شفا: خنده برای درمان هر دردی

شفا: خنده برای درمان هر دردی

کمی طنز کمی شوخی گاهی جدی گاهی زندگی
توسط ۲ نفر دنبال می شود

هر آنچه که باید در مورد مراحل غذای کودک بدانید

هر آنچه باید در مورد مراحل غذای کودک بدانید



چه زمانی نوزادان باید جامدات را شروع کنند

مراحل غذای کودک

 

مراحل غذای کودک شامل تغذیه نوزاد از شیر مادر تا معرفی غذاهای جامد است. در این مقاله از ، به بررسی زمان مناسب و نوع غذاهای مناسب برای هر مرحله پرداخته‌ایم. پیروی از راهنمایی‌های متخصصین می‌تواند به رشد سالم کودک کمک کند.

چهار مرحله غذای کودک تعیین می‌کنند که چه زمانی کودک شما آماده انتقال از شیر خشک یا شیر مادر به غذاهای جامد است.

 

سال اول زندگی کودک شامل نقاط عطف زیادی است و یکی از مهمترین آنها قرار گرفتن در معرض غذاهای جدید و هیجان‌انگیز است! هنگامی که کودک شما چند ماهه می‌شود، به تدریج آماده می‌شود تا از شیر خشک یا شیر مادر به غذاهای جامد برود.

 

سه مرحله اصلی غذای کودک وجود دارد که والدین باید با آنها آشنا باشند. مرحله اول، مرحله پوره است که از 4 تا 6 ماهگی شروع می‌شود. در 6 تا 9 ماهگی، کودک می‌تواند قوام غلیظ‌تری را تحمل کند و باید بتواند مواد جامد نرم را در 10 تا 12 ماهگی بخورد. در ادامه هر مرحله را توضیح خواهیم داد و اهمیت پیروی از آنها را بررسی خواهیم کرد.

 

چه زمانی نوزادان باید جامدات را شروع کنند؟

به گفته کیتی تامسون، متخصص تغذیه و مدیر عامل Square Baby، یک شرکت غذای ارگانیک کودک و خدمات زایمان، "بیشتر نوزادان آماده معرفی مواد جامد بین 4 تا 6 ماهگی هستند."

هنگام معرفی هر نوع غذای جامد به نوزادان، متوجه می‌شوید که همیشه یک محدوده سنی وجود دارد زیرا رشد هر کودک متفاوت است. به همین دلیل، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) والدین را تشویق می‌کند تا از دستورالعمل‌های زیر استفاده کنند تا تعیین کنند که آیا کودک شما برای غذاهای جامد آماده است:

- وزن نوزاد تقریباً دو برابر شده باشد.

- کودک بتواند بدون کمک سر خود را بالا نگه دارد و صاف بنشیند.

- کودک به غذایی که شما می‌خورید علاقه نشان دهد و حتی ممکن است به آن دست بزند.

- کودک بتواند غذا را از قاشق بگیرد (به جای اینکه از چانه‌اش چکه کند).

 

سه مرحله اصلی غذای کودک

چه زمانی نوزادان باید جامدات را شروع کنند

 

مرحله 1: آشنایی نوزاد با غذاهای پوره

وقتی تشخیص دادید که کودک شما آماده چیزی بیشتر از شیر خشک یا شیر مادر است، زمان آن رسیده که با غذاهای مرحله اول کودک شروع کنید. شما می‌توانید این غذاها را خودتان درست کنید یا از فروشگاه تهیه کنید. در هر صورت، غذاهای مرحله اول کودک باید تک‌ماده‌ای، پوره شده و بدون تکه‌های بزرگ باشند.

 

تامسون می‌گوید AAP بر اهمیت ارائه انواع بافت‌ها و غذاها تاکید می‌کند. او می‌گوید: «به‌ویژه سبزیجات، میوه‌ها، غلات نوزاد غنی‌شده با آهن، و گوشت‌های پوره شده برای کمک به رشد کام نوزادان، دریافت مواد مغذی ضروری و یادگیری دوست داشتن انواع غذاها».

 

این دوره زمانی یک پنجره حیاتی برای تشویق کودک شما به امتحان کردن غذاهای مختلف و گسترش ذائقه او است. تامسون می‌گوید: «4 تا 7 ماهگی یک پنجره مهم است که در آن نوزادان بیشتر مستعد علاقه‌مندی به طعم‌های جدید هستند - به همین دلیل بسیار مهم است که کودک خود را در معرض هر چه بیشتر غذاها، طعم‌ها و بافت‌ها قرار دهید».

 

برخی از رایج‌ترین غذاهای مرحله اول کودک:

- غلات بچه غنی‌شده با آهن

- موز

- سیب‌زمینی شیرین

- آووکادو

- هویج

- هلو

- سیب

- کدو حلوایی

- معرفی سبزیجات

 

در این مرحله سبزیجات را نادیده نگیرید! کودک خود را با نخود، لوبیا سبز و حتی کلم بروکلی و گل‌کلم پوره شده آشنا کنید. تامسون توصیه می‌کند: «معرفی زودهنگام و مکرر سبزیجات به کودک می‌تواند به رشد ذائقه و لذت بردن از طعم‌های مختلف از جمله خاکی، تلخ و شور و همچنین شیرین کمک کند».

 

مدیریت آلرژی غذایی

هنگام معرفی غذاهای جدید، همیشه مراقب واکنش‌های آلرژیک باشید. تامسون می‌گوید مرحله اول زمان مناسبی برای این کار است، زیرا هر غذای جدید فقط باید یک ماده داشته باشد. غذاهای رایجی که ممکن است در برخی نوزادان واکنش آلرژیک ایجاد کنند عبارتند از: بادام زمینی، آجیل درختی، تخم‌مرغ، شیر گاو، گندم، سویا، ماهی، صدف و کنجد. در صورت بروز هرگونه واکنش، فوراً با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

 

نکاتی برای مدیریت آلرژی:

- هر بار یک غذا را معرفی کنید، به‌ویژه در مورد آلرژن‌های بالقوه.

- علائم آلرژی غذایی ممکن است شامل خارش، بثورات پوستی، کهیر، استفراغ، اسهال، صدای خشن یا تغییر ناگهانی رفتار باشد.

- نیازی به صبر بیش از یک روز بین معرفی غذاهای جدید نیست. قرار گرفتن مداوم تحت راهنمایی پزشک می‌تواند به ایجاد تحمل کمک کند.

- واکنش‌های آلرژیک معمولاً در عرض چند دقیقه یا چند ساعت دیده می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که معرفی زودهنگام آلرژن‌ها (4 تا 6 ماهگی) و اغلب می‌تواند حساسیت غذایی را تا 80 درصد کاهش دهد.

 

مراحل اصلی غذای کودک

سه مرحله اصلی غذای کودک

 

مرحله 2: پوره های ضخیم‌تر

هنگامی که کودک شما بر پوره‌های اولیه مسلط شد، که معمولاً بین 6 تا 9 ماهگی اتفاق می‌افتد، آماده مرحله دوم غذای کودک می‌شود. والدین می‌توانند غذاهای مرحله دوم را به عنوان «پوره‌های ضخیم‌تر» در نظر بگیرند.

 

تامسون می‌گوید: «این زمان بسیار خوبی برای معرفی ترکیب‌های طعمی است، زمانی که مطمئن شوید کودک شما به اجزای خاص حساسیت ندارد. توصیه می‌کنم پوره‌های چند ماده‌ای را با مخلوط‌ها و بافت‌های مختلف از جمله صاف، غلیظ و حتی درشت امتحان کنید».

 

برخی از غذاهای مورد علاقه مرحله دوم:

- سیب و زغال اخته

- سیب و سیب‌زمینی شیرین

- آووکادو و موز

- هویج، انبه و موز

- سیب‌زمینی شیرین و مرغ

- سیب، توت‌فرنگی و موز

- هویج، سیب‌زمینی شیرین و نخودفرنگی

- بلغور جو دوسر، هویج و هلو

- عدس، لوبیا سبز و سیب

- چغندر، توت‌فرنگی و ماست

- مرغ، هویج و شیر نارگیل

 

تامسون توضیح می‌دهد که در مرحله دوم، هر یک از این ترکیب‌های غذایی را می‌توان با کمی بلغور جو دوسر یا غلات کامل ترکیب کرد تا غذای سالم‌تر و دلچسب‌تری برای کودک داشته باشد. بسیاری از غذاهای مرحله دوم در فروشگاه‌های مواد غذایی موجود است یا اگر غذای کودک خود را درست می‌کنید، می‌توانید این مواد را در خانه اضافه کنید. فقط مطمئن شوید که غذای کودک خود را در این مرحله نسبتاً صاف و تنها با یک لمس بافت نگه دارید.

 

آشنایی نوزاد با غذاهای پوره

مراحل اصلی غذای کودک

 

مرحله 3: توسعه مهارت جویدن

هنگامی که کودک شما بافت‌های کمی ضخیم‌تر را پذیرفت، ممکن است آماده باشد تا به مرحله سوم غذا خوردن برود. این اغلب بین 9 تا 10 ماهگی اتفاق می‌افتد. فیلومنا کرسی، متخصص تغذیه کودکان در Dartmouth Health Children، می‌گوید که یک نشانه مهم برای آمادگی کودک برای مرحله سوم، توسعه مهارت گیره گرفتن است.

 

گیره گرفتن زمانی است که کودک قادر است اشیاء را با انگشت شست و سبابه خود بگیرد، به جای استفاده از تمام دست. وقتی کودک به این مهارت دست می‌یابد، نشان‌دهنده این است که توانایی استفاده از جویدن چرخشی برای تجزیه مواد غذایی خود را دارد. کرسی می‌گوید: "کودک اکنون آماده خوردن مواد جامد نرم و پوره‌هایی است که تکه‌های نرمی در آن‌ها وجود دارد."

 

غذاهای پیشنهادی برای مرحله سوم:

- پوره سیب زمینی

- سبزیجات بخارپز یا پخته‌شده مانند سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی، کدو حلوایی و هویج

میوه‌های رسیده مانند موز، گلابی، انبه و آووکادو را خرد یا له کنید

- گوشت رنده شده

- لوبیا له‌شده

- تخم‌مرغ همزده

- ماکارونی نرم

- توفو تکه‌تکه یا برش‌خورده

- ماهی بدون استخوان

- گوشت خردشده

 

چه زمانی نوزادان باید جامدات را شروع کنند

آشنایی نوزاد با غذاهای پوره

 

مرحله 4: غذاهای خانوادگی و آداب سفره

تا زمانی که کودک شما به اولین سالگرد تولد خود برسد، احتمالاً می‌تواند نسخه تغییر یافته‌ای از آنچه بقیه اعضای خانواده می‌خورند، مصرف کند. اما اگر هنوز به این مرحله نرسیده است، اشکالی ندارد. کیتی تامسون می‌گوید: "برخی از والدین ممکن است قبل از 12 ماهگی غذاهای سفره‌ای را معرفی کرده باشند و برخی دیگر ممکن است این کار را نکرده باشند. در هر صورت اشکالی ندارد! کاری را انجام دهید که برای شما و خانواده شما مفید است. هیچ ترتیب "کاملی" برای معرفی جامدات وجود ندارد."

 

در این سن، کودک شما ممکن است از غذاهایی مانند پنکیک، پنیر کبابی، املت یا تخم‌مرغ، وافل، پاستا، گوشت‌های خرد شده مانند مرغ یا بوقلمون، سبزیجات و میوه‌های نرم، پنیر و کلوچه لذت ببرد. تامسون می‌گوید: "اگر کودک شما هنوز از پوره‌ها لذت می‌برد، از آن‌ها استفاده کنید. حتی در 12 ماهگی می‌توانید ترکیبی از غذاهای روی میز و غذاهای پوره‌شده را تهیه کنید. پوره‌ها همه‌کاره هستند و می‌توانند به عنوان دیپ، اسپرید یا رویه استفاده شوند، یا حتی به عنوان پایه‌ای برای سس برای چیزهایی مانند گوشت یا پاستا."

 

مراحل غذای کودک

غذای کودک

 

جمع‌بندی:

چهار مرحله غذای کودک به عنوان یک راهنما برای کمک به والدین در معرفی غذاهای جامد به نوزادان عمل می‌کند. در مرحله اول، والدین می‌توانند شروع به معرفی غذاهای پوره کنند، سپس در مرحله دوم، نوزادان می‌توانند از غذاهایی با غلظت غلیظ‌تر لذت ببرند. هنگامی که نوزادان رشد بیشتری پیدا کردند، می‌توانند در مرحله سوم شروع به خوردن غذاهای جامد نرم مانند سبزیجات بخارپز کنند. مرحله چهار زمانی است که نوزادان می‌توانند به طور کامل به اکثر غذاهای جامد روی بیاورند. اگرچه مراحل غذا معمولاً با سن مشخص می‌شود، سن خاصی برای هر مرحله وجود ندارد و والدین باید برای تعیین آمادگی کودک به علائم رشد توجه کنند.

 

گردآوری: بخش کودکان

 

شفا: خنده برای درمان هر دردی
شفا: خنده برای درمان هر دردی کمی طنز کمی شوخی گاهی جدی گاهی زندگی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋