samanose

samanose

قالب وافل چیست؟

هنگام طراحی سازه، در زیر قالب‌های وافل سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنند که  اجازه می‌دهد بتن‌های مزاحم حذف شوند. به عبارت دیگر از آنجایی که لایه پایینی سقف نقشی در تحمل فشار ندارد، از بتن‌ریزی در این قسمت می‌توان صرف‌نظر کرد و در نتیجه هم مصرف بتن کاهش می‌یابد، هم سقفی سبک‌تر خواهیم داشت و هم نمای سقف به صورت مکعب‌های توخالی دیده می‌شود.

قالب وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

قالب وافل مهم ترین ابزار اجرای سقف وافل است که آن را می توان در اصل شالوده ی سقف های وافل دانست. این قالب ها از جنس پلاستیک بوده و ابعاد و شکل مشخصی دارد. از این قالب برای حذف کردن بتن ناکارآمد در دال های بتنی استفاده میشود. حال این بخش نا کارآمد چیست؟ بتن ناکارآمد بخشی از دال بتنی است که تحت فشار و هیچ تنشی نیست و از طرفی هیچ عضو کششی از جمله میلگرد نیز در آن وجود ندارد. با حذف این قسمت ضافه و ناکارآمد، سازه سبک تر شده و از طرفی در کاهش جذب انرژی لرزه ای نیز بسیار موثر است. علاوه بر این ها از نظر اقتصادی نیز حذف آن کاملا به صرفه است.

انواع قالب وافل از لحاظ عملکرد

در اجرای سقف وافل ، قالب‌های وافل (Waffle slab) مهم‌ترین نقش رو ایفا می‌کنند و در واقع تیپ، ابعاد و ارتفاع قالب‌های وافل کلیت و عملکرد سقف وافل را مشخص می‌کنند. قالب‌های وافل یک‌طرفه و دوطرفه دارای عملکردهای متفاوت هستند، در اجرای سقف‌های بتنی که قرار است انتقال بار در یک راستا منتقل و اجرا شود و همانند سیستم تیرچه بلوک عمل کند از قالب‌های وافل یک‌طرفه استفاده می‌شود که این قالب‌ها از جنس پلاستیک و مستطیلی شکل هستند که از لحاظ طولی قابلیت تغییر سایز دارند، به قالب‌های یک‌طرفه به‌صورت عامیانه قالب‌های تابوتی وافل نیز  گفته می‌شود.

عملکرد قالب‌های وافل یکطرفه (مقایسه تیرچه بلوک)

عملکرد قالب وافل یکطرفه در مقایسه با عملکرد تیرچه بلوک به‌خوبی می‌توان متوجه شد؛ مهم‌ترین تفاوت آن حذف تیرچه‌های ازپیش‌ساخته و فواصل بین قالب‌ها است که باعث شکل‌گیری تیرچه به‌صورت در جا می‌شود، ضمن اینکه به‌جای استفاده از بلوک‌های دائمی و سنگین از قالب‌های وافل یک طرف استفاده می‌کنیم که جاگذاری این قالب و همین‌طور خارج‌کردن آنها از سقف باعث سبک‌سازی سقف می‌شود.

قالب وافل دوطرفه (+ عملکرد و مزایا)

قالب‌ وافل دوطرفه از جنس پلاستیک و مربعی شکل است، که در اجرای سقف‌هایی استفاده می‌شود که انتقال بار در دو جهت اجرا می‌شود، مانند سیستم دال دوطرفه با این تفاوت که به‌جای استفاده از دال‌های دائمی و سنگین از قالب‌های وافل دوطرفه استفاده می‌شود که جاگذاری این قالب‌ها باعث حذف بتن غیرسازه‌ای می‌شود و خارج‌کردن آنها از سقف شکلی مشبک به سقف می‌دهد، مهم‌ترین ویژگی استفاده از قالب‌های وافل دوطرفه پوشش دهانه‌های بلند در اجرای ساختمان است.

مزایای استفاده از قالب وافل

با این که سقف وافل یک‌طرفه شباهت زیادی با سقف تیرچه بلوک دارد اما کیفیتی بسیار متفاوت خواهد داشت که باعث شده این روش مدرن، در میان مهندسین و جامعه ساخت‌وساز بسیار محبوب شود. برخی از از مزیت‌های این روش در مقایسه با روش‌های دیگر عبارتند از:

در این روش استقامت بلوک‌ها و پلی استایرن‌ها بیشتر است و در هنگام اجرا با خطرات احتمالی کمتری روبه‌رو خواهید شد.
هنگام اجرا هرگونه اشکالی در طراحی و یا محاسبه پیش بیاید، کاملا قابل مشاهده و تشخیص است اما در روش تیرچه بلوک تا زمان وبیره نشدن بتن تیرچه‌ها نمی‌توان ایرادات احتمالی را تشیخص داد.
در این روش نیازی به جوشکاری خاموت تیچره ندارید.
در روش قدیمی تیرچه بلوک، بتن پاشنه تیرچه و سقف با یکدیگر پیوستگی نداشتند که در این روش این اشکال دیده نمی‌شود.
کیفیت قالب‌های وافل بسیار بالاست و در حمل و نقل و یا زیر نور خورشید آسیبی نمی‌بینند.

جمع بندی

پس مهم‌ترین تفاوت قالب‌های وافل در مقایسه با یوبوت و کوبیاکس بحث ماندگار و غیر ماندگار بودن آنهاست، قالب‌هایی یوبوت و کوبیاکس مصرفی و یکبار مصرف هستند، در بتن مدفون شده و در سقف باقی می‌مانند، ولی قالب‌های وافل غیر ماندگار هستند و بعد از بتن‌ریزی و اجرای سقف از زیر سقف خارج شده و در سقف‌های بعدی مورداستفاده قرار می‌گیرند و همین‌طور از لحاظ کیفیت و قیمت هم قابل‌مقایسه نیستند. قالب‌های وافل دارای کیفیت، استحکام و گرید بالاتر و همین‌طور قیمت به‌مراتب گران‌تری هستند.

منبع: https://sahandsazeh.co/

samanose
samanose

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋