sedhamid

sedhamid

لندینگ کرافت چیست؟ چه کاربردی دارد؟

لندینگ کرافت ( به انگلیسی: Landing craft) که بعضی وقت ها لندینگ کرفت یا لندی کرافت نیز در زبان فارسی نامیده می شود یک وسیله حمل دریایی است که در اصل برای جابه جایی نیروهای نظامی دریایی در ساحل بوده است که امروزه علاوه بر کاربرد نظامی، از این وسیله در حمل دریایی تجاری نیز استفاده می‌شود. این وسیله در بخش نظامی به ناوچه آبی خاکی مشهور است.

لندینگ کرافت (Landing Craft) چیست؟

لندینگ کرافت که بعضی در زبان فارسی به آن لندی کرافت نیز می‌گویند، یک وسیله حمل و نقل دریایی است که برای جا به جایی نیروهای نظامی و پیاده کردن نیروهای پیاده نظام و خودروها در ساحل کاربرد دارد. این شناور در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند. این شناورها معمولاً در بخش نظامی، «ناوچه آبی خاکی» نامیده می‌شوند. لندینگ کرافت به دلیل ترانزیت کالا و توسعه حمل و نقل دریایی و همچنین صرفه اقتصادی و بهره برداری حداکثری از منابع دریا، یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه دریایی به شمار می‌آید.

آشنایی با تاریخچه لندینگ کرافت

اولین مورد استفاده از لندینگ کرافت به جنگ اول جهانی در نبرد چاناق قلعه یا همان گالیپولی ما بین امپراطوری عثمانی و نیروهای ائتلافی (انگلستان، فرانسه و آنزاک ها) بر می‌گردد که برای جابه جایی و پیاده کردن نیروها در ساحل استفاده شد.

در جنگ جهانی اول و دوم استفاده از این وسیله به افزایش چشمگیری پیدا کرد و نقش آن از پیاده کردن نفرات به پیاده ادوات نظامی نیز گسترش یافت. هم اکنون لندینگ کرافت های جدید نظامی تهیه شده اند صرفا کاربرد نظامی دارند.

d day landing craft

تفاوت لندینگ کرفت با بارج

لندینگ کرفت از لحاظ سایز از بارج‌ها کوچکتر هستند.

از لحاظ سرعت حرکت، نسبت به بارج‌ها سرعت بیشتری دارند.

لندینگ کرافت توسط نیروی محرکه‌ی خودش حرکت می‌کند؛ اما بارج توسط یدک‌کش کشیده می‌شود.

برای حمل و نقل چه کالاهایی از لندینگ کرافت استفاده می‌شود؟

انواع خودرو
کالاهای فله
کامیون ها
کانتینرهای یخچالی و انواع دیگر کانتینر
ماشین آلات سنگین
 

 

مزایا و معایب استفاده از لندینگ کرافت ها

لندینگ کرافت به دلیل تحمل وزن خوبی که دارد، می‌تواند بارهای نسبتاً سنگین را جا به جا کند. برای ارسال محموله با مسافت‌های کوتاه و همچنین برای مسیرهایی مانند رودخانه‌ها و کانال‌ها که کشتی‌ها توانایی عبور از آنجا را ندارند، گزینه مناسب برای حمل بار، لندینگ کرافت است. مزیت دیگر استفاده از این وسیله نقلیه، هزینه حمل و نقل که نسبت به کشتی بسیار کمتر است. لازم به ذکر است در صورت استفاده از این وسیله، از شر مشکلات اداری مربوط به باربری خلاص خواهید شد.

علاوه بر مزایایی که برای حمل و نقل خرده بار دارد، نباید از معایب این وسیله نقلیه نیز چشم‌پوشی کرد. شاید بتوان گفت یکی از معایب لندینگ کرافت‌های سر باز، نداشتن انبار و محفظه‌ای برای در امان نگهداشتن کالا از حوادث دریایی نظیر طوفان و باران است. البته لندینگ کرافت‌هایی نیز وجود دارند که سرپوشیده هستند و کالای شما را از طوفان و باران حفظ می‌کنند.

در هر حال، با توجه به نوع کالا، میزان هزینه‌ای که بابت حمل و نقل می‌خواهید پرداخت کنید و همچنین مسافت بین مبدأ و مقصد می‌توانید بابت استفاده از لندینگ کرافت تصمیم بگیرید. به طور کلی، ‌به دلیل دسترسی راحت و آسان ، استفاده از آن، گزینه مناسبی برای حمل و نقل محلی و منطقه‌ای به حساب می‌آید.

جمع بندی

برای حمل بار به شکل دریایی می‌توانید از لندینگ کرافت استفاده کنید. این وسیله‌ی حمل و نقلی تحمل وزن خوبی داشته و برای حمل کالاهای فله، کامیون و خودرو، کانتینرهای باری و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر نیازمند منابع بیشتری برای آشنایی با لندینگ کرافت‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنم سری به مقاله آستریا بزنید. 

sedhamid
sedhamid

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋