salamseda.ir

salamseda.ir

کتاب صوتی جامعه شناسی خودکامگی تحلیل جامعه شناختی ضحاک ماردوش

کتاب صوتی جامعه شناسی خودکامگی نوشته علی رضاقلی مروری بر خودکامگی در جامعه ایرانی با استفاده از تحلیل داستان افسانه ای قیام فریدون و خودکامگی ضحاک ماردوش در کتاب صوتی شاهنامه فردوسی است

 

در کتاب صوتی جامعه شناسی خودکامگی نویسنده در واقع با تحليل قسمتی از شاهنامه (گذار جمشيد به ضحاک و از او به فريدون) به تحليل جامعه ايران گذشته و حال می پردازد.

به تحليل مردمانی كه پادشاهی اژدهاپيكر را دوست دارند و باعث به وجود آمدنش می شوند و نه تنها با خودكامگان به مبارزه نمی نشينند بلكه با او همدست می گردند تا يكديگر را غارت كنند و اگر هم در راس ضحاک نباشد و فريدون باشد، با ساختار موجود در نظام اجتماعي ايران پس از مدتي فريدون هم تبديل به ضحاک مي شود.

منظور آقای رضاقلی از نظام خودكامه، نظامی ست كه در ظاهر یک نفر بدون ضابطه و قانون خواسته های خود را به كل جامعه تحميل میكند و جانمايه رابطه بين مردم و فردی كه در راس قرار دارد، ترس است.

حتی کسی هم که در راس حکومت قرار دارد، همواره هراس داشته و موجب بی ثبات شدن فعاليتهای اقتصادی، اجتماعی شده و راه توسعه جامعه را مسدود میکند

با مطالعه و بررسی تاريخ ايران می توان دید که حاکمان ستمگر يكی پس از ديگری مدتی بر اين سرزمين حكمرانی کرده اند.

چه بسا که آنانی که علیه حامان جبار شورش کرده اند، پس از سرنگونی حاکم و تکیه بر جای او خود به حاکم جبار دیگری مبدل گشته اند و گويا يک نوع نظام سياسي از گذشته تا حال مدام تكرار شده است.

از نظر نویسنده ، عوامل بسياري در تكرار اين نوع نظام دخيل هستند که می توان آنرا نتيجه ساختار جامعه قبيله ای دانست

. . .

 

 

دانلود کتاب صوتی جامعه شناسی خودکامگی تحلیل جامعه شناختی ضحاک ماردوش به مدت 10 ساعت فایل صوتی mp3

 

salamseda.ir
salamseda.ir

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋