sari-mahdavi

sari-mahdavi

توسط ۱ نفر دنبال می شود

در مورد حضرت فاطمه زهرا (س) بیشتر بندانید!!

انس بن مالک می گوید:

«از مادرم درباره شمایل حضرت فاطمه سؤال کردم، در جواب گفت:فاطمه مثل ماه در شب چهاردهم یا مثل آفتابی بود که تازه از زیر ابر خارج شده و یا تازه وارد آن می گردید، و رنگ پوستش سفید و روشن بود». (ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب(ع)، ج ‏3، ص 356)

پدر و مادر حضرت فاطمه زهرا (س)
نام پدر حضرت زهرا (س) محمد بن عبدالله (ص)، خاتم پیامبران الهی و برترین مخلوق خداوند است.

مادر حضرت زهرا (س) خدیجه دختر خویلد، از زنان بزرگ و شریف قریش و نخستین بانوی مسلمان در اسلام است که تمام ثروت خود را در راه اسلام صرف کرد.

 

نام و القاب حضرت زهرا(س)
نام مبارک او، فاطمه (ع) و القابی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه و مرضیه ذکر شده است.

فاطمه، در لغت به معنی بریده شده و جدا شده است. بر اساس احادیث نبوی، علت این نامگذاری بدین جهت است که پیروان حضرت فاطمه (ع) به سبب او از آتش دوزخ بریده، جدا شده و برکنارند.

 

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:

«إِنِّی سَمَّیتُ ابنَتِی فَاطِمَةَ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَطَمَهَا وَ فَطَمَ مَن أَحَبَّهَا مِنَ النَّار». (عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 46)

«من نام دخترم را فاطمه علیها السلام گذاشتم; زیرا خدای عزوجل فاطمه علیها السلام و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است».

زهرا به معنای درخشنده است.

صدّیقه به معنی کسی است که به جز راستی چیزی از او صادر نمی شود. طاهره به معنای پاک و پاکیزه، مبارکه به معنای با خیر و برکت، بتول به معنای بریده و دور از ناپاکی، راضیه به معنای راضی به قضا و قدر الهی و مرضیه یعنی مورد رضایت الهی.

 

کنیه های حضرت زهرا (س)
کنیه های حضرت زهرا (س) نیز عبارتند از:  ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه، ام ابیها و...

ام ابیها به معنای مادر پدر است. پیامبر اکرم (ص) دخترش را با این وصف می ستود؛حضرت زهرا (س) پس از وفات خدیجه (س) غمخوار پدر و مایه آرامش ایشان بود.

رفتار حضرت زهرا (س) با پدر و مادر گرامی خود
حضرت فاطمه(س) در مکه به مدت 8 سال در راه پیشرفت اسلام و حمایت از پدر در برابر آزار کفار و مشرکان و منافقان تلاش کرد. ایشان در دره شعب ابوطالب، در کنار پدر آزار و اذیت های شرکان را تحمل کرده و موجب تسلی خاطر پیامبر بودند.

حضرت زهرا (س) همیشه احترام بسیاری برای پیامبر(ص) قائل بودند، با اینکه روابط آنها سراسر محبت و صمیمیت بود اما مانع از احترام و توواضع ایشان نسبت به پیامبر(ص) نمی شد.

حضرت فاطمه(س) پدر را «یا رسول الله» خطاب می کرد.

همچنین برای مراسمات ایمام فاطمه بسیاری از وب سایت ها نوحه و مداحی های برای حضرت زهرا (س) منتشر کردن و قرار دادن

امام حسین(ع) به نقل از مادر خود فرمود:

از آن روزی که این آیه بر پیامبر نازل شد، هیبت آن حضرت مانع آن شد که او را «پدر» خطاب کنم، از این رو می گفتم :«یا رسول الله!» چون پیامبر این برنامه را از من مشاهده کرد، فرمود:دخترم! این آیه درباره تو و اهل بیت تو نازل نشده است؛ زیرا تو از من هستی و من از تو می باشم، بلکه این آیه درباره اهل جفا و متکبران نازل شده که احترام مرا نگه نمی دارند. دخترم! تو مرا با همان کلمه «پدر» خطاب کن که برای آرامش قلب من، بهتر و به خشنودی خداوند، نزدیک تر است. ( فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر، ص136)

جایگاه حضرت زهرا(س) در اسلام
حضرت فاطمه(س) جایگاه بسیاری رفیعی در اسلام دارد و به ویژگی های متعددی ممتاز است. 12 امام بزرگوار شیعه (ع) از نسل حضرت زهرا (س) هستند. سوره و آیاتی از قرآن کریم مانند سوره کوثر، سوره انسان، آیه تطهیر و آیه مودت در حق آن حضرت (س) و همسر و فرزندانش نازل گردیده است.

علاوه براین دوستی و دشمنی با ایشان، به منزله دوستی و دشمنی با پیامبر (ص) است.

 

sari-mahdavi
sari-mahdavi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋