Sara

Sara

AHMADI

ویروس ابولا چیست + علائم + واکسن و درمان

ابولا بیماری است که توسط گروهی از ویروس ها(ویروس های ارتوبولا) ایجاد می شود. بیماری ابولا یک بیماری نادر است که اگر به موقع شناسایی و درمان نشود می تواند منجر به مرگ شود. ابولا می تواند از طریق بریدگی در پوست یا هنگام لمس چشم، بینی یا دهان وارد بدن شود. علائم اولیه ابولا شامل تب، خستگی و سردرد می باشد. برخی از انواع ابولا با دریافت واکسن قابل پیشگیری هستند و یا می توان آنها را با مصرف دارو درمان کرد.


علائم ابولا :
علائم اولیه ویروس ابولا شامل تب، خستگی، درد های عضلانی، سردرد و گلو درد است. به دنبال این علائم بالا آوردن، اسهال، خارش، خونریزی داخلی و خارجی نیز می تواند رخ دهد.
از زمانی که فرد مبتلا می شود تا زمانی که نشانه های بیماری ظاهر می شوند اغلب بین 2 تا 21 روز زمان می برد. تا زمانی که ویروس ابولا در بدن وجود دارد پخش می شود حتی اگر فرد فوت کرده باشد.


درمان ابولا :
افرادی که علائم ابولا را دارند باید سریعاً تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرند. تشخیص زود هنگام ابولا شانس درمان و زنده ماندن را افزایش می دهد. مراقبت از افراد مبتلا در خانه خطرناک است زیرا ممکن است بیماری به سایر اعضای خانواده انتقال پیدا کند. همچنین در خانه نمی توان مراقبت هایی را ارائه داد که در بیمارستان توسط متخصصین ارائه می شوند. برای انواع ابولا درمانهایی وجود دارد که می توانند جان فرد مبتلا را نجات دهند:

مصرف مایعات و الکترولیت ها ( نمک های بدن) از طریق دهان یا تزریق به رگ ها.
استفاده از داروهایی که برای فشار خون، کاهش استفراغ و اسهال، کنترل تب و درد استفاده می شوند.


واکسن ابولا :
دو واکسن برای درمان ابولا تایید شده اند. در سال 2019 واکسن اروبو توسط کشورهای اروپایی و آمریکا تایید شد. از این واکسن برای درمان نوع زئیر ویروس ابولا تولید شده است. در سال 2020 نیز یک واکسن جدید برای درمان ابولا معرفی شد که در دو دوز دریافت می شود و برای کودکان یک سال به بالا نیز قابل استفاده است. دوز دوم این واکس باید بعد از گذشت 8 هفته دریافت شود. از آنجایی که بین دریافت دوز اول و دوم یک فاصله دو هفته ای وجود دارد این واکسن برای زمانی که ابولا شیوع پیدا می کند مناسب نیست.
منبع : بیچشک

Sara
Sara AHMADI

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋