سارا برزویی

سارا برزویی

اینجا باهم به دنیای تکنولوژی های جدید و به روز دنیا سفر میکنم

چطور از داغ شدن لپتاپ جلوگیری کنیم؟

برخی از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار علی‌رغم نامشان، به قدری داغ هستند که قرار دادن آن‌ها روی پاها می‌تواند مانند قرار دادن یک صفحه داغ روی ران‌ها باشد. اما مهم نیست که چه لپ‌تاپ دارید، راه‌هایی برای کاهش گرمای تولید شده وجود دارد.

یک تراشه CPU نارنجی که گرما و دود از آن جاری می شود.

 

بار را کاهش دهید


یکی از دلایل اصلی داغ شدن لپ تاپ شما این است که سخت کار می کند. بنابراین اگر می‌خواهید آرام شود، حجم کاری آن را به نحوی کاهش دهید. به عنوان مثال، شما می توانید:

البته، اگر به هر اونس عملکردی که لپ تاپ شما در دسترس دارد نیاز دارید، کاهش بار روی رایانه واقعاً یک گزینه نیست. هنوز چیزهای بیشتری وجود دارد که می توانید امتحان کنید که به شما امکان می دهد از منابع خود به طور کامل استفاده کنید.

دریچه ها را مسدود نکنید

زنی روی تخت نشسته و لپ تاپ جلویش.

تقریباً همه لپ‌تاپ‌ها از فن‌ها برای خنک‌سازی فعال، جذب هوای خنک از بیرون و دمیدن هوای گرم و دفع گرمای اتلاف استفاده می‌کنند. دریچه های هوا به صورت استراتژیک روی شاسی لپ تاپ تعبیه شده است که جریان هوای کافی را برای مقابله با گرما فراهم می کند. اگر هر یک از آن دریچه ها را مسدود کنید، دما بالا می رود!

بهترین روش این است که از لپ‌تاپ خود بر روی یک سطح سخت و صاف استفاده کنید که اجازه می‌دهد هوا آزادانه به جای پتو، بالش یا لباسی که فقط عایق است، حرکت کند. اگر می‌خواهید از لپ‌تاپ خود روی پای خود استفاده کنید، استفاده از یک میز لپ‌تاپ خوب ایده خوبی است.

دریچه ها و فن ها را تمیز کنید


حتی اگر از لپ تاپ خود روی یک سطح صاف سخت استفاده می کنید، ممکن است دریچه هوا در داخل مسدود شده باشد. با گذشت زمان گرد و غبار به داخل سیستم خنک کننده کشیده می شود و اگر به اندازه کافی جمع شود جریان هوا را کاهش داده یا مسدود می کند. معمولاً کافی است به آرامی دریچه ها را با یک جاروبرقی الکترونیکی جاروبرقی بکشید .

برخی افراد به قوطی های هوای فشرده قسم می خورند، اما اگر به درستی از آنها استفاده نکنید، می توانند باعث تراکم آب در داخل لپ تاپ شما شوند که خبر بدی است!

همچنین می توانید از یک برس نرم برای پاک کردن دریچه های مسدود شده استفاده کنید، اما جاروبرقی در واقع گرد و غبار را به جای حرکت دادن آن از بین می برد.

از یک پد خنک کننده استفاده کنید


پدهای خنک کننده لپ تاپ اغلب بحث ها را برانگیخته است زیرا همه موافق نیستند که آنها موثر هستند. با این حال، اگر پد و لپ‌تاپ خاصی که استفاده می‌کنید به خوبی جفت شوند، شکی نیست که می‌توانید دمای کلی سیستم خود را چند درجه کاهش دهید.

این پدها نه تنها کف لپ تاپ شما را از روی میز دور می کنند، بلکه می توانند دارای فن های داخلی نیز باشند که گرما را بیشتر می برد. این پدها معمولاً ارزان هستند و دارای مزیت اضافه ای هستند که به عنوان بالابر لپ تاپ عمل می کنند که مزایای ارگونومیکی را ارائه می دهند .

به حالت ذخیره انرژی بروید


لپ‌تاپ‌های مدرن رایانه‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند تقریباً هر کاری را انجام دهند، اما آیا واقعاً برای مرور وب یا تماشای YouTube به این همه عملکرد نیاز دارید؟ در حالی که مدیریت خودکار انرژی کار بسیار خوبی برای کاهش وزن هنگام بارگیری می کند، می توانید لپ تاپ خود را طوری تنظیم کنید که با تغییر به طرح صرفه جویی در مصرف انرژی، نسبت به صرفه جویی در مصرف انرژی تهاجمی تر عمل کند .

با محدودیت توان کمتر، گرمای کمتری خواهید داشت زیرا رابطه مستقیمی بین وات و گرمای خروجی وجود دارد. رایانه شما در برنامه‌های برق بالاتر به خوبی آن‌طور که می‌تواند کار نمی‌کند، اما همچنان باید برای کارهای سبک روزانه که گرما و نویز کمترین استقبال را دارند، بیش از اندازه کافی باشد.

افزایش سرعت فن


اگر به لپ‌تاپ خنک‌تری نیاز دارید، اما نمی‌خواهید عملکرد خود را کاهش دهید، بهترین گزینه افزایش سطح خنک‌کننده است. قبلاً به استفاده از پدهای خنک کننده اشاره کردیم، اما افزایش فن های داخلی لپ تاپ شما گزینه دیگری است.

نحوه انجام این کار بسته به نوع و مدل لپ‌تاپی که استفاده می‌کنید متفاوت است. اکثر لپ‌تاپ‌های بازی دارای ابزاری با نام تجاری هستند که به شما امکان می‌دهد مشخصات فن را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که دما یا نویز را در اولویت قرار دهید . ممکن است میانبرهای اختصاصی روی صفحه کلید شما وجود داشته باشد که به شما امکان می دهد طرفداران خود را تقویت کنید یا می توانید بایوس یا UEFI رایانه را باز کنید و تنظیمات فن را در آنجا جستجو کنید.

همچنین می توانید شانس خود را با برنامه های کنترل سرعت فن شخص ثالث مانند SpeedFan یا Argus Monitor امتحان کنید. بسته به نحوه اجرای کنترل‌های فن توسط سازنده لپ‌تاپ، ممکن است مشکلات سازگاری بیشتری نسبت به رایانه رومیزی وجود داشته باشد. اما اگر راه حلی ندارید، ارزش امتحان کردن را دارد.

لپ تاپ خود را کم ولتاژ کنید


همانطور که قبلا ذکر کردیم، وات تبدیل به گرما می شود. هرچه لپ تاپ شما از وات بیشتری استفاده کند، گرمای بیشتری تولید می کند . وات حاصل ضرب ولتاژ و آمپر است، بنابراین اگر یکی از این موارد را کاهش دهید، کل وات را نیز کاهش خواهید داد.

این امکان وجود دارد که CPU لپ‌تاپ و در برخی موارد GPU را « کم ولتاژ » کنید . ولتاژی که این قطعات به طور رسمی برای آن رتبه بندی می شوند محافظه کارانه است، با درصد قابل توجهی از تراشه های هر دسته می توانند در ولتاژهای پایین تر بدون هیچ مشکلی کار کنند. این نه تنها لپ تاپ شما را خنک می کند، بلکه می تواند عمر باتری را نیز افزایش دهد و عملکرد اوج را بهبود بخشد. Undervolting همچنین هیچ خطر جدی ندارد، به جز نیاز به بازنشانی بایوس اگر کارها را زیاده روی کنید.

صبر کنید تا شارژ شود

لپ تاپ با باتری شارژ شده روی نمایشگر.

اگر لپ تاپ خود را شارژ می کنید، گرمای اضافی به عنوان محصول جانبی به سیستم پمپ می شود. بنابراین اگر می‌خواهید در حالی که به برق متصل هستید کارهای سنگین انجام دهید، ممکن است بخواهید ابتدا صبر کنید تا لپ‌تاپ شما به طور کامل شارژ شود.

در برخی از لپ‌تاپ‌ها، می‌توانید حداکثر میزان شارژ باتری را تنظیم کنید، که در صورت استفاده از لپ‌تاپ به برق، گزینه‌ای عالی برای افزایش طول عمر باتری است و مدت زمانی که گرمای اضافی ناشی از شارژ فعال به لپ‌تاپ پمپ می‌شود را کاهش می‌دهد. .

در یک محیط خنک کار کنید


یکی از عواملی که معمولا در دمای لپ تاپ نادیده گرفته می شود، گرمای محیط است. اگر هوای وارد شده به لپ تاپ شما در حال حاضر نسبتاً گرم است، ظرفیت آن برای جذب گرما از قطعات شما کاهش می یابد. روشن کردن AC یا کاهش دمای محیط می تواند همه چیز را چند درجه پایین بیاورد. به همین ترتیب، اگر نور مستقیم خورشید روی لپ‌تاپ شما وجود داشته باشد، گرما می‌تواند به سرعت بالا بیاید، بنابراین ممکن است بخواهید آن پرده‌ها را بکشید یا در سایه بنشینید تا زمانی که خورشید به موقعیتی مناسب‌تر از رایانه تبدیل شود.

هنوز داغ دویدن؟ یک لپ تاپ جدید را در نظر بگیرید
این یک واقعیت سخت است که فناوری به سرعت حرکت می کند، و اگر لپ تاپ شما سال ها روشن می شود احتمالاً داغ است زیرا از فناوری قدیمی استفاده می کند که گرمای بیشتری تولید می کند. با هر نسل از فناوری لپ‌تاپ، مصرف انرژی آن‌ها افزایش می‌یابد، بنابراین گرما و نویز کاهش می‌یابد - به‌ویژه برای کارهای روزانه.

سپس لپ تاپ هایی مانند مک بوک های سیلیکون اپل با پردازنده های M1 یا M2 وجود دارند. این دستگاه ها آنقدر باحال کار می کنند که مک بوک ایر (از قضا) اصلاً طرفدار ندارد!

سارا برزویی
سارا برزویی اینجا باهم به دنیای تکنولوژی های جدید و به روز دنیا سفر میکنم

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋