شفا: خنده برای درمان هر دردی

شفا: خنده برای درمان هر دردی

کمی طنز کمی شوخی گاهی جدی گاهی زندگی
توسط ۲ نفر دنبال می شود

معرفی عمارت فضلی ساری + تصاویر

معرفی عمارت فاضلی ساری + تصاویر



عمارت فاضلی ساری

عمارت فاضلی

 

معرفی عمارت فاضلی ساری، در این مقاله از ، یک نمونه بارز از معماری قدیمی و تاریخی ایرانی است که به دلیل زیبایی طراحی و تاریخ اجرای آن، جایگاه ویژه‌ای دارد.

با اینکه خانه های تاریخی را می توان در شهرهای مختلف کشور دید و به نظر می رسد همه خانه های متعلق به یک دوره دارای ظاهر یکنواختی هستند ولی در واقع بسته به شهر و اقلیمی که یک خانه تاریخی در آن قرار دارد، می توان شاهد ویژگی های معماری متفاوتی در هر یک از آن ها بود. در شهر ساری نیز عمارت رویایی فاضلی یا خانه فاضلی ها جزو ۳ جاذبه تاریخی معروف شهر به حساب می آید که فاصله کمی با هم دارند و می توان در طول یک روز از همه آن ها بازدید کرد.

 

تاریخچه عمارت فاضلی

خانه فاضلی ها شامل دو عمارت زیباست، یکی در دوره قاجار و دیگری در دوره پهلوی اول ساخته شده است. نام آن به عنوان “عمارت فاضلی” اشاره به خاندان فاضلی، ساکنان اصلی این بنا دارد. اطلاعاتی درباره معمار این عمارت ثبت نشده است، اما معلوم است که مالک این ملک یک معلم بوده است. در زمانی که ساختمان در وضعیت تخریب قرار داشت، فرآیند بازسازی و مرمت آن آغاز شد و پس از دو سال، در سال ۱۳۹۱، این خانه بدون هیچ استفاده خاصی، برای عموم بازگشایی شد.

 

آشنایی با عمارت فاضلی ساری

عمارت فاضلی ساری

 

دیدنی های عمارت فاضلی

با ورود به خانه فاضلی ها، شما عشق معماری آن می‌شوید؛ شیشه‌های رنگی در بالای درها به عنوان زمینه‌ای شگفت‌انگیز برای ثبت عکس‌های یادگاری عمل می‌کنند و هنر معماری اینجا هوش را از سر اهل ذوق می‌برد. این عمارت شامل ۳ طبقه و ۳ حیاط است. احتمالاً بیشترین زمان بازدید در حیاط عمارت فاضلی ها سپری می‌شود، زیرا جدا شدن از نمای خیره کننده ساختمان پهلوی آن آسان نیست.

 

نمای این ساختمان دارای یک پنجره سراسری است که به صورت خاص طراحی شده است. به طور کلی، نمای بندکشی شده و نقوش و نگارهای اسلامی در این عمارت هنر معماری ایرانی را به خوبی به تصویر می‌کشند.

 

معرفی عمارت فاضلی ساری

دیدنی های عمارت فاضلی

 

حضور حوض چندضلعی، باغچه‌های کوچک، طاق‌های آجری دیوارها و تزیینات آن‌ها، احساس و حس زمان‌های گذشته را به یاد می‌آورد. اگر چند دقیقه را روی نیمکت‌های حیاط بنشینید، می‌توانید به گذشته سفر کرده و در هوای آن زمان فرو روید. بخش شرقی این بنا مربوط به دوره قاجار است و در جهات شرقی و غربی نیز بخشی از ساختمان دوره پهلوی وجود دارد.

 

بنا اصلی این ساختمان به شکل سه‌شاخه بوده و هر طبقه دارای یک شاهنشین است که به وسیله پلکان به طبقه همکف متصل می‌شود. جالب است بدانید که سقف این خانه در هنگام مرمت با استفاده از سفال پوشش داده شده تا اصالت عمارت حفظ شود.

 

بازدید از اتاق‌های مسکونی، آشپزخانه، حمام، حیاط‌ها و شاهنشین‌های این ساختمان شما را با زیبایی‌های بصری آن آشنامی‌کند. البته در بیشتر موارد، شاهنشین‌های خانه‌های تاریخی قسمتی زیبا و جذاب از ساختمان هستند.

 

تاریخچه عمارت فاضلی

معرفی عمارت فاضلی ساری

 

علت پیشنهاد بازدید از عمارت فاضلی ساری :

- خانه فاضلی ها از حیث تاریخی، هنری و فرهنگی ارزش زیادی دارد.

- ویژگی های معماری این بنا به خصوص شیوه تزیینات آجری آن منحصر به فرد هستند.

- هر دو سبک معماری پهلوی و قاجار را می توان در این بنا نظاره گر بود.

- عمارت فاضلی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

فصل مناسب برای بازدید از عمارت فاضلی ساری چه زمانی است؟

از آن جا که بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما ساری اوایل بهار و پاییز است، می توانید بازدید از عمارت فاضلی ها را به ماه های بهاری و پاییزی موکول کنید.

 

دیدنی های عمارت فاضلی

فصل مناسب برای بازدید از عمارت فاضلی ساری

 

چگونه به عمارت فاضلی ساری برویم؟

عمارت فاضلی ها در یکی از معروف ترین منطقه های شهر قرار گرفته است؛ منطقه تاریخی آب انبار نو جایی است که دیگر جاذبه های تاریخی شهر را در دل خود جای داده و از آنجایی که نزدیک به میدان ساعت است دسترسی به آن بسیار راحت خواهد بود.

 

گردآوری: بخش گردشگری

 

شفا: خنده برای درمان هر دردی
شفا: خنده برای درمان هر دردی کمی طنز کمی شوخی گاهی جدی گاهی زندگی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋