در فصل منجر به قهرمانی وجود نداشته و در کمترین روایت هزینه فصل قهرمانی به بیش از 160 میلیارد تومان رسیده است.

در سالی که استقلال به‌عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر رسید هزینه 60 تا 70 میلیارد تومان شاید برای برخی از تیم‌های متوسط یا حتی ضعیف لیگ برتر که در پله‌های پایینی جدول حضور داشتند منطقی به نظر می‌رسید، اما طبق اسناد رسمی مالی باشگاه استقلال این تیم در فصلی که با حضور آجورلو و هدایت مجیدی بدون شکست قهرمان لیگ برتر شد حدودا مبلغی معادل 270 میلیارد تومان هزینه داشته که مشابه سایر تیم‌های مدعی لیگ برتر بوده است. بر این اساس و در صورتی که در فصل اخیر هزینه استقلال به حدود 420 تا 450 میلیارد تومان رسیده باشد باز هم افزایش مبالغ قرارداد‌ها کمتر از 100درصد بوده و ادعای 600 درصدی افزایش مبالغ قراردادهای اعضای تیم استقلال در دو فصل بسیار عجیب به نظر می‌رسد. شاید در این موضوع که به سومین مورد شکایت آجورلو از قربان‌زاده تبدیل شده، اطلاعات نادرستی در اختیار رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است.

احمدی، مدیر امور مالی وقت باشگاه استقلال در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «از موضوعات مطرح شده در این روزها، مساله افزایش 600 درصدی قراردادها در دو فصل گذشته یا پرداخت دلارهای قطری به مدیران عامل گذشته باشگاه بوده است. در مورد افزایش 600 درصد که بدون شک این ادعا غیرواقعی و نادرست است؛ چراکه اسناد مالی و ارقام قراردادها کاملا مشخص و شفاف است. بدون تردید افزایش قراردادها در دو فصل اخیر کمتر از 100درصد بوده و به مرز دو برابر هم نرسیده است. در مورد دلارهای هوادار قطری هم تا جایی که من مطلع هستم، هیچ پرداختی به باشگاه صورت نگرفته و نه به صورت رسمی یا غیررسمی چنین موضوعی در یک سال گذشته نداشته‌ایم.»

پوز بانکی در امور مالی و حق حساب

رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی در همان مصاحبه معروف کلاب‌هاوسی و همچنین برنامه فوتبال برتر مدعی شد در بخش امور مالی باشگاه استقلال پوز شخصی قرار داشته که به وسیله آن، مبالغی دریافت می‌شده و این مساله نیز مشخصا چهارمین موضوع شکایت آجورلو علیه قربان‌زاده است. وی همچنین در بخش دیگری گفته بود: «من درمورد استقلال درخصوص یک فسادی حرف می‌زنم که کسانی آمدند بدنام کردند این باشگاه را. باید مطالبه کنید که ریشه این افراد کنده شود. نکته من در مورد کسی است که می‌رود در هتل اسپیناس پالاس یک بازیکنی را پنج برابر قرارداد می‌بندد و معلوم نیست آن پشت چی می‌گذرد؟ در مورد پوز شخصی هست که هر قراردادی می‌خواهند ببندند آن را می‌گذارند جلو و حق حساب می‌گیرند.» این اظهارات به روشنی اتهام فساد، دریافت درصد و حق حساب به مدیران وقت باشگاه استقلال است که علاوه‌بر اینکه پنجمین دلیل برای شکایت آجورلو به شمار می‌رود، شنیده می‌شود هر سه مدیرعامل سابق این باشگاه در این خصوص علیه قربان‌زاده شکایت کرده و از وی خواسته‌اند مدارک خودش درخصوص این موارد را ارائه بدهد.

احمدی، مدیر امور مالی وقت باشگاه همچنین در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «هیچ پوز شخصی در امور مالی باشگاه در طی این دوران وجود نداشته و این ادعا اساسا غلط و نادرست است. اگر در طول یک سال گذشته فردی در واحد یا بخش دیگری از پوز شخصی استفاده کرده باشد، هر کسی که چنین ادعایی را مطرح کرده باید آن را به اثبات برساند. اما آنچه من با اطمینان می‌توانم بگویم این است که در امور مالی به‌هیچ‌وجه چنین چیزی وجود نداشته و هیچ بازیکنی هم تا امروز مدعی نشده که از وی درصدی خواسته شده یا مبلغی را با یک پوز شخصی پرداخت کرده و مطرح کردن چنین مسائلی بدون دلیل و سند اخلاقی نیست.»

دلارهای هوادار قطری

قربان‌زاده همچنین در هر دو مصاحبه بر این موضوع تاکید کرده که هوادار قطری یا ساکن در قطر استقلال به هر سه مدیرعامل، دلارهایی را پرداخت کرده که در هیچ جایی به ثبت نرسیده و سرنوشت این دلارها مشخص نیست. مدیران عامل سابق باشگاه استقلال نیز که این ادعا را کذب می‌دانند در این موضوع هم از رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی شکایت کرده‌اند. این در حالی است که سالمی‌زاده هوادار قطری بود که پیش از این مصطفی آجورلو اعلام کرد در زمان وی برای سرمایه‌گذاری در ساخت یک استادیوم برای باشگاه استقلال اعلام آمادگی کرد اما هیچ‌ وجهی به این باشگاه پرداخت نکرد. بر همین اساس مدیرعامل سابق استقلال در ششمین مورد از موضوعاتی که به‌عنوان دروغ و نشر اکاذیب مورد اشاره قرار داده از دادگاه درخواست کرده مستندات و مدارک ادعای قربان‌زاده در این مورد را بررسی کند که در کدام زمان و مکان و چه مبلغی به مدیرعامل وقت یا باشگاه استقلال کمک مالی شده که این کمک به ثبت نرسیده و محل هزینه‌کرد آن نامشخص است؟

به نظر می‌رسد حسین قربان‌زاده که بسیاری دراین مدت به دلیل مصاحبه‌های متعدد از وی انتقاد می‌کردند برای اثبات شش مورد فوق و ارائه مستندات لازم در این خصوص کار آسانی در پیش نخواهد داشت.

شیرین سپیدنام
شیرین سپیدنام طراح موشن گرافیک، دانشجوی گرافیک دانشگاه تهران

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋