با زمان و بودجه محدود بازاریابی باید از کجا شروع کنیم تا در نهایت به هدف افزایش فروش برسیم؟ پاسخ این سوال در گرو بررسی استراتژیهای افزایش فروش و پاسخ به سوالاتی مثل CRM چیست و بهترین نرم افزار CRM کدام است؟ بوده که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید.
آیا یک کسبوکار اینترنتی به راه انداختهاید و فروشگاه آنلاین شما تعداد انگشتشماری فروش هفتگی دریافت میکند؟ این موضوع واقعیت بغرنجی است که بسیاری از کسبوکارهای آنلاین به دلیل عدم آگاهی از استراتژیهای مناسب افزایش فروش گرفتار آن هستند. حال سوال اینجاست که با زمان و بودجه محدود بازاریابی باید از کجا شروع کنیم تا در نهایت به هدف افزایش فروش برسیم؟ پاسخ این سوال در گرو بررسی استراتژیهای افزایش فروش و پاسخ به سوالاتی مثل CRM چیست و بهترین نرم افزار CRM کدام است؟ بوده که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید.
براساس تحقیقات میدانی ما چندین راهکار کلیدی برای افزایش فروش در کسب و کار وجود دارد که استفاده از آنها در جای مناسب خود میتواند راندمان فروش شما را به طرز چشمگیری متحول سازد. این راهکارها به شرح زیر هستند:
اولین و مهمترین راهکار موجود در حوزه افزایش فروش، استفاده از CRM است. در پاسخ به این سوال که CRM چیست؟ نیز باید بگوییم که CRM ابزاری برای سادهسازی روند فروش و کوتاه کردن چرخه فروش است. شما با استفاده از CRM میتوانید تنگناها و چالشهای موجود در فرآیند فروش را شناسایی و عملیات فروش را با بهبود دقت در ذخیره دادههای مشتری متمرکز کنید. جالب است بدانید که CRM مخفف عبارت «Customer-Relationship management» بوده که به معنای مدیریت ارتباط با مشتری است. این نرمافزارها ابزاری هستند که صاحبان کسبوکارها را قادر میسازند تا روابط خود را با مشتریان بالقوه و همچنین مشتریان فعلی، مدیریت و بهبود ببخشند.
اصولاً خرید و تهیه CRM کاربردها و مزایای مختلفی برای کسبوکار شما در حوزههای مختلف خواهد داشت. به عنوان مثال یک تیم پشتیبانی ممکن است از این ابزار برای مدیریت تیکت مشتریان استفاده کند و این درحالیست که تیمهای بازاریابی از این ابزار برای تجزیه و تحلیل نحوه واکنش مصرفکنندگان به کمپینهای آنلاین بهره میبرند. در یک کلام، شما با استفاده از CRM خواهید توانست پایگاه اطلاعاتی مشتریان را با خیال راحت ذخیره و از این طریق فروش بیشتری را تجربه کنید.
تهیه و استفاده از CRM به نمایندگان فروش کمک میکند تا با مشتریان احتمالی در کلیه کانالهای ارتباطی اعم از ایمیل، چت وبسایت و غیره ارتباط برقرار کنند و این کار را بدون جابجایی میان برنامهها یا تبهای مختلف مرورگر انجام دهند. در واقع CRMهای فروش قادر هستند با کلیه کانالهای ارتباطی موجود ادغام شده و مدیریت کلیه آنها را به صورت یکپارچه فراهم سازند. از طرفی چون در CRM دیگر خبری از ورود دستی دادهها نیست، این موضوع موجب بهبود دقت دادههای مشتری خواهد شد.
آن دسته از کسبوکارهایی که از بهترین نرم افزار CRM فروش استفاده نمیکنند، تجزیهوتحلیل وضعیت عملکردی برای آنها میتواند یک چالش واقعی باشد؛ چراکه آنها باید حجم عظیمی از دادهها را از صفحات مختلف جمعآوری کرده و سپس با پیچوخمهای اکسل دستوپنجه نرم کنند تا همه چیز را بفهمند. مزیت استفاده از CRM در افزایش فروش نیز در همین است که خود این ابزار به شکل خودکار تجزیهوتحلیل دادهها را برای شما انجام میدهد.
در CRMهای فروش، اطلاعات مشتریان به شکل اتوماتیک در گزارشهای هوشمند جمعآوری میشوند تا بینشی دقیق از نحوه عملکرد بخش فروش به شما ارائه نمایند. گزارشهای تبدیل، پیشبینی فروش، گزارش هدف و گزارشهای مروری بر فعالیتها همان چیزی است که به شما کمک خواهد کرد تا به سادگی چالشها را شناسایی و راهکارهای کارآمد برای تسلط بر آنها ارائه کنید. حال که متوجه شدید CRM چیست، میتوانید لیست بهترین نرم افزار CRM را در وبسایت دیدنگار مشاهده کنید.
چقدر مشتریان خود را میشناسید؟ از برنامههایی مثل Shop Quiz یا Octane AI برای جمعآوری دادهها استفاده کنید. سوالاتی بپرسید که نقاط کلیدی را آشکار کند و سپس متناسب با پاسخ مشتریان بالقوه، محصولات شخصیسازی شده را به آنها توصیه کنید. کمپینهای بازاریابی ایمیلی هدفمند را برای حل مشکلات مشتریان بالقوه دنبال کنید و سپس محصول خود را به عنوان راهحلی برای افزایش رضایت مشتری معرفی کنید.
به عنوان مثال، Skinny Mixes از یک تست دستورالعملی بهره میبرد تا بفهمد که مشتریان بالقوه او علاقه به پخت چه غذاهایی دارند. شرکتکنندگان در این تست یک کد تخفیف انحصاری در کنار توصیهها دریافت میکنند. این شگرد موجب شده تا Skinny Mixes بتواند 13 هزار مشتری از طریق ایمیل جذب و 500 هزار دلار کسب درآمد داشته باشد! در نتیجه برای افزایش فروش بهتر است اول ارتباط موثری با مشتریان خود ایجاد کنید و سپس متناسب با نیاز شخصی آنها محصولی را معرفی کنید.
فرض کنید که خود شما به دنبال خرید یک محصول در فروشگاه آنلاین هستید، اولین چیزی که برای کسب اعتماد نسبت به آن فروشگاه بررسی میکنید، چیست؟ مسلماً در قدم اول به سراغ نظرات مشتریان قبلی خواهید رفت که از این فروشگاه آنلاین خرید کردهاند.
براساس آمارها حدود 93 درصد از مشتریان قبل از خرید محصول یا دریافت خدمات به بررسی نظرات میپردازند. بنابراین مهم است که از مشتریان قبلی خود بخواهید نظرات خود را درباره خرید خود به اشتراک بگذارند. این موضوع باعث رشد صفحات شما در شبکههای اجتماعی و افزایش فروش خواهد شد.
برای داشتن یک محتوای بلاگ سئو شده در قدم اول باید کلمات کلیدی که مخاطبان هدف به دنبال آن هستند را شناسایی کنید. سوالات آنها را در مورد محصول مورد نظر مطرح و پاسخ آن را به نحو سئو شده بنویسید تا رتبه وبسایت شما ارتقا پیدا کند. زمانی که تعداد کاربران بیشتری از وبسایت شما دیدن کنند، برند شما شناخته خواهد شد و این موضوع مستقیماً در افزایش فروش تأثیر میگذارد.
صرف نظر از نوع محصول شما، هزینه حمل و ارسال ممکن است به فروش آنلاین شما آسیب جدی وارد سازد! تجربه نشان داده که بیش از 93 درصد از مشتریان بالقوه به دلیل ارسال رایگان به مشتری بالفعل تبدیل شدهاند و از طرفی براساس آمارها اگر هزینه ارسال رقم قابل توجهی باشد، 47 درصد از مشتریان از خرید منصرف شده و سبد خرید را رها میکنند. اجرای تبلیغات بازاریابی با محوریت ارسال رایگان میتواند نقش کلیدی در افزایش فروش کسبوکارتان داشته باشد.
ماریا شرایور (Maria Shriver)، بنیانگذار و مدیرعامل MOSH، درباره ارسال رایگان چنین اظهار نظر کرده است که از زمان اجرای استراتژی تخفیف 20 درصدی به همراه ارسال رایگان، فروش این برند 2 برابر شده و به آنها کمک کرده تا در اوایل سپتامبر به نقطه عطف 1 میلیون فروش دست پیدا کنند.
مشتریان جدید به هر علتی ممکن است با تیم فروش و پشتیبانی شما تماس بگیرند؛ علت این تماس ممکن است این باشد که محصول آنها آسیب دیده یا برای استفاده از کالای خریداری شده به کمک و راهنمایی نیاز داشته باشند. ارائه خدمات پشتیبانی خوب به مشتریان میتوانند آنها را حفظ و به خرید مجدد ترغیب کند که نتیجه چنین امری قطعاً افزایش فروش شما خواهد بود.
تیم پشتیبانی شما باید فعال باشد و از بابت مشکلات پیش آمده عذرخواهی و به سرعت مشکل را پیگیری و برطرف کند. پیگیری سریع مشکل و برطرف کردن آن، حسن نیت شما نسبت به رضایت مشتریان را ثابت خواهد کرد و تاثیر خوبی بر افزایش اعتبار کسبوکارتان در میان فروشگاههای آنلاین خواهد داشت.
حدود 61.4 درصد از جمعیت جهان در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند. فرقی نمیکند که جامعه هدف شما از چه قشری است، مطمئناً این مشتریان بالقوه را در پلتفرمهایی مثل فیسبوک، ایکس، اینستاگرام، تیک تاک و پینترست پیدا خواهید کرد؛ پس در تنظیم استراتژی افزایش فروش در کسب و کار نباید از نقش شبکههای اجتماعی غافل شوید.
بازاریابی موثر شبکههای اجتماعی با دستیابی به درک قوی از مخاطبان هدف شروع میشود. شما باید اطلاعات جامعی درباره مشتریان بالقوه خود داشته باشید؛ این اطلاعات را میتوانید در پاسخ این سوالات گردآوری کنید:
زمانی که پاسخ این سوالات را بدانید، میتوانید استراتژی فروش آنلاین در شبکههای اجتماعی را به شکلی کارآمدتر تنظیم و این مشتریان بالقوه را به سمت فروشگاه آنلاین خود هدایت کنید.
هر فروشگاه آنلاین متناسب با ماهیت خاص خود باید از مجموع راهکارهای گفته شده در فوق استفاده کند تا در نهایت بتواند با اعتمادسازی راندمان و حجم فروش خود را چند برابر کند. سعی کنید ارتباط خود با مشتریان فعلی را همواره حفظ کنید و یک قدم جلوتر از نیازهای آنها باشید تا بتوانید به نیازهای احتمالی آنها نیز پاسخ بدهید. تقویت تیم پشتیبانی و در نظر گرفتن ارسال رایگان را فراموش نکنید تا مشتریان به خرید بیشتر از فروشگاه شما ترغیب شوند. به نظر شما بهترین راهکار افزایش فروش کدام است؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.
پاسخ ها