shafie.s958

shafie.s958

علت ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ چه می‌تواند باشد؟

سیمان سفید و پودر سنگ، از جمله مهمترین مصالح ساختمانی به حساب می‌آیند که معمولا برای نمای ساختمان و دیزاین دکوراسیون داخلی به کار گرفته می‌شوند. از این رو اگر به هر دلیلی، ظاهر خوب خود را از دست بدهند، نمای سازه یا دکور را دچار مشکل می‌کنند. ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ از جمله متداول‌ترین معضلاتی به حساب می‌آید که پیمانکاران با آن رو به رو هستند. عوام مختلفی وجد دارند که باعث ترک خوردگی این مصالح ساختمانی می‌شوند که از جمله مهمترین آنها می‌توان به میزان کیفیت ترکیبات اولیه مورد استفاده، شرایط محیطی، مراقبت‌های بعدی و… اشاره کرد.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با اصلی‌ترین دلایل ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ آشنا کنیم، پس ما را در ادامه همراهی کنید.

اصلی‌ترین عامل ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ چیست؟
همان طور که گفته شد، عوامل مختلفی وجود دارند که باعث ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ می‌شوند. یکی از مهمترین دلایل بروز این مشکل، ممکن است ناشی از وجود ترکیبات ناپایدار در فرایند تولید باشد! همچنین در کنار آن، عوامل محیطی مثل تغییرات دمایی، میزان رطوبت محیط یا تغییرات شیمیایی نیز میتوانند در ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ تأثیر گذار باشند.

عدم وجود تناسب صحیح در ترکیب ملات و استفاده از آب زیاد در این مخلوط نیز یکی دیگر از دلایل اصلی ترک خوردن سیمان سفید است. برای نمونه، استفاده بیش از حد از آب، باعث تخریب ترکیبات موجود در سیمان و ایجاد پودر سنگ می‌شود.

ترکیباتی که در ساخت سیمان مورد استفاده قرار می‌دهند، این ماده را در برابر عوامل گوناگون و مختلفی آسیب پذیر می‌کنند و به همین دلیل این سیمان نسبت به سیمان سیاه مقاومت کمتری دارد. ولی باید اضافه کرد که با این وجود، قیمت سیمان سفید در اکثر موارد از سیمان سیاه بیشتر است!

از دیگر عوامل تأثیر گذار در ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به کارگیری مواد اولیه بی کیفیت در تولید سیمان سفید و پودر سنگ
یکی از اصلی‌ترین عواملی که در ایجاد ترک در سیمان سفید و پودر سنگ تأثیر بسزایی دارد، استفاده از مواد بی کیفیت و نامناسب است! به این دلیل مهمترین عامل شناخته می‌شود، چرا که حتی اگر در مناسب‌ترین شرایط محیطی نیز قرار بگیرد و از جدیدترین و به‌روزترین تکنیک‌ها برای اجرای آن استفاده شود، باز هم ممکن است علامت‌هایی از ایجاد ترک و شکستگی در آن مشاهده شود.

از این رو ترک خوردن سیمان سفید می‌تواند به دلیل وجود مواد اولیه بی کیفیت و نامناسب باشد.

عدم داشتن مهارت کافی در اجرای پروژه
با وجود اینکه کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در تولید سیمان سفید و پودر سنگ، دارای اهمیت زیادی است، ولی نمی‌توان از نحوه اجرای پروژه و تکنیک‌های لازم و ضروری برای داشتن نمایی تمیز و زیبا غافل ماند! زیر سازی مناسب برای اجرای پروژه، دقت در انتخاب سیمان سفید مناسب، محاسبه مقدار سیمان سفید و پودر سنگ باری ساخت ملات مناسب، از جمله دیگر عواملی هستند که می‌توانند از ایجاد ترک و شکستگی در سیمان جلوگیری کنند.

زیرسازی نامناسب برای اجرای پروژه
جنس سطحی که قصد دارید آن را با ملات سیمان سفید و پودر سنگ آغشته کنید، دارای اهمیت بسزایی در جلوگیری از ترک خوردن سیمان است! اگر زمینه سطحی که قصد دارید آن را با سیمان سفید و پودر سنگ بپوشانید فلز یا پلاستیک است، مطمئن باشید حتی در صورت استفاده از با کیفیت‌ترین مواد اولیه و تکنیک‌های بروز، باز هم پس از مدت کوتاهی شاهد ایجاد ترک روی سیمان سفید خواهید بود!

در این شرایط میتوانید از رابیتس استفاده کنید. رابیتس، یکی از مصالح ساختمان کاربردی است که از ایجاد ترک روی سیمان سفید و پودر سنگ حتی روی فلز و پلاستیک جلوگیری می‌کند. رابیتس مانند یک توری فلزی زنبوری است که روی نمای مورد نظر نصب شده و ملات روی آن را می‌پوشاند.

تغییرات دمایی و آب و هوایی در محیط اجرای پروژه
از دیگر مهمترین عواملی که در ایجاد ترک و شکستگی روی سیمان سفید و پودر سنگ تأثیر گذار است، می‌توان به تغییرات دمایی در محیط مورد نظر اشاره کرد. خشک شدن سیمان و پودر سنگ به چند روز زمان نیاز دارد، از این رو تا زمانی که سیمان سفید به صورت کامل خشک نشده است، محیط مورد نظر باید دمای با نوسان کمتری داشته باشد.

نواحی مختلف کشور در طی فصل‌های مختلف سال تغییرات دمایی بسیاری را در طی روز و شب تجربه می‌کنند؛ به همین خاطر در زمان اجرای پروژه باید توجه داشته باشید که فصل مناسبی را انتخاب کنید تا از ایجاد ترک و شکستگی روی سیمان تا جای ممکن جلوگیری کنید.

خشک نگه داشتن سیمان سفید و پدر سنگ در طولانی مدت
یکی دیگر از دلایل اصلی و مهم ایجاد ترک روی سیمان سفید و پودر سنگ، عدم رطوبت رسانی به موقع و خشک ماندن سیمان در طولانی مدت است. سیمان سفید و پودر سنگ پس از مدتی کاملا خشک می‌شوند، از این رو اسپری کردن آب روی آنها با فشار کم، می‌تواند سطح سیمان را تا حدودی مرطوب نگه دارد و از ایجاد ترک روی آن جلوگیری کند. البته توجه داشته باشید که با مقدار بسیار کم آب، این کار را انجام دهید تا سطح سیمان به صورت کامل خیس نشود.

انتخاب سیمان سفید با کیفیت و مناسب
سیمان سفید انواع مختلفی دارد و با توجه به ترکیبات موجود در آن، کاربردهای مختلفی دارند. از این رو بهتر است قبل از خرید سیمان سفید، ویژگی‌ها و کاربردهای آن را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید سیمان سفید برای پروژه مورد نظر خود کنید.

همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که قیمت سیمان سیاه و سفید در کارایی آن و همچنین ترک خوردن ان تأثیر گذار است. معمولا سیمانی که دارای قیمت پایینی است، کیفیت پایینی دارد و از این رو ممکن است باعث ایجاد ترک و شکستگی شود.

سخن پایانی
ترک خوردن سیمان سفید و پودر سنگ از جمله اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که پیمانکاران با آن مواجه هستند و با ایجاد جلوه‌ای نامناسب در نمای بیرون ساختمان، باعث ایجاد ظاهری نامناسب می‌شود. عوامل مختلفی وجود دارند که در ایجاد ترک روی سیمان سفید و پودر سنگ تأثیر گذار هستند که باید به همه این عوامل توجه داشت. با رعایت هر یک از موارد گفته شده در این مطلب، حتی در شرایط آب و هوایی بد و نامساعد، شاهد وجود سطحی صاف و عاری از هر گونه ترک و شکستگی خواهید بود!

shafie.s958
shafie.s958

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋