«دفلور» و «رئیس» (سلطانیفر، 1377، 78) معتقدند که اولین تبلیغات را میتوان صدای جارچیان و علایم ساده بالای مغازه ها دانست.
معمولاً این تابلوها (تابلوی مغازهها) از سنگ یا سفال قرمز و خرمایی بوده و بر در ورودی مغازهها نصب میشد و دارای علایمی بود از حروف در آن استفاده نمیشد. برخی نیز میگویند، نخستین آگهیها احتمالاً به شکل بیانی بوده است. همانطور که در یونان قدیم، رم، مصر و کارتاژ افرادی برای فروش رمه و غلام فریاد میزنند و مشخصات آنها را به اطلاع عابران میرسانند. روش دیگری که در قدیم برای تبلیغ کالا استفاده میشد حک کردن نام بازرگان یا صنعتگر بر روی کالا بوده است، (همان، 80) مثلاً در پشت فرشهای قدیمی نوشته شده: بافت فلان شخص، همانطور که در الان، مارکهای تجاری بر روی کالاها وجود دارد.
سایت آگهی
بنابراین بیش از صنعت چاپ تبلیغ به سه شکل وجود داشته است:
تابلوها[1]
جارچی[2]
علایم[3]
سال 1450 میلادی یک تاریخ مهم در سابقة تبلیغات میباشد، زیرا در این سال بود که گوتنبرگ، انجیل معروف خود را به چاپ رسانید و با روی کار آمدن صنعت چاپ در واقع انقلاب عظیمی در تبلیغات چاپی ایجاد شد. اگرچه پیشرفت صنعت چاپ در ابتدا خیلی به کندی پیش میرفت ولی در عرض سیصد سال در تمام اروپا مورد استفاده قرار گرفت و کتابها و روزنامهها با شمارههای فراوان به چاپ میرسید.
قبل از اینکه وارد قرن صنعت چاپ بشویم لازم است قدری به قبل از سال 1450 میلادی برگردیم. تبلیغات در زمان قدیم در مقایسه با تبلیغات امروزی خیلی ساده بود، با وجود این، هدف اساسی از آگهی همان بود که امروزه هم هست، بدین معنی که منظور از آن، ایجاد ارتباط برای دادن اطلاعات و ایده ها به گروهی از مردم بود که موجب تغییر یا تقویت رفتار آنها بشود. اطلاعات ما از تبلیغات در زمان های قدیم، خیلی ناقص و مبهم است.
در نتیجه کاوشهایی که در کشورهای اطراف دریای مدیترانه به عمل آمده است، مدارکی به دست آمده که نشان میدهد رومیها و اجداد آنها از تبلیغات استفاده میکرده اند و همچنین اشارههایی که در کتابها و تواریخ دیده شده نشان میدهد که عمدهای از فروشندگان برای فروش بیشتر کالاهای خود از تبلیغات استفاده مینموده اند و قبل از ایجاد صنعت چاپ که آغاز دورة جدیدی برای برقراری ارتباطات جمعی و شروع دوره تازهای از تبلیغات بود، تبلیغات به سه صورت وجود داشت:
1- علائم تجاری: افتخار و غروری که استادکاران زمان های قدیم داشتند آنها را تشویق میکرد که علامت مشخصی از خودشان روی مصنوعاتشان مانند کاسه، کوزههای سفالی و غیره بگذارند همین که کار یکی از استادکاران مورد توجه مردم قرار میگرفت، همیشه به علامت اختصاصی او در موقع خرید، توجه میکردند و این شهرت زبان به زبان میگشت. دقیقاً مأخذ علائم تجاری که امروزه با آن توجه داریم. بنابراین علامت تجاری که امروزه، هم وظیفه مهمی را در اقتصاد بازرگانی انجام میدهد سابقه طولانی دارد و هنوز هم علامت تجاری، خریداران را راهنمایی مینماید که جنس مورد علاقة خود را انتخاب و خریداری می کنند.
2- نشانها و تبلیغ روی دیوارها: وسیلة دیگر تبلیغات، جملاتی بود که بر روی سنگها و دیوارهای جنب محلی که اجناس مختلف به فروش میرسید، نوشته میشد و از جنس مورد نظر تمجید و تحسین مینمود و تقریباً مانند تبلیغات روی دیوارها و تابلوهای بالای مغازههای امروزی بود.
مطلب دیگر : بهترین کشور برای مهاجرت پرستاران در سال کرونا
کاوشهایی که در شهر پمپی به عمل آمده نشان داده شده است که هر مکان کوچکی یک نوشتهای روی دیوار جنب در ورودی مغازه داشته است که رهگذران را راهنمایی میکرده است که از دکان چه اجناسی میتوانسته اند بخرد. این روش نوشتن روی دیوار کمکم پیشرفت نمود و تبدیل به آویزان کردن تابلویی در محل مخصوصی در کوچهها و خیابانها گردید. آویزان کردن این تابلوها به قدری زیاد شد که مثلاً اگر شخصی میخواست خانه خودش را نشان دهد تابلویی آویزان میکرد که منزل او سه کوچه پایینتر، دست چپ است و از این جهت دولت انگلستان قوانین را برای به کار بردن تابلو وضع کرد. حال همین تابلوها تبدیل به تابلوهای متنوع و روشن و حتی نئون امروزی شده است که خریداران به آسانی از نام مغازه و اجناسی که در مغازه به فروش میرسد آگاه میشوند.
3- جارچیهای شهر: در یونان در عصر طلایی، جارچیهای عمومی وظیفه مهمی را انجام میدادند و مردهایی بودند که وظیفهشان این بود که در شهر بگردند و اخبار مهم وقایع مورد علاقه مردم را انتشار دهند و از این بابت حقوق معینی دریافت میداشتند. بعداً در قرون وسطی تنها وسیله تبلیغات به جز علایم که به آن اشاره شد جملاتی بود که بیان میشد. در حالی که تبلیغات از زمان های قدیم وجود داشته ولی به طور خلاصه میتوان گفت در واقعه مهم باعث ایجاد انقلاب در این امر شده است. اولی اختراع صنعت چاپ در سال 1450 که باعث شد پیامها به تعداد زیاد منتشر شود. دوم به وجود آمدن دستگاه های پخش صدا در قرن بیستم بود که توانست پیام و گفتار را به دورترین نقاطی که مطبوعات در دسترس نبود و به گوش افرادی که سواد نداشتند برسانند. از دوران ماقبل تاریخ نوعی از ارتباط در خصوص وجود و در دسترس بودن اجناس و کالاها وجود داشته است. برخی از تصاویری که بر روی دیواره غارهای اولیه نقش بسته است، مربوط به سازندگان اشیای ابتدایی میباشد. بنابراین تبلیغ، مقولهای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سالهای اخیر گردد، بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها دارد. با این همه آنچه تحت عنوان تبلیغات نو و جدید بحث می شود، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد. برای اینکه بهتر بتوان تبلیغات جدید و نوین را درک کرد، نخست باید شرایطی را که موجب پدیدار شدن آن گردیده است، مورد بررسی قرار داد تا تصویر بهتری از تحولات آن در گذر زمان ترسیم کرد.
تبلیغات تا رسیدن به شکل امروزی آن راه بسیار طولانی و پرتحولی را طی کرده است به گونه ای که میتوان ادعا کرد که تبلیغ از آغاز آفرینش و از زمانی که انسانها نیازمند ارتباطات بوده اند وجود داشته است ولی شکل آن در گذر زمان دستخوش تغییر و تحول شده است. تبلیغات در دنیای امروزه به شکل یک تکه شاخه مستقل و مشتق از بازاریابی عرض اندام کرده است، با توجه به آنچه گفته شد به طور خلاصه تبلیغات در جهان را به سه برهه طولانی تقسیم کرد. (محمدیان، 1382، 220)
پاسخ ها