سارینا اکبری

سارینا اکبری

توسط ۲ نفر دنبال می شود
 ۲ نفر را دنبال می کند

راهنمای ست کردن استایل وینتیج برای خانم‌ها و آقایان

 

 

وینتیج به سبکی از لباس پوشیدن گفته می‌شود که یادآور ارزش و زیبایی لباسی است که از دهه‌های قبل به جا مانده و امروزه، با استفاده از این نوع لباس‌ها که زمانی جزو طراحی‌های مطرح و ترند‌های زمان خود بوده‌اند، استایل وینتیج به وجود می‌آید.

استایل وینتیج به معنی پوشیدن لباس‌های کهنه و قدیمی نیست و برای استفاده از آیتم‌های این نوع استایل، باید از لباس‌هایی با قدمت 30 تا 60 ساله استفاده کرد که زمانی، جزو گران‌ترین مدهای زمانه خود بوده‌اند.

اگر از آن دسته از علاقه‌مندان به لباس‌ها و اکسسوری‌های قدیمی هستید، استایل وینتیج می‌تواند شما را خوشحال کند، اما در صورتی که بتوانید لباس‌های با ارزشی را از کمد لباس مادربزرگتان بردارید، یا آن ها را از مغازه‌های قدیمی بخرید.

پوشیدن لباس به سبک وینتیج به معنی پوشیدن تمام لباس‌ها از یک دهه خاص نیست، و شما می‌توانید یک شلوار دهه 60 را با یک ژاکت بولرو دهه 30 میلادی ترکیب کنید و به سبک مدرن آرایش کرده و از حس کردن این استایل بر روی بدنتان لذت ببرید.

در ادامه با جومتو همراه باشید تا به دنیایی وینتیج سر بزنیم و در ابتدا این سوال که، وینتیج چیست را برسی کرده و سپس علت محبوبیت این سبک پوشش را بفهمیم و در آخر، به سراغ مدل‌های برتر وینتیج در دهه‌های قبل برویم.

استایل وینتیج چیست؟

وینتیج به سبکی از لباس پوشیدن گفته میشود که با ترکیب لباس‌ها و اکسسوری‌ دهه‌های قبل با بیش از 30 سال قدمت، که نه تنها در زمان خود طرفداران زیادی داشته‌اند، بلکه قیمتی هستند و توسط طراحان مطرح ساخته شده‌اند گفته می‌شود.

اما فراموش نکنید که برای ساختن یک استایل وینتیج نباید هر لباس قدیمی و کهنه‌ای که در کمد لباس دارید را بپوشوید. لباس و هر شیئی که به آن وینتیج گفته می‌شود، باید یادآور روزهای گذشته باشد و امروزه نیز زیبا به نظر برسد.

وینتیج اصطلاحی است که زمانی در جنگ جهانی اول به خاطر کمبود پارچه برای تولید لباس به کار برده شد و شرکت‌های طراحی لباس با بازسازی مدل لباس‌های مطرح قدیمی، به فروش خود ادامه دادند و مردم نیز سعی در پوشیدن لباس‌های قدیمی خود داشته‌اند.

استایل وینتیج فرصتی تازه است تا روح دنیای مد و فشن دوره‌های گذشته زنده شود تا مردم بتوانند، با استفاده از این سبک پوشش، پل بین گذشته و دنیای امروزه را حفظ کرده و لباس‌های الهام بخش بپوشند.

به همین دلیل لباس‌های وینتیج ویژگی‌های متفاوتی نسبت به لباس‌های امروزی دارند و باید بدانید که منظور از وینتیج این نیست که یک ترکیب لباس از دهه 40 را کاملا بپوشید. وینتیج یعنی ترکیبی از لباس‌های مطرح دهه‌های مختلف که با هم پوشیده می‌شوند.

اگر هر دهه از دنیای مد و فشن را جستجو کنید، در هر کدام تعدادی از لباس‌های مطرح باقی مانده‌اند که امروزه هم طراحی آن‌ها قدیمی و از مد افتاده نشده و به راحتی و به همان زیبایی قبل قابل استفاده هستند. مانند کت‌های خز‌دار دهه 60 که مد بودند.

چرا استایل وینتیج محبوب است

برای نشان دادن قدرت مد و فشن بهترین راه پوشیدن لباس‌های قدیمی و مطرح است. زیرا برای این سبک استایل از لباس‌هایی استفاده می‌شود که زمانی طراحان آن‌ها، برای کیفیت اهمیت بیشتری نسبت به کمیت محصولاتشان قائل بودند.

پوشیدن لباس به سبک وینتیج، راهی لذت بخش برای پوشیدن لباس‌های با کیفیت و شیکی است که بیش از 30 سال خاطرات مختلف را تجربه کرده‌اند و امروزه با پوشیدن آن‌ها، دوباره شکوه و محبوبیت گذشته خود را به دست میاورند.

به همین دلیل است که طراحان مطرح و افراد مشهور به فکر خرید لباس‌های مجلل و قیمتی قدیمی هستند و با پوشیدن آن‌ها و نشان دادن خود در دنیای مجازی، هر ورزه به طرفداران این سبک از پوشش اضافه می‌شود.

یکی دیگر از محبوبیت‌های استایل وینتیج این است که به راحتی می‌توانید با استفاده از لباس‌هایی که هرکدام در دهه‌های مختلف مد بودند را، با هم ترکیب کرده و ظاهری متفاوت نسبت به دیگر افراد داشته باشید.

لباس وینتیج با رترو چه تفاوتی دارد

برای به نمایش گذاشتن الگوها و طرح‌های لباس‌های قدیمی 2 مدل مختلف از استایل وجود دارد که ممکن است با هم به اشتباه گرفته شوند. یکی از آنها استایل وینتیج و دیگری استایل رترو است و برای این که به تفاوت‌های این دو سبک پی ببرید، چند نمونه از نشانه‌های تفاوت آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

لباس وینتیج:

  • قدمت ساخت لباس‌های وینتیج 30 سال تا 100 سال است.
  • لباس وینتیج به همان کت یا پیراهنی گفته می‌شود که در دهه 60 میلادی تولید شده و جزو لباس‌های مطرح بوده.
  • لباس‌هایی که در زمان تولیدشان به خاطر متفاوت بودن با قیمت بالایی خریداری شده‌اند.
  • استفاده از لباس‌های قدیمی و کهنه، به معنی ایجاد کردن یک استایل وینتیج نیست.
  • وینتیج به لباس یا اکسسوری‌هایی گفته می‌شود که بعد از گذشت چند دهه، کیفیت خود را خفظ کرده باشند.

لباس رترو:

  • به لباس‌هایی گفته می‌شود که با الهام از طرح‌های قدیمی، اما ساخته شده در 20 سال گذشته هستند.
  • لباس‌های رترو معمولا مقرون به صرفه‌تر از لباس‌های وینتیج گران قیمت هستند.
  • استایل رترو به عنوان بازتاب دهنده طرح‌های لباس‌های قدیمی شناخته می‌شود.
  • از این استایل، برای به روز جلوه دادن سبک‌های قدیمی استفاده می‌شود.
  • قدمت لباس‌های رترو از وینتیج کمتر است.

استایل وینتیج در دهه‌های مختلف

در دهه‌های گذشته، انواع لباس وینتیج که مجموعه عظیمی از انواع طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را نشان می‌دهند، تولید شده‌اند. اما فقط تعداد کمی از آن‌ها به اندازه کافی مشهور و تاثیر گذار می‌شوند که توانایی به یدک کشیدن کلمه وینتیج را داشته باشند.

در ادامه معروف ترین سبک‌های استایل وینتیج در دهه‌ها مختلف آورده شده است.

لباس های وینتیج دهه 30 میلادی

 

لباس‌هایی که در دهه 30 به عنوان وینتیج شناخته می‌شوند: ژاکت‌های بولرو جلو باز کوتاه با آستین‌های بلند، آستین‌های پف کرده، ژاکت فدورا با جنس‌های جین و کفش‌های آکسفورد که در همان دهه تولید شدند.

لباس های وینتیج دهه 40 میلادی

لباس‌هایی که از 1940 میلادی به بعد باعث درخشش خیابان‌ شهرهای جهان شدند، شامل دامن‌های توید راسته و چهارخانه، که زنان این دامن‌ها را با کفش‌های لژدار و با کیف‌هایی از جنس پوست حیوانات می‌پوشیدند و از سنجاق سینه استفاده می‌کردند.

لباس های وینتیج دهه 50 میلادی

طراحی‌های جدید لباس، در دهه 50 میلادی شکل ساعت شنی اندام زنانه را به وجود آوردند. بهترین استایل‌های این دهه شامل نمادین‌ترین لباس‎‌ها مانند: پیراهن‌های کمر باریک با دامن چین دار، کت‌های کوچک،دامن‌های بلند، لباس‌های شیک با تزیین خز دار، عینک آفتابی Wayfarer و گردنبند‌های مروارید هستند.

لباس های وینتیج دهه 60 میلادی

 

در این دهه دو جنبش عجیب و ساختار شکنانه در در غالب جنبش‌های فرارونده از فرهنگ آن زمان، به سرعت کل دنیا را فرا گرفت. در نیمه اول دهه 60 میلادی دنیای مد زنانه توسط سبک‌هایی که ژاکلین کندی، راکل ولش و دایانا راس با کلاه‌های پیل‌باکس(قوطی مانند) و کت و شلوارهای جعبه‌دار هدایت می‌شد. اما بعد از جنبش ضد فرهنگی در دهه 60، دنیای لباس‌ها با تاثیر از فرهنگ آسیایی، باعث شد تا تاپ‌های گل‌گلی، شلوارهای جین، پیراهن‌های گشاد و رنگارنگ بوهمی به سرعت در اکثر نقات اروپا و آمریکا فراگیر شوند.

لباس های وینتیج دهه 70 میلادی

معروف‌ترین آیتم‌های مد در دهه 70 را سبک‌های بوهو تشکیل میدادند که از سبک استایل اواخر دهه 60 به جا مانده بود و این سبک پوشش شامل: شلوارهای جین، چکمه‌های بلند تا روی زانو، کفش‌های لژدار و پاشنه بلاک (پاشنه‌های پهن) و کیف‌های چرم گران قیمت بیرکین.

لباس های وینتیج دهه 80 میلادی

از میان لباس‌هایی که در دهه 80 به عنوان وینتیج شناخته می‌شوند میتوان از: ژاکت و کت‌ها با شانه‌های اپل دار(پد شانه)، زنجیر‌های طلا با اندازه بزرگ، پیراهن‌های گلف (Izod) و کفش‌های پاشنه بلند با پاشنه‌های نازک و تیز مانند را نام برد.

لباس های وینتیج دهه 90 میلادی

در آخرین دوره از لباس‌هایی که عنوان وینتیج را به خود اختصاص داده‌اند، میتوان از ژاکت‌های سایز بزرگ بافتنی، پیراهن‌های فلانل و گشاد، جوراب شلواری و ساق‌شلواری‌هایی که به همراه آن ها چوکر هم پوشیده می‌شد.

سخن پایانی

وینتیج سبکی است که برای ساختنش باید از لباس‌های قیمتی و زیبایی استفاده کرد که همانطور در این مقاله به آن اشاره کردیم، باید لباسی باشد با قدمت حداق 30 سال و بهتر است این نکته را فراموش نکنید که لباس و اشیایی که بیش از 100 سال قدمت دارند، به عنوان عتیقه شناسایی می‌شوند.

وینتیج شامل تمام آیتم‌هایی می‌شود که برای ساختن یک استایل کامل مثل: کفش، شلوار، دامن، پیراهن، بلوز، گردنبند، عینک و کیف و هر نوع اکسسوری معتبر و ساخته شده توسط طراحان معروف به این موارد نیاز است. بهتر است که لباس وینتیج را با لباس‌های کهنه قدیمی اشتباه نگیرید.

jometo

سارینا اکبری
سارینا اکبری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋