saraamini698

saraamini698

سارا امینی

سهام چرخه ای: چیست، مثال ها، ریسک و پتانسیل بازده

سهام چرخه ای چیست؟

سهام چرخه ای سهامی است که قیمت آن تحت تأثیر تغییرات کلان اقتصادی یا سیستماتیک در کل اقتصاد است. سهام چرخه ای به دنبال دنبال کردن چرخه های یک اقتصاد از طریق گسترش، اوج، رکود و بهبودی شناخته شده است. اکثر سهام دوره ای شامل شرکت هایی می شود که اقلامی را که مصرف کنندگان اختیاری دارند می فروشند که مصرف کنندگان در طول یک اقتصاد پر رونق بیشتر می خرند اما در دوران رکود کمتر روی آن ها خرج می کنند.

بیشتر بدانید:

اقتصاد برنامه ریزی مرکزی


نکته های کلیدی

     سهام دوره ای تحت تأثیر تغییرات کلان اقتصادی قرار می گیرد، جایی که بازده آن از چرخه های یک اقتصاد پیروی می کند.
     سهام چرخه ای معمولاً برعکس سهام دفاعی هستند. سهام چرخه ای شامل شرکت های اختیاری، مانند استارباکس یا نایک است، در حالی که سهام های دفاعی، مانند سوپ کمپبل، اصلی هستند.
     سهام چرخه‌ای معمولاً دارای نوسانات بالاتری هستند و انتظار می‌رود در دوره‌های قدرت اقتصادی بازدهی بالاتری تولید کنند.

آشنایی با سهام چرخه ای

شرکت هایی که دارای سهام دوره ای هستند عبارتند از تولید کنندگان خودرو، خطوط هوایی، خرده فروشان مبلمان، فروشگاه های لباس، هتل ها و رستوران ها. وقتی اقتصاد خوب پیش می‌رود، مردم می‌توانند ماشین‌های جدید بخرند، خانه‌هایشان را ارتقا دهند، خرید کنند و سفر کنند.

وقتی وضعیت اقتصادی ضعیف است، این هزینه‌های اختیاری از اولین چیزهایی است که مصرف‌کنندگان کاهش می‌دهند. اگر رکود به اندازه کافی شدید باشد، سهام دوره‌ای می‌تواند کاملاً بی‌ارزش شود و شرکت‌ها ممکن است از کار بیفتند.

سرمایه گذاران باید مراقب موقعیت خود در سهام دوره ای باشند، اما نباید به طور کلی از آنها اجتناب کنند.

سهام دوره ای با چرخه اقتصادی افزایش و کاهش می یابد. این قابل پیش بینی ظاهری در حرکت قیمت این سهام برخی از سرمایه گذاران را به تلاش برای زمان بندی بازار سوق می دهد. آنها سهام را در نقطه پایینی در چرخه تجاری می خرند و در نقطه بالایی می فروشند.

سرمایه گذاران باید در مورد وزن سهام دوره ای در پرتفوی خود در هر مقطع زمانی احتیاط کنند. اگرچه ممکن است این درست باشد، اما به این معنا نیست که سرمایه گذاران باید به طور کامل از این سهام دوری کنند.

تعریف سهام چرخه ای

قیمت سهام سهام دوره ای و عملکرد مالی شرکت زیربنایی تحت تأثیر تغییرات در اقتصاد گسترده تر و الگوهای مخارج مصرف کننده است.

سوال مفیدی که هنگام تلاش برای تعیین چرخه بودن یک شرکت مطرح می شود این است: "آیا مصرف کنندگان حتی در دوران رکود به این محصول یا خدمات نیاز دارند (یا تقاضا می کنند؟"

اگر اقتصاد دچار رکود ناگهانی شود، خریدهای احتیاطی در اقلامی مانند خانه و خودرو به زودی شاهد کاهش شدید تقاضای مصرف کننده خواهد بود.

از این رو، شرکت‌هایی با ارزش‌گذاری‌هایی که در دوره‌های توسعه اقتصادی به وجود می‌آیند و سپس در دوره‌های رکود به شدت کاهش می‌یابند، دوره‌ای هستند، یعنی اقتصاد مستقیماً بر مسیر قیمت سهام آنها تأثیر می‌گذارد.

به طور مشخص تر، اعتماد مصرف کننده به وضعیت اقتصادی فعلی گره خورده است، زیرا خریداران تمایل دارند در صورت وجود نگرانی در مورد رکود، هزینه های خود را کاهش دهند (و بالعکس اگر چشم انداز کوتاه مدت اقتصاد مثبت باشد).

     فاز توسعه → افزایش بازده اقتصادی + مخارج مصرف کننده بیشتر
     فاز رکود → تولید اقتصادی پایین + کاهش هزینه مصرف کننده

ملاحظات خاص

سهام چرخه‌ای نسبت به سهام غیر چرخه‌ای یا تدافعی که در دوره‌های ضعف اقتصادی پایدارتر هستند، نوسان‌تر تلقی می‌شوند. با این حال، آن‌ها پتانسیل بیشتری برای رشد ارائه می‌دهند زیرا تمایل دارند در دوره‌های قدرت اقتصادی از بازار بهتر عمل کنند. سرمایه گذارانی که به دنبال رشد بلندمدت با نوسانات مدیریت شده هستند، تمایل دارند پرتفوی خود را با ترکیبی از سهام دوره ای و سهام دفاعی متعادل کنند.

سرمایه گذاران اغلب استفاده از صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) را برای به دست آوردن قرار گرفتن در معرض سهام دوره ای و در عین حال گسترش چرخه های اقتصادی انتخاب می کنند. سری ETF SPDR یکی از محبوب‌ترین سرمایه‌گذاری‌های دوره‌ای ETF را در صندوق انتخابی بخش انتخابی مصرف‌کننده (XLY) ارائه می‌کند.
سهام چرخه ای در مقابل سهام غیر چرخه ای

عملکرد سهام چرخه ای تمایل به همبستگی با اقتصاد دارد. اما این را نمی توان در مورد سهام غیر چرخه ای گفت. این سهام تمایل دارند بدون توجه به روند اقتصادی بازار را شکست دهند، حتی زمانی که در اقتصاد کاهشی وجود دارد.

سهام غیر چرخه ای نیز سهام دفاعی نامیده می شود. این سهام شامل دسته کالاهای اساسی مصرف‌کننده، با کالاها و خدماتی است که مردم در تمام انواع چرخه‌های تجاری، حتی رکود اقتصادی، به خرید آن‌ها ادامه می‌دهند.

شرکت هایی که با غذا، گاز و آب سر و کار دارند، نمونه هایی از شرکت هایی هستند که دارای سهام غیر چرخه ای هستند، مانند والمارت. افزودن سهام غیر چرخه‌ای به یک سبد می‌تواند یک استراتژی عالی برای سرمایه‌گذاران باشد، زیرا به محافظت در برابر ضررهای متحمل شده از شرکت‌های دوره‌ای در طول رکود اقتصادی کمک می‌کند.
نمونه ای از سهام چرخه ای

سهام چرخه‌ای اغلب با کالاهای بادوام، غیرقابل تحمل و خدمات مشخص می‌شوند. شرکت های کالاهای بادوام در تولید یا توزیع کالاهای فیزیکی که طول عمر مورد انتظار آنها بیش از سه سال است، مشارکت دارند. شرکت‌هایی که در این بخش فعالیت می‌کنند شامل خودروسازانی مانند فورد، تولیدکنندگان لوازم خانگی مانند ویرپول و سازندگان مبلمان مانند ایتان آلن می‌شوند.

اندازه‌گیری سفارش‌های کالای بادوام نشان‌دهنده عملکرد اقتصادی آینده است. هنگامی که سفارشات کالاهای بادوام در یک ماه خاص افزایش می یابد، ممکن است نشانه ای از فعالیت اقتصادی قوی تر در ماه های بعدی باشد.

شرکت‌های کالاهای غیرقابل تحمل کالاهای نرمی را تولید یا توزیع می‌کنند که طول عمر آنها کمتر از سه سال باشد. نمونه هایی از شرکت هایی که در این بخش فعالیت می کنند عبارتند از تولید کننده پوشاک ورزشی نایک و فروشگاه های خرده فروشی مانند Nordstrom و Target.2.

خدمات یک دسته جداگانه از سهام دوره‌ای است، زیرا این شرکت‌ها کالاهای فیزیکی تولید یا توزیع نمی‌کنند. در عوض، آنها خدماتی را ارائه می دهند که سفر، سرگرمی و سایر فعالیت های اوقات فراغت را برای مصرف کنندگان تسهیل می کند. والت دیزنی (DIS) یکی از شناخته شده ترین شرکت هایی است که در این فضا فعالیت می کند. همچنین شرکت هایی که در حوزه دیجیتالی جدید رسانه های جریانی مانند نتفلیکس (NFLX) فعالیت می کنند، در این دسته قرار می گیرند.

برای آشنایی بیشتر با سهام چرخه ای کلیک کنید:

https://www.wallstreetprep.com/knowledge/cyclical-stocks/

 
 

 

 

saraamini698
saraamini698 سارا امینی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋