sepidar

sepidar

نحوه ثبت برند در ایران

مراحل گام به گام ثبت برند

 

مراحل ثبت برند به فرآیندی گفته می شود که باید برای ثبت برند شرکت و یا ثبت علامت تجاری سپری می شود باید طبق اصول قبلی و تعیین شده توسط سازمان ثبت اسناد باشد به این صورت که با در دست داشتن مدارک و تهیه اقلام مورد نیاز طبق گام های زیر به ترتیب برای ثبت برند اقدام گردد.

۱- برای ثبت برند ابتدا باید درخواست ثبت برند را تکمیل و اطلاعاتی در زمینه نحوه ثبت و دارک مورد نیاز اشته باشید تا بتوانید در یک پروسه زمانی مشخص برند خود را ثبت تقاضا کرده و با بارگذاری مدارک آن را به ثبت برسانید.

۲- اولین اقدامی که در زمینه ثبت باید انجام دهید انتخاب یک نام مناسب برای خدمات و محصولاتی است که ارائه می دهید نکته حایز اهمیت در این مرحله منحصربفد بودن نام است زیرا برندی که انتخاب می کنید نباید تکراری باشد و یا از کلمات اصلی یک برند معروف استفاده شود زیرا در صورت ایجاد چنین مواردی برند بدلیل تکراری بودن و یا داشتن تشابه رد خواهد شد با نقص مواجه خواهد شد.

۳- نکته قابل توجهی که زمان انتخاب نام باید به آن توجه کنید استعلام گرفتن از نام انتخابی خود است زیرا با استعلام گرفتن از اشتباهات تکراری بودن پرهیز کرده و از قابلیت ثبت نام خود اطمینان حاصل می کنید.

۴- در مرحله بعدی باید به سامانه رسمی اداره مالکیت معنوی به نشانی http://iripo.ssaa.ir/ مراجعه کنید و اظهارنامه ثبت علامت را تکمیل نمایید.

۵- در صفحه ابتدایی باید نوع شخص مورد تقاضا را انتخاب کنید.

انواع اشخاص تعریف شده در سایت عبارتند از:

•شخص حقیقی – مالک، وکیل، مخترع، طراح

•شخص حقوقی – شرکت ها و موسسات غیر تجاری و سازمانی و نهادهای دولتی و غیر دولتی ( اشخاص حقوقی که از طریق وکیل دادگستری اقدام به ثبت اظهارنامه می نمایند فقط، شخص حقوقی ثبت نام نمایند در غیر اینصورت علاوه بر ثبت شخص حقوقی دارندگان امضاء خود را به صورت جداگانه به عنوان شخص حقیقی نیز نام نمایند.)

•شخص شخص حقیقی – غیر ایرانی ( فقط اشخاص غیر ایرانی دارای تابعیت ایران ثبت نام نمایند سایر اشخاص غیر ایرانی نیازی به ثبت نام ندارند.)

•شخص حقوقی – غیر ایرانی (فقط اشخاص غیر ایرانی دارای تابعیت ایران ثبت نام نمایند سایر اشخاص غیر ایراینی نیازی به ثبت نام ندارند.)

۶- بعد از تکمیل فیلدهای مربوط به ثبت نام ( فیلد های ستاره دار حتما باید پر شوند ) در صفحه بعد باید مدارک ثبتی مور نیاز را آپلود و بارگذاری کنید. در انتهای این بخش مدارک ثبت برند را به صورت مجزا ( حقیقی و حقوقی ) بیان می کنیم.

۷- بعد از تکمیل مدارک برای ثبت اظهارنامه و پرداخت هزینه صفحه ای نمایش داده می شود که باید از آن پرینت تهیه کنید و آن را برای اداره اسناد ارسال کنید تا اطلاعات شما تائید شود سپس از دفترخانه گواهی امضا تهیه نموده و اطلاعات کاربری را تائید و فرم آن را تهیه کنید.

۸- کاربری و رمزی که دریافت می کنید را نزد خود نگه دارید تا برای پیگیری های بعدی و اطلاع از کارشناسی های نوبت اول، دوم و اقدامات بعدی از نام کاربری و رمز عبور خود استفاده کنید.

۹- بعد از ثبت اظهارنامه، درخواست شما توسط سه کارشناس همچنین رئیس اداره علائم تجاری بررسی می شود تا از نظر کمبود مدارک و اعتراض کارشناسی شود در صورت نداشتن هیچ یک از این موارد درخواست تائید شده و توسط پیامک اطلاع رسانی می شود.

۱۰ پس از دریافت پیامک باید نسبت به پرداخت هزینه انتشار روزنامه رسمی مرحله اول اقدام نمایید.

۱۱- با واریز هزینه انتشار بعد از ۳۰ روز مجددا پیامکی برای پرداخت هزینه های روزنامه دوم اعلام می شود که باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

۱۲- بعد از پرداخت هزینه روزنامه دوم باید هزینه حق الثبت تعیین شده را واریز نمایید.

۱۳- بعد از آگهی دوم و پرداخت هزینه ها باید با همراه داشتن مدارک ثبت برند و در دست داشتن اظهارنامه ثبت علامت و در اختیار داشتن نسخه‌ی روزنامه رسمی به مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید و اسناد برندتان را دریافت کنید.

مراحل گام به گام ثبت برند
در چه مواردی ثبت برند ضروری است؟

طبق ماده ۳۰ قانون تجارت ثبت برند در صورتی که فعالیت شما در زمینه های زیر باشد الزامی است:

    تولید مواد غذایی که دارای بسته بندی است.
    نوشیدنی ها مانند انواع آبمیوه های طعم دار و طبیعی، نوشابه ها و آب های گازدار
    انواع لوازم آرایشی و بهداشتی که به صورت استعمال خارجی هستند و مستقیما با پوست بدن تماس دارند.

به غیر از موارد اعلام شده ثبت برند امری اختیاری تلقی شده و کاملا بنابر تصمیم مدیریت و سهامداران شرکت تعیین می شود ولی توصیه ما به تمامی صاحبان کسب و کار انتخاب برند و ثبت کردن آن در اداره ثبت اسناد می باشد زیرا با توجه به انواع کلاهبرداری و فسادهایی که انجام می شود.

بسیاری از سودجویان بدون انجام دادن اقدامات و تلاشی اقدام به سوء استفاده از برند های موجود کرده و با امتیاز کپی برداری و تقلب از محصولاتی که در بازار وجود دارد سوء استفاده کرده و محصولاتی مشابه با آن را روانه بازار می کنند.

ولی شما با ثبت کردن برند به نام شرکت و محصولات از این اقدام جلوگیری می کنید زیرا در صورت کپی برداری و ثبت برند توسط سودجویان حق امتیاز برند به نام وی صادر شده و از حق استفاده از آن نام و علامت از شما سلب می شود.
علاوه بر موارد بالا شما با پرداخت هزینه کم برای ثبت برند فعالیت خود را بدون هیچ گونه نگرانی آغاز می کنید. همچنین از سایر مزایای آن نیز بهره مند خواهید شد.

 
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند حقیقی

    ارائه کپی از شناسنامه و کارت ملی متقاضی ثبت
    ارائه سوء پیشینه
    ارائه کارت بازرگانی برای برند های لاتین
    ارائه جواز کسب، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری
    ارائه نمونه برند و علامت طراحی شده برای آن
    چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود باید وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارائه شود.

 
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند حقوقی

    ارائه مدارک ثبتی شرکت و شخصیت حقوقی
    ارائه شناسنامه و کارت ملی از نماینده برند که مدیرعامل است
    ارائه گواهی سوء پیشینه از مدیرعامل
    ارائه روزنامه تاسیس که شامل آگهی ثبت شرکت باشد.
    ارائه آخرین تغییرات انجام شده و روزنامه تغییرات
    ارائه کارت بازرگانی برای برند های لاتین
    ارائه جواز کسب، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری
    ارائه نمونه برند و علامت طراحی شده برای آن
    چنانچه امور توسط وکیل انجام می شود باید وکالتنامه رسمی همراه مدارک ارائه شود.

 

 
هزینه های ثبت برند

بسیاری از افراد برای محصولات و خدمات خود اقدام به ثبت برند نمی کنند که دلیل برخی از افراد این است که هزینه های ثبت برند بسیار بالا می باشد ولی با کمی تامل می توانند متوجه شوند که هزینه ثبت برند با توجه به ارائه خدمات و ایمنی که در قبال محصولاتشان دریافت می کنند، بسیار ناچیز است.
برای درخواست ثبت برند ابتدا باید نسخه های از پیش تعیین شده را از اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی دریافت نموده و آن را در سه نسخه و به زبان فارسی تکمیل نمایید که این تقاضا می توان به دو صورت:

۱-وکیل

۲-خود شخص

انجام شود. بنابراین همانطور که در مقاله های قبل نیز به آن اشاره نمودیم ثبت برند به دو صورت حقیقی و یا حقوقی می باشد که هزینه ثبت برند نیز به با نوع حقیقی و یا حقوقی بودن آن ارتباط مستقیمی دارد پس هزینه های ثبت برند می تواند اینگونه دسته بندی شوند.

    در رابطه با مراحل قانونی باید هزینه های مربوطه را به حساب تعیین شده واریز کنید.
    هزینه ای که برای دو نسخه روزنامه رسمی باید پرداخت شود.( این هزینه بر حسب ابعاد، سیاه سفید و یا رنگی بودن تعیین می شود که این مبلغ بالای ۲۵۰ هزار تومان می باشد.)
    طراحی برند توسط افراد متخصص
    توجه نمایید که محصولات شما در کدامین طبقات ثبت برند قرار دارد زیرا در هزینه نهایی ثبت برند تاثیر مستقیم خواهد داشت.

بنابراین بطور کلی هزینه ثبت برند به دو قسم تقسیم می شود که اولی مربوط به هزینه های مختص به خود برند است که برای واریز آن شماره حسابی تعیین شده که باید به حساب دولت و یا سازمان ثبت اسناد واریز شود. که این موارد شامل:

    هزینه طبقات برند
    هزینه استعلام برند
    هزینه اصلاح اظهارنامه
    هزینه ثبت اظهارنامه
    هزینه روزنامه رسمی
    هزینه روزنامه کثیر الانتشار
    هزینه حق ثبت علامت
    هزینه حق ثبت تغییرات
    هزینه جریمه ی تاخیر در تمدید ثبت هزینه تمدید هر ۱۰ سال یکبار

بهتر است بدانید که ثبت برند فقط در تهران انجام می شود که در مقاله های قبلی نیز مراحل ثبت برند را کاملا برایتان تعریف کردیم و می دانید که ابتدا پس از وارد شدن به سایت http://iripo.ssaa.ir و پر کردن کلیه ی فیلدها باید مدارک را اسکن شده بارگذاری نمایید و در انتها پس از تایید کارشناسان باید اصل و کپی مدارک را با استفاده از پست سفارشی ارسال کنید که برای سفارش باید برای تمبر و پست سفارشی هزینه پرداخت نمایید.

حال اگر متقاضی در تهران ساکن نباشد می توانیم بگوییم که هزینه های رفت و آمد واقامت نیز می باشد.قسمت بعدی این هزینه مربوط به حق الزحمه موسسه ای می باشد که امور ثبت برند را به آن ها سپرده اید که این ثبت برند با توجه به ثبت برند داخلی و بین المللی نیز متفاوت می باشد. بطور کلی می توان بگوییم که این حق الزحمه بصورت توافقی انجام می شود ولی در کل باید به جدول هزینه های اداره مالکیت صنعتی توجه نمایید.

طبقه بندی های بند
طبقه بندی های بند

برند دارای طبقه بندی های مختلفی است که عبارت است از:

    طبقه مواد غذایی
    طبقه لوازم خانگی
    طبقه آرایشی بهداشتی
    طبقه سایر طبقات
    هر طبقه خود شامل موارد مختلفی می شود که برای ثبت در زمینه های مختلف به کار گرفته می شود که در ادامه به تشریح هر دسته می پردازیم.

✅ طبقه مواد غذایی

دسته مواد غذایی شامل مواردی همچون: شیرینی جات، نان شیرینی ها، انواع کیک، شیرینی خمیری، کلوچه میوه جات، سبزیجات، ماکارونی ها، رشته های آشی و پلوییانواع چانشی ها غذایی مانند سس ها، پاستا های آماده، کنسرو ها، کنسرو تن، کنسرو های غذا های آماده و خورشت ها، دمنوش ها، شکر، غلات، حبوبات، برنج، چای، زعفران، حبوبات، تخم مرغ، روغن های خوراکی، غلات، قهوه ها، گلاب ها و عرقیجات، آب معدنی، آب میوه های گازدار، ژله های، دسر ها، انواع سالاد ها مانند سالاد الویه، سالاد ماکارونی، پیراشکا ها. به طور کلی تمام مواردی که در ارتباط با مواد غذایی چه مواد غذایی آماده باشد و چه مواد اولیه برای تهیه غذا و خورااکی در این دسته قرار می گیرد.
✅ طبقه لوازم خانگی

دسته ی لوازم خانگی شامل مواردی چون ماشین های برقی آشپزخانه مانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرف شویی، جارو شارژی، اتوی بخار، چرخ گوشت، اتو پرس، آسیاب برای مقاصد خانگی که دستی نیستند، مخلوط کن ها، ماشین های آبمیوه گیری الکتریکی برای مصارف خانگی، جاروبرقی آب و خاک، بدنه ی آب میوه گیری، دستگاه های تلوزیون، بلند گوی سیستم های خانگی، اجاق های ماکروویو، قابلمه زود پز برقی، توستر، هود، چای ساز، تخم مرغ پز، سماور برقی،پلوپز، اجاق گاز کابین دار، پنکه تهویه مطبوع ، پنکه برقی
✅ طبقه آرایشی بهداشتی

دسته ی لوازم آرایشی بهداشتی این دسته نیز تمام مواردی که موارد بهداشتی آرایشی باشد را در بر می گیرد. مانند: پوشک بچه، پوشک بزرگسالان،گوش پاک کن ها، کاغذ و سلولز های یکبار مصرف، دستمال های کاغذی رولی، دستمال های کاغذی یکبار مصرف، دستمال کاغذی جعبه ای، دستمال کاغذی جیبی، دستمل برای قاعدگی، دستمال جهت بی اختیاری دفع مدفوع و ادرار، دسمال هال پاک کننده لوازم آرایشی، دستمال های حوله ای، پد های بهداشتی، سوهان های تمیز کننده ناخن، ماشین های بافت مو، سشوار، خشک کن ها، برس ها، شانه های مو، فر کننده مو، بیگودی ها، صابون های شوینده، لکه زدا ها، کرم های آرایشی، مواد آرایشی برای مو و تبرو، شیر پاک کن ها، رنگ های مو، ادکلن ها، ریش تراش ها، انواع نرم کننده ها، لوسیون های بدن، کیسه ها فریزر، اسپری ها، ژل شستشوی دست و صورت، لاک پاک کن ها، محلول های آرایشی، مواد ضد تعریق. به طور کلی تمام موارد بهداشتی و آرایشی که مورد استفاده قرار می گیرند در این دسته بندی قرار می گیرند.
✅ سایر طبقات

سایر طبقات: در این دسته سایر موارد که دارای برند می شوند قرار می گیرند مانند هتلها، رستوران های زنجیره ای و شخصی، تالارهای پذیرایی، دستگاه های جوش، جعبه تقسیم برق، لامپ های نورافکن، آویز های لامپ، چراغ های هالوژن قاب های مهتابی، جراغ خواب ها، کلید پریز ها، حباب های لامپ ها، چراغهای سقفی، اسفنج ها در این بخش دسته بندی می شوند.
شما بعد از تولید محصول و در زمان انتخاب برند برای محصول و خدمات خود باید به نحوه ی این دسته بندی توجه کنید و طبق بسته بندی که وجود برند و نامی تحاری برای خد انتخاب کنید و یا از برند های آماده فروش در این زمینه استفاده کنید.

 
علائم تجاری قابل ثبت

تمامی حروف الفبا، اعداد، کلمه، اشکال، تصاویر، رنگ ها، برچسب ها و ترکیبی از آن ها که معنا داشته باشد را می توان به عنوان یک برند ثبت کرد، حتی در بسیاری از کشورها شعارهای تبلیغاتی را نیز به عنوان نوعی علامت تجاری استفاده می کنند. برندها از زمان ثبت برند تا ۱۰ سال پس از آن دارای اعتبار هستند که در این زمان صاحب برند باید برای تمدید دوره مبالغی را پرداخت کند.

ویژگی های یک برند خوب
ویژگی های یک برند خوب

    برند و طرح یک شرکت باید جدید بوده و فناوری تازه ای را با توجه به خدمات ارائه کند.
    نام برند و علامت تجاری باید دارای شناسه ساده باشد تا بتوان به راحتی آن را تبلیغ و شناسایی کرد.
    در عین سادگی باید شفاف و جذابیت های خود را داشته باشد.
    برند باید قابل ثبت بوده و دارای شرایط قانونی باشد تا بتواند از حمایت های دولت بهره مند شود.
    نام برند را باید به گونه ای انتخاب کرد که تلفظ کردن و به خاطر سپردن آن ساده و قابل فهم باشد.
    نام برند نباید به گونه ای باشد که هر کس آن را به نحوی تلفظ کند یعنی باید دارای تلفظ واحد باشد.
    برند باید تصویر و ظاهر زیبایی داشته باشد.
    برند باید به صورت منحصر و یکتا باشد و کپی شده و یا مشابهتی با سایر برند ها و نام های معروف نداشته باشد.
    برند باید از نظر اقتصادی نیز قابلیت تولید مجدد داشته باشد.
    نام برند نباید به گونه ای باشد که به دسته‌ای خاص توهین شود و یا نوعی از سلیقه شخصی را به افراد اعمال کند.

برند فقط یک نام نیست بلکه به عنوان هویت و سمبل مجموعه ای از خدمات شناخته می شود؛ همچنین در بسیاری موارد با عنوان نام تجاری که دارای شخصیت حقیقی و حقوقی است اطلاق می شود. لوگوی برند دارای یک تصویر است که مشخص کننده‌ی نوع فعالیت شرکت است؛

به عنوان مثال برای لوگوی یک رستوران از تصاویر گرافیکی کیف و یا کفش استفاده نمی شود بلکه لوگویی که متشکل از تصاویر کفش و کیف طراحی شده و مشخص کننده نوع فعالیت در همین دسته است استفاده می شود. برای رستوران از تصاویر مکمل کننده غذا، مکان، آشپز، مواد غذایی و تصاویری با همین مضمون استفاده می شود.

 
دسته بندی برندها

برند ها در دسته های متفاوت مرتبط با نوع خدماتی که ارائه می دهند دسته بندی شده و در ۲۲ شاخه قرار می گیرند که این دسته بندی عبارتند از دسته بندی هایی از برند وجود دارد که در هر زیر شاخه و هر فصلی که وجود دارد مرتبط با فعالیت های همان باشد. در ادامه بخش بندی های حوزه فعالیت برند را ارائه می کنیم:

    برند محصولات : همان نام و نشان تجاری است که بر روی محصولات مختلف مانند پوشاک، خوراک، لوازم خانگی و غیره.
    برند خدمات: این برند مرتبط با خدمات و فعالیتی است که توسط شرکت، سازمان و وسسه صورت می گیرد و به آن اطلاق می شود.
    برند شخصی
    برند خصوصی
    برند بی نشان
    برند شرکتی
    برند عمومی
    برند مکان
    برند جامع
    برند عوامل سازنده
    برند جهانی
    برند جامع
    برند سرمایه گذار
    برند اخلاقی
    برند اشخاص مشهور
    برند ملی
    برند لوکس
    برند عملگرا
    برند دینی و آیینی
    برند کارفرما
    برند های چالشگر
    برند های غیر انتفاعی

 
تاثیر برند در عرضه و تقاضا

در دنیای امروز برندهای بسیار زیادی وجود دارند که محصولات مشابه تولید می کنند، هر یک از تولید کنندگان برای پیشی گرفتن از رقبا به نحوی دست به تبلیغات می زنند تا برند خود را در بازار به صدر جدول برسانند. هر چه میزان تبلیغات یک برند خاص تر و بهتر انجام شود بیشتر در ذهن مخاطب ماندگاری خواهد داشت به بیان دیگر می توان گفت که تاثیر برند در عرضه و تقاضا نیز می تواند موثر واقع شود.

 
تاثیر برند و تبلیغات در ذهن مشتریان

تمامی شرکت ها و برند های معروفی که در دنیا وجود دارند برای رسیدن به چنین جایگاهی از تبلیغات استفاده کرده اند، تبلیغات نقش بسیار موثری برای نام های تجاری می تواند داشته باشد اما باید دقت داشت که تبلیغ به چه صورت انجام می شود.

در صورتی که این تبلیغات مشتریان را به سمت محصول مربوطه سوق ندهد، می توان نتیجه گرفت که برند و تبلیغ آن بر مشتری تاثیری منفی داشته و ارزیابی آن نیز منفی در نظر گرفته می شود. بنابراین باید روش تبلیغات را تغییر داد تا مشتری به سمت محصولات جذب شود.

 
هویت برند

برای اینکه یک نام تجاری در ذهن مصرف کننده باقی بماند باید از پیام های تبلیغاتی نام برند که هویت آن است نشات گرفته باشد. اگر شرکتی میخواهد تصویری ماندگار ایجاد کند باید در ابتدا هویت خود را به جود بیاورد. از این رو وقتی تبلیغات یک شرکت کاهش یابد. تصویر آن ها در بازار هم نیز کاهش میابد پس در نتیجه هویت برند نقش به سزایی در محافظت از برند دارد.
نظارت بر شیوه استفاده از علائم تجاری: اگر می خواهید یک برند موفقی داشته باشید باید بر استفاده جانبی علائم تجاری آن نظارت داشته باشید و به کارمندان خود آموزش بدهیم تا آن ها محافظت از برند را یاد بگیرند.

البته باید به این نکته توجه کرد که امروزه سرقت اطلاعات در دنیای دیجیتال نسبت به گذشته بسیار راحت تر شده ولی در عوض به دلیل امکانات پیشرفته می توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

sepidar
sepidar

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋