serderehi

serderehi

اهداف ارتباطات بازاریابی

اهداف ارتباطات بازاریابی را به شرح زیر می­توان بیان نمود: (سیمونز، 1382، 9)

1- فروش مقطعی

2- آگاهی­ رسانی در زمینه در دسترس بودن کالا یا خدمت

3- ایجاد تقاضا اولیه برای یک کالا یا خدمت

4- امتیازات ویژه نظیر تخفیف در بهای کالا

5- آگاهی­رسانی نسبت به مارک کالا و ایجاد وفاداری نسبت به آن

6- افزایش سهم بازار شرکت

7- تشویق مصرف­کننده نسبت به خریدهای مکرر کالا

8- ترغیب در مصرف یک کالای جدید

9- ایجاد تصویر مناسب از شرکت در ذهن مصرف ­کنندگان

10- اعلام خدمات جدید

اهداف مذکور، اهداف استراتژیک در زمینة پیشبرد در ارتباطات نیست بلکه این اهداف قابل گسترش می­باشند و نیز استراتژی پیشبرد می­تواند در بردارندة یک یا ترکیبی از اهداف فوق باشد. با در نظر گرفتن اهداف فوق و شرایط و موقعیتی که شرکت در آن قرار گرفته است مراحل هشت­گانه استراتژی ارتباطات عبارت است از: (همان، 11)

1- تعریف گروههای مصرف­ کننده در بازار مصرف که بازاریان قصد نفوذ در آنها را دارند

2- بررسی نحوه ارتباط گروههای مذکور با کالای مورد تبلیغ

3- شناسایی اطلاعاتی که این گروهها نیاز دارند و تعیین ابزارهای لازم

4- ترسیم اهداف ارتباطی

5- تعیین وظایف ارتباطی برای بخش­های مختلف نظیر فروش، تبلیغات، محل خرید

6- تخمین بودجه مورد نیاز و تخصیص آن به عناصر «آمیخته پیشبرد»

7- تصمیم­ گیری در مورد اینکه وظایف ارتباطات چگونه بین بازاریان و کانالهای توزیع تقسیم گردد.

8- تلفیق استراتژی ارتباطات با استراتژی عمومی بازاریابی.

ابزارهای پنج­گانه اصلی ارتباطات یکپارچه بازاریابی به شرح زیر توصیف می­شود:

     1- تبلیغات: هرگونه اراده و عرضه ایده­ ها کالا و خدمات یک واحد تبلیغاتی، فرد یا مؤسسه مشخصی انجام می­دهد و مستلزم پرداخت هزینه باشد.

     2- روابط عمومی: ایجاد مناسبات مطلوب با جوامع مختلفی است که با شرکت سروکار دارند از طریق کسب شهرت خوب، ایجاد تصویر ذهنی کلی مطلوب و برخورد مناسب با برطرف کردن مسایل، شایعه ­ها، حرف و حدیث­ها و وقایع نامطلوب.

3- پیشبرد فروش: محرک­های کوتاه مدت برای تشویق فروش یا خرید محصول و خدمات.

4- فروشندگی فردی: فرآیند فروش، شکل فردی که شامل ارائه حضوری و فرد به فرد یک کالا از یک فروشنده به یک خریدار است.

5- بازاریابی مستقیم: استفاده از ارتباط مستقیم در جهت رسیدن به مصرف ­کننده و مخاطب، عمدتاً از طریق بهره ­گیری از شیوه­های نوین ارتباطی.

اگر فعالیت­های بازاریابی را به مثابه یک تیم فوتبال بدانیم پنج ابزار ترویج، مثابه مهاجمان تیم بازاریابی هستند که قرار است توپ بازاریابی را که حاصل تلاش بازاریابی است وارد گل کنند. از این رو توفیق در گل شدن این توپ پس از اینکه توپ به دست مهاجمان رسید مستلزم تلاش و هماهنگی این پنج ابزار است.

پیشبرد فروش

پیشبرد فروش برنامه ­های کوتاه مدتی جهت ایجاد علاقه یا تشویق به خرید کالاها و خدمات در طول یک دوره زمانی مشخص می­باشد، همانند تبلیغات برنامه­ های پیشبرد فروش نیز جهت ارائه به یک بخش خاص از بازار، اعم از مصرفی و تجاری که بازار هدف[1] نامیده می­شود تهیه می­ گردد. عمدتاً برنامه ­های پیشبرد فروش، جهت کامل کردن دیگر ابزار ترویج به کار برده می­شود. این برنامه­ها هم در استراتژی­های بازاریابی مصرف­کننده و هم در استراتژی­های بازاریابی تجاری کاربرد دارد. گاهی اوقات حتی به عنوان ابزاری جهت تغییرات اجتماعی نیز به کار می­ روند.

بازاریاب ها از اصطلاح پیشبرد فروش برای گروه ­بندی طیف متنوعی از فعالیتهای توصیفی که به صورت تبلیغات روابط عمومی و فروشندگی مشخصی نمی­باشند استفاده می ­کنند. پیشبرد فروش در واقع به کالاهای ارائه شده ارزشی می­افزاید و یا انگیزه­ای برای رفتارهای خاص ایجاد می­کند. بنابراین ارائه نمونه­های رایگان با کوپن­های تخفیف و برنامه­ های آموزشی همگی پیشبرد فروش تلقی می­شوند. اگرچه نوعاً حمایت­کننده مشخصی هزینه­های پیشبرد فروش را تقبل می­نماید اما این برنامه­ها کاملاً از تبلیغات متمایز می­باشند، زیرا این موارد به صورت پیشنهادت مقطعی در انتخاب کالاها برای مصرف­کنندگان و فروشندگان هستند.

هدف اصلی پیشبرد فروش، دستیابی به برخی اهداف کوتاه مدت می­باشد. نمونه­ های رایگان یا کوپن­های تخفیف، مصرف­کننده را تشویق می­کند که از کالایی ناشناخته برای اولین بار استفاده نماید. هدف این است که مصرف­ کننده به نوعی از این کالا آشنا شود برای یک بار هم که شده آن را استفاده نماید.

شرکتها تبلیغات پیشبرد فروش را برای ایجاد و دریافت پاسخ سریعتر و قوی­تر به کار می­برند. از تبلیغات پیشبرد فروش برای اینکه به کالا جلوه خاصی داده شود و نیز افزایش فروش استفاده می­شود و به ویژه اگر فروش در حال کاهش باشد. اما یکی از نقاط ضعف ابزارهای پیشبرد فروش اثر کوتاه مدت آنهاست و لذا برای ایجاد رجحان انتخاب نیست و مارک خاصی از کالا نمی­توان از این ابزارها در بلندمدت استفاده کرد.

serderehi
serderehi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋