Saman Shishdong

Saman Shishdong

استان مرکزی، ماد بزرگ یا همان عراق عجم

در استان مرکزی، آب و هوای سرد و نیمه خشکی برقرار است.استان مرکزی دارای منابع طبیعی متنوعی است که منجر به پتانسیل‌های زیادی در حوزه کشاورزی و دامپروری شده است. محصولات کشاورزی مهمی مانند گندم، جو، کلزا، عدس، نخود و سیر در این استان تولید می‌شوند. همچنین، باغ های میوه‌ مانند سیب، گیلاس، آلبالو و زردآلو نیز در استان مرکزی وجود دارد.

در آشپزی استان مرکزی، غذاهای سنتی و محلی متنوعی وجود دارد. برخی از غذاهای معروف این استان شامل خورشت سیر، خورشت عدس، خورشت شلغم، شیشلیک گوسفندی و شیرینی‌های محلی مانند نان سیری و شیرینی کنگر می‌باشند.

استان مرکزی دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز است. در این استان، شهرها و روستاهای سنتی که با معماری و فرهنگ خاص خود، بازدیدکنندگان را جذب می‌کنند.

استان مرکزی با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود، یک منطقه جالب برای بازدیدکنندگان است که می‌توانند طبیعت، آثار تاریخی و فرهنگ محلی را تجربه کنند.

1. شهرستان اراک

اراک پایتخت استان مرکزی است و دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زیادی است. در این شهرستان می‌توانید به باغ فین، موزه ملی ایران، موزه روزنامه‌نگاری، موزه قلمستان، مسجد اعظم و سد محمدرضاخان بروید.

2. شهرستان خمین

شهرستان خمین، با موقعیت جغرافیایی خود در قسمت شمالی استان مرکزی، دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است. برخی از مکان‌های دیدنی در این شهرستان شامل آبشار ریزچمن، دریاچه میلاجرد، آرامگاه عبدالله صفی، مسجد جامع خمین، قلعه خمین و آبشار شیخ عباس هستند.

3. شهرستان محلات

شهرستان محلات در جنوب غربی استان مرکزی قرار دارد و دارای مناظر طبیعی زیبا و جاذبه‌های تاریخی است. در این شهرستان می‌توانید به آبشار هفت چشمه، آبشار سیاهخش، قلعه ناراق و همچنین روستاهای سنتی مانند آبشارک و زاغه‌داش بروید.

4. شهرستان دلیجان

شهرستان دلیجان در شرق استان مرکزی واقع شده است و دارای مناظر طبیعی زیبا است. جاذبه‌های دیدنی در این شهرستان شامل دریاچه دلیجان، آبشار نیلوفر، غار تاریخی نراق، آبشار ورسک، آبشار کندوله، قلعه دلیجان، آرامگاه خواجه نصیرالدین طوسی و روستاهای سنتی مانند آبگرم و ترقچه می‌باشند.

5. روستاهای سنتی

استان مرکزی دارای بسیاری از روستاهای سنتی زیبا است که فرصتی برای تجربه فرهنگ و زندگی مردمان محلی فراهم می‌کنند. برخی از روستاهای سنتی شناخته شده در استان مرکزی شامل روستای سولقان، دوریدان، چشمه علی، جنداب و باریکرسف می‌باشند.

6. شهرستان زرندیه

این شهرستان در جنوب استان مرکزی قرار دارد و دارای آثار تاریخی و فرهنگی مهمی است. در زرندیه می‌توانید به آرامگاه میرزا کوچک خان جندقی، برج قلعه زرندیه، آبشار اریسمان و آبشار چیتاب بروید.

7. شهرستان آشتیان: این شهرستان در شمال غربی استان مرکزی واقع شده است و دارای آثار تاریخی و فرهنگی متنوعی است. در آشتیان می‌توانید به آرامگاه حضرت عبدالعظیم، پل چوپانان، آبشار چشمه آباد و روستای سنتی خورماج بروید.

8. شهرستان میلاجرد

این شهرستان در جنوب استان مرکزی واقع شده است و دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است. در میلاجرد می‌توانید به آرامگاه شیخ محمد بن حمزه، باغ عمارت میرعمار، آبشار بی‌دولاب و آبگرم میلاجرد بروید.

9. شهرستان طاقانک

این شهرستان در شمال غربی استان مرکزی واقع شده است و دارای آثار تاریخی و طبیعی است. در طاقانک می‌توانید به قلعه طاقانک، آرامگاه حضرت سید عبدالله، آبشار طاقانک و منطقه اکوتوریسم طاقانک بروید.

10. شهرستان شازند

این شهرستان در شمال استان مرکزی واقع شده است و دارای آثار تاریخی و طبیعی است. در شازند می‌توانید به آبشار شازند، قلعه شازند، آرامگاه حضرت ابراهیم و منطقه تفریحی گرماب بروید.

11. شهرستان آوه

این شهرستان در شمال شرقی استان مرکزی واقع شده است و دارای آثار تاریخی و فرهنگی است. در آوه می‌توانید به قلعه آوه، آرامگاه خواجه رشیدالدین فضلی، آرامگاه حضرت سید عبدالحمید و آبشار آوه بروید.

12. شهرستان خنداب

این شهرستان در شمال غربی استان مرکزی واقع شده است و دارای آثار تاریخی و طبیعی است. در خنداب می‌توانید به آبشار خنداب، قلعه خنداب، آرامگاه حسام‌الدین چلبی و پل خنداب بروید.

مشاهده زیبایی‌های طبیعت شهر اراک

این تنها چند نمونه از مناطق دیگر با آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در استان مرکزی هستند. استان مرکزی دارای تنوع بسیاری در جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است و همواره مکان‌های جدیدی برای بازدید و کاوش وجود دارد.

بازبینی: س. سیاح

https://shishdong.com/blog/detail/MarkaziProvince

 

Saman Shishdong
Saman Shishdong

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋