موتور دیزلی نوعی موتور درونسوز است که از چرخهٔ دیزل برای تولید حرکت استفاده میکند. برخلاف موتور بنزینی که برای انفجار سوخت نیاز به جرقه دارد، موتور دیزل تنها با فشردهسازی هوا دمای لازم را ایجاد کرده و سوخت را بدون جرقه تزریق میکند تا احتراق صورت گیرد نسبت تراکم در این موتورها معمولاً بین ۱۴:۱ تا ۲۵:۱ است؛ درحالیکه در موتور بنزینی، این نسبت حدود ۸ تا ۱۲ است
هوا ابتدا وارد سیلندر میشود، توسط پیستون فشرده شده و دمای آن به حد اشتعال میرسد. سپس سوخت از طریق انژکتور تزریق میگردد و بدون جرقه، مشتعل میشود. سیستم خنککننده موتور دیزل میتواند شامل خنککنندهی مایع یا هوا باشد و برای شرایط محیطی سرد ممکن است از گرمکن استفاده شود
موتورهای دیزلی به دلیل کارایی بالا، مصرف سوخت کمتر و قابلیت اطمینان، در صنایع گوناگون کاربرد گستردهای دارند، از جمله:
تولید برق اضطراری با استفاده از دیزل ژنراتور در بیمارستانها، فرودگاهها، صنایع و مراکز مهم
حملونقل سنگین مانند کامیونها، لوکوموتیوها، کشتیها
کشاورزی و ساختوساز، مانند تراکتورها، لیفتراکها، تجهیزات معدنی و پمپهای آب
مصارف صنعتی شامل ماشینآلات و تجهیزات ثابت یا سیار
اگرچه ساختار کلی این موتور مشابه سایر موتورهای احتراق داخلی است، قطعاتی که در آن تمایز ایجاد میکنند عبارتند از:
پمپ انژکتور: تنظیم درصد سوخت و تامین فشار مناسب
انژکتورها: جهت پودر کردن و تزریق دقیق سوخت به محفظه احتراق
فیلتر سوخت: حذف ناخالصیها
لولههای مقاوم انتقال سوخت
توربوشارژر (در صورت نیاز): افزایش حجم هوای ورودی به سیلندر
موتورهای دیزلی از نظر طراحی نیز میتوانند دو زمانه یا چهار زمانه باشند. چهار مرحلهٔ اصلی سیکل این موتورها عبارتند از: تنفس (مکش)، تراکم، احتراق (کار)، و تخلیه
از نظر تعداد زمانه: موتورهای دو زمانه یا چهار زمانه
از نظر توان خروجی: بر حسب اسب بخار
از نظر چیدمان سیلندر: خطی یا V شکل (خورجینی)
تقسیمبندی بر اساس نوع ژنراتور (دیزل ژنراتور): استفاده بهصورت اضطراری، دائمکار یا پرایم
مزایا:
بازده حرارتی بالا و راندمان بیشتر نسبت به موتورهای بنزینی
تولید گشتاور بالاتر در دور پایین
خطر آتشسوزی کمتر به دلیل سوخت مایع با نقطه اشتعال بالا و عدم وجود جرقهزننده
طول عمر بیشتر و هزینه نگهداری کمتر
معایب:
هزینه ساخت و قطعات گرانتر
سیستم سوخترسانی حساس و پیچیدهتر
ابعاد بزرگتر و وزن بیشتر
لرزش و صدای بیشتر (هرچند در مدلهای مدرن تا حد زیادی کاهش یافتهاند)
موتورهای دیزلی به علت عملکرد قدرتمند، مصرف سوخت مناسب، و طول عمر زیاد، برای برنامههایی که نیاز به توان قابل اعتماد و مداوم دارند، در اولویت هستند. اگرچه معایبی همچون هزینههای بالاتر و صدای بیشتر نیز دارند، پیشرفتهای صنعتی جدید بسیاری از این محدودیتها را کاهش دادهاند. لذا در صنایع سنگین، حملونقل، کشاورزی و تولید برق اضطراری، موتور دیزل انتخابی منطقی و اقتصادی محسوب میشود.
پیشنهاد می شود مقاله دیزل ژنراتور دست دوم بخریم یا نه را نیز از دست ندهید.
پاسخ ها