ویژگیهای مدیریت نگهداری
اهمیت ویژگی و مزایا در این است که به آسانتر شدن زندگی کمک میکند. به ویژگیهایی که باعث متمایز شدن یک چیز از دیگر چیزها میشود، مزیت میگویند. ویژگیهای مدیریت تعمیر و نگهداری در شرکتها بسیار حیاتی است. چرا که کار تعمیر و نگهداری را سادهتر میکند.
اگر ویژگیهای نرم افزار نگهداری تعمیرات منطبق بر نیازهای شرکت نباشد، انجام کار مشکل میشود. میدانیم که نیازهای هر شرکت با دیگری متفاوت است و حتی شرکتهایی که متعلق به یک صنعت هستند، نیازهای یکسان ندارند. به همین خاطر، هر نرمافزار CMMS از ویژگیهای خاصی برخوردار است که نیازهای شرکت را برآورده میکند.
در ادامه به ویژگیهای نرمافزار تعمیر و نگهداری اشاره شده، ویژگیهای مهم نرمافزار تعمیر و نگهداری:
زمانبندی برنامه نگهداری و تعمیرات
مدیریت سفارش کارها
آمار تعمیرات و نگهداری
اولویت بندی فعالیتهای مربوط به نگهداری و تعمیرات
نگهداری پیشکنشگر
پیگیری موجودی کالا و اقلام
گزارشات و ارزیابیها
ایجاد برنامه برای نگهداری و تعمیرات یکی از ابتداییترین و مهمترین ویژگیهای نرم افزار مدیریت نگهداری و تعمیرات است. این ویژگی در شرایط فراوانی سرمایه به کمک مدیر و کارشناس نت میآید چرا که سخت میتوان به خاطر سپرد که کدام دارایی مورد نگهداری و تعمیر قرار گرفته و کدام نه!
نرمافزار به صورت خودکار موعد نگهداری را به اعضای تیم و مدیر هشدار میدهد تا متخصصان از قبل برای آن آماده باشند.
. . .
شواهد نشان میدهد اگر دستور کار اولویتبندی نشده باشد، به روش خروج به ترتیب ورود یا فیفو انجام میشود. در صورت بروز کار مهم و ضروری، این روش مشکل به بار میآورد و در اثر مدیریت ناکارآمد، امور مهم به موقع انجام نمیشود! اهمیت مدیریت ترتیب امور برای نگهداری بر کسی پوشیده نیست. نرمافزار نگهداری تعمیرات تمام جزئیات از قبیل اولویت داراییها و زمان مورد نیاز برای نگهداری از داراییهای مهم را ارائه میدهد. هر دارایی به نگهداری یا تعمیر منظم احتیاج دارد. این دسته از اطلاعات باید در سفارش کار ذکر شود زیرا در عملکرد موثر کارشناسان نت هم نقش دارد.
. . .
اهمیت آمار نگهداری برای کارشناسان نت در این است که آنها را از تشخیص مشکل اصلی تجهیزات مطلع میکند. به علاوه، در جلوگیری از اتلاف وقت و پیدا کردن راه حل مناسب یا جایگزین موثر است. اطلاعات مربوط به مشکلات دارایی و اقدامات مربوطه جهت رفع مشکل در تاریخچه تعمیراتی دارایی ثبت میشود.
که برای نمونه میتوان به اطلاعاتی نظیر خرابی، تعمیر، نگهداری پیشگیرانه، میانگین زمان تعمیر، میانگین زمان بین خرابی و غیره اشاره کرد. بهترین نرم افزار نگهداری و تعمیرات باید این ویژگی را داشته باشد.
. . .
گاهی تیم فنی آنقدر تحت فشار است که از انجام کارهای ساده و ابتدایی غافل میشود. تهیه فهرست به شما کمک میکند بدانید چه کارهایی باید انجام شود تا هیچ فعالیتی را فراموش نکنید. نرمافزار ایدهآل به شما این امکان را میدهد تا وضعیت هر فعالیت مورد نیاز را در فهرست دستور امور به روزرسانی کنید. مدیر میتواند دیگران را از این اطلاعات باخبر کند.
. . .
بسیاری از شرکتها از قدرت نگهداری پیشکنشگر در روند نگهداری روزانه غافلند یا آن را دست کم میگیرند. از طرفی، بعضی از شرکتها نیز روی آن تاکید میورزند. در این زمان اگر تعهدات کوچک در بلندمدت نادیده گرفته شود، مشکل وخیمتر میشود. پس اگر نگهداری به صورت محتاطانه انجام نشود، خطر بروز اشتباه و مختل شدن روند کار وجود دارد. ویژگیهای نگهداری نظیر هشدار خودکار، ارسال ایمیل، به روز رسانی، اطلاعات مربوط به تجهیزات و اقدامات خودکار به تسهیل امور کمک میکند. به علاوه، این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که نگهداری پیشکنشگر ارزانتر از پرداخت هزینه برای تعمیر دنده خراب است.
. . .
تا همین چند وقت پیش، شرکتها با استفاده از کاربرگ و اکسل موجودی را ردیابی میکردند. این درحالی است که کاربرگ و اکسل برای پیگیری موجودی ساخته نشده است. در نتیجه، خطاها و اشتباهات زیادی رخ میداد. برای مثال، موجودی زیادی در کاربرگ دیده میشد اما تعداد فیزیکی در مقایسه با آمار اکسل کمتر بود.
تیم فنی باید نسبت به موجودی آگاه باشد تا بتواند امور مربوط به نگهداری را انجام دهد زیرا باید قطعات قدیمی را عوض کند و اگر چیزی در انبار نباشد، کار پیش نمیرود و باید از نو تکرار شود. اما نرمافزار خودکار به دقت کار پیگیری موجودی را انجام میدهد. به علاوه، در صورت کمبود موجودی به تیم هشدار میدهد و زمان سفارش مجدد را مشخص میکند. این هشدار برای مسوول مربوطه فرستاده میشود.
. . .
اگر شرکتی به دنبال رشد و پیشرفت است، پس باید از نرمافزار تعمیر نگهداری استفاده کند که گزارشات مربوط به سابقه سفارشات، برنامه نگهداری، تاریخچه دارایی، مهارتهای کار و مدت زمان استفاده از هر دستگاه را ارائه میدهد. وقتی پای حدسیات درمورد برنامه مالی یا هر نوع گزارش مربوط به رویدادهای اجتماعی و اطلاعات ارزیابی به میان میآید، نمیتوان اهمیت نرمافزار در انجام این امور را نادیده گرفت.
کافی است برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به مخارج، فعالیتها و الگوهای نگهداری، تاریخ و سایر موارد کلیدی را در قسمتهای از پیش ساخته شده وارد کنید. یا بهتر، تعداد زیادی از نرمافزارهای نگهداری به شما این امکان را میدهد تا با شاخص کلیدی عملکرد یا KPI مخصوص به خود گزارش بنویسید.
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم؛ برنامه تعمیر و نگهداری در صنایع مختلف با توجه به نوع داراییها و ماشین آلات آنها از متنوع بسیار بالایی برخوردار است. چه بسا که در یک صنعت ممکن است واحدهای فعال برنامه نت را متفادت از یکدیگر پیاده سازی و اجرا نمایند. به همین دلیل نرم افزار نگهداری و تعمیرات باید انعطاف پذیری بالایی جهت دربرگرفتن تمام فعالیت های نت را ارائه نماید.
. . .
وقتی حرف از نرمافزار مدیریت نگهداری و تعمیرات به میان میآید، CMMS یکی از بهترین گزینهها برای این کار است. مهمتر از همه، این نرمافزار بطور پیش فرض تمام ویژگیهای فوق را دارد. هر روز به تعداد شرکتهایی که از قدرت CMMS باخبر میشوند اضافه میشود و بازار این نرمافزار رشد سریع داشته است!
CMMS یک نرمافزار مدیریت نگهداری و تعمیرات است که در حوزههای مختلف به تیم نگهداری کمک میکند. اگر به فکر تسهیل امور مربوط به نگهداری هستید، این نرمافزار بسیار موثر است. به علاوه، CMMS امنیت اطلاعات را بالا میبرد پس دیگر لازم نیست نگران سرقت اطلاعات باشید. نرم افزار CMMS آلکا ویژگیهای ذکر شده را در اختیار مدیران و کارشناسان نت قرار میدهد علاوه بر این اگر مدیر یا کارشناسی خواستار تغییر و توسعه نرم افزار باشد تیم برنامه نویسان نرم افزار آماده پیاده سازی خواسته کارشناسان خواهد بود. شما به عنوان مدیر یا کارشناس سازمان میتوانید دموی نرم افزار CMMS آلکا را به رایگان دریافت و بررسی نمایید.
پاسخ ها