sh.aya.aa.a.a.nrastegaaaarrrrr

sh.aya.aa.a.a.nrastegaaaarrrrr

فن آکسیال و فن سانتریفیوژ چه تفاوت هایی باهم دارند؟

فن محوری یا آکسیال

امروزه در برخی از قسمت‌های سیستم تهویه منازل، سیستم‌های سرمایشی و تهویه بخش‌های صنعتی، وجود دستگاهی که بتواند هوا را به نسبت‌های لازم جابجا کند، اهمیت زیادی پیدا کرده است. در کاربردهایی که جریان هوای زیاد و فشار استاتیکی پایین در نظر گرفته می شود، استفاده از فن محوری یا محوری رایج است.


انواع فن های محوری

فن محوری یا آکسیال در سیستم هایی با دبی بالا و فشار کم استفاده می شود. ضمناً راندمان این مدل از فن در شرایط دمنده و اگزوز فن از 70% تا 90% می باشد. فن یا چرخ اکسل در بازار در سه دسته اصلی موجود است:


پروانه یا فن محوری پروانه:

ساده ترین و پرطرفدارترین نوع پنکه در دنیا، فن محوری یا پروانه ای است و این مدل پنکه از چند تیغه هم اندازه، یک موتور الکتریکی و یک قاب تشکیل شده است. فن های محوری بسته به نوع کاربر با تیغه های پلاستیکی یا فلزی ساخته می شوند و از نظر اتصال شفت به موتور در سایزهای کوچک اتصال مستقیم و در سایزهای بزرگ و موارد شدیدتر نوعی کمربند
فن پره ای کمترین فشار استاتیکی را در بین فن های محوری دارد، بنابراین در سیستم هایی با فشار بیش از 125 پاسکال به هیچ وجه توصیه نمی شود و معمولا برای کاربردهای ساده که کانال ندارند، گزینه خوبی است.

لوله محوری یا فن کانالی:

طراحی کاربردی فن محوری کانال، فن محوری پیچ است که تنها تفاوت آن در شکل قاب آن است که به صورت لوله ای ساخته شده است. داکت فن دارای 4 تا 8 پره صاف یا منحنی است. برای افزایش کارایی این فن ها، فاصله پره ها با بدنه استوانه ای تا حد امکان در نظر گرفته شده است.

 


فن محوری تیغه ای:

برای افزایش کارایی این نوع فن، پره هایی در محفظه آن تعبیه می شود که معمولاً یک فن محوری تیغه ای از چندین پره استفاده می کند. بزرگترین نقطه ضعف فن محوری این است که در فشارهای استاتیکی بالا به درستی کار نمی کنند و در فن محوری راهنماهای پره ای با هدایت راه هوایی کارایی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند و به طور قابل توجهی توانایی کار در فشارهای بالاتر را بهبود می بخشند.
سطح صدا در پنکه پارویی بالاتر از دو مدل دیگر است و یکی از کاربردهای رایج این نوع پنکه در تونل های مسافت طولانی است.

مزایای فن محوری یا آکسیال

قیمت قابل قبول
وزن کمتر
به فضای کمتری نیاز دارید
ظرفیت هوای بالا
نصب آسان


معایب فن محوری یا آکسیال

در مکان هایی با فشار استاتیکی بالا استفاده نمی شود
ضعف در پس زمینه تغییرات در جریان هوا
سطح صدای بالا در فن های تونلی و تیغه ای
شما به یک موتور الکتریکی با سرعت بالا نیاز دارید.

 

فن سانتریفوژ

در یک فن گریز از مرکز، جریان گاز توسط نیروی گریز از مرکز جابجا می شود. ویژگی اصلی مدل سانتریفیوژ ایجاد جریان کم و فشار زیاد است. در فن سانتریفیوژ، سرعت هوای ورودی توسط پروانه افزایش می یابد و جریان هوا به صورت شعاعی ایجاد می شود. هوا از مرکز وارد دستگاه شده و از اطراف آن خارج می شود.
محفظه فن اغلب به شکل مارپیچ طراحی می شود تا هوای بیشتری جریان یابد و سیستم را می توان با درایو مستقیم یا تسمه ای (غیر مستقیم) راه اندازی کرد.

 

اجزای فن سانتریفیوژ

فن های سانتریفیوژ از قسمت های زیر تشکیل شده اند:
حلزونی که پروانه در آن قرار می گیرد.
پروانه قسمت اصلی فن است و وظیفه گردش هوا را بر عهده دارد.
پروانه های فن های گریز از مرکز معمولا به سه دسته تقسیم می شوند:
یک موتور الکتریکی که به عنوان سوخت عمل می کند.
صفحه برش صفحه ای که در خروجی فن قرار دارد از برگشت هوای پمپ شده به داخل مارپیچ جلوگیری می کند.
قیف در ورودی فن قرار دارد و برای افزایش کارایی فن استفاده می شود.

 

انواع فن های سانتریفیوژ

فن های سانتریفیوژ با پروانه جلو:
تیغه ها در این نوع به سمت جلو و در جهت چرخش پروانه قرار می گیرند و تعداد تیغه ها از پروانه های خمیده و شعاعی بیشتر است. قدرت واقعی این فن ها به دلیل طراحی پروانه بیشتر از توان تخمینی فن است و کاربرد آن عمدتاً در صنعت تهویه مطبوع و تهویه ساختمان ها و برج های اداری و مسکونی (که هوای تمیز دارند) کاربرد دارد.
فن های گریز از مرکز با پروانه معکوس:
پره های این نوع در جهت مخالف و در خلاف جهت چرخش پروانه قرار گرفته اند، این نوع فن نسبت به فن های پروانه جلویی دارای راندمان بالاتر و صد در صد کمتر است و قدرت واقعی تقریبا برابر با قدرت پردازش.
فن های گریز از مرکز با پروانه های شعاعی:
این نوع فن نسبت به انواع فن های سانتریفیوژ کارایی کمتری دارد و استفاده از آن ها بیشتر برای هوای کثیف و انتقال مواد است.

 

استفاده از فن سانتریفیوژ:

به دلیل طراحی ساده فن سانتریفیوژ، سرعت تولید آن بالا بوده و هزینه های تولید را کاهش می دهد. از این نوع فن سانتریفیوژ در محیط هایی که دمای هوا بالا بوده و آلودگی وجود دارد قابل استفاده است. از کارخانه های کوچک گرفته تا تولیدات بزرگ، فن های سانتریفیوژ کاربردهای زیادی دارند.
مزایای فن سانتریفیوژ:
فن سانتریفیوژ جریان ثابتی از هوا ایجاد می کند که به آن اجازه می دهد انرژی تولید کند که تا 84 درصد راندمان ساکن را ایجاد می کند. این سطوح بازده برای سرویس دهی به سیستم های هوایی بزرگتر مناسب هستند.
فن های سانتریفیوژ دوام بیشتری دارند و در محیط های دارای خوردگی و فرسایش به خوبی کار می کنند.
نگهداری از این فن ها آسان است. آنها به راحتی تمیز می شوند و مراقبت روزانه بسیار ساده است.
انعطاف پذیری بالا. فن های سانتریفیوژ برای ترکیب جریان های هوا و فشارهای متعدد مفید هستند و می توانند انواع حالت های جریان هوا از جمله مرطوب و خشک را تهویه کنند.
این فن ها دارای اندازه های مختلف و کاربردهای متفاوتی هستند.

منبع: https://www.havasystemiran.com/

sh.aya.aa.a.a.nrastegaaaarrrrr
sh.aya.aa.a.a.nrastegaaaarrrrr

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋