shahnazabedi

shahnazabedi

نکات پایان نامه نویسی دکتری

پایان نامه شما نقطه اوج چندین سال تحقیق و سنگ بنای دکتری شما است. بهترین راهنماهای پایان نامه شما استاد راهنما، کمیته و دانشجویان تحصیلات تکمیلی شما خواهند بود اما اگر نیاز به کمک دارید، موسساتی مانند علم پژوه وجود دارند که می توانند در انجام پایان نامه به شما کمک کنند. در اینجا چند نکته برای شروع شما وجود دارد:

 

۱. یک برنامه زمانبندی بسازید

برای خود ضرب‌الاجل‌هایی تعیین کنید که می‌خواهید هر فصل یا بخش را کامل کنید و بفهمید که هر روز چند صفحه باید بنویسید تا به این ضرب‌الاجل‌ها برسید. سپس سعی کنید خود را وارد یک روال نوشتن کنید. ساعات کاری را انتخاب کنید که مطابق با زمان هایی باشد که احساس می کنید بهترین کار را انجام می دهید. اگر اهل صبح هستید، زودتر شروع کنید به نوشتن. به همین ترتیب، اگر واقعاً در شیفت عصر گام بردارید، ساعات کاری خود را انجام دهید، بنابراین بیشتر نوشتن خود را در زمان اوج خود انجام می دهید.

 

2. فقط شروع به نوشتن کنید

اکنون که نوشتن خود را برنامه ریزی کرده اید، وقت آن است که تایپ کنید. هر چه بیشتر منتظر بمانید آسان تر نمی شود! در حالی که بدون شک می‌توانید میلیون‌ها دلیل برای تأخیر بیاورید ("من باید تحقیق/خواندن/آزمایش‌های بیشتری انجام دهم")، تا زمانی که شروع به نوشتن نکنید نمی‌دانید که این درست است یا خیر. بهترین راه برای کار بر روی استدلال خود این است که واقعاً استدلال خود را به صورت مکتوب انجام دهید.

 

3. پیش نویس اول، پیش نویس نهایی نیست

هنگام انجام پروژه ای به این بزرگی، مهم است که به یاد داشته باشید که اولین پیش نویس شما پیش نویس نهایی شما نیست. جملات لازم نیست در اولین تلاش کامل باشند یا استدلال کاملاً واضح باشد. بازنویسی و بازبینی بخش‌های حیاتی فرآیند نوشتن هستند. فقط شروع به نوشتن کنید و کار خود را در پیش نویس بعدی اصلاح کنید.

 

4. انعطاف پذیر باشید

بلوک نویسنده برای بهترین ما اتفاق می افتد و ممکن است باعث شود یکی از ضرب الاجل خود را از دست بدهید. اگر مهلتی را از دست دادید، فقط برنامه خود را مطابق با آن تنظیم کنید و به نوشتن ادامه دهید. در اینجا یک نکته دیگر وجود دارد: اگر تمام ضرب الاجل های خود را کمی زودتر از زمان لازم تنظیم کنید، در صورتی که مجبور باشید هر یک از آنها را به عقب برگردانید، کمی بافر به خود می دهید.

 

5. آخرین مقدمه را بنویسید

گیر افتادن در مقدمه آسان است، پس از آن بگذرید. ابتدا بدنه فصل را بنویسید. هنگامی که کارتان تمام شد، متوجه خواهید شد که در واقع چه چیزی را معرفی می کنید و می توانید افکار خود را جمع آوری کنید. این توصیه در مورد مقدمه پایان نامه نیز صدق می کند، به خصوص که احتمالاً در طول ماه هایی که روی آن کار می کنید، تکامل می یابد.

 

6. به اطراف حرکت کنید

به روشی مشابه، اگر متوجه شدید که در بخش خاصی از یک فصل گیر کرده اید، به ادامه مطلب بروید و بعداً به آن بازگردید. تا زمانی که استدلال و رویکرد خود را برای فصل مشخص کرده باشید، می توانید به راحتی از یک بخش دشوار بگذرید و از زمان خود به طور مؤثرتری برای نوشتن یک بخش ساده استفاده کنید. پس از پیشرفت در بخش "آسان"، هنگام بازگشت به پاراگراف های دشوار، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

 

7. زودتر بازخورد دریافت کنید

این نکته تا حدودی به سرپرست شما و ترجیحات آنها بستگی دارد. در صورت امکان، کار خود را زود و اغلب با آنها به اشتراک بگذارید. آنها می توانند زودتر به شما در مورد مشکلات هشدار دهند و به شما کمک کنند تا در هر بخش دشواری کار کنید. بعلاوه انجام اصلاحات کوچکتر در طول مسیر شما را از بازنویسی یک فصل کامل نزدیکتر به موعد مقرر نجات می دهد.

 

8. مواظب خود باشید

فقط به این دلیل که شما در حال پایان نامه هستید، به این معنی نیست که باید اجازه دهید سلامتی شما کاهش یابد. وقتی از سلامت جسمی و روانی خوبی برخوردار هستید، نوشتن آسان‌تر است. به یاد داشته باشید که خوب غذا بخورید، به اندازه کافی بخوابید و فعال بمانید. حتی یک پیاده روی ساده در اطراف محله ضربان قلب شما را بالا می برد و می تواند به پاکسازی ذهن شما کمک کند.

 

9. به خود استراحت دهید

در حالی که روی پایان نامه خود کار می کنید، نویسندگی شغل تمام وقت شما خواهد بود، اما این بدان معنا نیست که همیشه باید بنویسید. اگر به طور مداوم بیش از ساعات معمول خود کار کنید، خود را خسته خواهید کرد. زمانی که به استراحت نیاز دارید استراحت کنید. در عین حال، در صورت نیاز از نه گفتن به فعالیت های اجتماعی نترسید. دوستان شما متوجه خواهند شد که اگر برخی از رویدادهای اجتماعی را از دست بدهید - به خصوص اگر برای لذت بردن از آنها استرس داشته باشید.

 

10. از یک Reference Manager استفاده کنید

پایان نامه ها صدها مرجع دارند و شما نمی خواهید در انتها برای ردیابی همه آنها دست و پنجه نرم کنید. استفاده از یک مدیر مرجع مانند Endnote یا Zotero به شما کمک می کند تا تمام مقالات و کتاب هایی را که ممکن است نیاز به استناد دارید پیگیری کنید و افزودن نقل قول به هر سبکی را آسان می کند.

shahnazabedi
shahnazabedi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋