shgatools.com

shgatools.com

برای حکاکی از روی چوب یا فلز از چه ابزاری باید استفاده کنیم؟

حکاکی روی چوب و یا فلز هنری است که از زمان های قدیم در ایران و سایر کشورهای جهان وجود داشته است. مهمترین نکته در خصوص حکاکی روی چوب و یا فلز این است که می توانیم طرح های زیبایی را روی این ساختارها ایجاد نماییم به طوری که خواهان زیادی نیز خواهند داشت. چوب ها و فلزهای زیادی هستند که برای حکاکی مورد استفاده قرار میگیرند. باید بدانید که بهترین چوبی که برای حکاکی مناسب است چوب شمشاد می باشد. البته موارد جایگزین در این خصوص چوب لیمو و برخی مواد مصنوعی است که در این خصوص مورد استفاده قرار میگیرند. در این مقاله می خواهیم بدانیم که برای حکاکی روی چوب و یا فلز از چه ابزاری باید استفاده کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

 حکاکی روی چوب چیست و به چه روش هایی انجام می شود؟

حکاکی روی چوب چیزی است که از گذشته تا به الان مورد استفاده قرار می گیرد. در حکاکی روی چوب شما می توانید یک عکس و یا یک نوشته روی چوب مورد نظر ایجاد نمایید. این کار در قرون 18 و 19 طرفداران زیادی پیدا کرد که در قرن 20  تمامی این موارد همه گیر شد.

ابزارهای زیادی هستند که برای حکاکی روی چوب مورد استفاده قرار میگیرند. اولین نوع ابزار نامش استفاده از براده توسط اسکنه و یا مغاز می باشد. از طریق یک اسکنه شما می توانید دو خط زاویه دار بریده شده ایجاد کنید که در یک نقطه مرکزی متمرکز می شود. شما از این طریق می توانید عمق یک سری حروف را در هنگام حکاکی بیشتر نمایید.

باید بدانید که حروف مورد نظر در طراحی هیچ شباهتی به هم ندارند. از ابزارهای مورد نظر در حکاکی روی چوب بیشتر در زمینه صاف کردن چوب جهت ایجاد یک طرح روی چوب مورد استفاده قرار میگیرد.

ابزار بعدی که برای حکاکی روی چوب مورد نیاز است فرز مینیاتوری و یا درمل نام دارد. این ابزار با ایجاد یک سری شیار می تواند طرح های زیبایی را روی چوب ایجاد کند. دستگاه بعدی که برای حکاکی روی چوب استفاده می شود نامش لیزر چوب می باشد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی از لیزر چوب برای ایجاد طرح های زیبا برروی  چوب استفاده می شود.

 همچنین باید بدانید که ممکن است استفاده از لیزر در برخی موارد باعث ایجاد آتش سوزی شود ولی اگر شما بر کارتان مسلط باشید به راحتی می توانید از طریق لیزر طرح های زیبایی روی چوب بیندازید.

 

 

دستگاه دیگری که در خصوص حکاکی روی چوب کاربرد فراوانی دارد نامش دستگاه CNC می باشد. این دستگاه قابلیت این را دارد که حتی بر روی فلزات نیز طرح های زیبا بیندازد. ولی باید بدانید که طرح مورد نظر به صورت لایه ای روی چوب ایجاد می شود.

هر لایه که به یک لایه دیگر ختم می شود می تواند باعث ایجاد طرحهای زیبا شود و شما نیز باید آن را در نظربگیرید چون این امر از اهمیت بسیار بالایی در این خصوص برخوردار می باشد. البته شما از طریق دستگاه CNC نیز می توانید طرح های زیبایی را روی چوب بیندازید. این امر به طور سلیقه ای می باشد چون شما می توانید از طریق این دستگاه یعنی دستگاه CNC از نوشته گرفته تا حروف انگلیسی را به راحتی روی چوب و یا فلز بیندازید.

این عمل در حکم منبت کاری می باشد و ما در ایران نیز با نام منبت کاری آن را می شناسیم. همچنین باید بدانید که منبت کاری بسیار امری هنرمندانه است که در ایران نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. حال ما می خواهیم جزییات حکاکی روی فلز را با هم بررسی کنیم.

 

 

حکاکی روی فلز چیست و از طریق چه ابزارهایی قابل انجام می باشد؟

حکاکی روی لیزر تفاوت بسیار زیادی با حکاکی روی چوب دارد. ما در حکاکی روی چوب می توانستیم با یک سری ابزارها به راحتی روی چوب مورد نظرمان هر طرحی را که بخواهیم بیندازیم. مهمترین مورد در خصوص حکاکی روی فلز این است که ما باید از لیزر استفاده کنیم. استفاده از لیزر باعث می شود تا ما بتوانیم  بهترین طرح ها را روی فلز بیندازیم. با استفاده از لیزر ما می توانیم موارد مختلفی را روی فلز حکاکی و یا پیاده سازی نماییم. این عمل در حوزه خودرو سازی و تجهیزات غذا خوری و بیمارستانی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

 در حوزه صنعتی بیشتر از لیزر جهت حکاکی و ایجاد طرح روی فلز استفاده می شود. از طریق پرتو لیزر بیشتر سعی بر این است که لیزر سطح فلز را با تغییرات خاصی مواجه می کند در نتیجه ما بعد از یک ساعت کار می توانیم شاهد ایجاد زیباترین طرحها بر روی فلز مورد نظر باشیم. یکی از ابزارهایی که بیشتر برای حکاکی روی فلز استفاده می شود، لیزر فیبر نام دارد. این نوع ابزار بیشتر نتیجه مثبتی را به همراه دارد.

 

 

 

اگر شما بخواهید یک برند روی فلز و یا یک طرح روی فلز بیندازید می توانید از طریق لیزر فیبر این کار را به انجام برسانید. عمق ایجاد طرح بر روی فلز حدود چند صد میلی متر را شامل می شود و بر روی فلزات و برخی از آلیاژهای فلزی نیز این امر کاربرد فراوان دارد. بیشتر فلزاتی که جهت حکاکی مورد استفاده قرار میگیرند شامل، استیل و آلومینیوم و آهن و فولاد و مس و برنج و طلا و نقره و پلاتیم و تیتانیوم و چدن را شامل می شود.

 همچنین بر روی طلا و جواهرات و بدلیجات و زیورآلات نیز می توانیم از لیزر برای ایجاد حکاکی روی فلز مورد نظر استفاده نماییم. اگر در صنعت خودروسازی فعالیت دارید و یا در صنعت ساخت قطعات نظامی فعالیت هایی را داشته اید حتما می دانید که لیزر و دستگاه های حکاکی مربوط به لیزر چه کارهایی می توانند انجام دهند. این امر مهمترین مورد در خصوص حکاکی روی فلز می باشد. البته در قسمت حکاکی روی چوب نیز مطرح کردیم که ممکن است در اثر استفاده بیش از حد از لیزر آتش سوزی رخ دهد. ولی به دلیل ساختار فلز ما در هنگام استفاده از لیزر بر روی فلز شاهد آتش سوزی نخواهیم بود.

علاوه بر لیزر انواع دیگر از دستگاه ها نیز هستند که می توانند روی فلز چیزی را حک کنند. در این خصوص می توانیم به دستگاه حکاکی و چاپ الکتروشیمیایی، دستگاه حکاکی و مارک زنی سوزنی و دستگاه حکاکی CNC اشاره هایی داشته باشیم.

 

چه تفاوتی بین حکاکی روی چوب و حکاکی روی فلز وجود دارد؟

ما در این مقاله حکاکی روی چوب و حکاکی روی فلز را از نظر بخش های مختلف بررسی کردیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی  قرار دادیم. مهمترین مورد در خصوص حکاکی روی چوب و روی فلز این است که ما می توانیم از این روش جزییاتی را روی طرح مورد نظر خودمان پیاده سازی نماییم.

همچنین باید بدانید که حکاکی روی چوب و یا فلز ابزارهای خاص خودشان را دارند که در برخی موارد نیز مشترک هستند. به عنوان مثال در خصوص حکاکی روی چوب ما می توانیم از دستگاه حکاکی CNC استفاده کنیم که برهمین اساس برای حکاکی روی فلز نیز از همین دستگاه می توانیم استفاده نماییم.

در هنگام حکاکی نیز باید دقت کنیم که برای حکاکی روی چوب ممکن است دراثر بی توجهی آتش سوزی زیادی متحمل شود در صورتی که برای حکاکی روی فلز فقط ما با خود دستگاه و فلز مورد نظر کار داریم. دستگاه های مختلفی هستند که برای حکاکی روی فلز مورد استفاده قرار میگیرند. که در قسمت قبل نیز به آن اشاره کردیم، که شامل دستگاه حکاکی و چاپ الکترو شیمیایی و دستگاه حکاکی لیزری و دستگاه حکاکی و مارک زنی سوزنی و دستگاه حکاکی CNC را شامل می شود. در خصوص حکاکی روی چوب نیز دستگاه های مختلفی کاربرد دارند. در این خصوص می توانیم به فرز مینیاتوری و یا درمل اشاره هایی داشته باشیم.

 

 

 

 بر اساس نیازی که داریم می توانیم از دستگاه مورد نظر برای حکاکی روی چوب و یا حکاکی روی فلز استفاده های لازم را ببریم. هر کدام از این دستگاه ها نیز قیمت خاص خودشان را دارند. مهمتر از همه اینکه شما بر اساس کسب و کاری که دارید می توانید از ابزارهای حکاکی بر روی چوب و یا فلز استفاده کنید. اگر نجار هستید می توانید از بهترین دستگاه ها استفاده کنید و نتیجه خوبی را هم بر روی طرح هایی که حکاکی می کنید شاهد باشید.

البته همه چیز در این حوزه بستگی به صبر و تلاشی دارد که شما آن را برای خودتان در نظر میگیرید.

 

 

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله ما به  صورت تخصصی به سراغ موضوعی مهم رفتیم که برای برخی کسب و کارها مثل نجاری مورد نیاز است. ما در این مقاله حکاکی روی چوب و یا فلز را بررسی کردیم. فهمیدیم که می توانیم از ابزارهای مفیدی استفاده کنیم که در حکاکی روی چوب به ما کمک می کنند. البته عملکرد حکاکی نیز بسیار زمان بر است به خصوص اگر بخواهیم این کار را با دست به انجام برسانیم. همچنین باید درنظر بگیرید که حکاکی روی چوب و فلز بسیار منحصر به فرد است و شما می توانید روی هر کدام از این ساختارها زیباترین طرح ها را پیاده سازی نمایید.

 

 

 

shgatools.com
shgatools.com

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋