شفا: خنده برای درمان هر دردی

شفا: خنده برای درمان هر دردی

کمی طنز کمی شوخی گاهی جدی گاهی زندگی
توسط ۲ نفر دنبال می شود

آشنایی با پارک ملی جنگلی تایپینگ و جاذبه های آن

آشنایی با پارک ملی جنگلی تایپینگ و جاذبه‌های آن



پارک ملی جنگلی تایپینگ ,جاذبه‌های گردشگری تایپینگ

پارک ملی جنگلی تایپینگ

در این مقاله از ، به معرفی جنگل تایپینگ در استان شانشی می‌پردازیم. این جنگل با مناظر طبیعی خیره‌کننده و تنوع زیستی بالا، به عنوان یک ژئوپارک جهانی توسط یونسکو شناخته شده است. جنگل تایپینگ با آبشارها و پوشش گیاهی بی‌نظیر، مقصدی جذاب برای دوستداران طبیعت است. 

پارک ملی جنگلی تایپینگ ,جاذبه‌های گردشگری تایپینگ

مناظر طبیعی تایپینگ

 

معرفی پارک ملی جنگلی تایپینگ

پارک ملی جنگلی تایپینگ در استان شانشی، دره تایپینگ، ۴۴ کیلومتری شهر شی‌آن و ۶۰ کیلومتری شهر شیان‌یانگ واقع شده است. این پارک با مساحتی بالغ بر ۶۰.۸۵ کیلومتر مربع، یک منطقه گردشگری ملی با درجه AAAA در بخش شمالی رشته‌کوه‌های چینلینگ است.

 

پارک ملی جنگلی تایپینگ توسط یونسکو به عنوان ژئوپارک جهانی شناخته شده است و به عنوان یکی از «برندهای معروف خدمات در استان شانشی» و «برندهای معروف خدمات در شهر شی‌آن» و «مناطق دیدنی طبیعی جذاب سال» شناخته می‌شود. میانگین دمای سالانه این منطقه ۷ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است و پوشش جنگلی آن بیش از ۹۶ درصد است.

 

جنگل این پارک به خوبی محافظت شده و از نظر کمیت و کیفیت منابع غنی است. منابع گردشگری این پارک عمدتاً شامل مناظر طبیعی، به ویژه مناظر آبی، اشکال زمین‌شناسی و مناظر گیاهی است.

 

منابع گردشگری این منطقه شامل ۷ دسته اصلی، ۲۲ زیرمجموعه و ۵۳ نوع اصلی می‌شود که در مجموع صدها واحد نمونه از منابع گردشگری را تشکیل می‌دهد که با هم ترکیب شده و پنج منطقه فرعی و بیش از ۱۰۰ منطقه دیدنی کوچک را به وجود می‌آورند.

 

پارک ملی جنگلی تایپینگ ,جاذبه‌های گردشگری تایپینگ

تاریخچه پارک تایپینگ

 

تاریخچه پارک ملی جنگلی تایپینگ

در دوران امپراتوری وو دی از سلسله هان، خاندان سلطنتی باغ شانلین را در رشته‌کوه‌های چینلینگ ساختند که به نماد باغ‌های چینی در کوهستان تبدیل شد و به توسعه فرهنگ باغ‌های کلاسیک چین کمک کرد. پارک ملی جنگلی تایپینگ در آن زمان بخش مهمی از آن بود.

 

دره تایپینگ به دلیل کاخ تایپینگ که توسط خاندان سلطنتی سلسله سویی برای اشراف دربار جهت گذراندن تابستان ساخته شده بود، نامگذاری شد. از زمان سلسله‌های سویی و تانگ، این دره به بهشت منظره و تفرجگاهی تابستانی برای خاندان سلطنتی برای لذت بردن از کوهستان و آب تبدیل شده بود.  

 

ویژگی های اصلی پارک ملی جنگلی تایپینگ

بقایای زمین شناسی و ژئومورفولوژی شاخص 

پارک ملی جنگلی تایپینگ هسته‌ی مرکزی ژئوپارک کوهستان‌های چونگنان در رشته‌کوه‌های چینلینگ، شی‌آن است. این پارک بخشی کلاسیک از کمربند کوه زایی چینلینگ است. این منطقه‌ی دیدنی ویژگی‌های زمین‌شناسی ساختاری کوهزایی قاره‌ای ناشی از فرورانش و برخورد، و کوهزایی درون قاره‌ای را نشان می‌دهد.

 

گرانیت مخلوط، گرانیت دانه ریز، و گرانیت صفحه‌ای به صورت متراکم در این منطقه پراکنده شده‌اند. این پارک یک آزمایشگاه طبیعی برای یادگیری تشکیل، توسعه، و تکامل کمربندهای کوهزایی است. قله‌های این منطقه‌ی دیدنی ناگهانی و شیب‌دار هستند، دره‌ها پراکنده‌اند، صخره‌ها سر به فلک کشیده‌اند، و سنگ‌های عجیب و غریب متعددند که منظره‌ای کوهستانی غنی و نمونه را به نمایش می‌گذارند.

 

آبشارهای کمیاب با مجموع ریزش نزدیک به ۱۰۰۰ متر در شمال سد هوآنگ‌یانگ و صخره‌های دره‌ی مرتفع در حوضچه‌ی قصر ماه، معرف‌ترین مناظر زمین‌شناسی کوهستانی در رشته‌کوه‌های چینلینگ هستند.

 

پارک ملی جنگلی تایپینگ ,جاذبه‌های گردشگری تایپینگ

جاذبه‌های گردشگری تایپینگ

 

آبشارهای متعدد نادر در شمال چین

پارک ملی جنگلی تایپینگ دارای مناظر طبیعی منحصر به فرد، آب فراوان، ساختار زمین‌شناسی پیچیده، و اختلاف ارتفاع عظیم عوارض زمین است. این عوارض زمین منجر به شکل‌گیری انواع مختلف مناظر آبشاری در منطقه‌ی اکوتوریستی ژوکوئه تایپینگ شده است.

 

هشت آبشار معروف از جمله آبشار رنگین‌کمان، آبشار پل لک‌لک، آبشار اژدها، آبشار یانکسيا، آبشار Yudai، آبشار Leifengcao، آبشار Longkou، و آبشار Zhongtan، در محدوده‌ی اختلاف ارتفاع ۱۰۰۰ متری پراکنده شده‌اند که باعث می‌شود گردشگران هنگام قدردانی از هنر شگفت‌انگیز طبیعت، گذر زمان را فراموش کنند.   

 

به طور خاص، آبشارهای سد هوآنگ‌یانگ به صورت متراکم در کوهستان‌ها از ۹۸۰ تا ۱۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا پراکنده شده‌اند و شکل‌های مختلف و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. تعداد آبشارها و مجموع ریزش آن‌ها در شمال چین بسیار نادر است.

 

معروف‌ترین آن‌ها، آبشار رنگین‌کمان است که در ارتفاع ۱۸۱۱ متری واقع شده، یک آبشار صخره‌نورد با حداکثر ریزش بیش از ۱۰۰ متر است. آب به صورت یکباره سرازیر می‌شود و باعث ایجاد هزاران لایه‌ی آب‌پاش در ده‌ها متر می‌شود و در زیر نور خورشید، رنگین‌کمان پرنده‌ی رنگارنگی قابل مشاهده است که تماشایی است.

 

آبشار پل لک‌لک یک آبشار شیب‌دار است. به دلیل فرسایش مداوم جریان آب برای صدها میلیون سال، محل تلاقی دو گسل صخره‌ای فرسوده شده است. این به یک اعجوبه طبیعی تبدیل شده که باعث شگفتی گردشگران می‌شود.

  

پارک ملی جنگلی تایپینگ ,جاذبه‌های گردشگری تایپینگ

دیدنی‌های جنگل تایپینگ

 

مناظر خیره کننده گل های برتر در چین

پارک ملی جنگلی تایپینگ دارای نزدیک به ۶۰۰ گونه از درختان، گل ها و علف های مختلف کهن و مشهور است که ارزش زینتی و پژوهشی علمی بالایی دارند. به طور خاص، گل "Bauhinia" در دره تایپینگ در ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ متری رشد می کند.

 

هر ساله در ماه آوریل، حدود ۶.۶۷ کیلومتر مربع از "دریای گل Bauhinia" به طور کامل شکوفا می شود و دریایی از گل های بنفش تمام کوهستان را می پوشاند و با یکدیگر برای زیبایی رقابت می کنند.

 

گونه های بیولوژیکی متعدد نادر در چین

پوشش جنگلی این منطقه بیش از ۹۶ درصد است. منابع جنگلی فراوان و محیط کوهستانی، گونه های زیستی غنی و متنوعی را پرورش می دهد، از جمله بیش از ۸۰۰ گونه گیاه علفی و بیش از ۲۵۰ گونه جانور وحشی.

 

این پارک را می توان بانک ژن گونه های طبیعی رشته کوه های چینلینگ نامید و گونه های نادری مانند میمون های طلایی و قرقاول های شکم قرمز را پرورش می دهد.

 

بوم‌سازگار مرتفع خالص و طبیعی رشته کوه های چینلینگ، کل بزهای کوهی و خرس های سیاه را به این مکان جذب می کند. به طور خاص، دریای زیبای Bauhinia و جنگل توس قرمز که به طور طبیعی شکل گرفته اند، به عنوان "منظره طبیعی منحصر به فرد رشته کوه های چینلینگ" شناخته می شوند.

 

پارک ملی جنگلی تایپینگ ,جاذبه‌های گردشگری تایپینگ

آبشارهای تایپینگ

 

مناظر شگفت انگیز برتر پارک ملی جنگلی تایپینگ

شما می توانید از مناظر زیبای چهار فصل در این پارک لذت ببرید، در بهار با دریای طبیعی Bauhinia عکس بگیرید، در تابستان از کوه های زیبا و هشت آبشار قدردانی کنید، در پاییز برگ های قرمز رنگارنگ کوهستان را تحسین کنید و در زمستان از جنگل کاج اصلی پوشیده از برف و یخ دیدن کنید.

  

زیرمنطقه خلیج جنگل توس

این زیرمنطقه دارای جنگل های انبوه و کهنسال از درختان لچک و صنوبرهای مقاوم به سرما است. همچنین، جنگل طبیعی توس قرمز با تنه‌های قرمز و پوستی که در باد تکان می‌خورد، در اینجا پراکنده شده است. گفته می‌شود در گذشته، پوست توس قرمز نمادی از عشق بین زن و مرد بوده است. حیوانات وحشی اغلب در این جنگل پرسه می‌زنند.

 

زیرمنطقه صخره‌ای (شی‌من)

زیرمنطقه صخره‌ای (شی‌من) عمدتاً بر مناظر سنگی، مناظر گل و مناظر آبی تمرکز دارد.

 

مناطق دیدنی اصلی این منطقه عبارتند از: قله‌ی لاک‌پشت مقدس، دروازه سنگی، یی‌شیان‌تیان (نوار باریکی از آسمان)، خط‌الراس اژدها، قله‌ی جیانگ‌جون، بودای یی‌شان، و میگماتیت نواردار.

 

نام این زیرمنطقه از صخره‌ی عظیمی گرفته شده که دو کاراکتر چینی «شی‌من» (دروازه سنگی) توسط اویانگ شون، خوشنویس مشهور سلسله‌ی تانگ، بر روی آن حک شده است. سنگ‌های این منطقه ناهموار و با اشکال مختلف هستند و در نتیجه مناظر سنگی چشمگیری را به وجود آورده‌اند.

 

پارک ملی جنگلی تایپینگ ,جاذبه‌های گردشگری تایپینگ

طبیعت تایپینگ

 

زیرمنطقه سد هوآنگ‌یانگ

این زیرمنطقه دریایی از «گل» و «آبشار» است. دریای طبیعی Bauhinia با مساحتی حدود ۶.۶۷ کیلومتر مربع و آبشار رنگین‌کمان با ارتفاعی در حدود هزار پا در اینجا واقع شده است. جریان آب در این منطقه آرام و ملایم است، گل‌ها باشکوه هستند و عطر گل‌ها فضا را پر می‌کند.

 

به طور خاص، هشت آبشار و هجده حوضچه، پیشرو در شمال چین هستند. ۱۲ آبشار بزرگ و کوچک با حداکثر ریزش بیش از ۱۰۰ متر وجود دارد. آب از روی تخته سنگ‌ها سرازیر می‌شود و پاشش‌های پراکنده‌ی آب در زیر نور خورشید چندین رنگین‌کمان زیبا و تماشایی را تشکیل می‌دهند.

 

پارک ملی جنگلی تایپینگ ,جاذبه‌های گردشگری تایپینگ

ژئوپارک تایپینگ

 

زیرمنطقه استخر قصر ماه

این منطقه با مساحتی معادل ۱۲.۴ کیلومتر مربع و طول کلی ۳.۳ کیلومتر از شمال به جنوب امتداد یافته و برای تردد آسان طراحی شده است. محیط دره ظریف است و گل ها و گیاهان عجیب و غریب در فصول مختلف شکوفا می شوند.

 

رودخانه در تمام طول سال زلال است و در همه جا می توانید آبشارها و حوضچه های عمیق را ببینید. کوه ها شیب دار و پیوسته هستند و تنگه سنگی عمیق است. حشرات و پرندگان با صداهای دلنشین وجود دارند.

 

منظره های طبیعی زیبای دره مانند استخر قصر ماه، آبشار ترحم انگیز و حوضچه شکاف، داستان های زیبایی دارند که نسل به نسل منتقل شده اند و به یاد ماندنی هستند. داستان زندگی کوماراجیوا (راهب برجسته و مترجم متون بودایی در چین باستان) و مجسمه های هجده قدیس اهمیت فرهنگ بودایی را برجسته می کند.

 

تم فرهنگ بودایی به گردشگران این امکان را می دهد تا از زیبایی های طبیعی لذت ببرند و در عین حال با داستان های افسانه ای زندگی استاد کوماراجیوا آشنا شوند که نشان دهنده کمک های بزرگ او به تبادلات فرهنگی بین چین و کشورهای خارجی در دوران باستان است.

 

نکات مهم

۱. لباس گرم و کفش راحت در پارک ضروری است.

۲. ورود حیوانات خانگی به پارک ممنوع است.

۳. در صورت شرایط آب و هوایی نامناسب، پارک تعطیل خواهد شد.

 

سوالات متداول درباره ی جنگل تایپینگ

1. چه چیزی باعث می شود "دریای گل Bauhinia" در پارک ملی جنگلی تایپینگ منحصر به فرد باشد؟

دریای گل Bauhinia در پارک ملی جنگلی تایپینگ به دلیل وسعت عظیم آن (حدود 6.67 کیلومتر مربع) و شکوفه های بنفش خیره کننده ای که در هر بهار تمام کوهستان را می پوشانند، منحصر به فرد است. این منظره تماشایی، دریای گل Bauhinia را به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در پارک تبدیل کرده است.

 

2. چه افسانه ای در مورد پوست درخت توس قرمز در پارک ملی جنگلی تایپینگ وجود دارد؟

طبق افسانه ها، پوست درخت توس قرمز در پارک ملی جنگلی تایپینگ نمادی از عشق بین زن و مرد بوده است. گفته می شود که در گذشته، مردان جوان پوست درخت توس قرمز را به عنوان هدیه ای برای زنان مورد علاقه خود می آوردند.

 

3. چه حیواناتی را می توان در پارک ملی جنگلی تایپینگ مشاهده کرد؟

پارک ملی جنگلی تایپینگ به دلیل تنوع زیستی غنی خود، زیستگاه طیف گسترده ای از حیوانات است. برخی از حیواناتی که ممکن است در طول بازدید خود با آنها روبرو شوید عبارتند از: خرس سیاه، کل بزهای کوهی، میمون های طلایی، قرقاول های شکم قرمز، و انواع مختلف پرندگان.

 

4. چه فعالیت هایی را می توان در پارک ملی جنگلی تایپینگ انجام داد؟

فعالیت های مختلفی برای لذت بردن در پارک ملی جنگلی تایپینگ وجود دارد، از جمله:

پیاده روی در مسیرهای پیاده روی متعدد

پیاده سواری

کمپینگ

عکاسی

تماشای مناظر طبیعی

بازدید از مکان های تاریخی و فرهنگی

 

5. بهترین زمان بازدید از جنگل تایپینگ چه فصلی است؟

بهترین زمان بازدید از جنگل تایپینگ در بهار و تابستان است که طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد.

 

سخن پایانی مقاله درباره جنگل تایپینگ  

در پایان، جنگل تایپینگ با طبیعت بکر و مناظر زیبا، مکانی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگری است. این جنگل با داشتن منابع غنی طبیعی و تاریخی، فرصت‌های بسیاری برای کاوش و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت فراهم می‌آورد. امیدواریم که با خواندن این مقاله، شما نیز از این جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز لذت ببرید و بازدید از جنگل تایپینگ را در برنامه سفرهای خود قرار دهید.

 

 

 گرد آوری:بخش گردشگری

 

 

شفا: خنده برای درمان هر دردی
شفا: خنده برای درمان هر دردی کمی طنز کمی شوخی گاهی جدی گاهی زندگی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋