شفا: خنده برای درمان هر دردی

شفا: خنده برای درمان هر دردی

کمی طنز کمی شوخی گاهی جدی گاهی زندگی
توسط ۲ نفر دنبال می شود

17 گزارش کنسول جستجوی گوگل: خطاهای رایج و نکاتی برای رفع آنها

17 گزارش کنسول جستجوی گوگل: خطاهای رایج و نکاتی برای رفع آنها



خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

 

در این مقاله از قصد داریم به بررسی گزارش و رفع خطا‌های سرچ کنسول بپردازیم. با ما همراه باشید تا با انواع خطاهای رایج در سرچ کنسول آشنا شوید و راهکارهای عملی برای رفع آن‌ها را بیاموزید.

سرچ کنسول گوگل (Google Search Console) یک ابزار رایگان و قدرتمند است که توسط گوگل ارائه می‌شود و به شما کمک می‌کند تا وبسایت خود را در نتایج جستجوی گوگل بهتر مدیریت و بررسی کنید. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا اطلاعات مفیدی درباره نحوه دیده شدن سایت شما توسط گوگل به دست آورید و مشکلات احتمالی را شناسایی و برطرف کنید.

 

به عنوان مثال، اگر یکی از صفحات شما ایندکس نشده باشد، در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده نخواهد شد. به عبارت دیگر، صفحه شما برای گوگل نامرئی است و شما هیچ ارزش سئویی از آن دریافت نمی‌کنید.

 

به همین دلیل است که Google Search Console یک ابزار بسیار ارزشمند است. یکی از ویژگی‌های کلیدی آن به شما اطلاع می‌دهد که آیا گوگل در هنگام تلاش برای خزیدن و ایندکس کردن سایت شما با خطایی مواجه شده است یا خیر. در نتیجه، شما قادر خواهید بود به سرعت هر صفحه‌ای که ایندکس نشده است را شناسایی کنید تا بتوانید مشکل خزیدن (یا نوع دیگری از خطا) را برطرف کنید.

 

علاوه بر این، GSC گزارش‌های دقیق و تحلیل‌هایی در مورد عملکرد ارگانیک وبسایت شما ارائه می‌دهد. این اطلاعات قدرتمندی است که باید داشته باشید، زیرا به شما امکان می‌دهد تا اندازه‌گیری کنید که تاکتیک‌های سئوی شما چقدر موثر هستند، طبق نظر گوگل.

 

به همین دلیل است که من این راهنمای جامع را برای شناسایی و حل مشکلات Google Search Console گردآوری کرده‌ام. برای یادگیری نحوه استفاده از گزارش پوشش ایندکس برای حل مشکلات و بهبود استراتژی کلی سئوی خود، ادامه مطلب را بخوانید.

 

خطا‌های سرچ کنسول 

در این قسمت، ما رایج‌ترین خطاهایی که در گزارش‌های GSC ایجاد می‌شوند را تحلیل خواهیم کرد و راه‌های ممکن برای رفع آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

1. گزارش "Not found (404)"

گزارش "Not found (404)" حاوی لیستی از URLهای صفحات وبسایت است که پاسخ 404 را به سرور برمی‌گردانند (صفحه یافت نشد). برای مشاهده گزارش، به بخش "Pages" → "Not found (404)" بروید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش Not found 404

 

گزارش یک نمودار از تعداد صفحاتی با پاسخ سرور 404 و مثال‌هایی از چنین صفحاتی در وبسایت (حداکثر 1000 URL) را نشان خواهد داد:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش یک نمودار از تعداد صفحاتی با پاسخ سرور 404

 

چنین صفحاتی منابع گوگل را در خزیدن وبسایت هدر می‌دهند و به طور منفی بر رفتار کاربر تأثیر می‌گذارند.

 

برای رفع صفحاتی با پاسخ سرور 404، شما باید:

• صفحات غیرقابل دسترسی را، اگر به اشتباه حذف شده‌اند، بازیابی کنید.

• اگر صفحات به طور عمدی یا در نتیجه تغییر URL حذف شده‌اند، 301 ریدایرکت به صفحات مشابه تنظیم کنید.

  

2. گزارش "Server error (5xx)"

گزارش "Server error (5xx)" حاوی لیستی از URLهای صفحات وبسایت است که هر پاسخ سرور با کد 5xx را برمی‌گردانند. این به معنای آن است که خطا در سمت سرور رخ می‌دهد و ممکن است نیاز به کمک یک برنامه‌نویس یا مدیر سیستم برای رفع آن داشته باشد. کدهای خطای سرور زیر شامل می‌شوند:

• 500 Internal Server Error یک خطایی است که به معنای آن است که سرور با مشکلات غیرمنتظره‌ای مواجه شده است که از پردازش صحیح درخواست یک کاربر جلوگیری می‌کند. به عنوان یک قاعده، چنین خطاهایی موقتی هستند و می‌توانند بدون مشارکت یک مدیر سیستم رخ دهند یا ناپدید شوند.

• 501 Not Implemented یک خطای سرور است که زمانی رخ می‌دهد که سرور از توابع لازم برای پردازش درخواست یک کاربر پشتیبانی نمی‌کند. احتمالاً برای رفع این خطا، شما باید تنظیمات سرور را تغییر دهید.

• 502 Bad Gateway یک خطایی است که زمانی رخ می‌دهد که سرور یک پاسخ نامعتبر از یک سرور ورودی دریافت کرده است و معمولاً در صورتی اتفاق می‌افتد که سایت از یک پروکسی یا سرور دروازه استفاده می‌کند.

• 503 Service Unavailable یک خطایی است که اغلب زمانی رخ می‌دهد که سرور در حال نگهداری است یا بیش از حد بارگذاری شده است.

• 504 Gateway Timeout یک خطایی از یک سرور است که به عنوان یک دروازه عمل می‌کند و پاسخ را از یک سرور بالاتر دریافت نکرده است، که برای انجام یک درخواست کاربر ضروری است.

• 505 HTTP Version Not Supported یک خطای سرور است که زمانی رخ می‌دهد که نسخه HTTP مشخص شده در درخواست کاربر با نسخه HTTP استفاده شده در سرور مطابقت ندارد.

• 506 Variant Also Negotiates یک خطایی است که زمانی رخ می‌دهد که سروری که درخواست کاربر به آن هدایت می‌شود، نقطه پایان مذاکره درخواست نیست بلکه نوعی واسطه در زنجیره سرورهای متصل است.

• 507 Insufficient Storage یک خطایی است که زمانی رخ می‌دهد که سرور حافظه کافی روی دیسک فیزیکی برای انجام درخواست ندارد. این خطا اغلب موقتی است و می‌تواند با افزایش حافظه سرور یا آزاد کردن حافظه با حذف فایل‌های غیرضروری یا قدیمی برطرف شود.

• 508 Resource Limit is Reached یک خطای عمدتاً موقتی است که می‌تواند زمانی رخ دهد که محدودیت‌های سرور موجود (تعداد فرایندها، RAM، بار CPU و غیره) فراتر رفته است.

• 509 Bandwidth Limit Exceeded یک خطای موقتی سرور است که زمانی رخ می‌دهد که تعداد کاربران در یک وبسایت به طور قابل توجهی از پهنای باند سرور فراتر می‌رود. اگر این خطا اغلب رخ می‌دهد (روزانه یا چند بار در هفته)، این یک علامت است که شما باید محدودیت‌های سرور را افزایش دهید یا سرور را به یک سرور قدرتمندتر با پهنای باند بیشتر تغییر دهید.

• 510 Not Extended یک خطایی است که زمانی رخ می‌دهد که درخواست مشتری با سیاست دسترسی سرور مطابقت ندارد. در پاسخ، سرور قادر به ارسال داده‌های اضافی مورد نیاز برای تولید یک درخواست جدید مشتری است.

 

برای مشاهده گزارش، به "Pages" → "Server error (5xx)" بروید. مثال:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش خطای سرور 5xx

 

گزارش GSC "Server error (5xx)" فقط حاوی لیستی از URLها (حداکثر 1000 صفحه) است که خطاها در آن‌ها رخ می‌دهند، اما با دانلود لاگ‌های سرور برای صفحات مشخص شده، می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر در مورد نحوه رفع این خطاها را دریافت کنید. برای دانلود لاگ‌های سرور، با برنامه‌نویسی که وبسایت شما را توسعه داده است یا مدیر سیستم که سرور شما را نگهداری می‌کند تماس بگیرید. یک نمونه از گزارش GSC Server error (5xx):

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

خطای سرور 5xx

 

چنین صفحاتی منابع گوگل را در خزیدن وبسایت هدر می‌دهند و به طور منفی بر رفتار کاربر تأثیر می‌گذارند. صفحاتی که به طور منظم خطای سرور 5xx را نمایش می‌دهند ممکن است توسط گوگل به عنوان کیفیت پایین علامت‌گذاری شوند و از ایندکس گوگل حذف شوند، بنابراین نباید آن‌ها را نادیده بگیرید.

 

3. گزارش "Page with redirect"

گزارش "Page with redirect" حاوی لیستی از URLهای صفحات وبسایت است که سرور کاربران را به صفحات دیگر ریدایرکت می‌کند. اغلب، چنین ریدایرکت‌هایی خطا نیستند و نیازی به اقدامات اضافی ندارند. به عنوان مثال، ریدایرکت‌ها از HTTP به HTTPS یا از WWW به non-WWW خطا نیستند.

 

با این حال، گاهی اوقات ریدایرکت‌ها ممکن است به دلیل پیکربندی نادرست سرور یا سایت رخ دهند. بنابراین، ارزش دارد که تمام صفحات در این گزارش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ یک از آن‌ها مشکل‌ساز نیستند.

 

برای مشاهده گزارش، به بخش "Pages" → "Page with redirect" بروید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش صفحه با تغییر مسیر

 

اگر صفحاتی را پیدا کردید که به طور نامناسب کاربران را ریدایرکت می‌کنند، باید اقداماتی برای لغو چنین ریدایرکت‌هایی انجام دهید. برای انجام این کار، از رابط پنل اداری استفاده کنید یا با مدیر سیستم خود تماس بگیرید.

 

4. گزارش "Excluded by 'noindex' tag"

گزارش "Excluded by 'noindex' tag" حاوی لیستی از URLهای صفحات وبسایت است که توسط موتورهای جستجو با استفاده از متا تگ Robots با مقدار "Noindex" از ایندکس شدن حذف شده‌اند. اغلب، چنین صفحاتی خطا نیستند و گزارش دارای یک عملکرد صرفاً اطلاع‌رسانی است. به عنوان مثال، صفحات مرتب‌سازی محتوا، صفحات جستجوی داخلی یا صفحات حساب کاربری ممکن است از ایندکس شدن مسدود شوند.

 

با این حال، گاهی اوقات، به دلیل اسکریپت‌های ناکارآمد در سایت یا تنظیمات نادرست سرور، صفحات مهمی که ترافیک زیادی تولید می‌کنند ممکن است اشتباهاً از موتورهای جستجو پنهان شوند. در نتیجه، چنین صفحاتی از ایندکس جستجو حذف خواهند شد و وبسایت ترافیک خود را از دست خواهد داد. بنابراین، ارزش دارد که تمام صفحات در این گزارش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ صفحه‌ای که قصد دارد ترافیک از جستجوی ارگانیک دریافت کند در گزارش وجود ندارد.

 

برای مشاهده گزارش، به بخش "Pages" → "Excluded by 'noindex' tag" بروید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش Excluded by noindex tag

 

اگر صفحاتی را پیدا کردید که اشتباهاً از ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو مسدود شده‌اند، باید اقداماتی برای رفع انسداد آن‌ها انجام دهید. برای انجام این کار، از رابط پنل اداری استفاده کنید یا با مدیر سیستم خود تماس بگیرید.

 

5. گزارش "Alternate page with proper canonical tag" (صفحه جایگزین با تگ canonical صحیح)

گزارش "صفحه جایگزین با تگ canonical صحیح" حاوی لیستی از URLهای صفحات وبسایت است که تگ Canonical را از URL یک صفحه جایگزین دارند. اغلب، چنین صفحاتی خطا نیستند و گزارش فقط به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی عمل می‌کند. برای مثال، چنین گزارشی ممکن است شامل صفحات بندی بندی باشد که حاوی تگ Canonical از URL صفحه‌ای باشند که این صفحات بندی به آن تعلق دارند:

https://website.com/category/page-2

https://website.com/category/page-3

 

که هر دو تگ Canonical را از URL https://website.com/category دریافت کرده‌اند.

با این حال، گاهی اوقات به دلیل راه‌اندازی نادرست وبسایت، تگ‌های Canonical ممکن است به درستی نمایش داده نشوند. به عنوان مثال، در تمام صفحات، تگ Canonical ممکن است حاوی URL صفحه اصلی باشد. بنابراین، شما باید تمام صفحات موجود در این گزارش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که صفحه‌ای با تگ‌های Canonical نادرست وجود ندارد.

 

برای مشاهده گزارش، به بخش "Pages" → "Alternate page with proper canonical tag" بروید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش Alternate page with proper canonical tag

 

اگر صفحاتی با URLهای نادرست در تگ‌های Canonical پیدا کردید، باید آن‌ها را اصلاح کنید. برای انجام این کار، از رابط پنل اداری استفاده کنید یا با مدیر سیستم خود تماس بگیرید.

 

6. گزارش "Duplicate without user-selected canonical" (تکراری بدون canonical انتخاب شده توسط کاربر)

گزارش "Duplicate without user-selected canonical" حاوی لیستی از URLهای صفحات تکراری در یک وبسایت است که حاوی تگ Canonical از URL صفحه جایگزین نیستند. به عنوان مثال، این گزارش ممکن است شامل صفحاتی با تگ‌های UTM بدون تگ Canonical از URL صفحه اصلی باشد:

https://website.com/category?utm_source=website.com

https://website.com/category?utm_source=domain.com

 

این صفحات، صفحه https://website.com/category را تکرار می‌کنند، اما تگ Canonical را از URL https://website.com/category دریافت نکرده‌اند.

 

برای مشاهده گزارش، به بخش "Pages" → "Duplicate without user-selected canonical" بروید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش Duplicate without user-selected canonical

 

اگر صفحات تکراری بدون تگ Canonical مناسب پیدا کردید، باید صفحه اصلی را بین آن‌ها شناسایی کنید و URL آن را در تگ Canonical تمام صفحات تکراری قرار دهید. برای انجام این کار، از رابط پنل اداری استفاده کنید یا با مدیر سیستم خود تماس بگیرید.

 

7. گزارش "Duplicate, Google chose different canonical than user"

گزارش "Duplicate, Google chose different canonical than user" حاوی لیستی از URLهای صفحات وبسایت است که گوگل به طور مستقل یک URL جایگزین برای آن‌ها تعیین کرده است که با URL مشخص شده در صفحات تکراری در تگ Canonical متفاوت است. برای مثال، صفحات

https://website.com/category/page-2

و

https://website.com/category/page-3

 

صفحه https://website.com/category/page-1 را تکرار می کنند و تگ Canonical با URL https://website.com/category/page-1 دارند، اما گوگل به طور مستقل URL کنونیکال صفحه را به جای https://website.com/category/page-1، https://website.com/category/page-2 تعیین کرده است.

 

جزئیات بیشتر را در اسکرین شات زیر ببینید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گوگل متعارف متفاوت از کاربر را انتخاب کرد

 

این یک خطای رایج نیست، اما می‌تواند در صورتی رخ دهد که صفحه تکراری لینک‌های داخلی و خارجی بیشتری نسبت به صفحه اصلی داشته باشد. همچنین ممکن است در صورتی رخ دهد که صفحه تکراری سریع‌تر بارگیری شود یا تجربه کاربری بهتری نسبت به صفحه اصلی داشته باشد.

 

برای مشاهده گزارش، به بخش "Pages" → "Duplicate, Google chose different canonical than user" بروید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش تکراری، Google canonical متفاوت از کاربر را انتخاب کرد

 

اگر صفحاتی را پیدا کرده‌اید که گوگل به طور مستقل URL کنونیکال را تعیین کرده است، باید تمام لینک‌های داخلی و خارجی به این صفحات را بررسی کنید و نقشه‌های سایت XML را چک کنید. در صورت امکان، تمام لینک‌های داخلی و خارجی به صفحات تکراری را حذف کرده یا آن‌ها را با URL صفحه اصلی جایگزین کنید. برای انجام این کار، از ویرایشگر صفحه در پنل مدیریت استفاده کنید یا برای کمک با مدیریت سیستم خود تماس بگیرید.

 

8. گزارش «Blocked by robots.txt»

گزارش «Blocked by robots.txt» حاوی فهرستی از نشانی‌های اینترنتی صفحات وب‌سایت است که توسط خزنده‌های موتور جستجو از خزیدن بسته شده‌اند. اغلب، چنین صفحاتی خطا نیستند و گزارش فقط به عنوان یک ابزار آموزنده عمل می کند. به عنوان مثال، صفحات مرتب‌سازی محتوا، صفحات دارای برچسب‌های UTM و سایر پارامترهای GET و سایر صفحاتی که برای ارتقاء جستجوی ارگانیک بهینه‌سازی نشده‌اند ممکن است از خزیدن پنهان باشند.

 

با این حال، گاهی اوقات، به دلیل تنظیمات نادرست فایل robots.txt، صفحات مهمی که قرار است ترافیک ارگانیک دریافت کنند، به اشتباه توسط خزنده های موتورهای جستجو مسدود می شوند. در نتیجه، آنها از فهرست جستجو حذف می شوند و وب سایت شما ترافیک را از دست می دهد. بنابراین، ارزش آن را دارد که تمام صفحات این گزارش را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی هیچ صفحه ای نیست که برای دریافت ترافیک از جستجوی ارگانیک ایجاد شده است.

 

برای مشاهده گزارش، به بخش «Pages» → «Blocked by robots.txt» بروید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش Blocked by robots.txt

 

 اگر صفحاتی را پیدا کردید که به اشتباه توسط خزنده های موتور جستجو مسدود شده اند، باید تنظیمات فایل robots.txt را تغییر دهید. برای انجام این کار، فایل را با هر ویرایشگر متنی باز کنید (توصیه می کنیم از ویرایشگرهای ساده ای استفاده کنید که با فایل های TXT کار می کنند) یا یک ویرایشگر کد و دستور Disallow را حذف کنید که خزیدن صفحات ضروری را مسدود می کند. نمونه ای از نحوه ظاهر دستورالعمل:

غیر مجاز: /category/*

غیر مجاز: /product/*

غیر مجاز: /post/*

 

9. گزارش "Soft 404"

گزارش "Soft 404" شامل فهرستی از آدرس‌های اینترنتی صفحات وب است که به کاربران پیام "صفحه یافت نشد" را نمایش می‌دهند، اما به جای یک پاسخ 404، یک پاسخ سرور 200 یا 5xx را برمی‌گردانند. چنین صفحاتی همچنین به عنوان خطاهای "ریداکشن" یا "Soft 404" نیز شناخته می‌شوند.

 

برای مشاهده گزارش، به بخش "Pages" → "Soft 404" بروید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش Soft 404

 

چنین صفحاتی خزنده‌های موتورهای جستجو را گمراه کرده و منابع آن‌ها را برای خزیدن در وب سایت هدر می‌دهند و همچنین بر رفتار کاربر تأثیر منفی می‌گذارند.

برای رفع صفحاتی با پاسخ سرور 404، باید:

اگر صفحات به اشتباه حذف شده‌اند، آن‌ها را بازیابی کنید.

اگر صفحات به طور عمدی یا به دلیل تغییر آدرس اینترنتی حذف شده‌اند، ریدایرکت‌های 301 را به صفحات مشابه یا معادل تنظیم کنید.

اگر صفحه‌ای حذف شده است، اما هیچ صفحه جایگزین یا مشابهی برای تنظیم ریدایرکت وجود ندارد، یک پاسخ سرور 410 تنظیم کنید.

 

10. گزارش "Indexed, though blocked by robots.txt"

گزارش "Indexed, though blocked by robots.txt" شامل فهرستی از آدرس‌های اینترنتی صفحات وب است که توسط گوگل ایندکس می‌شوند، علی‌رغم اینکه توسط دستور Disallow: در فایل robots.txt از خزیدن مسدود شده‌اند. می‌توانید چنین صفحاتی را در گزارش GSC پیدا کنید که می‌توان آن را در بخش "Pages" → "Indexed, though blocked by robots.txt" باز کرد:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش ایندکس شده، اگرچه توسط robots.txt مسدود شده است

 

گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد اگر صفحات مشابه به طور همزمان از خزیدن از طریق فایل robots.txt و از ایندکس شدن از طریق متا تگ Robots با مقدار "Noindex" بسته شوند. برای رفع آن، باید فقط یک روش را انتخاب کنید. یعنی اگر صفحه را از ایندکس شدن با استفاده از متا تگ Robots با مقدار "Noindex" ببندید، نیازی نیست آن را از خزیدن از طریق فایل robots.txt ببندید و بالعکس، اگر یک صفحه در فایل robots.txt برای خزیدن بسته شود، نیازی نیست آن را با استفاده از متا تگ Robots برای ایندکس شدن ببندید.

 

همچنین، صفحاتی که برای خزیدن بسته شده‌اند، می‌توانند خزیده و ایندکس شوند اگر دارای لینک‌های خارجی یا تعداد زیادی لینک داخلی باشند. بنابراین، توصیه می‌شود که لینک‌هایی به صفحاتی که برای خزیدن بسته شده‌اند، در هیچ جایی از فایل robots.txt قرار ندهید.

 

11. گزارش "Sitemap"

در بخش "Sitemap"، می‌توانید یک لینک به یک Sitemap XML (یا چندین سایت‌مپ) سایت را مشخص کنید که حاوی صفحاتی است که برای خزیدن اولویت‌بندی شده‌اند. اگر سایت‌مپ XML حاوی خطا باشد، یک اطلاعیه مربوطه در بخش سایت‌مپ نمایش داده خواهد شد:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش نقشه سایت

 

با باز کردن یک نقشه XML با خطا، می‌توانید توضیحات مفصلی در مورد خطا و توصیه‌هایی برای رفع آن را مشاهده کنید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

رایج ترین خطاها در نقشه های XML

 

رایج‌ترین خطاها در سایت‌مپ‌های XML عبارتند از:

• خطای نحوی

• تعداد URLها در سایت‌مپ XML از 50000 تجاوز می‌کند یا اندازه فایل سایت‌مپ بیش از 50 مگابایت است.

• URLهای مشخص شده در سایت‌مپ XML متعلق به یک دامنه متفاوت هستند.

 

12. گزارش "Core Web Vitals"

گزارش "Core Web Vitals" شامل فهرستی از آدرس‌های اینترنتی صفحات وب است که دارای مشکلاتی با Core Web Vitals (CLS، LCP و FID) هستند. برای مشاهده گزارش، به بخش Core Web Vitals بروید و گزارش را برای دستگاه‌های موبایل یا دسکتاپ باز کنید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش محتوای اصلی وب

 

هر گزارش شامل فهرستی از معیارهای مشکل‌ساز با نمونه‌های صفحات خواهد بود:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش حیاتی وب اصلی

 

این گزارش فقط شامل فهرستی از معیارهای مشکل‌ساز و صفحات است، اما توصیه‌های خاصی برای بهینه‌سازی آن‌ها ارائه نمی‌دهد. 

  

13. گزارش "قابلیت استفاده در موبایل"

گزارش "قابلیت استفاده در موبایل" شامل فهرستی از آدرس‌های اینترنتی صفحات وب است که دارای مشکلاتی در نمایش راحت محتوا در دستگاه‌های موبایل هستند. رایج‌ترین خطاها عبارتند از:

• متن برای خواندن بسیار کوچک است.

• بلوک‌های محتوا بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

• دکمه‌ها و سایر بلوک‌های تعاملی بسیار کوچک یا بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

• بلوک‌های محتوا با عرض صفحه دستگاه موبایل سازگار نیستند و از آن فراتر می‌روند، که باعث پیمایش افقی می‌شود.

• متا تگ viewport وجود ندارد، که به تنظیم محتوا با اندازه صفحه دستگاه موبایل کمک می‌کند.

 

برای مشاهده گزارش، به بخش قابلیت استفاده در موبایل بروید و یک خطای خاص را از لیست نمایش داده شده انتخاب کنید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش Mobile Usability

 

هر صفحه خطا دارای یک لینک به سند کمک رسمی با نکاتی در مورد نحوه حل مشکل است:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

راهنمای رسمی با نکاتی در مورد نحوه حل مشکل

 

به عنوان مثال، برای حل مشکل اندازه کوچک متن، باید متا تگ viewport را پیکربندی کنید و اندازه فونت برای متن را حداقل 12 px تنظیم کنید.

 

14. گزارش "HTTPS"

گزارش "HTTPS" شامل فهرستی از آدرس‌های اینترنتی صفحات وب است که دارای مشکلاتی با گواهی SSL هستند و با استفاده از پروتکل HTTP به جای HTTPS بارگذاری می‌شوند. برای مشاهده گزارش، به بخش "HTTPS" بروید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش HTTPS

 

اگر همه صفحات وب سایت هیچ مشکلی با گواهی SSL ندارند و از طریق پروتکل HTTPS بارگذاری می‌شوند، آن‌ها با رنگ سبز علامت‌گذاری خواهند شد.

اگر صفحات وب سایت در بارگذاری از طریق پروتکل HTTPS مشکل دارند، باید ارتباط گواهی SSL و ریدایرکت از HTTP به HTTPS را بررسی کنید.

 

15. گزارش "Product snippets"

گزارش "Product snippets" شامل فهرستی از صفحات وب با خطاهای نشانه‌گذاری داده‌های ساختاری محصول است. برای مشاهده گزارش، به بخش قطعات محصول بروید و یک خطای خاص را از لیست نمایش داده شده انتخاب کنید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش Product snippets

 

16. گزارش "Breadcrumbs"

گزارش "Breadcrumbs" شامل فهرستی از صفحات وب با خطاهای نشانه‌گذاری داده‌های ساختاری Breadcrumb List است. برای مشاهده گزارش، به بخش مسیریابی بروید و یک خطای خاص را از لیست نمایش داده شده انتخاب کنید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش Breadcrumbs

 

17. گزارش "Review snippets"

گزارش "Review snippets" شامل فهرستی از صفحات وب با خطاهای نشانه‌گذاری داده‌های ساختاری در داده‌های قطعات بررسی گسترده است. برای مشاهده گزارش، به بخش قطعات بررسی بروید و یک خطای خاص را از لیست نمایش داده شده انتخاب کنید:

 

خطا‌های سرچ کنسول, آموزش رفع خطاهای سرچ کنسول

گزارش Review snippets

 

نتیجه‌گیری

Google Search Console دارای گزارش‌های مفیدی است که می‌تواند به شما در شناسایی و رفع خطاهای مهم کمک کند، کیفیت وب سایت شما را بهبود بخشد و موقعیت آن را در جستجوی ارگانیک افزایش دهد. همه گزارش‌ها نشان‌دهنده خطا نیستند؛ برخی فقط برای اهداف اطلاع‌رسانی هستند. برای یافتن خطاهای بیشتری که مانع تبلیغ وب سایت می‌شوند، توصیه می‌کنیم یک حسابرسی فنی با Netpeak Spider انجام دهید. می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه انجام آن در این مقاله بیابید.

 

گردآوری:بخش کامپیوتر و اینترنت  

  

شفا: خنده برای درمان هر دردی
شفا: خنده برای درمان هر دردی کمی طنز کمی شوخی گاهی جدی گاهی زندگی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋