Sara

Sara

AHMADI

بواسیر خارجی ( علائم، علل و درمان خانگی )

به نقل قول از سایت ونک لیزر

بواسیر یا هموروئید خارجی به توده های کوچکی گفته می شود که در زیر پوست اطراف مقعد و خارج از آن ایجاد می شوند و در اغلب موارد با لمس کردن میتوان آنها را احساس کرد. این توده ها می توانند باعث خونریزی و خارش شوند. هموروئید خارجی به دلیل مدفوع بزرگ و سفت، نشستن طولانی مدت در دستشویی، زور زدن زیاد در حین اجابت مزاج و بارداری به وجود می آید. وجود این توده ها می تواند باعث تشکیل یک لخته شود که به آن هموروئید خارجی ترومبوزه گفته می شود و می تواند بسیار دردناک باشد. گاهی برای درمان هموروئید خارجی از روش های خانگی مانند استفاده از کمپرس سرد استفاده می شود اما در بواسیر های خارجی شدید ممکن است نیاز به جراحی و لیزر وجود داشته باشد.

علائم بواسیر خارجی
افراد مبتلا به هموروئید خارجی اغلب اگر ناحیه اطراف مقعد را لمس کنند، می توانند یک توده حساس را احساس کنند.  بسته به شدت بواسیر خارجی طیف وسیعی از علائم ممکن است بروز پیدا کند. برخی از علائمی که ممکن است در ابتلا به بواسیر خارجی تجربه کنید عبارتند از: 

وجود خون در مدفوع
وجود یک یا چند توده آبی رنگ در پوست اطراف مقعد
خارش در اطراف مقعد یا رکتوم
درد در اطراف مقعد به وِیژه در حین نشستن
این علائم ممکن است به دلایل دیگری نیز بروز پیدا کنند پس برای معاینه و بررسی آنها حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

علت هموروئید خارجی
هموروئید خارجی می تواند به دلایل متفاوتی ایجاد شود در زیر به بررسی شایع ترین این علل می پردازیم : 

بلند کردن اجسام سنگین
کمبود فیبر در رژیم غذایی
چاقی و اضافه وزن
ایستادن یا نشستن طولانی مدت
بارداری
آسیت
زور زدن در حین اجابت مزاج
نشستن طولانی مدت در دستشویی
یبوست
اسهال مزمن
هموروئید یکی از شایع ترین بیماری ها می باشد و احتمال ابتلا به آن با بالا رفتن سن به دلیل کمتر شدن توانایی تحمل وزن و فشار، افزایش می یابد . بواسیر خارجی به دلیل اینکه در بیرون از مقعد قرار گرفته است حساس تر است و درد بیشتری نسبت به بواسیر داخلی ایجاد می کند.

درمان خانگی هموروئید خارجی
درمان خانگی بواسیر خارجی به روش های متفاوتی انجام می شود. رایج ترین این روش ها شامل : 

نوشیدن آب : افزایش نوشیدن آب به نرم شدن مدفوع سفت کمک می کند در نتیجه باعث می شود که در حین اجابت مزاج نیاز به فشار برای دفع مدفوع کاهش یابد و همین امر به بهبود بواسیر خارجی کمک می کند.
استفاده از مکمل های فیبر : مصرف مکمل‌های فیبر مانند سیتروسل و متاموسیل می‌تواند یبوست را کاهش داده و به هموروئید کمک کند.
استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس سرد : قرار دادن کمپرس یخ یا سرد روی ناحیه آسیب دیده می تواند به کاهش درد کمک کند.
حمام سیتز : منظور از حمام سیتز نشستن در آب گرم می باشد. نشستن در آب گرم می تواند به کاهش درد ناشی از هموروئید خارجی کمک کند
برخی دیگر از درمان های خانگی هموروئید خارجی شامل استفاده از فندق جادوگر، آلوئه ورا، روغن درخت چای و روغن نارگیل می باشد.

 

Sara
Sara AHMADI

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋