در این مقاله به آموزش ساخت دفترچه تلفن هوشمند در اکسل به صورت هوشمند میپردازیم. این دفترچه تلفن شامل امکاناتی نظیر جستجو، فیلتر، مرتبسازی و حتی ارسال ایمیل خواهد بود.
داشتن یک دفترچه تلفن منظم و کارآمد میتواند در مدیریت کارهای روزانهتان کمک زیادی به شما کند. اگرچه برنامههای تلفن همراه گزینههای زیادی را برای مدیریت مخاطبین ارائه میدهند؛ اما استفاده از دوره آموزش اکسل میتواند راهکاری انعطافپذیر و قدرتمند برای ایجاد یک دفترچه تلفن هوشمند باشد. در این مقاله به آموزش ساخت دفترچه تلفن هوشمند در اکسل به صورت هوشمند میپردازیم. این دفترچه تلفن شامل امکاناتی نظیر جستجو، فیلتر، مرتبسازی و حتی ارسال ایمیل خواهد بود.
ابتدا باید ساختار پایه دفترچه تلفن را در اکسل بسازید در همین رابطه درسایت وب لرن 24 آمده است :
به طور کلی جهت اصلی برنامه microsoft اکسل، چپ می باشد. بنابراین اگر می خواهید عملیات راست چین کردن را انجام دهید؛ باید مراحلی را طی نمایید. پس از آن شاهد انتقال سطرها و ستون ها به سمت راست خواهید بود. حالا برای راست چین کردن اکسل کافیست کلیدهای جانبی Alt + F + T را فشار داده تا به گزینه ای به نام Options دسترسی پیدا کنید. از طریق این گزینه، آیتم Advanced را انتخاب کرده تا وارد بخش Display options (کاربرگ) شوید. اگر تیک مربوط به Show sheet right-to-left فعال است؛ آن را غیر فعال نمایید. فراموش نکنید که برای تایید نهایی، حتما کلید Ok را بفشارید.
برای ایجاد ساختار دفترچه تلفن در اکسل، یک صفحه جدید در اکسل باز و ستونهای زیر را تعریف کنید:
پساز تعریف ستونها، دادههای مربوط به هر فرد را وارد کنید. بهعنوان مثال:
برای اینکه بتوانید بهراحتی اطلاعات را جستجو و فیلتر کنید، از قابلیت AutoFilter در اکسل استفاده کنید. برای این کار:
1. سلولهایی را که در ردیف عنوان هستند (مثلا A1 تا H1)، انتخاب کنید.
2. از تب Data روی گزینه Filter کلیک کنید. بهاینترتیب، هر ستون یک فیلتر دریافت میکند که میتوانید با کلیک روی آیکون فیلتر در هر ستون، دادهها را براساس آن ستون، فیلتر کنید.
برای جستجو در دفترچه تلفن میتوانید از فرمولهایی مانند “VLOOKUP” یا “INDEX” و “MATCH” استفاده کنید.
طبق آنچه که در سایت رسمی پشتیبانی مایکروسافت منتشر شده است، برای ساختن دستور VLOOKUP به ۴ قطعه اطلاعات نیاز دارید:
بهعنوان مثال برای پیداکردن شماره تلفن همراه بر اساس نام و نام خانوادگی میتوانید از فرمول زیر استفاده کنید:
=VLOOKUP(E14:F14,A2:D10,3,0)
در این فرمول:
برای مرتبسازی دادهها براساس یک یا چند ستون میتوانید از قابلیت Sort استفاده کنید:
در رابطه با مشکلات احتمالی مرتب کردن در وبسایت اسکیل پرو آمده است که :
در صورتی که ردیف یا ستون خالی در بین داده های شما وجود داشته باشد، ممکن است بخشی از داده ها سورت شوند و بخشی دیگر در نظر گرفته نشود. برای مثال ممکن است شما در نهایت لیستی از شماره تلفن ها را داشته باشید که هیچ تطابقی با اسامی شما ندارند یا آدرس یک مشتری در کنار همان مشتری قرار نگیرد!!
برای ارسال ایمیل به افراد موجود در دفترچه تلفن از طریق اکسل میتوانید از قابلیتهای VBA استفاده کنید. برای این کار بهترتیب زیر عمل کنید:
اگر تب Developer را در نوار ابزار بالای صفحه نمیبینید، باید آن را فعال کنید. برای این کار به ترتیب زیر عمل کنید:
حال میتوانید یک ماکرو جدید ایجاد کنید. برای این کار:
در تب Developer روی Visual Basic کلیک کنید تا ویرایشگر VBA باز شود.
در منوی Insert، گزینه Module را انتخاب کنید تا یک ماژول جدید ایجاد شود.
در ماژول جدید، کد زیر را وارد کنید:
Sub EmailActiveSheet()
Dim OutApp As Object
Dim OutMail As Object
Dim wb As Workbook
Dim ws As Worksheet
' Set the workbook and worksheet you want to send
Set wb = ThisWorkbook ' The current workbook
Set ws = ThisWorkbook.Sheets("SheetName") ' Replace "SheetName" with your sheet's name
' Create a new Outlook instance
Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
Set OutMail = OutApp.CreateItem(0) ' 0 represents a mail item
' Compose the email
With OutMail
.To = "email address removed for privacy reasons" ' Replace with the recipient's email address
.Subject = "Your Subject Here" ' Replace with your email subject
.Body = "Hello, please find the attached sheet." ' Replace with your email body
.Attachments.Add wb.FullName ' Attach the entire workbook
' .Attachments.Add ws.UsedRange.Address ' Attach only the used range of the worksheet
.Send ' Uncomment this line to send the email immediately
End With
' Clean up
Set OutMail = Nothing
Set OutApp = Nothing
End Sub
در فرمول فوق:
حال نوبت به اجرای ماکرو میرسد. برای این کار بهترتیب زیر عمل کنید:
این کد برای هر ردیف در شیت اکسل، یک ایمیل ایجاد و آن را ارسال میکند. اطمینان حاصل کنید که Outlook روی سیستم شما نصب و پیکربندی شده باشد.
آموزش ساخت دفترچه تلفن هوشمند در اکسل به صورت هوشمند، راهکاری کارآمد برای مدیریت اطلاعات تماس در دنیای دیجیتال امروز است. با پیروی از مراحلی که در این مقاله شرح داده شد، قادر خواهید بود یک سیستم مدیریت مخاطبین قدرتمند و انعطافپذیر ایجاد کنید و از آن لذت ببرید.
پاسخ ها