shafie.s958

shafie.s958

پیش بینی افزایش یا کاهش قیمت میلگرد تا پایان سال 1403

هرچند عوامل مختلفی روی قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارند که از جمله مهمترین آنها می‌توان به میزان تقاضای جهانی فولاد، حوادث و رویدادهای سیاسی و اقتصادی، سیاست‌های دولتی و نوسانات نرخ دلار اشاره کرد؛ بااین‌حال می‌توان با تحلیل این فاکتورها تا حد زیادی روند آینده قیمت میلگرد و مصالح فولادی را تشخیص داد. پس در ادامه این مقاله، ما را همراهی کنید.

قیمت میلگرد تا پایان 1403؛ افزایش یا کاهش؟

سال 1403 را می‌توان یکی از سالهای چالش‌برانگیز برای بازار آهن آلات دانست. در شروع سال و در فصل بهار، برخلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها، قیمت انواع میلگرد در بازار، روند کاهشی داشت. این روند نزولی در تابستان کمی دچار تغییر شد، اما ممکن است دوباره بازار به کانال کاهشی برگردد. بسیاری از تحلیلگران، اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی مانند درگذشت رییس‌جمهور، رکود بازار ساخت و ساز، جنگ غزه، جنگ روسیه و اوکراین و همچنین تنش‌های بین چین و آمریکا بر سر تایوان را از جمله مهمترین دلایل این اتفاق می‌دانند.

این در حالی است که دولت همچنان تلاش می‌کند تا قیمت‌ها را در بازار آهن آلات کنترل کند؛ اما با تغییر دولت و حوادث جنگ غزه و ابهام در پرونده مذاکرات هسته‌ای، همچنان این سیاست‌ها نتیجه ملموسی نداشته است. از طرفی انتظار کشیدن برای نتیجه انتخابات آمریکا نیز بازار جهانی را در یک برزخ چالش‌برانگیز قرار می‌دهد.

با این شرایط، برای قیمت میلگرد تا پایان سال 1403 چه اتفاقی می‌افتد؟ ما برای پاسخ به این سوال، 3 فاکتور انتخابات آمریکا، سیاست‌های دولتی و نوسانات دلار را بررسی می‌کنیم.

تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت میلگرد 1403

انتخابات آمریکا را می‌توان یکی از عوامل بسیار مهم در قیمت جهانی میلگرد دانست. روی کار آمدن ترامپ یا کامالا هریس، هرکدام می‌تواند روند قیمت را دست خوش تغییر کند؛ برای مثال، سیاست‌های تنش‌زای ترامپ در قبال چین و رویکرد ضد ایران مانند قطع مذاکرات هسته‌ای، می‌تواند روند بازار آهن آلات در ایران و جهان را با کاهش و چالش‌های جدی مواجه کند. این در حالی است که پیروزی کامالا هریس که اتفاقا شانس بیشتری نیز دارد، احتمال آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای و منطقه‌ای را افزایش می‌دهد. این اتفاق، به معنای یک پالس مثبت برای بازار ایران تلقی می‌شود و ممکن است روند قیمت را بهبود دهد؛ بنابراین باید منتظر ماند تا نتیجه انتخابات آمریکا قطعی شود.

تاثیر سیاست‌های دولت پزشکیان بر قیمت میلگرد 1403

دولت دکتر پزشکیان از زمان شروع به کار خود، تاکید جدی بر اجرای برنامه‌های اصلاحی و همچنین تلاش برای تعامل بیشتر با کشورهای جهان داشته است. این سیاست‌ها ممکن است تا حد قابل توجهی بر شرایط بازار آهن آلات در ایران و رشد درآمدهای نفتی حاصل از صادرات تاثیرگذار باشد. برنامه‌های حمایتی دولت می‌تواند در نیمه دوم سال 1403، شرایط بازار ساخت و ساز را از رکود خارج کند.

از طرفی، اگر سیاست‌های دولت جدید در قبال حوادث و رویدادهای موجود در خاورمیانه نیز دنبال شود، احتمال تغییرات مثبت در روند قیمتی محصولات فولادی مانند توری مش فلزی و میلگرد وجود دارد. بااین‌حال، هنوز هرگونه تصمیم‌گیری برای نتایج سیاست‌های دولت پزشکیان زودهنگام است؛ زیرا زمان زیادی از شروع به کار این دولت نگذشته است. از طرفی ممکن است اتفاقات و تنش‌های منطقه‌ای مانند جنگ غزه در آینده، چشم انداز بازار را با هاله‌ای از ابهام مواجه کند.

تاثیر نوسانات دلار بر قیمت میلگرد 1403

در سال 1403، قیمت دلار با نوسانات بسیار زیادی مواجه بوده است. هرچند این قیمت از فروردین 1403 در کانال 60 هزار تومان قرار داشت، اما اکنون وارد کانال 50 هزار تومان شده است. بااین‌حال، احتمال می‌رود این نوسانات شدید در نیمه دوم سال نیز ادامه داشته باشد. از جمله دلایل این اتفاق را می‌توان شرایط غیرقابل پیش‌بینی منطقه و دنیا دانست، مانند:

نتیجه نامعلوم انتخابات آمریکا

جنگ غزه و آینده مبهم تنش‌های منطقه‌ای

افزایش تنش در جنگ روسیه و اوکراین

احتمال آغاز جنگ چین و تایوان

نامشخص بودن سیاست‌های اقتصادی دولت جدید با توجه به زمان کوتاه شروع به کار

با این شرایط، می‌توان با قطعیت گفت که بالا رفتن تنش در هرکدام از گسل‌های منطقه‌ای و جهانی می‌تواند قیمت دلار را افزایش دهد. هرچند ممکن است دولت برای کنترل روند قیمتی تلاش کند.

چرا قیمت میلگرد در تابستان 1403 افزایش یافت؟

در تابستان 1403، عوامل متعددی بر افزایش قیمت میلگرد تأثیرگذار بودند؛ با این حال، تأثیرگذاری این عوامل به صورت جداگانه و در مجموع، به عوامل کاهنده قیمت نیز بستگی داشت. در ادامه به بررسی مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت میلگرد می‌پردازیم:

افزایش قیمت مواد اولیه: افزایش جهانی قیمت مواد اولیه به ویژه آهن قراضه، که یکی از مواد اصلی در تولید میلگرد است، هزینه تولید را بالا برده است. افزایش قیمت انرژی و سایر مواد مصرفی در فرایند تولید نیز بی تاثیر نیست.

نوسانات نرخ ارز و تنش‌های سیاسی: افزایش نرخ ارز به دلیل تنش‌های منطقه‌ای و تحولات سیاسی، باعث افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله میلگرد شده است.

محدودیت‌های برق و کاهش تولید: کمبود برق در فصل گرما و اعمال محدودیت‌های تولید در صنایع فولادسازی، باعث کاهش عرضه میلگرد به بازار و در نتیجه افزایش قیمت آن شده است.

چرا با وجود عوامل افزایش‌دهنده، قیمت میلگرد همچنان با نوسان روبرو بوده است؟

با وجود عوامل ذکر شده، چندین عامل دیگر نیز بر قیمت محصولات پرفروش تأثیرگذار بوده‌اند که مانع از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها شده‌اند:

مازاد تولید: وجود مازاد تولید در برخی از کارخانه‌ها باعث شده تا عرضه میلگرد به بازار افزایش یابد و از افزایش بیش از حد قیمت‌ها جلوگیری شود.

کاهش تقاضا: کاهش تقاضا در برخی از بخش‌های مصرف‌کننده میلگرد مانند ساختمان‌سازی، باعث ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و کاهش فشار بر قیمت‌ها شده است.

انباشت میلگرد در انبارها: انباشت میلگرد در انبارهای کارخانه‌ها و بازار آزاد، باعث ایجاد رقابت بین فروشندگان و کاهش قیمت‌ها شده است.

نتیجه گیری

در پایان خوب است به این نکته اشاره کنیم که پیش‌بینی قیمت مصالح فولادی در بازار آهن آلات، کار چندان راحتی نیست، زیرا پارامترهای مختلفی در آن دخیل هستند. برای مثال، قیمت میلگرد 10 و دیگر انواع پرفروش آن، بسته به نوع کارخانه، وزن، نرخ جهانی و قیمت دلار می‌تواند تغییر کند. با این حال می‌توان با بررسی برخی فاکتورها، تحلیل نسبتا دقیقی از شرایط آینده بازار کسب کرد. به‌طورکلی باید این واقعیت را پذیرفت که شرایط کنونی منطقه و دنیا کاملا به صورت برزخ و غیرقابل پیش بینی است. به جز نتیجه انتخابات آمریکا که نظرسنجی‌ها پیروزی کامالا هریس را محتمل می‌دانند، بقیه فاکتورها مانند تنش‌های منطقه ای و جهانی همچنان در ابهام است.

shafie.s958
shafie.s958

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋