sevda.edu

sevda.edu

توسط ۱ نفر دنبال می شود

آموزش طراحی تابلو برق به شکل فشرده شده و مفید

آموزش طراحی تابلو برق :

یکی از جذاب ترین رشته ها و  مهم ترین شاخه های تاسیسات برق ساختمان ها، طراحی تابلو برق است. این بخش ۴ وظیفه اصلی دارد. :

۱- توزیع نیروی برق و تامین برق برای مصرف کننده

۲-حفاظت از تجهیزات، دستگاه و ایمنی کاربران

۳-بهینه سازی مصرف کننده ها

۴- استفاده از سیستم های الکتریکی به صورت  پیوسته

برای فراگیری آموزش طراحی تابلو برق، قبل از هر چیز باید با اجزا و تک تک قطعات تابلو برق و مولفه های الکتریکی آشنا شد. در ادامه چند مورد گفته شده است. البته برای یادگیری عمیق مطالعه پست « آموزش طراحی تابلو برق » از سایت سودا را پیشنهاد میدهیم. 

 

انواع قطعات روی تابلو برق 

کلیدها

کلیدها وظیفه قطع و وصل مدار را برعهده دارند. از مهم‌ترین انواع کلیدها ، کلیدهای غلتکی، سلکتوری و بوش باتون، میکروسوئیچ، فلوتر سوئیچ محسوب میشود. 

فیوز 

فیوز قطعه ای است که مدار الکتریکی را در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت میکند. 

تجهیزات اندازه گیری

تجهیزات اندازه گیری بر روی تابلو برق بسیار ضروری است. این بخش به منظور محاسبۀ پارامترهای متغییر مثل آمپرمتر، ولتمتر، واتمتر، فرکانس متر و… کاربرد دارند.

PLC

پی ال سی سامانه کنترلی است که سیستم کلی تابلو برق را کنترل میکند.

ترانس جریان یا سی تی و ولتاژ یا پی تی

ترانس جریان یا CT و ولتاژ یاPT نیز جهت کاهش یا افزایش جریان یا ولتاژ در تابلو برق وجود دارد.

بدنه تابلو برق هر تابلو برق دارای بدنه است تا تجهیزات را درون خود محصور کند. جنس بدنه ها متفاوت است که بهترین آن آلومینیوم است.

هادی هادی‌ها بین تجهیزات ارتباط برقرار میکند. در واقع ارتباطات بین سیم، شینه، کابلشو و غیره … توسط هادی انجام میشود.

 

اینترلاک (قفل داخلی)

سیستم قفل داخلی ، سیستمی است که جهت جلوگیری از رخ دادن حوادث ناخواسته و بسیار خطرناک احتمالی، در تابلو برق تعبیه می‌شود،

مطلب جامع در مورد آموزش طراحی تابلو برق 

بخش سیستم اتصال زمین

طراحی سیستم اتصال زمین برای هر نوع تاسیسات برق از جمله طراحی تابلو برق اهمیت دارد. چراکه اتصال زمین برای حفاظت جان افراد و موجودات زنده در برابر برق‌گرفتگی از طریق برق‌دار شدن بخش‌های فلزی غیرمداری تابلو برق و هر سیستم برقی دیگر به کار می‌رود.

در تابلو برق اجزای دیگری وجود دارد که یک طراح و نقشه کش تابلو برق، نصاب، مهندس برق و کنترل باید آنها را کامل بشناسد. برای مثال سافت استارها، درایوها، اینورتر و قطعات مختلف دیگری نیز ممکن است در تابلوهای برق فشار ضعیف استفاده میشود. هر طراح، برای نقشه کشی و طراحی تابلو برق صنعتی   باید اجزا را بداند و با نرم افزارهایی مثل ePLAN، Autocad Electrical و SolidWork Elictrical کار کند.

بررسی انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

تابلوهای برق‌ نه از نظر ولتاژ، جنس بدنه، نحوه نصب و.. انواع مختلفی دارد که از نظر ولتاژ، به ۳ دسته اصلی یعنی تابلو برق فشار ضعیف، تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار قوی تقسیم میشود. جریان ولتاژ تابلو فشار ضعیف کمتر از ۱۰۰۰ ولت، و فشار متوسط بین 1 تا 36 کیلو ولت و قوی بالاتر از این بازه است. تابلو برق فشار ضعیف یکی از رایج‌ترین تابلو برق‌های موجود است که در ساختمان‌های مسکونی، ساختمان های اداری، تجاری در متراژ پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما تابلو برق فشار متوسط برای کارخانه ها، مراکز صنعتی بزرگ، مراکز درمانی و... کاربرد دارد.

 

sevda.edu
sevda.edu

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋