سارا بخت آور

سارا بخت آور

دانشجوی سال آخر رشته مدیریت صنعتی، علاقمند نوشتن و یادگیری

15 بازی سرگرم کننده مادر و کودک

۱۵ بازی سرگرم کننده مادر و نوزاد

در ماه‌های ابتدایی تولد کودک این سؤال برای بسیاری از افراد پیش می‌آید که کدام بازی سرگرم کننده مادر و نوزاد مناسب‌تر است؟ کدام بازی به تقویت هوش و مهات نوزاد کمک می‌کند؟ برای پاسخ به این پرسش با چطور همراه شوید.

برخلاف تصور عموم، بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای که مهارت‌های نوزاد را تقویت می‌کنند و برای رشد او مفیدند، همیشه بازی‌های پیچیده‌ای نیستند.در واقع، بهتر است بازی سرگرم کننده مادر و نوزاد طوری باشد که به فهم نوزاد از دنیا اطرافش کمک‌کند. جالب این جا است که بیشتر بازی‌های طبیعی که شاید ناخودآگاه انجام می‌دهید، برای نوزاد شما مناسب هستند.

۸ فایده بازی برای مغز نوزاد

بازی کردن یک کار جدی است. این‌گونه است که کودک دلبند شما برای تمام آن نقاط عطفی که منتظر ثبت آنها در دفترچه یادداشت کودک خود هستید، از غلت زدن و نشستن در دوران نوزادی تا راه رفتن و پریدن در نوپایی آماده می‌شود. بازی به کودک شما ابزارهایی را می‌دهد که برای جهش‌های شناختی نیز به آنها نیاز دارد.

طبق گفته آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP)، قدرت بازی فرصتی حیاتی برای رشد و پرورش مغز است. بازی باعث رشد و پرورش ۸ مهارت و توانایی در نوزاد می‌شود:

  • مهارت‌های اجتماعی-عاطفی
  • مهارت‌های شناختی
  • مهارت‌های زبانی
  • مهارت‌های خودتنظیم
  • ساختار مغز
  • روابط امن
  • ماهیچه‌های بدن
  • مهارت‌های حرکتی ظریف و غیرظریف

ربکا لندا، آسیب‌شناس گفتار و زبان و مدیر مرکز اوتیسم و اختلالات مرتبط می‌گوید: «وقتی نوزادی دنیای اطراف خود را کشف می‌کند، یاد می‌گیرد که هر چیزی چطور کار می‌کند. این بنیاد پرورش مهارت‌های زبانی و درک ریاضیات است. در این مسیر نوزاد کشف می‌کنند که چقدر فشار برای حرکت یک توپ نیاز است.»

۹ نکته مهم درباره ارتباط و بازی با نوزاد

  • برقراری تماس چشمی: تماس چشمی حتی برای نوزاد هم مهم است. خیره شدن به چشمان نوزاد یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ایجاد ارتباط با نوزادتان است.
  • خواندن آهنگ: زبان نوزادان زبان آهنگ و موسیقی است. صبحت‌های ساده را هم با آهنگ بخوانید و به نوزاد حس مثبت بدهید.
  • رقص و ورزش: رقصیدن یا ورزش‌های کودکان با نوزادتان می‌تواند به او کمک کند تا مهارت‌های حرکتی خود را پرورش دهد.
  • ماساژ نوزاد: ماساژ ملایم می‌تواند برای نوزادتان آرامش‌بخش باشد. همین ماساژ ساده به او کمک کند تا درک کند که بدنش متعلق به خود اوست.
  • بغل کردن: در آغوش گرفتن نوزادتان برای تقویت ارتباط شما با او ضروری است.
  • انجام تماس لمسی عمیق: تماس لمسی و پوست به پوست می‌تواند برای نوزادتان آرامش‌بخش باشد.
  • بوسیدن: همین که نوزادتان را آرام می‌بوسید، حس بسیار خوشایندی به او می‌دهید.
  • خواندن کتاب: کتاب خواندن حتی دردوران نوزادی برای فرزندتان مفید است.
  • پیشنهاد لمس اشیا: لمس اشیا حواس پنجگانه و از جمله حس لامسه را در فرزندتان تقویت می‌کند و امکان آشنایی با جهان پیرامون و یادگیری از طریق حس لامسه برای او فراهم می‌شود.

زبان نوزادتان را پیش از بازی یاد بگیرید

قبل از آغاز بازی‌ باید زبان نوزاد خود را یاد بگیرید. برای اینکه بتولنید از بازی با فرزندتان لذت ببرید، باید زبان کودکی بگشایید. تلاش کنید تا پیش از آغاز بازی، علائم و سیگنال‌های مثبت و منفی او را تشخیص دهید.

منظور از سیگنال‌های مثبت کودک، یکی از موارد زیر است:

  • نگاه کردن با علاقه به شما یا افراد دیگر
  • دراز کردن دست‌ها به سمت شما
  • لبخند زدن

در طرف مقابل باید بدانید نوزاد شما چه زمانی ناراحت یا خسته است. سیگنال‌های منفی کودک، ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

  • گریه کردن
  • بالا آوردن
  • نگاه کردن به جای دیگر
  • چُرت زدن
خوب است بخوانید: ۸ فایده تنها بازی کردن برای کودکان

۱۵ بازی سرگرم کننده مادر و نوزاد

بازی سرگرم کننده مادر و نوزاد
بازی‌های سرگرم کننده مادر و نوزاد ساده و غریزی هستند

هنگام بازی با نوازد خود نیاز نیست خیلی سخت‌گیر باشید. نوزاد با هر تعاملی چیزی از جهان می‌آموزد. تنها کافی است کمی با حوصله، خلاق و البته خندان باشید. یادتان باشد بازی سرگرم کننده مادر و نوزاد ناخودآگاه باعث رشد نوزاد می‌شود.

قایم باشک

یکی از بهترین و ساده‌ترین بازی‌های مادر و نوزاد، قایم باشک است. صورت خود را پشت دستانتان پنهان کنید و سپس با گفتن «دالی موشه» دستانتان را کنار بزنید. نوزادان تا حدود ۹ ماهگی فکر می‌کند با پوشیدن صورتتان غیب می‌شوید. در نتیجه فرزند شما با این بازی عاشق شما می‌شود.

به‌مرور فرزندتان سعی می‌کند با کنار زدن دستانتان شما را پیدا کند، این نشانه رشد است. سعی کنید این بازی را انجام دهید تا کارهایی مانند تعویض پوشک و لباس پوشیدن برای شما و کودکتان سرگرم‌کننده‌تر شود.

صدای نوزادتان را تقلید کنید

همان‌طور که می‌توانید با دقت در حالات و رفتارهای نوزادتان، زمان مناسب برای بازی با او را تشخیص دهید، می‌توانید از او ایده‌های جدیدی برای بازی کردن بگیرید. به‌عنوان مثال، اگر نوزادتان با «قورقور» و «غاغا» کردن صدا تولید می‌کند، سعی کنید صداهای او را تقلید کنید. این کار به تقویت پایه مهارت‌های گفتاری او کمک می‌کند. به همین ترتیب، زمانی که لبخند می‌زند، شما هم لبخند بزنید. این کار به افزایش اعتماد به نفس او کمک می‌کند. نوزاد با حواس خود متوجه می‌شود که شما از بودن با او لذت می‌برید.

برقصید و بچرخید

همه نوزادان برای احساس امنیت و ایجاد وابستگی عاطفی با افراد مهم زندگی‌شان، به آغوش گرم و نوازش‌های محبت‌آمیز نیاز دارند. رقصیدن با نوزادتان، راهی فوق‌العاده برای تقویت این پیوند عاطفی و پاسخگویی به نیازهای اوست.

اگر کوچولویتان در حال و هوای بازیگوشی است، با او یک رقص نرم و شاد انجام دهید تا او را به وجد آورید و صدای خنده‌هایش را بشنوید. حرکات موزون و ریتمیک شما، نه‌تنها برای او سرگرم‌کننده خواهد بود، بلکه به تقویت مهارت‌های حرکتی و هماهنگی او نیز کمک می‌کند.

اگر نوزادتان خسته یا ناراحت به نظر می‌رسد، می‌توانید با او یک رقص آرام و دلنشین در اتاق انجام دهید. حرکات موزون و آهسته شما، او را آرام می‌کند و به او حس امنیت و آرامش می‌بخشد. نوازش‌های لطیف و ریتم آرام رقصتان، می‌تواند لالاییِ دلنشینی برای او باشد و زمینه‌ساز خوابی آرام برای او باشد.

رقصیدن با نوزاد نه‌تنها سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است، بلکه فواید بسیاری برای رشد و تکامل او نیز دارد. این بازی، به تقویت مهارت‌های حرکتی، هماهنگی، تعادل و حس ریتم او کمک می‌کند. همچنین، باعث افزایش اعتماد به نفس و حس شادی و نشاط در او می‌شود.

بازی با آینه

نشان دادن تصویر نوزاد در آینه، یک بازی ساده اما مؤثر برای تقویت شناخت خود و مهارت‌های اجتماعی اوست. نوزادان از دیدن تصویر خود در آینه لذت می‌برند و سعی می‌کنند با آن تعامل کنند. این بازی می‌تواند به نوزاد کمک کند تا خودش را بشناسد و همچنین واکنش‌های اجتماعی مانند لبخند زدن و تقلید حرکات را تجربه کند.

دماغت کجاست؟

برای کمک به رشد مهارت‌های زبانی کودک و خنداندن او، بازی « دماغت کجاست؟» را امتحان کنید. با صدای آوازگونه بپرسید، «دماغت کجاست؟» سپس به‌آرامیبینی او را لمس کنید و با خوشحالی بگویید «ادماغت اینجاست!». تکرار این بازی با قسمت‌های مختلف بدن یا اشیای اطراف، به کودک شما کمک می‌کند تا معنای کلمات مختلف را یاد بگیرد.

بازی با پارچه

از آن‌جایی که تجربیات حسی برای نوزادان تازگی دارد، علاقه دارند با نگاهی ماجراجویانه به اطراف خود نگاه کنند و در تلاش برای کشف دنیای ناشناخته‌هایشان باشند.بازی با تکه‌های پارچه با بافت‌های مختلف – مانند کرباس، مخمل کبریتی، ساتن و مخمل – این فرصت را برای نوزاد فراهم می‌کند تا بتواند حس لامسه‌ی خود را تقویت کند. نگه داشتن و تکان دادن تکه‌های پارچه، به تقویت قدرت و هماهنگی عضلات کمک می‌کند.

۲۲ سرگرمی و بازی علمی برای کودکان

تکان خوردن، صدا درآوردن و غلتیدن

نوزادان به صدای افرادی که می‌شناسند و صداهای تکراری علاقه دارند. با خواندن شعرهای کودکانه و اشعار با قافیه‌ی ساده، به نوزادتان فرصت دهید تا هر دو را بشنود. این فعالیت‌ها را می‌توانید در حمام، هنگام نوازش یا در ماشین انجام دهید. چنین موقعیت‌هایی، در واقع،فرصت‌هایی عالی برای سرگرم کردن نوزاد و تقویت مهارت‌های زبانی او هستند.

شعر و آواز

نوزادان عاشق شنیدن صدای والدین خود و صداهای تکراری هستند. با گفتن منظم شعرهای کودکانه و اشعار با قافیه‌ی ساده، به نوزادتان کمک کنید تا زبان را بهتر بفهمد. این فعالیت‌ها را می‌توانید در هر زمانی از روز انجام دهید که به تقویت مهارت‌های زبانی کودک کمک می‌کند.

توپ بازی

بازی با توپ با نوزاد، حتی قبل از اینکه او بتواند توپ را بگیرد و پرتاب کند، بسیار جذاب است. توپی‌هایی با بافت‌ها و رنگ‌های مختلف پیدا کنید که برای نوزادان طراحی شده باشد. توپ را به نوزادتان بدهید و ببینید چه کاری با آن انجام می‌دهد. می‌توانید با غلتاندن ملایم توپ یا گذاشتن آن در ظرف، روش‌های مختلف بازی را به او نشان دهید. با افزایش قدرت عضلانی، نوزاد شروع به تقلید از شما و ابداع بازی‌های جدید می‌کند.

موسیقی گوش دهید و آواز بخوانید

نوزادان عاشق موسیقی هستند، از لالایی‌های آرامش‌بخش تا آهنگ‌های ریتمیک و بی‌معنی. حتی اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید به درستی آواز بخوانید، نوزادتان از شنیدن صدای شما لذت می‌برد و این به تقویت پیوند والدین و فرزند کمک می‌کند. به نوزادتان فرصت دهید تا به انواع مختلف موسیقی گوش دهد و با واکنش‌های او، نوع موسیقی مورد علاقه‌اش را تشخیص دهید. نیازی نیست آهنگ‌ها واقعی باشند.می‌توانید شعر و آهنگ‌هایی از خودتان بسازید و در حین انجام کارهای روزمره، برای فرزندتان آواز بخوانید. این کار به‌ظاهر ساده افزایش دایره واژگانی فرزند دلبندتان کمک می‌کند.

بازی با انگشتان

بازی با انگشتان، راهی عالی برای تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی بین دست و چشم در نوزادان است. می‌توانید از شعرها و ترانه‌های شاد همراه با حرکات دست و انگشتان استفاده کنید تا این بازی را جذاب‌تر کنید. استفاده از عروسک‌های انگشتی هم گزینه جالبی است.

غلغلک بازی

غلغلک دادن هم خنده‌دار و سرگرم‌کننده است و هم به تقویت حس لامسه و ارتباط عاطفی بین شما و کودکتان کمک می‌کند. نقاط حساس بدن نوزاد را آرام غلغلک بدهید و به واکنش‌های او توجه کنید. خنده‌های شادمانه او، نشان می‌دهد که او هم از این بازی لذت می‌برد.

تقلید صدای حیوانات و وسایل نقلیه

با تقلید صدای حیوانات مختلف مانند سگ، گربه، گاو و یا وسایل نقلیه مانند ماشین، قطار و هواپیما، قوه تخیل و مهارت‌های زبانی کودک را تقویت کنید.از او بخواهید که صداها را حدس بزند و یا صداهایی را که از آن‌ها خوشش می‌آید، تقلید کند.

ایستادن روی پا

چند تکه پارچه با بافت های مختلف جمع‌آوری کنید. نوزاد را به حالت ایستاده نگه دارید (با دستان زیر بغل نوزاد) و پاهای نوزاد را با یکی از پارچه ها لمس کنید. چند پارچه مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام بافت را ترجیح می دهد. بازی‌های حسی مانند این، آگاهی لامسه و آگاهی بدنی نوزاد شما را تقویت می‌کند.

چقدر بزرگی؟

از کودک خود بپرسید چقدر بزرگ است و بعد با دست خود ابعادی را نشان دهید و بگویید: این‌قدر! این بازی، به‌مرور توجه نوزاد را جلب می‌کند و او بالاخره حرکت دست شما را تقلید می‌کند.

دنیای بازی‌های مادر و نوزاد دنیای لذت و سرگرمی است

همان‌طور که در این لیست مشاهده کردید، بازی‌های سرگرم‌کننده و آموزنده‌ بی‌شماری برای سرگرم کردن و آموزش نوزاد دلبندتان در ماه‌ها و حتی سال‌های اول زندگی او وجود دارد. از ایده‌های ساده‌ی این لیست شروع کنید و با خلاقیت خود، بازی‌های جدیدی ابداع کنید. به یاد داشته باشید که مهم‌ترین نکته، لذت بردن از لحظات شاد و صمیمی است که با فرزندتان سپری می‌کنید.

در انتها این نکات کلیدی را به خاطر بسپارید:

  • به علایق و نیازهای نوزادتان توجه کنید: بازی‌هایی را انتخاب کنید که برای او جذاب باشد و با توجه به سن و مهارت‌های او تنظیم شده باشد.
  • محیط بازی را امن و عاری از هرگونه خطر احتمالی برای کودک کنید: هر جسم خطرناکی را از اطراف او دور کنید.
  • نوزاد را تشویق کنید: در طول بازی مدام نوزاد را تشویق کیند و اجازه دهید حس مثبت دریافت کنید.
  • از بازی لذت ببرید: یادتان باشد که خنده و شادی شما مسری است و کمک می‌کند که کودکتان هم خوشحال و شاد و خندان شود.

منبع: mamanatural , zerotothree, parents

سارا بخت آور
سارا بخت آور دانشجوی سال آخر رشته مدیریت صنعتی، علاقمند نوشتن و یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋