شازده کوچولو

شازده کوچولو

بلاگر و علاقمند به برنامه نویسی. آشنا به طراحی سایت و سئو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

اقتصادهای برتر اروپا کدامند؟

یکی از مواردی که همیشه ذهن همه را درگیر خود میکند، برترین قدرت های اقتصادی اروپاست. در این مقاله به بررسی این موارد میپردازیم.

آلمان:

آلمان در میان این کشورها با در بر گرفتن 24.7 درصد از کل تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا بزرگترین اقتصاد این مجموعه کشورهاست. این کشور با 83 میلیون نفر جمعیت حدود 18.6 جمعیت اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد. 

آلمان دارای یک بازار اقتصادی-اجتماعی با نیروی کار مجرّب، موجودی سرمایه بزرگ، سطح پایین فساد و سطح بالا از نوآوری است. آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد ملی در اروپا و هم چنین جزو چهار تولیدکننده بزرگ در سال ۲۰۰۹ است. بخش خدمات ۷۱٪ از کل تولید ناخالص داخلی، صنعت ۲۸٪ و کشاورزی ۱٪ است. 

صنعت خودروسازی در آلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از جمله برندهای معروف آلمانی در صنعت اتومبیل سازی می‌توان به مرسدس بنز، ب ام و، پورشه، آئودی، فولکس واگن اشاره کرد.

کشور آلمان در اتحادیه اروپا قانون تعیین می‌کند و آلمان مدافع سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپاست. آلمان سیاست‌های تجاری خود را به‌طور فزاینده‌ای در موافقت نامه اتحادیه اروپا تأیید می‌کند. آلمان واحد پولی مشترک اروپا، یورو را از ۱ ژانویه سال ۲۰۰۲ معرفی کرده‌است. سیاست‌های پولی آلمان را اعضای بانک مرکزی اروپا تعیین می‌کنند. 

از بین ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا «از لحاظ سرمایه» ۳۷شرکت در آلمان است. ده شرکت برتر به ترتیب: دایملر، فولکس واگن، آلیانتس «سودده‌ترین»، زیمنس، دویچه بانک «دوم در سودده»، ا.آن، دویچه پست، دویچه تلکوم، مترو و ب آ اس اف است.

 در این میان بیشترین تعداد کارمند برای دویچه پست و بوش است. از برندهای معروف آلمان می‌توان به مرسدس بنز، ب ام و، آدیداس، پورشه، فولکس واگن و نیوآ اشاره کرد.

البته آلمان در صنایع دیگر هم پیشرو است و میتوان نمونه هایش را در شبکه هایی اجتماعی مانند اینستاگرام هم دید. تبلیغات گسترده، معمولا مانع آن میشود که رقبا شانسی برای رقابت در این زمینه داشته باشند. معمولا صنایع خارجی مانند شرکت های دانش بنیان هم در تلاش برای پیشی گرفتن از این شرکت ها هستند.

فرانسه:

دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا فرانسه است که 17.4 درصد از کل تولید ناخالص داخلی این اتحادیه را به خود اختصاص داده است. 

در فرانسه تاکستان‌ها و توتستان‌ها باغ‌های مرکبات و زیتون و گلزارها نزدیک مارسی قرار دارند. عطرهای معروف فرانسه از همین گلزارها فراهم می‌آید. در جنوب غربی فرانسه رود گارون از سرزمینی می‌گذرد که به آن سرزمین ذرت می‌گویند. در شمال این سرزمین منطقه‌ای است که گندم فراوان در آن به عمل می‌آید و آن را انبار غله فرانسه می‌نامند. 

در فلات جنوب فرانسه، کشاورزان گوسفند و بز پرورش می‌دهند و پنیر معروف فرانسه در همین فلات تهیه می‌شود. بسیاری از کشاورزان فرانسه چهارپایان اهلی دارند شهرهای فرانسه نیز مانند مناطق کشاورزی آن فعالیت‌های اقتصادی گوناگون دارند شهر لیون مرکز تهیه پارچه‌های ابریشمی است. بوردو بندر شراب و نیس گردشگاهی بسیار معروف است معادن آهن فرانسه در شمال شرق آن کشور است و نزدیک آن محل کارخانه‌های فولادسازی بسیاری تأسیس شده‌است. میلیون‌ها نفر از مردم فرانسه در کارخانه کار می‌کنند و به کسب و تجارت اشتغال دارند. در فرانسه چند هزار کیلومتر شاهراه آبی وجود دارد و قایق‌ها در سراسر این راه‌ها رفت‌وآمد می‌کنند. 

امروزه دولت سوسیالیست فرانسه، بسیاری از شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بیمه‌ها را خصوصی اعلام کرده‌است ولی چندین شرکت بزرگ همچون ایرفرانس، فرانس تله‌کوم، رنو و تالس در اختیار دولت است و در برخی از امور به ویژه نیرو، ترابری همگانی و صنایع دفاعی، دولت حاکمیتی دارد. بخش ارتباطات راه دور نیز برای بخش خصوصی کم‌کم آزاد شده‌است.

ایتالیا:

سومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا ایتالیا است. این کشور 12.8 درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد.

ایتالیا دارای اقتصادی پیشرفته در نظام سرمایه‌داری و از اعضای مهم آن نظام است. از جمله مهم‌ترین صنایع کشور می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسایل نقلیه، مواد غذایی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، جنگ‌افزار و انرژی پاک اشاره نمود. گندم، چغندر قند، ذرت، برنج، گوجه‌فرنگی، سبزی، میوه (نظیر هلو، گلابی و کیوی)، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند.

 تا سال ۲۰۱۰ تعداد ۱٫۶ میلیون مزرعهٔ کشاورزی در ایتالیا وجود داشته که این رقم ۳۲٫۴٪ کمتر از آمار سال ۲۰۰۰ است.

سرانه زمین مزروعی برای هر نفر در ایتالیا بالغ بر ۳۲٫۰ هکتار است. تولید سالیانه گوشت گاو ۴۰۰٫۱ هزار تن، گوشت خوک ۵۰۰٫۱ هزار تن، گوشت گوسفند ۹۰۰٫۱۵۴ تن و ۸۰۶ هزار تن صید ماهی است. 

تولید سالیانه برق این کشور نیز معادل ۱٫۲۴۱ میلیارد کیلووات ساعت است. جنوب ایتالیا بیشتر کشاورزی و به نسبت فقیرتر و شمال آن صنعتی و ثروتمندتر است. در دوره‌های اخیر با سرمایه‌گذاری و سیستم حمل و نقل مدرن و سریع در جنوب این کشور و با داشتن زیر ساخت‌های مناسب، تنوع غذا، آب و هوای عالی و طبیعت و تاریخ منحصر به فرد ایتالیا، امروزه محل مناسب تعطیلات شخصیت‌های شناخته شده و ستارگان سینما و موسیقی جهان شده‌است.

علاوه بر این ایتالیا میزبان فستیوال بسیاری از هنرها، مد، طراحی، مطالعات زمین، تاریخ و محل مشاهیر و بزرگان جهان است.

منبع: برنا

شازده کوچولو
شازده کوچولو بلاگر و علاقمند به برنامه نویسی. آشنا به طراحی سایت و سئو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋