شیما شادکام

شیما شادکام

روزمرگی های یک دانشجوی مامایی علاقمند به هنر و کتاب
توسط ۲ نفر دنبال می شود

چگونه برای کار به عنوان یک مهندس لباس بپوشم؟ (لباس کار مهندسی)



انواع مختلفی از لباس کار مهندسی, جنس انواع لباس کار مهندسی

لباس کار مهندسی باید بسیار محکم باشد

 

لباس کار مهندسی باید چه پارامترهایی داشته باشد؟ 

لباس کار یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی در محیط های کاری مختلف است. امروزه در اکثر محیط های کاری از لباس کار استفاده می شود. مهندسین یکی از افرادی هستند که در محل کار باید لباس کار مهندسی بپوشند. این لباس باید ویژگی هایی داشته باشد که در این مطلب از توضیح خواهیم داد.

لباس کار مهندسی

انواع مختلفی از لباس کار مهندسی طراحی شده است. این لباس باید مطابق با الزامات محیط کار باشد و ضمنا متناسب با فصل ساخته شود. لباس کار مهندسی یا به شکل پیراهن شلوار است یا کاپشن شلوار و یا به شکل دو بنده و سرهمی است. به جز این مهندسین در محیط های کاری معمولا از کلاه کار، دستکش، کفش ایمنی و برخی دیگر از تجهیزات متناسب با نوع محیط استفاده می کنند. 

 

بسته به اینکه مهندس در کدام شغل باشد مثلا مهندس برق باشد، مهندس عمران باشد یا مهندس ساختمان و ... لباس کار او باید ویژگی های متفاوتی داشته باشد. البته ناگفته نماند که مهندس معمولا در انجام کار دخالتی ندارد و ین مورد بر عهده کارگران است و معمولا مهندس تنها بر کار نظارت دارد.

 

با این حال به جهت امکان خطر برای همه کارکنان یک محیط حتی مدیر و مسئول لازم است هنگام حضور در محل فعالیت کارگران همه لباس کار مناسب داشته باشند. 

لباس کار در محیط ها با توجه به سمت کارگران و کارمندان تقسیم می شود. مثلا رنگ و مدل لباس کارگران با لباس مهندس ناظر متفاوت است. لباس کار مدیران ارشد و سرپرستان هم با لباس مهندسین فرق دارد.

 

تنها چیزی که در همه لباس ها باید رعایت شود آن است که متناسب با خطرات محیط و طبق استاندارد HSE اروپا باشد و ضمنا از لحاظ ضخامت و حجم پشم شیشه یا پنبه داخلی با فصل یکی باشد. 

 

طراحی لباس کار مهندسی, لباس کار مهندسی تابستانی, لباس کار مهندسی

لباس کار مهندسی باید تحت استاندارد اروپا باشد

 

جنس انواع لباس کار مهندسی

پارچه هایی که برای لباس کارها انتخاب می شوند همگی باید بسیار محکم و خوش دوخت باشند. فرقی نمی کند که شما به چه کار فنی مشغول هستید یا مهندس چه بخشی هستید. لباس کار شما باید از حداقل های استاندارد برخوردار باشد.

 

از جمله پارچه هایی که برای تولید این لباس ایمنی استفاده می شود کجراه فلامت – ویسکوز و ترگال است. این دو جنس عموی تر هستند؛ با این حال در مواردی از پارچه های کتان هم برای تولید لباس مهندسی استفاده می شود. تنها کتان کمی گران تر است اما از لحاظ زیبایی و استحکام بر انواع دیگر برتری دارد. 

 

لباس های کار کتانی از لحاظ ضخامت و حجم پنبه استفاده شده با هم تفاوت دارند. این لباس ها هر چه ضخیم تر باشند مقاومت و محافظت بالاتری دارند و در عین حال گران تر هم هستند.

 

اگر در مشاغل پر خطری مانند برق کاری باشید بهتر است از لباس های کتان با حجم بالا مثلا 400 یا 500 گرمی استفاده کنید. در غیر این صورت همان 180 گرمی معمولی کافی است. فلامنت و جنس لی هم در بعضی از لباس های کار مهندسی استفاده می شوند که اغلب برای فصل سرد استفاده می شوند. 

 

تترون نیز یکی از پارچه هایی است که در دوخت لباس مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد. این جنس به جهت اینکه خنک است برای لباس کارهایی که در فصول گرم استفاده می شود یا مکان های گرم بهترین انتخاب است. 

 

لباس کار مهندسی, خصوصیات لباس کار مهندسی, قیمت لباس کار مهندسی

لباس کار مهندسی باید متناسب با فصل باشد

 

استانداردهای لازم برای انتخاب لباس کار مهندسی

برای انتخاب لباس کار مهندسی لازم است به مواردی دقت کنید. انواع گوناگونی لباس کار برای مهندسان تولید شده و شما با توجه به شغل و محل کار باید آن ها را انتخاب کنید. فاکتورهایی که شما باید هنگام خرید این لباس ها در نظر بگیرید به شرح زیر است:

• لباس کار باید از لحاظ حجم مواد گرم کننده مانند خز، پنبه یا پشم شیشه و جنس پارچه متناسب با فصل انتخاب شود. انواع پارچه های ضخیم و نازک در تولید لباس مهندسی به کار رفته است.

 

• لباس کار مهندسی باید اندازه تن شما باشد. اگر بزرگتر باشد شما را به زحمت می اندازد و پوشش استاندارد را هم ندارد و اگر خیلی تنگ باشد شما را اذیت می کند و اجازه فعالیت آزادانه را نمی دهد.

 

• لباس کار باید نرم و انعظاف پذیر باشد. 

 

• لباس کار باید متناسب با مخاطرات محیطی انتخاب شود به عنوان مثال اگر شما مهندس شیمی هستید و در یک آزمایشگاه کار می کنید باید لباس کار مهندسی شما ضد اسید و مواد شیمیایی باشد. اگر مهندس برق هستید باید لباستان عایق جریان الکتریسیته باشد. اگر مهندس عمران و سازه هستید باید دوخت لباس و جنس پارچه بسیار محکم، ضد پارگی و تا حد امکان ضد ضربه و کشیدگی باشد و ...

 

• لباس کار و تمامی تجهیزات ایمنی باید مطابق با استانداردهای تعیین شده اروپا ساخته شوند. در لباس کار مهندسی این استاندارد HSE است.

 

جنس انواع لباس کار مهندسی, استانداردهای لازم برای انتخاب لباس کار مهندسی

لباس کار مهندسی باید سایز بدن باشد

 

ویژگی های ظاهری لباس کار مهندسی

لباس کار مهندسی و عموما تمامی لباس کارها از لحاظ ظاهری شکل ساده ای دارند. در محیط های مهندسی به جهت اینکه امکان دارد افراد در فضای باز و هنگام تاریک شدن هوا کار کنند باید لباس کار مهندسی نوارهای شب رنگ داشته باشد. 

 

معمولا در لباس مهندسی از رنگ های تیره مانند قرمز تیره، مشکی و سرمه ای یا آبی نفتی استفاده می شود. با توجه به اینکه محیط آلوده است این رنگ ها کمتر چرک و آلودگی ها را نشان می دهند. با این حال دست کم سه روز یک بار باید لباس کارها شسته شوند. 

 

از دیگر ویژگی های لباس کا مهندسی به ویژه برای مهندسین برق نداشتن هیچ زیپی روی لباس است. فلز زیپ می تواند مانند رسانا عمل کند و جریان برق را به بدن منتقل کند. پس به جای زیپ اکثرا از چسب یا دکمه استفاده می شود. ضمنا اگر از لباس یک تکه و سرهمی استفاده می کنید هم مراقب باشید.

 

این لباس ها اغلب جیب دارند تا شما بتوانید ابزارهای لازم را داخل جیب ها بگذارید. وجود جیب می تواند لباس را رسانا کند و برق گرفتگی ایجاد کند. ترجیحا در هنگام نزدیک شدن به برق و سیم ها از لباس های دو تکه مانند کاپشن شلوار و پیراهن شلوار استفاده کنید. 

 

در همه انواع لباس کار باید از رنگ راکتیوی استفاده شود. این رنگ خاصیت پس دادن یا از بین رفتن را ندارد. چون لباس کارها خیلی زیاد شسته می شوند اگر رنگ آن ها خاصیت پس دادن داشته باشد و با مواد شوینده برود خیلی زود باید لباس کار خود را عوض کنید اما با رنگ راکتیوی این اتفاق دیرتر می افتد. 

 

در اکثر شرکت ها و سازمان ها آرم و نام شرکت بر روی لباس کار کارمندان دوخته می شود یا بر روی آن چسبانده می شود. این آرم که معمولا بر بالای جیب چپ لباس نصب می شود علاوه بر اینکه نام برند و شرکت را نمایان می کند بلکه معمولا با سمت شغلی و نام و نام خانوادگی کارگر یا کارمند هم همراه است. 

 

طراحی لباس کار مهندسی, لباس کار مهندسی تابستانی, لباس کار مهندسی

لباس کار مهندسی ممکن است دو تکه و یکسره باشد

 

پارامترهای مهم دوخت و طراحی لباس کار مهندسی

نمی توان هر نوع از لباس کار با هر طراحی دوخت و ظاهر را به عنوان لباس کار مخصوص مهندسی قلمداد کرد. برای طراحی این نوع لباس ها و سایر لباس کارها نیاز به یک طراح لباس است که در زمینه دوخت و طراحی این دست تجهیزات کارآزموده و با تجربه باشد.

 

اغلب شرکت های بزرگ برای خود یک طراح لباس اختصاصی دارند که لباس کلیه کارکنان را طراحی می کند و خیاط مجموعه نیز آن را می دوزد. با این حال در بعضی شرکت ها نیز از لباس کارهای آماده استفاده می شود.

 

تعدادی از پارامترهای لازم در طراحی لباس مهندسی به شرح زیر است:

• در طراحی کاپشن یا پیراهن و یا کت باید تا حد ممکن از استفاده از لبه ها مانند یقه های لبه دار یا سرآستین های لبه دار خودداری کرد. چراکه این لبه ها می تواند محل تجمع میکروب و باکتری بشود. 

 

• لباس کار مهندسی ترجیحا باید جیب دار باشد و تعداد آن ها حداقل 2 و حداکثر باید 4 عدد باشد. جیب ها باید به شکلی طراحی شود که در صورت قرارگیری ابزار داخل آن ها به خوبی از آن محافظت کند و نیوفتد. 

 

 خصوصیات لباس کار مهندسی, قیمت لباس کار مهندسی, لباس کار مهندسی خارجی

در طراحی لباس کار مهندسی معمولا جیب استفاده می شود

 

• سر آستین های لباس ها باید مچ دار یا دکمه دار باشد. آستین ها باید بلند باشد و هیچ تا خوردگی نداشته باشد. 

 

• یقه لباس کار مهندسی باید کاملا پوشیده باشد یا دکمه لازم برای بستن یقه وجود داشته باشد. این ویژگی علاوه بر اینکه حرمت محیط کاری را حفظ می کند بلکه از بدن به خوبی در برابر خطرات محافظت می کند. 

 

• شلوارهای لباس کار مهندسی باید کاملا راسته باشند. شلوارها باید ساده و بدون چسبندگی باشند و البته خیلی هم نباید گشاد باشند. فاق آن ها نیز باید به قدر کافی بلند باشد. شلوارهای چسبان، فاق کوتاه و طرح دار به هیچ وجه مناسب محیط های کاری نیست. 

 

ویژگی های ظاهری لباس کار مهندسی, طراحی لباس کار مهندسی, لباس کار مهندسی تابستان

شلوار های لباس کار مهندسی باید راسته باشد

 

کلام پایانی

تجهیزات ایمنی برای کار در محیط های مختلف کاری به ویژه محیط های پر خطر بسیار ضروری هستند. این تجهیزات شامل لباس کار، کلاه ایمنی، کفش، عینک و دستکش و ... است. مهندسین یکی از اقشاری هستند که اغلب به عنوان ناظر در محیط های کاری مختلف مشغول به کار هستند. ممکن است در محیط های باز باشند مانند مهندسین ساختمان و ممکن است در یک محیط بسته کار کنند. در هر صورت لازم است از لباس کار مهندسی متناسب با محیط کاری خود استفاده کنند. 

 

گردآوری: بخش دانش کسب و کار

 

شیما شادکام
شیما شادکام روزمرگی های یک دانشجوی مامایی علاقمند به هنر و کتاب

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋