از نبرد مداوم در آمار فروش تا رقابت برای نوآوری و توسعهٔ تکنولوژی؛ بنابراین، به یک سؤال قدیمی میرسیم، بنز بهتر است یا بامو؟
خبرآنلاین: از نبرد مداوم در آمار فروش تا رقابت برای نوآوری و توسعهٔ تکنولوژی؛ بنابراین، به یک سؤال قدیمی میرسیم، بنز بهتر است یا بامو؟ بیایید به تاریخچهٔ این دو برند، فلسفهٔ هرکدام و چیزی که امروز تولید میکنند بپردازیم تا بتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم.
مرسدس بنز و بامو مشهورترین خودروسازان آلمانی در جهان هستند. رقابت این دو شرکت افسانهای است.
از نبرد مداوم در آمار فروش تا رقابت برای نوآوری و توسعهٔ تکنولوژی؛ بنابراین، به یک سؤال قدیمی میرسیم، بنز بهتر است یا بامو؟ بیایید به تاریخچهٔ این دو برند، فلسفهٔ هرکدام و چیزی که امروز تولید میکنند بپردازیم تا بتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم.
بامو و مرسدس هنوز هم پس از حدود یک قرن، رقابت شدیدی باهم دارند که شامل جنبههای مختلفی از طراحی و تولید گرفته و تا نوآوری و آمار فروش میشود. در ادامه برخی از تفاوتهای بین این دو برند که نیروی محرکهٔ رقابت تاریخی آنها بوده است را بررسی خواهیم کرد.
مرسدس و بامو فلسفههای طراحی متفاوتی دارند. تمرکز اصلی فلسفهٔ طراحی مرسدس روی تجمل و راحتی است که این را در ظاهر خودروهایش با خطوط نرم و منحنی میتوان دید. بامو اما همیشه روی پرفورمنس تمرکز داشته است و درنتیجه در طراحی محصولات آن میتوان خطوط تیزتر و تهاجمیتر را دید که با تجربهٔ رانندگی خودرو هماهنگ است.
در مدلهای M نیز عناصر طراحی تهاجمیتری مثل جلوپنجرهٔ متفاوت و سپرهای اسپرتتر را میبینیم. از سوی دیگر، مدلهای AMG مرسدس قبلاً خیلی از نسخههای معمولی متمایز به نظر نمیرسیدند اما طی سالهای بعد، AMG هم رویکردی تهاجمی را در پیش گرفت.
این دو برند تجربهٔ رانندگی متفاوتی را هم ارائه میکنند که یکی روی پرفورمنس و دیگری روی راحتی و تجمل تأکید دارد. بامو در طول تاریخ خود همیشه روی ارائهٔ پرفورمنسی استثنایی تمرکز داشته و شعار «خودروی نهایی رانندگی» را سرلوحهٔ کار خود قرار داده است.
این شرکت تا همین چند سال پیش فقط خودروهای دیفرانسیل عقب تولید میکرد و حضور در مسابقات و تثبیت وجههٔ آن کمک کرد. بامو همچنین به پیشرانههای شش سیلندر خطی شهرت یافته است. رویکرد مرسدس اما تمرکز کمی متفاوتی دارد.
هرچند مرسدس و بامو هردو خودروهای لوکس تولید میکنند اما مرسدس بیشتر روی ارائهٔ سواری مجلل تأکید دارد. در مدلهای AMG هم مرسدس برای دو دهه از یک فرمول غیرقابل تغییر پیروی میکرد که انحراف و سرخوردن آسان عقب خودروهای اسپرت بود.
به همین دلیل، خودروهای بامو لپ تایمهای سریعتری را در پیستها ثبت میکردند درحالیکه مدلهای AMG لذت رانندگی بیشتری داشتند. مرسدس AMG همچنین برای سالها با پیشرانههای V8 شناخته میشد خواه تنفس طبیعی و خواهش سوپرشارژ یا توربوشارژ.
مرسدس و بامو طی سالها تکنولوژیهای پیشرفتهٔ فراوانی را ارائه کردهاند. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بامو که iDrive نام دارد، از زمان معرفی در سری ۷ سال ۲۰۰۱ در اکثر محصولات این شرکت بهصورت استاندارد ارائه شده است.
از سوی دیگر، مرسدس سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX را ارائه میکند که در سال ۲۰۱۸ در نسل چهارم A کلاس معرفی شد و از هوش مصنوعی برای دریافتن ترجیحات شخصی راننده استفاده میکند. در بخش ایمنی هم هردو شرکت طیف گستردهای از سیستمهای کمکراننده را ارائه میکنند.
هردو برند هماکنون طیف گستردهای از مدلهای مختلف از خودروهای جمعوجور و اسپرت گرفته تا لوکس و پرچمدار را ارائه میکنند. لیست خودروهای مرسدس از A کلاس آغاز شده و به سدان پرچمدار S کلاس ختم میشود. از سوی دیگر، لیست محصولات بامو از سری ۱ آغاز شده و به سری ۷ ختم میشود.
این شرکت هنوز رودستر اسپرت Z4 را هم تولید میکند درحالیکه مرسدس در سبد محصولات خود مدل نمادین SL را دارد. بسیاری از محصولات بامو و مرسدس در نسخههای M و AMG هم تولید میشوند که قدرت و پرفورمنس بالایی را ارائه میکنند.
خانوادهٔ شاسیبلندهای مرسدس از کراساوورهای کامپکت GLA و GLB شروع شده و به مدل فول سایز سه ردیفهٔ GLS ختم میشود. علاوه بر این، در این خانواده یک شاسیبلند نمادین بنام G کلاس هم وجود دارد که لوکسترین شاسیبلند مرسدس محسوب میشود و دههها است که با حفظ ظاهر جعبهای شکل نمادین خود، بهترین آفرودر لوکس جهان بوده است. بامو هم طیف گستردهای از شاسیبلندها را از X1 تا X7 تولید میکند. معادل بامو برای G کلاس هم مدل جدید XM است که هرچند تواناییهای آفرود قابلتوجهی ندارد اما از لحاظ جلبتوجه و تجمل با G63 قابل قیاس خواهد بود.
مثل اکثر خودروسازان بزرگ جهان، مرسدس و بامو هم در حال حرکت به سمت الکتریکیسازی هستند و هردو هماکنون چندین خودروی الکتریکی در سبد محصولات خود دارند. i7 لوکسترین خودروی بامو است و مرسدس هم سدان EQS را ارائه میکند.
این شرکتها همچنین برای آینده هم برنامهای زیادی دارند. مرسدس قصد دارد تا پایان دههٔ جاری تمام سبد محصولات خود را الکتریکی کند درحالیکه بامو میخواهد تا سال ۲۰۳۰ نیمی از کل تولیداتش الکتریکی باشد. این شرکت همچنین به خودروهای هیدروژنی هم توجه دارد و تمام تخممرغهای خود را در سبد الکتریکی قرار نمیدهد.
پاسخ ها