شادبانو

شادبانو

متخصص بلاک چین و هوش مصنوعی

آشوبی: پرسپولیس نزدیک ترین تیم ایرانی به فوتبال جهان است

لیگ برتر روزها و هفته‌های بسیار حساسی را پشت سر می‌گذارد و رقابت در بالا و پایین جدول مسابقات به اوج خود رسیده است.

فرهیختگان: لیگ برتر روزها و هفته‌های بسیار حساسی را پشت سر می‌گذارد و رقابت در بالا و پایین جدول مسابقات به اوج خود رسیده است. در این هفته‌ها جدا از مسائل فنی شاهد حواشی زیادی هم اطراف تیم‌ها هستیم. از بیانیه‌نویسی باشگاه‌ها علیه یکدیگر تا مصاحبه عوامل مختلف تیم‌ها در رابطه با موارد مختلف از جمله داوری‌ها، که بدون تردید از جذابیت‌های فوتبال می‌کاهد. در لیگ‌های معتبر دنیا هم رقابت داغ و هیجان‌انگیز است اما شرایط در این لیگ‌ها طوری است که تماشاگران، الویت تیم‌ها بوده و بیشترین لذت نیز برای آنهاست. در شرایطی که در ایران باشگاه‌ها همه چیز را فدای نتیجه کرده و برای رسیدن به خواسته خود حاضرند همه حرمت‌ها را زیر پا بگذارند. درواقع رقابت بین تیم‌ها فقط در میادین خلاصه نمی‌شود بلکه باشگاه‌ها در بیانیه‌نویسی، مصاحبه علیه تیم‌های رقیب، لوث کردن بردهای آنها، تخریب رقبا و... هم شدیدا رقابت می‌کنند. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که لیگ حرفه‌ای‌مان هواداران زیادی را به خود جذب کند. فرزاد آشوبی به‌عنوان یکی از کارشناسان فوتبال کشورمان در واکنش به اتفاقات اخیر فوتبال کشور و رقابت ایجادشده در لیگ برتر و جام حذفی سوالات را بی‌جواب نگذاشت. 

انتظار صدرنشینی دوباره پرسپولیس را داشتم

آشوبی در ابتدا راجع به رقابتی که بین سه تیم بالای جدول ایجاد شده اظهار داشت: «لیگ امسال با شرایط خوبی جلو رفت و از همان هفته‌های ابتدایی تیم‌های پرسپولیس، استقلال و سپاهان به همراه دو سه تیم دیگر رقابت خوبی در بالای جدول داشتند و این روند تا الان ادامه پیدا کرده است. همیشه اعتقادم این بوده که پرسپولیس از لحاظ کیفی تیمی کامل‌تر و منسجم‌تر از بقیه تیم‌های لیگ و علی‌الخصوص رقبایش بود. چنین تیمی اگر الان صدرنشین است جای تعجب ندارد. حتی وقتی که پرسپولیس نتیجه را به سپاهان واگذار کرد در مصاحبه‌هایم گفتم که این تیم دوباره به صدر جدول بازخواهد گشت چون راهش را بلد است. البته که سپاهان و استقلال هم در این فصل تیم‌های خیلی خوبی نشان دادند و کاملا مستحق قهرمانی هستند.»

پرسپولیس حق اشتباه ندارد

کارشناس فوتبال کشورمان با بیان اینکه رقابت برای قهرمانی هنوز تمام نشده است، یادآور شد: «شرایط در بالای جدول به شکلی است که پرسپولیس طبیعتا بیشترین شانس را برای قهرمانی دارد و با حریفانی بازی دارد که سخت بشود از آنها انتظار توقف این تیم آماده را داشت اما در هر صورت فوتبال است و هر اتفاقی ممکن است در این سه هفته پایانی رخ دهد. همان‌طور که ملوان در اصفهان از سپاهان امتیاز گرفت و نتیجه‌ای غیرقابل پیش‌بینی و عجیب را رقم زد. پرسپولیس قطعا از این لغزش سپاهان درس گرفته و خوب می‌داند که دیگر حق اشتباه ندارد. تیم گل‌محمدی بازی‌های خیلی سختی را در این فصل با موفقیت پشت سر گذاشت اما یک‌سری اشتباهات و لغزش‌هایی را داشت که باعث شد در مقطعی صدر جدول را از دست بدهد. از این‌رو الان به خوبی درک می‌کنند که با چه سختی دوباره به صدر جدول رسیده‌اند و باید با چنگ و دندان آن را حفظ کنند. شاید بهتر باشد بازیکنان و مربیان پرسپولیس کاری به حواشی نداشته و فقط روی سه بازی آینده تمرکز کنند.»

آشوبی در ادامه با اشاره به حواشی ادامه‌دار پیرامون داوری دربی و بازی‌های دیگر، میزبانی تیم‌ها و بیانیه باشگاه‌ها علیه یکدیگر نیز عنوان کرد: «در مورد مسائل داوری تا زمانی که کمک داور ویدیویی به ایران نیامده قطعا این رویه ادامه خواهد داشت. نه اینکه با آمدن VAR همه چیز اوکی خواهد شد اما قطعا فشارها از روی داوران برداشته می‌شود. نمی‌خواهم بگویم اشتباهات داوری در فوتبال ما کم است، اتفاقا هر بازی اشتباهات زیادی را شاهدیم اما اینکه یک تیم از داوری سود برده باشد را اصلا نمی‌پذیرم. هم پرسپولیس و هم استقلال و سپاهان در این فصل در برخی مواقع اشتباهات داوری به سودشان بود و در برخی بازی‌ها هم علیه‌شان. اینکه حالا تیمی از کورس عقب می‌افتد و با پرداختن به مسائل داوری دنبال بهانه‌جویی است را نمی‌شود کاریش کرد. این رویه سال‌هاست که در فوتبال ایران وجود دارد و ادامه هم خواهد داشت. همین داستان بیانیه‌نویسی واقعا نفرت‌انگیز شده است. هر باشگاهی راحت به خودش اجازه می‌دهد قبل و بعد از هر بازی در مورد همه چیز بیانیه صادر کند. برخی فکر می‌کنند با این بیانیه‌ها هواداران خودشان را بابت شکست یا ناکامی آرام می‌کنند، غافل از اینکه این کارها تماشاگر را از فوتبال دور می‌کند. مشابه این اتفاقات را در هیچ یک از لیگ‌های معتبر دنیا نمی‌بینیم؛ چراکه آنها هر کاری می‌کنند که بر جذابیت و قشنگی‌های فوتبال بیفزایند، در شرایطی که در کشور ما خلاف این اتفاقات را شاهد هستیم. باشگاه‌ها بیش از اندازه به نتیجه اهمیت می‌دهند و برای اینکه به خواسته خود برسند هر نوع بی‌احترامی و تخریبی را علیه تیم رقیب به کار می‌گیرند که واقعا این کارها زشت و نفرت‌انگیز است.»

هیچ تیمی اندازه پرسپولیس مستحق قهرمانی نیست

وی در واکنش به انتقاداتی که بعد از باخت پرسپولیس به سپاهان از یحیی گل‌محمدی شد و مربیان خارجی مثل مورایس و ساپینتو را بهتر از او دانستند، خاطرنشان کرد: «اول اینکه من این مقایسه‌ها را کاملا اشتباه می‌دانم؛ چراکه اعتقاد دارم هر مربی فلسفه کاری خودش را دارد و شرایطی تیم‌ها با یکدیگر متفاوت است. به‌طور نمونه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از لحاظ مالی و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قابل مقایسه با باشگاه سپاهان و حتی چند باشگاه خصوصی دیگر نیستند. این دو باشگاه همیشه مشکلات مالی داشته‌اند و توان خرید هر بازیکن خارجی را ندارند، درحالی‌که باشگاهی مثل سپاهان هر فصل کمترین دغدغه مالی را در فصل نقل و انتقالات و کورس بازی‌ها دارد. طبیعتا مربیگری در این تیم به مراتب راحت‌تر از سرخابی‌ها است. اما از نظر کیفی اگر بخواهیم عملکرد مربی چون یحیی گل‌محمدی را با مربیان پرتغالی دو تیم مدعی دیگر مقایسه کنیم باید بگویم یحیی فلسفه کاری که در این چند سال در پرسپولیس داشته به فوتبال روز دنیا نزدیک است. روندی که از دوران برانکو شروع شد و همچنان با یحیی ادامه پیدا کرد. بدون تردید پرسپولیس بهترین و به‌روزترین فوتبال را در ایران و آسیا ارائه می‌دهد و لایق‌ترین تیم برای قهرمانی است. سپاهان هم با مورایس روند خوبی را درپیش گرفته و باید دید می‌تواند ادامه دهد یا نه. فلسفه فوتبالی ساپینتو را هم می‌پسندم و او با مشکلات زیادی تیمش را در اوج نگه داشت و جای تقدیر دارد. استقلال با این مربی می‌تواند سال‌های آینده شرایط بهتری را از لحاظ کیفی رقم بزند. همیشه اعتقادم این بوده که مربیگری را باید در دو مساله مورد بررسی قرار داد. یکی از لحاظ کیفی و دیگری نتیجه‌گیری. برخی مربیان هر دو مساله برایشان ارزشمند است و اول سعی می‌کنند تیم خوب و باکیفیتی داشته باشد و بعد از آن به نتیجه‌گیری فکر می‌کنند که این روش را می‌پسندم. درواقع یحیی از این دسته از مربیان است. عده‌ای  ازمربیان هم صرفا به نتیجه گرفتن فکر می‌کنند و خیلی به فوتبال زیبا اهمیت نمی‌دهند که خیلی از آنها را در دنیا می‌شناسیم. 

موافق انتخاب مربی ایرانی برای تیم ملی نبودم

آشوبی با تاکید بر اینکه اصلا مخالف آمدن مربی خارجی به ایران نیست، گفت: «بارها تاکید داشتم که تیم ملی به یک مربی طراز اول جهانی نیاز دارد که خب این اتفاق رخ نداد اما در عین حال عقیده دارم در تیم‌های باشگاهی‌مان مربیان داخلی داریم که سعی می‌کنند خودشان را به علم روز دنیا نزدیک کنند. البته که این فصل چند مربی خوب خارجی به لیگ‌مان آمدند و باعث بالارفتن سطحی کیفی لیگ شدند. مربیان خارجی حتی اگر درجه دو و سه هم باشند طبعا دوران آموزشی بهتر و کامل‌تری را دیده‌اند و این یک واقعیت است.»

بازیکنان پرسپولیس حرفه‌ای هستند

آشوبی در پایان با تقدیر از بازیکنان پرسپولیس اضافه کرد: «مطمئنا تیمی که از ابتدای فصل کمترین نوسان را داشته و در هر دو جام شانس زیادی برای قهرمانی دارد بازیکنانش قابل تقدیر هستند. بازیکنان پرسپولیس با سابقه ملی زیادی که دارند کاملا حرفه‌ای هستند و این مساله خیلی به پرسپولیس کمک کرده که در این جایگاه فعلی باشد. طبیعتا آنها به قهرمانی در هر دو جام فکر می‌کنند و پتانسیل این افتخار را هم دارند. البته که استقلال هم بعد از باخت در دربی تشنه انتقام گرفتن و تصاحب جام حذفی است که امیدواریم یک فینال جذاب را در این جام شاهد باشیم.»

شادبانو
شادبانو متخصص بلاک چین و هوش مصنوعی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋