saeid kz

saeid kz

آیا عسل برای شما خوب است یا بد؟

اغلب عسل به عنوان یک جایگزین سالم برای قند معمولی به بازار عرضه می‌شود و مردم از آن استفاده می‌کنند.

این امر تا حد زیادی به دلیل فواید بی‌شمار عسل طبیعی برای سلامت بدن و محتوای آنتی اکسیدانی آن است.

با این حال، در حالی که برخی ادعا می‌کنند که عسل می‌تواند یک خوراکی خوشمزه و مغذی برای شیرین کردن دیگر خوراکی‌ها و مزه دهان باشد، برخی دیگر آن را به دلیل داشتن بیش از حد قند و شیرینی آن رد می‌کنند.

این مقاله به شما می‌گوید که آیا عسل طبیعی برای شما خوب است یا بد.

عسل طبیعی چیست؟

عسل ماده‌ای شیرین و مایع است که توسط زنبورها و از شهد گیاهان و گل‌ها ساخته می‌شود.

زنبورها شهد را جمع آوری کرده و سپس آن را مصرف می‌کنند، هضم می‌کنند و آن را درون کندو زنبور عسل مرتب می‌کنند تا عسل تولید شود.

در تولید عسل توسط انسان، زنبورها این فرایند را در کندوهایی که دست ساز انسان است تولید می‌کنند. اما در حالت عادی و در طبیعت، زنبورها کندوها را خودشان می‌سازند و آن عسل به نام عسل وحشی شناخته می‌شود.

انواع مختلفی از عسل طبیعی در دسترس هستند که بر اساس منبع گیاه، روش استخراج و اینکه خام یا پاستوریزه باشد متفاوت است.

انواع متداول عسل طبیعی عبارت‌اند از:

  • عسل شبدر
  • عسل آووکادو
  • عسل گندم سیاه
  • عسل زغال اخته
  • عاشق مریم گلی
  • عسل اکالیپتوس
  • عسل شکوفه نارنج
  • عزیزم یونجه

اگرچه مشخصات غذایی هر نوع عسل بسته به نوع آن متفاوت است، اما یک قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل طبیعی به طور معمول 64 کالری و 17 گرم کربوهیدرات دارد و چربی، فیبر و پروتئین کمی دارند.

این ماده همچنین حاوی چندین ریز مغذی مانند پتاسیم، آهن و روی است – مقدار آن کم است و کمتر از 1٪ از میزان مصرف روزانه بدن انسان است.

عسل طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان است

عسل طبیعی با کیفیت بالا سرشار از چندین آنتی اکسیدان مهم - مانند اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها - است که ممکن است برای سلامت بدن بسیار مفید باشند.

آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که کار آنها مبارزه با رادیکال‌های آزاد است که به بروز بیماری‌ها کمک می‌کنند و از این طریق خطر آسیب سلول‌های اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.

این ترکیبات نقش اساسی در سلامتی و بیماری‌ها دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌ها بدن را در برابر شرایط مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت محافظت می‌کنند.

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده است که خوردن انواع خاصی از عسل، ممکن است میزان خاصیت آنتی اکسیدانی خون شما را افزایش دهند.

ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

مصرف مرتب قند موجود در عسل طبیعی و با کیفیت از جنبه‌های مختلف فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد، زیرا ثابت شده است که چندین عامل خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

به عنوان مثال، در مطالعه‌ای 30 روزه بر روی 55 نفر برای مقایسه اثرات قند و عسل نشان داد که عسل طبیعی به کاهش کلسترول LDL و "بد" و افزایش کلسترول HDL "خوب" کمک می‌کند.

همچنین قادر به کاهش سطح تری گلیسیرید تا 19٪ بود.

علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که مصرف مکمل عسل ممکن است فشار خون، یکی دیگر از عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

بهبود زخم را تسریع می‌بخشد

در برخی اشکال طب سنتی مانند آیورودا برای کمک به بهبود زخم، عسل طبیعی مستقیماً بر روی پوست اعمال می‌شود.

تصور می‌شود این امر به دلیل خاصیت ضد باکتریایی عسل، یکی از چندین خواص شگفت انگیز عسل و توانایی آن در کاهش رشد میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند باعث عفونت شوند، باشد.

در یک مطالعه کوچک، استفاده از عسل مانوکا به طور مستقیم بر روی زخم پای فرد دیابتی به اندازه پانسمان‌های زخم معمولی مؤثر بوده و بهبودی 97٪ زخم‌ها، در این مطالعه مشاهده شده است.

به طور مشابه، یک مطالعه دیگر در 30 نفر نشان داد که اضافه کردن عسل طبیعی به پانسمان زخم، بهبودی زخم پای افراد دیابتی را در حدود 43٪ بعد از سه ماه بهبود بخشیده است.

در همین حال، تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که عسل برای پوست مفید است و ممکن است یک درمان مفید برای بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، درماتیت و تبخال نیز باشد. درمان پسوریازیس با عسل باعث کاهش قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش می‌شود.

عسل طبیعی بهتر از شکر تصفیه شده است

گرچه عسل سرشار از قند و کالری است، اما باز هم انتخاب بهتری نسبت به شکر تصفیه شده است.

در حالی که شکر تصفیه شده از نظر تغذیه‌ای مقدار کمی فواید دارد، عسل طبیعی دارای آنتی اکسیدان‌هایی از جمله اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدها است.

بعلاوه، یک مطالعه در 48 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده است که، اگرچه ممکن است عسل سطح قند خون را افزایش دهد، اما میزان آن به اندازه قند و شکر تصفیه شده نیست.

مطالعات همچنین حاکی از آن است که استفاده از عسل به جای شکر تصفیه شده ممکن است باعث کاهش تری گلیسیرید و همچنین کلسترول LDL و "بد" و سلامت قلب شما شود و می‌توان گفت کاهش کلسترول با موم عسل بسیار ممکن است.

با این حال، در حالی که عسل ممکن است گزینه بهتری نسبت به شکر تصفیه شده باشد، اما هنوز هم باید در حد اعتدال مصرف شود تا از عوارض جانبی آن برای سلامتی جلوگیری شود. به عنوان مثال برای شیرین کردن قهوه با عسل به میزان متعادل استفاده کنید.

ممکن است به افزایش وزن کمک کند

عسل سرشار از قند و کالری است - تقریبا 64 کالری در یک قاشق غذاخوری (21 گرم) عسل وجود دارد.

اگرچه ممکن است خیلی به نظر نرسد، حتی چند وعده در روز می‌تواند باعث شود کالری‌ها روی هم انباشته نشوند.

با گذشت زمان، این می‌تواند به افزایش وزن منجر شود - به ویژه اگر رژیم دیگری صورت نگیرد تا این کالری اضافی را بسوزاند.

عسل همچنین از نظر قند سرشار از قند است که باعث سرعت بخشیدن هضم می‌شود و باعث می‌شود سطح قند خون افزایش یابد و باعث کاهش فشار شود - در نتیجه باعث افزایش گرسنگی و افزایش وزن بالقوه در طولانی مدت می‌شود.

با تمام این حرف‌ها می‌توان گفت که هر ماده‌ای اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود می‌تواند مضراتی داشته باشد، که در مورد عسل نیز می‌توان با افزایش وزن و چاقی همراه است.

 اما این نکته را فراموش نکنید که با مصرف صحیح عسل طبیعی می‌توانید سوخت و ساخت بدن خود را بالا ببرید و کاهش وزن را تجربه کنید و می‌توان گفت عسل برای لاغری موثر است.

قند عسل زیاد است

با وجود فواید سلامتی بسیاری که ممکن است عسل داشته باشد، اما قند آن زیاد است - که می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

در حقیقت، مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی با قند بالا ممکن است با چاقی، التهاب، مقاومت به انسولین، مشکلات کبدی و بیماری‌های قلبی مرتبط باشد.

مصرف بیش از حد قند همچنین ممکن است با خطر افسردگی، زوال عقل و حتی انواع خاصی از سرطان مرتبط باشد.

بنابراین بهترین راه برای بهره‌مندی از مزایای احتمالی مرتبط با عسل، انتخاب یک برند باکیفیت و استفاده از آن برای جایگزینی شیرین کننده‌های غیر بهداشتی مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا یا شکر تصفیه شده است.

باز هم مطمئن باشید که میزان مصرف خود را تعدیل کرده و از آن کم استفاده می‌کنید تا خطر عوارض جانبی بر سلامتی شما به حداقل برسد.

نحوه خرید عسل طبیعی

تولید عسل در همه برندها به یک صورت نیست. در واقع، برخی از برندهای با کیفیت پایین اغلب برای کاهش هزینه‌ها و به حداکثر رساندن سود، عسل را با شربت مخلوط می‌کنند.

گرچه ممکن است کمی نسبت به برندهای ارزان هزینه بیشتری داشته باشد، اما خرید عسل طبیعی مطمئن سلامت بدن شما را تضمین می‌کند.

برخلاف عسل تقلبی، عسل معمولی، عسل پاستوریزه، گرما دیده یا فرآوری شده، عسل طبیعی مزایای بالقوه خود برای سلامت بدن  را حفظ می‌کند.

به خاطر داشته باشید که به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم در نوزادان، هرگز نباید عسل خام به کودکان زیر یک سال داده شود، این یک بیماری جدی است که در اثر سموم باکتری به نام Clostridium botulinum ایجاد می‌شود.

بعد از سن یک سالگی، سیستم گوارش به طور معمول برای مقابله با سموم بالقوه مضر و به حداقل رساندن خطر بیماری شکل می‌گیرد.

بهتر است برای اینکه از خرید عسل طبیعی خود مطمئن شوید آن را از جایی مطمئن بخرید. وب‌سایت دهچی عسل را در آزمایشگاه‌های معتبر، کیفیت سنجی می‌کند و آن را به فروش می‌رساند. عسل‌های دهچی همگی تولید زنبورداران معتبر هستند و مستقیم از دست زنبوردار به دست مشتری می‌رسد.

نتیجه گیری

مزایای سلامتی عسل با بهبود سلامت قلب، بهبود زخم و بالا بردن حالت آنتی اکسیدان خون مرتبط است.

با این حال، مصرف زیاد به دلیل داشتن قند و کالری زیاد، می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

بنابراین، بهتر است از عسل برای جایگزین کردن انواع دیگر شکر استفاده کنید و از اعتدال آن لذت ببرید.

با انتخاب عسل طبیعی مطمئن و خرید آن از وب‌سایت معتبری مانند دهچی از خواص دیگر عسل مانند درمان رفلاکس معده و ترکیباتی مانند عسل و لیمو که سموم و باکتری‌های عفونی را از بدن دفع می‌کند، بهره ببرید.

 

saeid kz
saeid kz

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋