sallar2

sallar2

توسط ۱ نفر دنبال می شود

همه چیز در مورد هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید با استفاده از اشکال مصنوعی ماده ای که به طور طبیعی در بدن وجود دارد ساخته می شوند. اسید هیالورونیک یک پلی ساکارید است(نوعی کربوهیدرات) که به مقدار زیاد در پوست، مفاصل و چشم وجود دارد و باعث روان‌کاری و هیدراته نگه داشتن بافت‌ها می‌شود.

سطح اسید هیالورونیک با افزایش سن کاهش می یابد. بنابراین، با افزایش سن، مکمل های اسید هیالورونیک ممکن است به درمان یا پیشگیری از بیماری های مرتبط با پیری کمک کند.

 

این مقاله نحوه استفاده از مکمل های اسید هیالورونیک، عوارض جانبی و دوز آنها را توضیح می دهد.

 

موارد استفاده از مکمل های هیالورونیک اسید

یکی از رایج ترین کاربردهای اسید هیالورونیک در درمان و مدیریت استئوآرتریت است که به عنوان آرتریت سایش و پارگی نیز شناخته می شود.

 

برخی از پزشکان جایگزین معتقدند که مکمل‌های اسید هیالورونیک همچنین می‌توانند از بسیاری از نگرانی‌های سلامتی دیگر جلوگیری یا درمان کنند، از جمله:

 

  • تسریع در بهبود زخم
  • رفلکس اسید
  • سندرم خستگی مزمن
  • درد مزمن
  • خشکی چشم
  • بیماری لثه
  • اگزما
  • اختلال در نعوظ
  • فیبرومیالژیا
  • بیخوابی
  • پوکی استخوان
  • چین و چروک پوست
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • خشکی واژن

 

 

علاوه بر مکمل های خوراکی، اسید هیالورونیک به اشکال دیگری نیز وجود دارد. این شامل:

 

  • تزریق اسید هیالورونیک در زانو (برای آرتروز زانو)
  • سرم های اسید هیالورونیک برای صورت (برای ظاهر پوست)

 

برخی بر این باورند که مکمل های خوراکی فواید مشابهی با سایر اشکال دارد. تحقیقات برخی از این ادعاها را پشتیبانی می کند اما برخی دیگر را تایید نمی کند.

 

آرتروز

 

اسید هیالورونیک مایعی است که از جمله به مرطوب شدن مفاصل کمک می کند. شکل تزریقی اسید هیالورونیک به نام هیالورونانمی تواند در افراد مبتلا به آرتروز شدید زانو تسکین کوتاه مدت درد و سفتی را ارائه دهد .

 

اگرچه گاهی اوقات برای مدیریت علائم استفاده می شود، اسید هیالورونیک تزریقی به عنوان اولین درمان برای استئوآرتریت زانو در نظر گرفته نمی شود.

علاوه بر این، کالج آمریکایی روماتولوژی، بنیاد آرتریت، و آکادمی جراحان ارتوپد آمریکا، تزریق اسید هیالورونیک را برای آرتریت زانو توصیه نمی کنند.

فواید اسید هیالورونیک خوراکی کمتر مشخص است. گفته می شود، چندین مطالعه کوچک امیدوارکننده بوده است.

 

یک مطالعه در سال 2015 منتشر شده در Rheumatology International گزارش داد که یک دوره سه ماهه مکمل خوراکی هیالورونیک به نام Oralvisc برای بزرگسالان مبتلا به چاقی و آرتروز زانو تسکین می دهد. 5 در میان مواردی که Oralvisc داده شد، محققان دریافتند:

 

  • کاهش شدید پروتئین های التهابی به نام سیتوکین ها
  • افزایش غلظت اسید هیالورونیک در مایعات مفصلی

 

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2017 در مجله غذای پزشکی گزارش داد که فرمول خوراکی هیالورونان اثرات مشابهی دارد. 6 در میان 72 بزرگسال مبتلا به آرتریت زانو که مطالعه را تکمیل کردند، افرادی که هیالورونان خوراکی دریافت کردند دارای موارد زیر بودند:

 

  • نمره درد کمتر
  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش قابل توجهی در استفاده از داروهای ضد درد در مقایسه با داروهای ارائه شده از دارونما (درمانی بدون فایده پزشکی)

 

 

چین و چروک پوست

 

شواهدی وجود دارد که اسید هیالورونیک خوراکی دارای خواص ضد پیری است که باعث بهبود رنگ پوست و کاهش خطوط و چین و چروک می شود.

طبق یک مطالعه در سال 2017 در درماتولوژی بالینی، زیبایی و تحقیقاتی ، پس از 12 هفته درمان با هیالورونان خوراکی، 60 نفر مبتلا به پنجه کلاغی (چروک های نزدیک گوشه چشم) کاهش عمق و حجم چین و چروک را تجربه کردند. آنها همچنین درخشندگی و لطافت پوست را بهبود بخشیده بودند.

 

در این مطالعه از دو غلظت مختلف هیالورونان استفاده شد که هر کدام 120 میلی گرم (میلی گرم) در روز مصرف می شد. جالب توجه است، افرادی که غلظت بالاتری داشتند، نتایج مشابهی را با افرادی که غلظت کمتری داشتند، اما در مدت زمان کوتاه‌تری تجربه کردند.

 

مطالعه ای در سال 2017 در مجله پزشکی مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد به طور مشابه نتایج امیدوارکننده ای را با مکمل های اسید هیالورونیک حاوی بیوتین، ویتامین C ، مس و روی گزارش کرد. به طور خاص، این مطالعه نشان داد که پس از 40 روز، 20 زن در سنین 45 تا 60 سال دارای: 

 

  • بهبود خاصیت ارتجاعی پوست
  • بافت بهبود یافته
  • کاهش عمق چین و چروک
  • افزایش 24 درصدی آبرسانی پوست

 

خشکی چشم

 

از آنجایی که اسید هیالورونیک به احتباس مایعات کمک می کند و همچنین یک روان کننده است، استفاده از قطره های چشمی حاوی این ماده برای کسانی که بیماری خشکی چشم دارند محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این ممکن است واقعاً یک اقدام مفید برای کسانی باشد که از خشکی چشم رنج می برند. هنگامی که یک مطالعه در سال 2021 قطره های چشمی را با اسید هیالورونیک با قطره های بدون آن مقایسه کرد، افرادی که از قطره های حاوی هیالورونیک اسید استفاده می کردند، تولید اشک را به طور قابل توجهی بهتر نشان دادند. 

همچنین پس از استفاده از قطره های حاوی هیالورونیک اسید، زمان شکستن اشک (معیار مورد استفاده در سندرم چشم خشک) نسبت به مواردی که از قطره سالین استفاده می شد، به طور قابل توجهی بهبود یافت. محققان دریافتند که علائم و نشانه های خشکی چشم با درمان با قطره اسید هیالورونیک بیشتر از سایر اشک های مصنوعی کاهش می یابد.

 

 

درد مفاصل

 

استفاده از اسید هیالورونیک به دلیل پتانسیل آن در کاهش درد مفاصل نیز شناخته شده است. آنچه این ترکیب ارائه می دهد شامل اثر ضد التهابی، روان کننده مفاصل و محافظت در برابر تنگی مفاصل است که می تواند در آرتریت رخ دهد. 

اسید هیالورونیک در تسکین درد بسیاری از مبتلایان به علائم مفصلی موثر است. یک بررسی در سال 2016 در مجله تغذیه نشان داد که اسید هیالورونیک خوراکی، هیالورونان، در تسکین درد و التهاب زانو موثر بوده و حتی به بازیابی قدرت عضلانی در ناحیه کمک می کند.

این بررسی کاهش قابل توجهی را در درد زانو به تنهایی نشان داد که در هشت مطالعه مورد بررسی مشاهده شد.

 

رفلکس اسید

 

هنگامی که اسید معده برای تجزیه غذا به دستگاه گوارش برمی گردد، این امر می تواند مری (لوله غذا) را تحریک کند. مبتلایان به ریفلاکس اسید معده که به عنوان بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) نیز شناخته می شود، می توانند از انواع مشکلات از سرفه خشک و آسیب به مری گرفته تا فرسایش دندان شکایت داشته باشند.

همچنین به نظر می رسد که اسید هیالورونیک در کمک به کنترل چنین رفلاکس اسید نقش دارد. یک مطالعه در سال 2019 که در Otolaryngologia Polska منتشر شد، نشان داد که وقتی اسید هیالورونیک با کندرویتین سولفات جفت شد، می‌توانست علائم رفلاکس مانند موارد زیر را کاهش دهد :

  • گرفتگی صدا
  • پاکسازی گلو
  • سرفه مزمن

تصور این است که مری را می‌پوشاند و از بافت‌ها آبرسانی و محافظت می‌کند و همچنین بهبود غشاهای مخاطی را تسهیل می‌کند.

 

 

عوارض جانبی احتمالی

به دلیل کمبود تحقیقات، اطلاعات کمی در مورد ایمنی طولانی مدت مکمل های اسید هیالورونیک وجود دارد. با این حال، مروری بر مطالعات در سال 2016 در Nutrition Journal نشان داد که از 13 کارآزمایی مکمل‌های اسید هیالورونیک خوراکی مورد بررسی، محققان هیچ عارضه جانبی قابل توجهی را در هیچ یک از شرکت‌کنندگان گزارش نکردند.

 

این نتایج نباید نشان دهد که هیالورونیک اسید کاملاً عاری از عوارض جانبی است. در صورت تزریق، هیالورونیک اسید ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • درد
  • کبودی
  • سرخی
  • خارش
  • مور مور
  • تورم

همان عوارض جانبی از نظر تئوری می تواند با اسید هیالورونیک خوراکی رخ دهد. با این حال، به دلیل دوز کمتر، علائم احتمالاً خفیف‌تر خواهند بود.

 

چه زمانی باید اجتناب کرد

اسید هیالورونیک برای همه مناسب نیست. برخی از افراد در معرض خطر بالای آلرژی، شرایط سلامتی و واکنش های نامطلوب باید از مصرف مکمل خودداری کنند. این شامل:

 

  • افراد مبتلا به آلرژی : از آنجایی که برخی از اشکال اسید هیالورونیک از شانه خروس به دست می آید، افرادی که به پر مرغ، پروتئین یا  تخم مرغ حساسیت دارند باید با احتیاط از این مکمل استفاده کنند. (سایر اشکال اسید هیالورونیک از باکتری ها ساخته می شوند.)
  • افرادی که سرطان داشته اند : اگر سابقه سرطان دارید، باید از مصرف مکمل های هیالورونیک خوراکی خودداری کنید . این به این دلیل است که طبق یک مطالعه در سال 2015 در Clinical Drug Investigation، اسید هیالورونیک می تواند رشد سلولی را افزایش دهد و از نظر تئوری خطر عود سرطان را افزایش دهد .
  • کودکان و افراد باردار یا شیرده : ایمنی مکمل های هیالورونیک در کودکان و افرادی که باردار یا شیرده هستند ثابت نشده است. همچنین مشخص نیست که هیالورونیک اسید می تواند با سایر داروها یا مکمل ها تداخل داشته باشد یا خیر.

 

 

دوز و آماده سازی

مکمل‌های خوراکی اسید هیالورونیک را می‌توان به صورت آنلاین و در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی و فروشگاه‌های متخصص در مکمل‌های غذایی یافت. برخلاف هیالورونیک اسید تزریقی، برای خرید آنها نیازی به نسخه پزشک ندارید. با این حال، همیشه بهتر است قبل از شروع هر مکملی با ارائه دهنده خود مشورت کنید.

 

مکمل‌های اسید هیالورونیک به شکل قرص، کپسول یا ژل نرم در دسترس هستند. علاوه بر این، برخی از فرمول های مایع طعم دار و بدون طعم وجود دارد. برخی از داروهای آرتریت بدون نسخه همچنین حاوی ترکیبی از اسید هیالورونیک، گلوکزامین و کندرویتین سولفات هستند.

 

هیچ دستورالعمل جهانی برای استفاده مناسب از اسید هیالورونیک خوراکی وجود ندارد. برخی از تولید کنندگان دوز روزانه 200 میلی گرم را توصیه می کنند، در حالی که برخی دیگر 1000 میلی گرم در روز را توصیه می کنند.

علیرغم ادعاهای مخالف، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دوزهای بالاتر اسید هیالورونیک نتایج بهتری ارائه می دهد وجود ندارد. اکثر مطالعات بالینی مصرف روزانه اسید هیالورونیک را به بیش از 240 میلی گرم محدود کرده اند.

 

 

دنبال چه چیزی میگردی

مکمل‌های غذایی در ایالات متحده به شدت تنظیم نمی‌شوند، بنابراین تشخیص اینکه کدام مارک‌ها قابل اعتماد هستند و کدام غیر قابل اعتماد هستند، دشوار است.

یکی از نشانه‌های کیفیت، مهر تاییدیه از طرف داروسازی ایالات متحده، NSF بین‌المللی یا ConsumerLab است. این نهادهای صدور گواهی مستقل اطمینان حاصل می کنند که مواد تشکیل دهنده درج شده در برچسب محصول صحیح و خالص هستند. فقط مکمل هایی که داوطلبانه برای آزمایش ارسال شده اند واجد شرایط دریافت گواهی هستند.

 

برچسب را بخوانید

همیشه برچسب مواد تشکیل دهنده را بخوانید تا موادی که ممکن است به آنها حساس باشید، از جمله گلوتن و سایر آلرژن های رایج را بررسی کنید. اگر چیزی را نمی‌شناسید، از داروساز خود در مورد آن سؤال کنید.

اگر به مرغ یا تخم مرغ آلرژی دارید، مارک هایی را انتخاب کنید که دارای علامت "وگان" یا "وگان دوست" هستند. همچنین باید بررسی کنید که ژل های نرم با ژلاتین گیاهی ساخته شده اند.

مکمل های اسید هیالورونیک را می توان در یخچال یا در یک اتاق خنک و خشک نگهداری کرد. هر محصولی را که تاریخ مصرف آن تمام شده یا علائمی از آسیب یا خراب شدن رطوبت را نشان می دهد دور بیندازید.

و البته به یاد داشته باشید برای خرید هیالورونیک اسید حتما به فروشندگان معتبر مراجعه کنید.

 

خلاصه

برخی افراد از مکمل های اسید هیالورونیک برای درمان آرتروز و چین و چروک پوست استفاده می کنند. در حالی که پزشکان از اسید هیالورونیک تزریقی برای تسکین کوتاه مدت درد آرتریت استفاده می کنند، مزایای آماده سازی خوراکی به خوبی درک نشده است. با این حال، برخی از مطالعات کوچک نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده اند.

 

اگر به فکر استفاده از مکمل‌های اسید هیالورونیک هستید، ممکن است از خود بپرسید که آیا این مکمل‌ها برای بیماری شما بی‌خطر و مؤثر هستند یا خیر. به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات این ماده شیمیایی از خروس ها تهیه می شود، بنابراین اگر به مرغ، تخم مرغ یا پروتئین حساسیت دارید، این ممکن است بهترین انتخاب برای شما نباشد. برچسب مکمل هایی که در نظر دارید را با دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید که حاوی هیچ گونه آلرژن نیست.

 

لینک های کوتاه این مطلب:

http://gg.gg/10xh36

https://is.gd/sG5DJb

sallar2
sallar2

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋