SADRAH

SADRAH

توسط ۱ نفر دنبال می شود

بتن مسلح و بتن پیش تنیده

بتن مسلح

مهندسان برای افزایش مقاومت فشاری و مقاومت کششی، بتن معمولی را به میلگردهای فولادی مسلح  کردند که به این نوع بتن، بتن مسلح یا یتن آرمه گفته می‌شود. نخستین ساختمان بتن آرمه در سال 1875 توسط ویلیام وارد در آمریکا ساخته شد.علت استفاده از فولاد برای مسلح کردن بتن  ضریب حرارتی یکسان فولاد و بتن می‌باشد که باعث کاهش ترک خوردگی در زمان منبسط شدن بتن می‌شود.

همچنین قابلیت چسبندگی و عدم لغزش فولاد داخل بتن مسلح یکی دیگر از دلایل انتخاب فولاد می‌باشد. گرچه با این عمل بتن مسلح نسبت به بتن معمولی مقاوم‌تر می شود ولی همچنان در برابر ترک خوردگی کاملا مقاوم نیست زیرا در مقابل نیروی کششی به طور کامل نمی‌تواند مقاومت کند.از بتن مسلح در دال های بتنی، ستون‌ها، پی‌ها، تیرها و قالب‌ها استفاده می‌شود.

 

 

بتن پیش تنیده

اولین بار یک مهندس فرانسوی در قرن بیستم بتن پیش تنیده را ساخت که در برابر نیروی فشار و نیروی کششی مقاومت بیشتری نسبت به بتن مسلح داشت و مورد استقبال مهندسین سازه و عمران قرار گرفت. قرار دادن بتن مسلح تحت تنش دائمی را پیش تنیدگی می گویند که موجب افزایش مقاومت باربری و کاهش ترک خوردگی بتن می شود.

بتن پیش تنیده به علت وجود همین تنش دائمی در برابر رطوبت دوام بیشتری نسبت به بتن مسلح دارد و برای سازه های درون آب مثل پل ها و اسکله ها و همچنین محیط هایی با گاز و زمین های مشکل ساز مناسب تر می باشد.

 

 

 

تفاوت بتن پیش تنیده با بتن مسلح

وزن فولادهای مصرفی در بتن پیش تنیده 1/5 تا 1/3 فولاد مصرفی در بتن مسلح می‌باشد به همین علت وزن ساختمان های ساخته شده با بتن پیش تنیده کمتر از وزن ساختمان های بتن آرمه می‌باشد.

وجود خیز مایل به سمت بالا در تیرچه پیش تنیده در هنگام وارد آمدن بار از خیزش تیرچه به سمت پایین جلوگیری می‌کند که همین علت باعث از بین رفتن ترک های دائمی می‌شود.

در تولید تیرچه پیش تنیده به علت پیش ساخته بودن و تولید در کارخانه از نیروی انسانی کمتری نسبت به بتن مسلح مورد استفاده می‌شود که باعث مقرون به صرفه بودن تیرچه پیش تنیده می باشد.

از مهمترین مزیت های تیرچه یش تنیده قابل اجرا بودن آن در دهانه هایی با طول 9 متر و همچنین عدم نیاز به جک می‌باشد که باعث افزایش سرعت اجرا سازه ها می‌شود.

پیش ساخته بودن تیرچه پیش تنیده به ما امکان خرید انبوه در سریعترین زمان ممکن را می‌دهد ولی برای خرید بتن مسلح با محدودیت‌های زمانی و کمی مواجه هستیم.

برای اجرای بتن مسلح به جک و داربست نیاز داریم ولی در تیرچه پیش تنیده نیاز به جک و داربست کمتر می باشد که همه این‌ها باعث کاهش هزینه در ساخت وساز می‌شود.

با جایگزین کردن تیرچه‌های پیش تنیده به جای تیرچه مسلح، تحمل بار زنده از 150 کیلوگرم برمتر مربع تا 1200 کیلوگرم بر متر مربع افزایش می‌یابد.

تیرچه‌های پیش تنیده برای جا‌به‌جایی به جرثقیل‌های بزرگ نیاز دارند و همچنین تخریب تیرچه پیش تنیده به دلیل پتانسیل موجود در کابل‌های کشیده شده پر خطر هستند و این‌ها از معایب تیرچه پیش تنیده نسبت به تیرچه مسلح می‌باشد.

 

SADRAH
SADRAH

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋