sahel salehi

sahel salehi

آنچه در مورد مس و خواص آن باید دانست

مس یک عنصر شیمیایی با نماد Cu و عدد اتمی 29 است. فلزی نرم، چکش خوار و انعطاف پذیر با رسانایی حرارتی و الکتریکی بسیار بالا. یک سطح تازه از مس خالص دارای رنگ صورتی مایل به نارنجی است. ویکیپدیا

نماد: مس

جرم اتمی: 63.546 u

عدد اتمی: 29

پیکربندی الکترون: [Ar] 3d104s1

چگالی: 8.96 گرم بر سانتی متر³ (نزدیک به دمای اتاق)

نقطه ذوب: 1085 درجه سانتیگراد

شعاع اتمی: 128 شب

مس بومی در بسیاری از نقاط به عنوان یک کانی اولیه در گدازه های بازالتی و همچنین به عنوان کاهش یافته از ترکیبات مس، مانند سولفیدها، آرسنیدها، کلریدها و کربنات ها یافت می شود. (برای خواص کانی شناسی مس، جدول عناصر بومی را ببینید.) مس در بسیاری از کانی ها مانند کالکوسیت، کالکوپیریت، بورنیت، کوپریت، مالاکیت و آزوریت ترکیب شده است. در خاکستر جلبک های دریایی، در بسیاری از مرجان های دریایی، در کبد انسان و در بسیاری از نرم تنان و بندپایان وجود دارد. مس همان نقشی را در انتقال اکسیژن در هموسیانین نرم تنان و سخت پوستان خون آبی ایفا می کند که آهن در هموگلوبین حیوانات خون قرمز انجام می دهد. مس موجود در انسان به عنوان یک عنصر کمیاب به کاتالیز تشکیل هموگلوبین کمک می کند. ذخایر مس پورفیری در رشته کوه های آند شیلی بزرگترین ذخایر شناخته شده این ماده معدنی است. در اوایل قرن بیست و یکم، شیلی به تولیدکننده پیشرو مس در جهان تبدیل شد. سایر تولیدکنندگان عمده عبارتند از پرو، چین و ایالات متحده.

مس به طور تجاری عمدتاً از طریق ذوب یا لیچینگ تولید می شود و معمولاً به دنبال رسوب الکتریکی از محلول های سولفات است. برای بررسی دقیق تولید مس، به پردازش مس مراجعه کنید. بخش عمده مس تولید شده در جهان توسط صنایع برق استفاده می شود. بیشتر باقیمانده با فلزات دیگر ترکیب می شود تا آلیاژها را تشکیل دهند. (همچنین به عنوان یک پوشش آبکاری شده از نظر تکنولوژیکی مهم است.) سری مهم آلیاژهایی که مس جزء اصلی آنهاست برنج (مس و روی)، برنزها (مس و قلع) و نقره های نیکل (مس، روی و نیکل) هستند. نقره). بسیاری از آلیاژهای مفید مس و نیکل از جمله مونل وجود دارد. این دو فلز کاملاً قابل اختلاط هستند. مس همچنین با آلومینیوم یک سری آلیاژ مهم به نام برنزهای آلومینیومی تشکیل می دهد. مس بریلیم (2 درصد Be) یک آلیاژ مس غیر معمول است که می تواند با عملیات حرارتی سخت شود. مس بخشی از بسیاری از فلزات سکه ای است. مدت‌ها پس از گذشتن از عصر برنز به عصر آهن، مس دومین فلز در استفاده و اهمیت بعد از آهن باقی ماند. با این حال، در دهه 1960، آلومینیوم ارزان‌تر و بسیار فراوان‌تر به جایگاه دوم در تولید جهانی رسید.

مس یکی از انعطاف پذیرترین فلزات است که به خصوص قوی و سخت نیست. استحکام و سختی به‌دلیل تشکیل بلورهای کشیده از همان ساختار مکعبی که در مس نرم‌تر آنیل شده وجود دارد، به‌دلیل تشکیل کریستال‌های دراز با کار سرد به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. گازهای معمولی مانند اکسیژن، نیتروژن، دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد در مس مذاب محلول هستند و خواص مکانیکی و الکتریکی فلز جامد شده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند. این فلز خالص پس از نقره در رسانایی حرارتی و الکتریکی در رتبه دوم قرار دارد. مس طبیعی مخلوطی از دو ایزوتوپ پایدار است: مس-63 (15/69 درصد) و مس-65 (85/30 درصد).

از آنجایی که مس زیر هیدروژن در سری الکتروموتور قرار دارد، با تکامل هیدروژن در اسیدها محلول نیست، اگرچه با اسیدهای اکسید کننده مانند نیتریک و اسید سولفوریک داغ و غلیظ واکنش نشان می دهد. مس در مقابل عمل جو و آب دریا مقاومت می کند. قرار گرفتن در معرض هوا برای مدت طولانی، منجر به تشکیل یک پوشش نازک محافظ سبز رنگ (پتینه) می شود که مخلوطی از هیدروکسو کربنات، هیدروکسو سولفات و مقادیر کمی از ترکیبات دیگر است. مس یک فلز نسبتاً نجیب است که در غیاب هوا تحت تأثیر اسیدهای رقیق غیر اکسید کننده یا غیرکمپلکس قرار نمی گیرد. با این حال، در حضور اکسیژن به راحتی در اسید نیتریک و در اسید سولفوریک حل می شود. همچنین در حضور اکسیژن در آمونیاک آبی یا سیانید پتاسیم محلول است زیرا پس از انحلال کمپلکس های سیانو بسیار پایداری تشکیل می شود. این فلز در حرارت قرمز با اکسیژن واکنش داده و اکسید مس، CuO، و در دماهای بالاتر، اکسید مس، Cu2O می دهد. در حرارت دادن با گوگرد واکنش نشان می دهد و سولفید مس، Cu2S تولید می کند.

برای رول کردن ورقهای مسی و آلومینیومی از دستگاه نورد مس استفاده می شود برای آگاهی از قیمت دستگاه نورد مس اینجا کلیک کنید.

sahel salehi
sahel salehi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋