امروزه اغلب افراد به دنبال یادگیری حرفه ای هستند که در عین حال که به آن علاقه مند هستند بتوانند به کسب درآمد از همان راه بپردازند. حرفه های حوزه تکنولوژی از نظر من یکی از جذاب ترین حرفه هایی است که هر فردی با توجه به این موضوع که عصر جدید دیگر عصر تکنولوژی و هوش مصنوعی به حساب می آید با گذراندن دوره های بخش مورد علاقه خود می تواند مشغول به کار شود.
در این مقاله قصد دارم از تجربه شخصی خود در رابطه با گذراندن دوره های سئو و استخدام در یک شرکت طراحی سایت و سئو بگویم، پس اگر شما به دنبال یک نقشه راه برای تبدیل شدن به یک سئوکار و پس از آن استخدام در یک شرکت با مزایای خوب هستید تا انتهای این وبلاگ همراه من باشید.
اولین قدم برای این که بتوانید به یک سئو کار تبدیل شوید این است که بدانید اساسا سئو چیست؟ سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو علمی است که باعث می شود ترافیک ارگانیک از موتور های جستجویی نظیر گوگل را بالا ببریم و به کمک آن بتوانیم کاربران بیشتری را به سمت وب سایت خود هدایت کنید، به زبان ساده تر و بهتر می توان گفت که سئو به معنای بهبود سایت برای دیده شدن آن در جستجوهای مرتبط با جستجوی کاربر در موتور های جستجو است.
زمانی که یک وب سایت در فهرست موتور های جستجوی گوگل در صفحات نخست باشد، می توانید مشتریان بیشتری را برای وب سایت به دست آورید و از آن ها به درآمد بیشتری برسید؛ هدف اصلی هر کسب و کاری این است که بتواند با کلمه های کلیدی که استخراج می کند در صفحه اول نتایج ظاهر شود.
نکته مهمی که لازم است بدانید این است که اکثر افراد و کاربرانی که در گوگل به دنبال موردی هستند، برای به دست آوردن اطلاعات و یا خرید محصولات و خدمات تنها به مطالعه و جستجو به همان صفحات اول فهرست جستجوی گوگل بسنده می کنند پس سئو یک وب سایت بسیار موضوع مهم و قابل اهمیتی است برای هر نوع کسب و کاری.
برای این که بتوانید وب سایت و صفحات آن را بهینه کنیم باید بدانیم که سئو چگونه کار انجام می دهد؟ موتورهای جستجوی وظیفه دارند که محتوای موجود در وب سایت ها را بررسی کنند و آن را در اختیار بازدیدکنندگان و کاربران قرار می دهند و در واقع امتیاز دهی و رتبه بندی یک سایت توسط آن ها تعیین می گردد.
عوامل و فاکتورهای بسیاری وجود دارد که موتور های جستجو با توجه به آن ها به تجزیه و تحلیل یک وب سایت می پردازند، جالب است بدانید که من در ابتدای مسیر فکر می کردم که این فاکتورها مواردی هستند که گوگل به طور مشخص در اختیار سئو کاران قرار می دهد تا زمانی که در دوره آموزشی خود به مقاله ای بر خوردم که از رازهای فاش نشده گوگل می گفت که البته به شما هم توصیه می کنم رازهای گوگل را برای افزایش آگاهی و حرفه ای شدن در مسیر سئو مطالعه کنید.
برای این که بتوانید به یک متخصص سئو تبدیل شوید و شروع به کار کنید لازم است که با بعضی از فاکتور های گوگل و موتور های جستجوی آن آشنا شوید.
سن دامنه
ریسپانسیو بودن برای تلفن های هوشمند
سئو تکنیکال
بهینه سازی وب سایت برای تلفن های هوشمند
امنیت وب سایت
تعامل کاربران
تجربه کاربری
به طور کلی رتبه بندی یک وب سایت توسط موتورهای جستجوی گوگل انجام می شود که آن ها برای این کار سه مرحله زیر را پشت سر می گذارند که هریک از این مراحل را در ادامه برای شما آورده و توضیح مختصری را از آن ها در اختیارتان قرار می دهیم.
موتور های جستجوی گوگل ربات هایی دارند که وظیفه اصلی آن ها این است که محتواهای موجود در یک وب سایت را اسکن کنند و به وسیله همین کرال کردن است که محتواها و صفحات مختلف یک وب سایت در فهرست جستجوهای گوگل یافت می شود.
مرحله دوم این است که موتور های جستجو محتوا و صفحات شما را تایید می کنند و آن ها را در اختیار دید کاربران و قرار می دهند، اگر صفحات وب سایت ایندکس نشوند شانسی برای این که توسط مخاطبان دیده شوند وجود نخواهد داشت.
زمانی که موضوعی را درگوگل و موتور های جستجوی آن جستجو می کنید مرتبط ترین وب سایت ها را برای شما در فهرست خود به نمایش می گذارد، این نمایش براساس فاکتورهای مهمی مانند موقعیت، زبان و تجربه کاربری انجام می شود در واقع بعد از گذراندن دو مرحله فوق موتور های جستجوی گوگل براساس فاکتورهای تعریف شده ای که دارند امتیازی را به وب سایت شما تعلق می دهند.
در حال حاضر بسیاری از کسبوکارها و مشاغل به سمت آنلاین شدن پیش رفتهاند و رقابت شدیدی بین کسبوکارهای مختلف بر سر گرفتن جایگاه بهتر در موتورهای جستجو وجود دارد. به عبارتی کسب جایگاه برتر در موتورهای جستجو مانند گوگل میتواند باعث افزایش فروش خدمات، سرویسها و محصولات هر سازمان و شرکت باشد.
کارشناس سئو (SEO Expert) یا متخصص سئو که در ایران به نام سئوکار هم شناخته میشود فردی است که با بهینهسازی سایت برای موتور جستجو (Search engine optimization) به بهبود تجربه کاربری و بالا بردن رتبه و رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل کمک میکند.
بهعبارتدیگر، سئوکار فردی است که با روشهای افزایش ترافیک از موتورهای جستجو مانند گوگل بهخوبی آشنا باشد. گرفتن جایگاه بهتر در موتورهای جستجو و رسیدن به نتیجه 1 صفحه جستجو از وظایف کارشناس سئو است.
به دلیل اهمیت بالای این موضوع، اغلب شرکتها و سازمانها به استخدام کارشناس سئو نیاز دارند. به شکلی که این موقعیت شغلی بازار کار بسیار خوبی در ایران و خارج از کشور پیداکرده است. بسیاری از کارجویان با طرح این سوال که: «چگونه سئو کار شویم؟»، به دنبال ورود به بازار کار این حرفه هستند. در ادامه این مقاله به ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.
ازآنجاییکه هنوز رشته دانشگاهی خاصی برای آموزش رسمی سئو وجود ندارد، شرکتها ممکن است رویههای متفاوتی در مورد تحصیلات موردنیاز برای یک کارشناس سئو داشته باشند. در مورد اغلب شرکتها نوع رشته تحصیلی اهمیتی ندارد و معمولا دارا بودن مدرک کارشناسی در هر رشتهای کفایت میکند.
از طرف دیگر، برخی از شرکتها و سازمانها، فارغالتحصیلان رشتههایی مانند بازاریابی، مدیریت بازرگانی، MBA، ارتباطات و رشتههای علوم کامپیوتر و حوزه فناوری اطلاعات را در اولویت بالاتری قرار میدهند. درهرصورت برای تمام شرکتها، سابقه کاری و داشتن اطلاعات و دانش خوب در مورد سئو و روشهای ارتقای رتبه سایت اهمیت زیادی دارند.
برخی از متخصصان سئو از ابتدا با هدف سئوکار شدن کار خود را آغاز نکردند. برخی کاملاً تصادفی شروع به کار در این حوزه کردند و بعدها یادگیری خود را در این زمینه روز به روز افزایش دادند. همانطور که گفتیم برای تحصیل در دانشگاه رشتهای برای سئو وجود ندارد و یادگیری آن تماما به خود شما و علاقهی شما به این حیطه بستگی دارد. اما با این حال بیایید تا نگاهی به مسیر شغلی متخصص سئو بیندازیم و ببینیم برای متخصص سئو شدن چه مراحلی را باید طی کنید.
اولین قدم برای انتخاب شغل این است که مطمئن شوید واقعاً به این حوزه علاقمند هستید. مطمئنا قصد ندارید تا زمان خود را برای شغلی هدر بدهید که هیچ علاقه و استعدادی در آن ندارید.
اگر به خوبی درباره این شغل تحقیق کنید، میتوانید متوجه شوید که برای این شغل مناسب هستید و حتی روحیه شما با این مدل کار سازگاری دارد یا خیر. ممکن است برای شغل دیگری در مارکتینگ مناسب باشید و مسیر شغلی سئو را به اشتباه برای استخدام انتخاب کرده باشید!
به عنوان یک سئوکار باید بدانید که سرنوشت کار شما تماما به نحوه کار موتورهای جستجو بستگی دارد. به همین دلیل شما باید در مورد کرالرها یا همان رباتهای موتورهای جستجو بدانید. این رباتها هستند در مورد کیفیت و مرتبط بودن محتوای شما تصمیم میگیرند و چندین عامل کلیدی باعث این تصمیم آنها میشوند.
موتورهای جستجو مانند جعبه سیاه هستند و معمولا اطلاعات و اسرار خود را فاش نمیکنند. اما میتوانید از عوامل شناخته شده برای بهینه سازی سایت خود استفاده کنید و آن را در میان دیگر رقبا برجستهتر کنید.
برای اینکه متخصص شوید با اصول اولیه شروع کنید. در ابتدا باید درک کنید که کاربران و موتورهای جستجو چگونه با هم تعامل دارند و برای بهینه سازی محتوا چه کاری میتوانید انجام دهید.
یادگیری اصول اولیه سئو در سه مؤلفه خلاصه میشود:
- انواع محتوایی که کاربران میخواهند، انتظار دارند یا نیاز دارند. همه چیز در مورد تولید محتوا و سئو به قصد کاربر بستگی دارد.
- درک دقیق از نحوه عملکرد موتورهای جستجو.
- یادگیری کار با ابزارها و تکنیکهای مورد نیاز برای بهینه سازی وبسایتها.
وقتی از زیربنای سئو باخبر باشید و تمام بایدها و نبایدهای آن را بدانید، به خوبی میتوانید تمام تکنیکها را بر روی وبسایتها اعمال کنید.
هنگامی که اصول سئو را درک کردید، زمان استفاده از آنها فرا رسیده است. بیشتر افراد حرفهای این توصیه را به شما خواهند کرد که سراغ ساخت و امتحان سئو روی وبسایت خود بروید. یعنی باید آزمون و خطا را روی وبسایت خود انجام دهید.
HTML را بیاموزید. تمامی تگها را یاد بگیرید و آنها را آزمایش کنید. موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید. این امر تولید محتوا را برای شما آسانتر میکند.
یک سوم وبسایتها با وردپرس ساخته شدهاند. بنابراین اگر میخواهید متخصص سئو شوید، باید آن را به خوبی بشناسید.
اینکه همه از وردپرس استفاده میکنند، تنها دلیل برای انتخاب آن برای یادگیری نیست، بلکه این سایتساز از بهترین CMS های موجود برای سئو است.
وردپرس به دلیل تأثیری که مستقیماً و به طور غیرمستقیم بر عملکرد سئو میگذارند، بسیار مهم است و یادگیری آن نیز باید در برنامه شما باشد.
طرفداران سئو از ابزارهای متنوعی برای بهینه سازی محتوا و تجزیه و تحلیل کارایی آنها استفاده میکنند. پایه و اساس سئو همیشه یادگیری کار با Google Analytics و Google Search Console است و در واقع این دو برای انجام کارهای سئو بسیار مهم هستند. به طور خلاصه این دو ابزار اطالاعات مفیدی به شما میدهند که میتوانید از آنها برای بهبود وبسایتها استفاده کنید. میشه گفت تخصص در سئو با تسلط بر این دو ابزار گره خورده است.
موتورهای جستجو هر روز در حال تغییر هستند و هر روز به روز رسانیهای بسیار در آنها دیده میشود. به همین خاطر شما باید هر روز درباره تغییرات بخوانید تا بتوانید عوامل رتبه گرفتن وبسایت را بدانید.
آگاهی داشتن از آخرین الگوریتمهای موتور جستجوی گوگل این امکان را به شما میدهد تا بتوانید بهترین تصمیمات را برای وبسایتها و بهینه سازی آنها بگیرید و همچنین در میان رقبای خود، حرف بیشتری برای گفتن داشته باشید.
در رابطه با آینده ی شغلی سئو اول نظرات کارشناسان را در اختیار شما قرار می دهیم، واقعیت این است که با پیشرفتی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ و فناوری در حال به وجود آمدن است، به طور کلی آینده شغل هایی که با این حوزه در ارتباط هستند بسیار روشن تصور می شود.
چرا که امروزه اکثر کسب و کار ها یک وب سایت برای ارائه محصولات و خدمات خود راه اندازی کرده اند و برای این که بتوانند مشتریان بیشتری را داشته باشند نیازمند این هستند که از یک سئوکار در این زمینه کمک بگیرند تا بتوانند در صفحه اول گوگل حضور داشته باشند، نکته بعدی که وجود دارد این است که سئو جزو مشاغلی است که با یک دوره کوتاه به نتیجه نمی رسد و نیازمند صبر در درجه اول هم برای شما و هم برای کارفرماست و در درجه دوم استمرار که موجب دیده نتایج دلخواه خواهد شد.
به همین دلیل است که برای هر پروژه لازم است که یک سئو کار برای مدت زمان حداقل 6 ماه بر وب سایت فعالیت داشته باشد تا به نقطه هدف برسد، اما با گذشت یک ماه هم تغییرات خوبی را در وب سایت مشاهده خواهید کرد پس می توان آینده شغلی مطلوبی را از این حرفه انتظار داشته باشیم.
و اما تجربه شخصی من؛ من پس از گذراندن دوره های سئو و بهینه سازی وب سایت و پس از آن تمرین های مداومی که انجام دادم دید نسبتا متوسطی را نسبت به سئو و بهینه سازی سایت و به طور کلی مراحل کلی آن به دست آورده بودم و پس از آن در یک شرکت به عنوان کارآموز مشغول به کار شدم و پس از گذراندن دوره 2 ماهه، الان به عنوان کارشناس سئو در حال فعالیت هستم.
پیشنهاد من این است که برای گذراندن دوره های سئو سعی کنید آموزشگاه هایی را انتخاب کنید که خود دارای شرکت سئو باشند و نه صرفا وظیفه آموزش را داشته باشند چرا که در درجه اول اساتید این آموزشگاه از خود کارکنان شرکت می باشند و از آن جایی که سئو یک حرفه ای است که نیازمند کار عملی است بسیار می تواند کمک کننده باشد و در درجه دوم می توانید در همان شرکت به عنوان کارآموز دوره ها را بگذرانید.
احتمالا در مقاله بعدی لیستی از این آموزشگاه ها را در اختیارتان قرار خواهم داد که بتوانید مسیر هموار تری را بگذرانید.
اگر به حوزه های فناوری و تکنولوژی علاقه مند هستید و از همه مهم تر خود را فرد صبوری می دانید پیشنهاد می کنم که حتما به دنبال یادگیری این حرفه بروید و فراموش نکنید که یادگیری سئو تنها بخش کوچکی از این حرفه است و چیزی که شما را به یک کارشناس تبدیل می کند که بتوانید از آن به کسب درآمد برسید تمرین و مطالعه هر روزه مقالات برای به روز شدن است چرا که این علم هر روزه دستخوش تغییرات و به روز رسانی می شود.
امیدوارم توانسته باشم به شما در انتخاب مسیر کمک کرده باشم تا علایق خود را بشناسید و در درجه دوم از آن ها به کسب درآمد برسید.
پاسخ ها