سارا بخت آور

سارا بخت آور

دانشجوی سال آخر رشته مدیریت صنعتی، علاقمند نوشتن و یادگیری

چگونه با یک رئیس سختگیر کار کنیم و موفق شویم؟

چطور با یک رئیس سختگیر کار کنیم و موفق شویم؟‌

در محل کارتان رئیس سخت‌گیر و بدقلق دارید؟ حق دارید اگر از در چنین محیطی از کار و محل کار فراری هستید. کارکردن در بسیاری از شرکت‌های ایرانی، شرایط ایدئالی ندارد. از همکاران سمی گرفته تا دیرکرد در پرداخت حقوق، همگی از جمله دشواری‌های کارکردن در شرکت‌های دولتی و خصوصی ایرانی هستند. حال اگر بخواهید در این میان با یک رئیس سخت‌گیر و بدقلق نیز دست‌وپنجه نرم کنید نیز، خیلی سریع فرسوده خواهید شد.

راهنمای مطالعه

اگر شما نیز در چنین شرایطی هستید و رئیستان هر روز خدا را برایتان جهنم کرده است، قطعاً به کمک نیاز دارید. با وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور، استعفا و خروج از شرکت، انتخاب چندان مناسبی نیست. پس راه‌حل چیست؟ کافی است یاد بگیریم چطور باید با رئیس سخت‌گیر و بدقلق برخورد کنیم.

چرا یادگیری نحوه برخورد با رئیس سخت‌گیر مهم است؟

اگر بخواهیم خیلی ساده به این سؤال پاسخ دهیم، باید چنین بگوییم که رئیس سخت‌گیر، می‌تواند شرایط کار در شرکت را برای همه چالش‌برانگیز کند. ارتباط شما با مافوق یا هر رئیسی دیگری که دارید، مهم‌ترین نوع ارتباط شما با دیگران در محل کار است. درست به همین دلیل، اگر این رابطه نادرست و مشکل‌دار باشد، بدون شک بر کل وضعیت کاری و حرفه‌ای شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.

خیلی از کارمندان توان مقابله با رئیس سخت‌گیر خود را ندارند و در اولین مواجهه با مشکل، ترجیح می‌دهند که از کار خود استعفا بدهند. باتوجه‌به شرایط اقتصادی و نرخ اشتغال در کشور، این تصمیم چندان هوشمندانه نیست و می‌تواند دردسرهای بیشتری را به همراه داشته باشد. در عوض، یادگیری راهکارهای برخورد با رئیس سخت‌گیر، می‌تواند مزایا و منافع زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

  • کاهش استرس ناشی از کار
  • کاهش احتمال ابتلا به انواع اختلالات اعصاب
  • افزایش رضایت شغلی
  • بهبود روابط بین‌فردی در محیط کار
  • افزایش بازدهی و بهره‌وری شغلی
  • بالارفتن احتمال پیشرفت و ترفیع در کار

 

چطور با رئیس سخت‌گیر برخورد کنیم؟

چطور با یک رئیس سختگیر کار کنیم و موفق شویم؟‌

برای برخورد درست و مناسب با رئیس سخت‌گیر، راهکارها و استراتژی‌های زیادی وجود دارد. استعفا و پاک‌کردن صورت‌مسئله، راه‌حل خوبی برای این دسته از مشکلات نیست. با اندکی صبر و البته سیاست به‌خرج‌دادن، می‌توان با رئیس سخت‌گیر مقابله کرد و روش تعامل سالم با او را یاد گرفت.

۱- مطمئن شوید که با یک رئیس سخت‌گیر طرف هستید

اولین قدم برای برخورد با رئیس سخت‌گیر، آن است که بدانیم آیا رئیس ما واقعاً سخت‌گیر است یا نه! در بسیاری مواقع امکان دارد که رئیس واقعاً سخت‌گیر باشد؛ البته این سخت‌گیری نیز می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. گاهی استانداردهای رئیس خیلی بالاست، گاهی نیز سخت‌گیری او ناشی از فشارهایی است که خودش با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند. بعضی‌اوقات هم ممکن است سخت‌گیری رئیس عمدی و به‌ دلیل غیرحرفه‌ای بودنش باشد.

البته در مقابل، خیلی اوقات نیز ممکن است ما به‌عنوان کارمند حساسیت زیادی داشته باشیم. ممکن است ما به شرایط استاندارند و اصولی محیط شرکت عادت نداشته باشیم و در نتیجه این‌طور فکر کنیم که رئیس سخت‌گیر است. در چنین شرایط بهتر است که از حساسیت خود کم کنیم، دل به کار بدهیم و برای پیشرفت، واقعاً تلاش کنیم.

 

۲- از انگیزه و اهداف رئیس خود آگاه شوید

قدم بعدی برای برخورد با رئیس سخت‌گیر، آن است که به‌درستی از انگیزه و هدف او از سخت‌گیری‌هایش آگاه شویم. آگاهی از علت اصلی دلیل رفتارهای رئیستان به شما کمک خواهد کرد که بهتر او را درک کنید. باید ببینید که آیا رئیس شما صرفاً یک فرد سمی است که از روی قصد و غرض سخت‌گیری می‌کند، یا اینکه صرفاً تحت‌تأثیر فشار کاری چنین رفتاری را از خودش نشان می‌دهد.

درصورتی‌که مدیر شما تحت‌فشار است و این فشار را به شما نیز منتقل می‌کند، بهتر است طی چند جلسه با او مذاکره کنید. در چنین شرایطی باید صدای خود را به او برسانید و اطلاع دهید که این شرایط چقدر برای شما سخت و زننده شده است. هرچقدر که بیشتر از انگیزه‌های درونی رئیس خبر داشته باشید، بیشتر می‌توانید از دیدگاه او به موضوعات مختلف نگاه کنید؛ به همان اندازه نیز می‌تواند بهتر با یکدیگر به توافق برسید.

 

۳- در مواقع لزوم مسئولیت‌پذیر باشید

رفتار و خصلت‌های شخصی، از جمله دلایلی است که می‌تواند منجر به ایجاد مشکل در روابط بین‌فردی شود. راحت‌ترین راهکار در محیط کار آن است که رئیس خود را برای ایجاد یک مشکل سرزنش کنید و تمام تقصیرها را به گردن او بیندازید. در این میان بسیار اهمیت دارد که در صورت لزوم، گاهی مسئولیت‌پذیر باشید و اشتباهات رفتاری و کوتاهی‌های خود را نیز در قبال رئیس سخت‌گیرتان، بپذیرید.

اگر شما باعث منفی یا تیره‌وتار شدن این ارتباط هستید، پیشنهاد ما این است که نگاهی به نقش خود در مشکلات داشته باشید. سعی کنید که نقاط ضعف خود را پیدا کنید و در صدد اصلاح آن‌ها برآیید. عدم قبول مسئولیت در قبال خطاهایی که داشته‌اید، نه‌تنها کمک به بهبود رابطه شما با رئیس سخت‌گیر نخواهد کرد، بلکه می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

 

۴- کلمات خود را بادقت انتخاب کنید

هرچند که صداقت و گشاده‌رویی در محیط کار عناصری بسیار ضروری به شمار می‌روند، اما در این میان، اهمیت دارد که حسابی حواستان را به هرآنچه که می‌گویید جمع کنید. در نحوه درست برخورد با مدیر سخت‌گیر، باید کلمات خود را بادقت و درایت انتخاب کنید. فکرکردن به تک‌تک کلماتی که می‌خواهید بگویید شاید دشوار باشد، اما لازم است.

یک حرف اشتباه در زمان نامناسب، بی‌ادبی‌کردن یا بی‌ادب به‌نظررسیدن، همه می‌توانند به بیشترشدن تنش میان شما و رئیس سخت‌گیرتان دامن بزنند. نتیجه‌گرا بودن در مکالماتی که با رئیس سخت‌گیر دارید، یکی از راهکارهای مناسب برای آن است که مطمئن باشید همیشه حرفه‌ای عمل می‌کنید.

نتیجه‌گرا بودن به آن معنا است که به‌جای تمرکز بر روی شکل و کیفیت رابطه یا شخصیت فرد مقابل، بیشتر روی نتیجه ارتباط خود تمرکز کنید. به‌جای حرف‌زدن درباره چگونگی رابطه، بهتر است بیشتر درباره کارهای گفت‌وگو کنید که شما را به اهدافتان می‌رساند.

 

۵- با رئیس سخت‌گیر خود همدلی داشته باشید

می‌دانیم که کارکردن با یک رئیس سخت‌گیر، تا چه اندازه می‌تواند دشوار و چالش‌برانگیز باشد؛ اما برای یک‌بار هم که شده، خودتان را جای رئیستان بگذارید. این کار به شما اجازه می‌دهد که بیشتر او را درک کنید و در نتیجه، همدلی بیشتری با او داشته باشید.

رئیس شما ممکن است در طور روز با هزار و یک مشکل و دردسر مختلف سروکله بزند. احتمال دارد که او نیز به‌اندازه شما یا حتی بیشتر، با فشارهای کاری و استرس‌های ناشی از آن روبه‌رو باشد. او نیز باید به مافوق‌ها و رئیس‌های خودش جواب پس بدهد. تمام این‌ها به آن معناست که خود رئیس سخت‌گیر نیز ممکن است دچار سخت‌گیری دیگران باشد.

این موارد بدون شک می‌تواند رفتار رئیس شما را با کارمندانش تحت‌الشعاع قرار دهد. درک این شرایط و همدردی با رئیس، می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند. این کار همچنین می‌تواند کمک کند که شرایط موجود را بپذیرید و برای اصلاح روابط خود تلاش کنید.

 

۶- با همکاران خود درباره رئیس سخت‌گیر بحث نکنید

بسیاری از متخصصان و روان‌شناسان بر این باورند که صحبت درباره شرایط سخت، می‌تواند به گذر از آن کمک کند. درباره چالش‌های ارتباط با مدیر سخت‌گیر نیز صحبت‌کردن با دیگران می‌تواند به سلامت روان شما کمک کند. چیزی که در اینجا اهمیت دارد، فردی است که می‌خواهید با او درباره این مسائل صحبت کنید.

بهتر است که از صحبت‌کردن درباره چالش‌ها و سخت‌گیری‌های رئیس خود با دیگر کارمندان پرهیز کنید. صحبت درباره چنین موضوعاتی با همکاران، نه‌تنها به بهبود شرایط کمکی نمی‌کند، بلکه می‌تواند فضای منفی و سمی محیط کار را تشدید کند. بهتر است که برای گله و شکایت درباره سختی‌های کار، به سراغ دوستان مورداعتماد یا اعضای خانواده بروید.

 

۷- انتظارات را پیش‌بینی کنید و آماده باشید

هر رئیس و کارفرما معمولاً انتظارات خاصی از کارمندان دارد. یکی از بهترین راهکارها برای برخورد با رئیس سخت‌گیر، آن است که الگوی این انتظارات را یاد بگیریم، با عادت‌های خاص رئیس آشنا باشیم و خودمان را برای انجام آن‌ها آماده کنیم. پیش‌بینی‌کردن انتظارات از قبل و انجام وظایف کاری با توجه ‌به آن‌ها، می‌تواند از تنش‌های زیادی بکاهد.

توصیه ما آن است که علاوه بر برآورده‌کردن انتظارات معمولی کارفرما، گاهی اوقات از سطح انتظارات آن‌ها نیز فراتر بروید. این کار نه‌تنها به شما کمک می‌کند که بتوانید از سخت‌گیری‌های بی‌جا و بی‌مورد رئیس خود بکاهید، بلکه موجب می‌شود تا شما به کارمندی بی‌بدیل و جایگزین‌ناپذیر در شرکت تبدیل شوید.

 

۸- مهارت‌های رهبری خود را افزایش دهید

کارکردن در محیطی پرچالش با یک مدیر سخت‌گیر، همیشه هم بد نیست. این شرایط سخت را می‌توان فرصتی برای محک‌زدن توانایی‌های خود دانست. اگر کارمندید و در چنین فضایی مشغول به کار هستید، می‌توانید به چشم یک فرصت به آن نگاه کنید و مهارت‌های رهبری خود را افزایش دهید.

در چنین شرایطی، می‌توانید شخصاً آغازکننده برخی از جریان‌ها باشید و درباره بعضی از مسائل، تصمیم‌گیری کنید. البته حواستان باشد که این کار، تیغ دو لبه است و ریسک بالایی دارد. تنها زمانی مهارت‌های رهبری خود را به کار بگیرید که مطمئن هستید اقدامات شما به نفع شرکت است. اگر از کار خود اطمینان ندارید، احتمال زیادی دارد که شرایط را بدتر کرده و رابطه خود را با مدیر شکرآب‌تر کنید!

 

۹- سبک ارتباطی رئیس با دیگران را کشف کنید

از دیگر راهکارهای پیشنهادی ما برای بهبود ارتباط با رئیس سخت‌گیر، آن است که سبک ارتباطی او را با دیگران یاد بگیریم. هر انسان برای ارتباط با دیگران، سبکی خاص و حدومرزهای متفاوتی دارد. یادگیری این اصول، بدون شک می‌تواند به شما کمک کند که ارتباط مؤثرتری با رئیس خود داشته باشید.

برای مثال، اگر رئیس شما ترجیح می‌دهد که فقط با ایمیل با کارمندانش ارتباط برقرار کنید، شما نیز همین کار را انجام دهید. اگر می‌خواهید ملاقاتی با او داشته باشید، بهتر است که ابتدا برایش ایمیلی ارسال کنید. در دیدارهای حضوری و اندکی دوستانه‌تر نیز می‌توانید درباره این موضوع با او صحبت کنید و قلق رئیس خود را بیشتر یاد بگیرید.

 

۱۰- به ارزش و توانایی‌های خود باور داشته باشید

چطور با یک رئیس سختگیر کار کنیم و موفق شویم؟‌

در نهایت، آخرین نکته برای اینکه بتوانید به شیوه‌ای درست و کارآمد با رئیس سخت‌گیر برخورد کنید، این است که به ارزش‌ و توانایی‌های خود باور داشته باشید. کارکردن با رئیس سخت‌گیر و بدقلق گاهی می‌‌تواند آن‌قدر چالش‌برانگیز باشد که به شما احساس ناکافی بودن و ناتوان ‌بودن بدهد.

ارزش شما برای رئیستان و شرکتی که در آن کار می‌کنید، شاید مالی و مادی نباشد، اما به‌هرحال شما نیز انسان هستید و از ارزش انسانیت برخوردارید. ارزش شما به کاری که انجام می‌دهید بستگی ندارد. کسب و تجربه احترام توسط دیگران، در هر شرایطی حق شما است. به‌خصوص اگر تازه‌کار باشید، مواجه ‌شدن با چنین احساساتی می‌تواند بسیار طبیعی باشد. پس توصیه ما آن است که به خود شک نکنید.

۱۱- شکیبایی را سرلوحه کار خود قرار دهید

رفتارهای رئیس سختگیر باعث بروز برخی از بدترین رفتارهای ما می‌شود. گرچه ممکن است که وسوسه شوید تا به رفتارهای رئیس‌تان یا بی‌توجهی‌های او نسبت به تلاش‌هایتان واکنش نشان بدهید یا خشم‌ و ناامیدی خود را نسبت به رویکرد او ابراز کنید، اما تاکتیک بهتر برای فروخوردن فوران و کنترل احساسات این است که جلوی دهان‌تان را بگیرید و با توجه به میزان استرس خود تا ۱۰، ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ بشمارید. رؤسای سختگیری که من با آنها برخورد داشته‌ام این طغیان احساسات را نشانه‌ی خامی یا حتی بی‌کفایتی می‌دانند. با وارد کردن احساسات‌تان به شرایط دشوار، وضعیت را خراب‌تر نکنید.

۱۲- بهانه‌ها و مشکلات را برای خودتان نگه دارید

معمولا مدیران پرتوقع فقط حرف خودشان را می‌فهمند. آنها فقط به یک زبان صحبت می‌کنند: زبان نتایج. آنها به مشکلات، بهانه‌ها یا موانع توجهی نمی‌کنند و از اعضای تیم‌شان انتظار دارند تا با وجود مشکلات به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.

گرچه همه‌ی ما می‌دانیم که ممکن است مشکلاتی پیش بیاید، اما نباید انتظار داشته باشید که رئیس‌تان در این شرایط با شما همدردی کند. از نظر آنها مهم‌ترین چیز نتیجه است، نه تلاشی که شما انجام داده‌اید.

۱۳- در غیبت کردن‌ها مشارکت نکنید

رئیس سختگیر - غیبت نکنید

گرچه صحبت کردن پشت سر رئیس سختگیر و انتقاد کردن به رفتارهای او می‌تواند شما را آرام کند، اما تا می‌توانید از این کار پرهیز کنید. حرف زدن پشت سر رئیس تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند به سود شما باشد. همیشه در نظر داشته باشید که ممکن است حرف‌هایی که می‌زنید به گوش رئیس‌تان برسند و هویت گوینده نیز از او پوشیده نخواهد ماند.

۱۴- سعی کنید بفهمید که چه چیزی واقعا مدیرتان را خوشحال می‌کند

آیا به فکر این است که در شرکت ارتقای شغلی پیدا کند؟ آیا او کارمندی قدیمی است که زندگی خود را وقف شرکت کرده‌ است؟ آیا حوزه‌ی شما تحت نظارت دقیق مدیریت ارشد است و نتایج از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند؟

گرچه اغلب مشخص نیست که چه چیزی به‌طور کلی یا در لحظه این مدیران را خوشحال می‌کند، اما این وظیفه‌ی شماست که این موارد را کشف کنید. هنگامی که تمایلات واقعی رئیس سختگیرتان را متوجه شدید، می‌توانید شرایطی را فراهم کنید که این علایق بهتر محقق شوند.

۱۵-هرگز منتظر قدردانی نباشید

سختگیرترین مدیران برای افرادی ارزش قائل هستند که بتوانند نتایج لازم را محقق کنند. ممکن است رئیس‌تان از شما تشکر نکند، اما نباید تصور کنید که کسی برای همکاری شما ارزش قائل نیست. به‌دنبال جلب تأیید افراد دیگر نباشید و به جای آن روی کارهایی که می‌توانید انجام بدهید تمرکز کنید تا همزمان با رسیدن به نتایج عالی، درس‌های زیادی نیز بیاموزید.

۱۶- برای مقابله با مدیریت جزئیات از روان‌شناسی معکوس استفاده کنید

اگر رئیس‌تان اصرار دارد که بالای سر شما بایستد و همه چیز را کنترل کند، از او بپرسید که چگونه در کارش مهارت پیدا کرده است. برای مثال بپرسید: «شما واقعا در این حوزه مهارت دارید، چگونه به این سطح از مهارت دست پیدا کرده‌اید؟ چرا فکر می‌کنید که رویکردتان بسیار تأثیرگذار است؟ چگونه می‌توانم درباره‌ی فرآیند‌های دیگرِ گروه‌تان چیزهای بیشتری یاد بگیرم؟» با مطرح کردن پرسش‌های متعدد درباره‌ی مهارتش با این رفتار او مقابله کنید. نشان دهید که به عنوان یک شاگرد، مشتاق خدمت کردن هستید. ممکن است که این کار چندان لذت‌بخش نباشد، اما از اینکه به‌خاطر ایستادن رئیس‌ بالای سرتان عصبانی شوید خیلی بهتر است.

۱۷- فکر نکنید که حتما باید با رئیس سختگیر خود دوست شوید

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که فاصله‌ی خود را با همکاران‌شان حفظ کنند. تلاش ناخوشایند شما برای دوست شدن با رئیس سختگیر فقط باعث افزایش عصبانیت او و بدتر شدن اوضاع می‌شود. جای دیگری به‌دنبال پیدا کردن دوست باشید.

نظر شما درباره رئیس سخت‌گیر چیست؟

برای برخورد با رئیس سخت‌گیر، هزاران راهکار متفاوت وجود دارد که بدون شک نمی‌توان همه را در یک مطلب جا داد. تجربه کار با مدیر سخت‌گیر و بدقلق برای هیچ‌کس خوشایند نیست و می‌تواند آثار روانی بسیاری را برای کارمندان به همراه داشته باشد. هرچند که کار کردن در چنین شرایطی دشوار است، اما راهکارهایی برای بهبود این وضعیت وجود دارد.

در این مطلب از چطور برای شما از استراتژی‌های برخورد با مدیر سخت‌گیر صحبت کردیم. آیا شما نیز تا به‌ حال با مدیران سخت‌گیر کار کرده‌اید؟ تجربیات ارزشمند خود را در این زمینه، با ما در میان بگذارید.

منبع: indeed ,themuse ,bbc

تاریخ انتشار اولیه: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷‌| نویسنده موارد ۱۱ تا ۱۷: حسام حسین پور

سارا بخت آور
سارا بخت آور دانشجوی سال آخر رشته مدیریت صنعتی، علاقمند نوشتن و یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋