sepide

sepide

سوله سنگین

ساخت سوله سنگین

سوله سنگین تمام نیازهای صنایع سنگین و کارخانجات تولیدی بزرگ را تأمین می نماید. سازه های صنعتی با توجه به کاربردها و صنایع مختلف در نقشه ها و ابعاد متفاوتی ساخته می شوند که بتوانند نیازهای کاربری های مختلف در هر حجم و توانی را پاسخ دهند. سوله صنعتی از مهمترین سازه های صنعتی محسوب میشود که با توجه به ویژگی های ساختاری متمایزی که دارد، بهترین انتخاب در حوزه های مشاغل صنعتی و تولیدی می باشد. از دیدگاه وزن استراکچر نهایی، سوله را می توان به سه گروه سوله سنگین، سوله نیمه سنگین و سوله سبک تقسیم نمود که هر کدام در جایگاه و کاربرد مکانیزم ساخت متمایز و کارایی متفاوتی دارند.

مشخصات سوله سنگین

ساختار سوله ها به دو صورت استراکچر فلزی و استراکچر بتنی ساخته می شوند. هر کدام از این ساختارها دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند. در سوله اسکلت بتنی که نوعی سازه صنعتی است، فونداسیون و سقف با آرماتور بندی و بتن ریزی انجام میشود. در قسمت های تیرهای اصلی و ستون ها نیز از بتن استفاده می شود. از طرف دیگر در اسکلت فلزی تماماً بر اجزای فولادی مبتنی است و تنها در اجرای فونداسیون و تکمیل استراکچر سقف از بتن ریزی استفاده میشود.

مشخصات سوله سنگین

تفاوت سوله سنگین فلزی و بتنی

تفاوت های مهم سوله سنگین فلزی و بتنی را میتوان در شاخص های متوسط زمان ساخت سازه، هزینه ساخت سازه و وزن نهایی سازه برشمرد.

متوسط زمان ساخت سازه

متوسط زمان از شروع تا تحویل سوله سنگین را میتوان مهمترین عامل در امر تصمیم گیری سرمایه گذاری در حوزه تولید و صنعت دانست. هر چقدر زمان ساخت و تحویل سوله کمتر باشد و وقفه ها و تأخیرهای کار کمتر باشد، سوله سنگین انتخاب بهتری خواهد بود. در معیار زمان اجرا، سوله سنگین با اسکلت فلزی نسبت به سوله سنگین بتنی انتخاب بهتری است. سازه های بتنی حدود دو هفته زمان برای خشک شدن و به آمادگی اولیه رسیدن نیاز دارند تا مرحله بعدی کار را بتوان انجام داد. این تاخیرها و زمان تلف شده جزء لاینفک آماده سازی اولیه سازه های بتنی است. امادر سوله سنگین اسکلت فلزی روند کار به این صورت نیست و پس از آنکه فونداسیون اجرا شد، سوار کردن ستون ها و مونتاژ رفترهای سقفی و نصب تیرها، با سرعت بالا و بدون وقفه انجام خواهند رفت. از این رو خرید سوله سنگین از منظر متوسط زمان اجرا نسبت به اسکلت فلزی برتری دارد.

هزینه ساخت سوله

فولاد و بتن جزو مصالح پرکاربرد در سازه ها میباشند که هر روزه شاهد نوسان قیمت این مصالح در بازار هستیم. با توجه به چرخه اقتصادی کشور قیمت این دو متریال، مدام بالا و پایین می شود. در برخی موارد به دلیل بالا بودن قیمت آهن و فولاد در بازار مصرف بتن مقرون به صرفه خواهد بود. اما در حالت معمول، تفاوت خاصی میان هزینه اجرای اسکلت فلزی و هزینه اجرای اسکلت بتنی در ساخت سوله و سازه ها دیده نمیشود.

وزن نهایی سازه

با توجه به وزن تمام شده متریال بتن و آهن وزن نهایی سازه به خصوص در سوله سنگین، اهمیت بسیار بالایی پیدا میکند. از این سرمایه گذاران و صاحبان امر به دنبال راه کاری برای ساخت سازه و سوله سبک وزن هستند تا از صرف هزینه های گزاف جلوگیری به عمل آورند. اما این امر به راحتی امکان پذیر نمیباشد و باید منطبق بر نظر و محاسبات دقیق طراحان و معماران سوله انجام پذیرد. در حالت کلی در ساخت سوله سنگین با اسکلت فلزی عملاً میتوان کنترل بسیار دقیقی بر وزن نهایی سازه به عمل آورد که اصلا قابل قیاس با اسکلت بتنی نیست.

مراحل ساخت سوله سنگین

در گذشته سازه های اسکلت فلزی فقط با تیر آهن ساخته میشدند، اما امروزه با توجه به بالا بودن وزن و آسیب پذیر بودن سازه های قدیمی در برابر بارهای وارده، سازه های تیرورقی در سوله های سنگین جایگزین خوبی به شمار می آیند. تیر ورق تیری است که از اتصال ورق های فولاد با ضخامت تعیین شده ساخته می شود و در طول های بزرگتر نسبت به تیرآهن کاربرد بیشتری دارد. تیرورق در برابر انواع فشارها و تنش ها استحکام و تحمل بیشتری دارد.

امروزه ساخت سوله سنگین معمولا به کمک قطعات تیر ورقی صورت می پذیرد. زمانیکه سوله های سنگین به صورت تیرورقی ساخته میشوند استحکام بالایی دارند و با توجه به کنترلی که روی وزن سوله انجام میشود میتوان از مصرف بی رویه آهن و فولاد جلوگیری کرد. از این رو، استفاده از سوله تیر ورقی می تواند بهترین و استانداردترین انتخاب باشد. هزینه ساخت سوله تیر ورقی به این دلیل که از قطعات پیش ساخته استفاده میشود و زمانهای وقفه از بین میرود برای مشتریان پیشنهاد مناسبی است. به این نکته باید دقت داشت که از این نوع سوله ها در سازه هایی با دهانه کمتر از ۱۵ تا ۲۰ متر استفاده میشود و برای دهانه های بالاتر از ۲۰ متر از لحاظ هزینه ای مقرون به صرفه نیست. سوله های سنگین چون از جنس فولاد ساخته میشوند قابل بازیافت مجدد نیز هستند.

sepide
sepide

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋