ro-cleaning-water

ro-cleaning-water

طراحی، ساخت و اجرای 0 تا 100 دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی RO (اسمزمعکوس) در تمامی ظرفیت‌ها به همراه ارائه کلیه سرویس، تعمیر و نگهداری سیستم‌های تصفیه آب

آنتی اسکالانت تصفیه آب صنعتی

آنتی اسکالانت دستگاه تصفیه آب صنعتی چییست و چه مقدار باید تزریق شود؟

دوز تزریق آنتی اسکالانت

مقدار دوز مصرفی از این آنتی اسکالانت‌ها بسیار مهم است. این موضوع می‌تواند به شما در رسوب‌زدایی دستگاه بسیار کمک کند و یا حتی باعث بروز مشکلاتی شود. اگر دوز مصرفی این مواد در دستگاه تصفیه آب کم باشد رسوب‌زدایی از دستگاه صورت نخواهد گرفت، اگر دوز مصرفی زیاد باشد باعث تجمع این مواد بر روی ممبران می‌شود؛ بنابراین باید مقدار مصرف آنتی اسکالانت‌ها دقیق باشد. جهت محاسبه‌ی مقدار دقیق این مواد روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از روش‌های تعیین مقدار رسوب آزمایش آب ورودی به درون دستگاه تصفیه آب می‌باشد.

از مقالات پربازدید ما دیدن فرمایید:

آب پاکسازان شرکت تصفیه آب صنعتی | فیلتر شنی [سال 1400]

فیلتر شنی چیست؟ ساخت ان چه شکل است؟ {1400}

سازنده دستگاه [RO] تصفیه آب صنعتی(مشاوره رایگان تخصصی)

مزایا و معایب دستگاه تصفیه آب صنعتی با روش اسمز معکوس RO

با تعیین مقدار املاح موجود در آب و تعیین مقدار رسوبی که از آن آب می‌تواند باقی بماند مقدار و نوع آنتی اسکالانت را می‌توان محاسبه کرد که این روش به صورت کامپیوتری انجام می‌شود. مواردی که میزان دوز تزریق آنتی اسکالانت به آنها بستگی دارد به شرح زیر می‌باشد، می‌توان با توجه به این موارد مقدار دقیق آنتی اسکالانت تزریقی را مشخص کرد:

آنالیز آب خام ورودی

میزان جریان ورودی

میزان TDS آب ورودی

دما

pH

موارد بالا و همچنین نرم‌افزارهای اختصاصی مانند COROLA.T و غیره می‌توانند به تعیین مقدار دقیق دوز تزریقی کمک کنند. این نرم‌افزارها را می‌توان از شرکت سازنده خریداری کرد. اگر بخواهیم به طور معمول بگوییم مقدار دوز تزریق آنتی اسکالانت‌ها چیزی در حدود ۱ الی ppm ۶ می‌باشد.

نحوه تزریق آنتی اسکالانت

شاید جهت شما هم سؤال پیش آید که محل تزریق این مواد آنتی اسکالانت کجا می‌باشد؟ این مواد در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی که به روش اسمز معکوس عمل می‌کنند قبل از فیلتر میکرونی و همچنین بعد از فیلتر شنی و کربنی نیز می‌باشد. با توجه به محل تزریق آنتی اسکالانت می‌توان نتیجه گرفت که رسوب کمتری بر روی فیلتر میکرونی خواهد نشست. در نتیجه عمر فیلتر میکرونی افزایش خواهد یافت. در نتیجه‌ی این فرایند با کاهش رسوبات بر روی فیلتر میکرونی و کاهش ورود رسوبات بر روی فیلتر ممبران عمر فیلتر ممبران نیز افزایش خواهد یافت.

نحوه‌ی تزریق آنتی اسکالانت به دستگاه تصفیه آب به این صورت هست که مقداری از آنتی اسکالانت با آب مخلوط و رقیق می‌شود این ماده توسط دوزینگ پمپ به داخل دستگاه تزریق می‌شود. مقدار این ماده از قبل مشخص شده هست و باید به همان مقدار مشخص شده به دستگاه تزریق شود. در اینجا یک نکته وجود دارد، باید دقت شود که زمانی که ممبران متوقف شده باید تزریق آنتی اسکالانت به دستگاه نیز متوقف شود و آنتی اسکالانت موجود در دستگاه باید به سرعت و با فشار از دستگاه خارج شود زیرا این ماده در دستگاه باقی می‌ماند و در آن ته‌نشین می‌شود و در دستگاه باعث ایجاد فولینگ می‌شود.

در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی یک میکسر جهت مخلوط کردن آنتی اسکالانت و یک پمپ دوزینگ جهت تزریق آنتی اسکالانت به دستگاه به کار گرفته می‌شود. ای مواد در هرچند ثانیه به مقدار مشخصی به دستگاه تصفیه آب تزریق می‌شوند.

بیشتر بخوانید : آموزش سئو و طراحی سایت در اصفهان رکس سئو

عملکرد آنتی اسکالانت

وجود آنتی اسکالانت‌ها در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی موجب می‌شود این ماده به املاح موجود در آب بپیوندند و مانع از چسبیدن رسوبات به سطح ممبران شود. این ماده باعث می‌شود املاح از درون ممبران عبور کند و به همراه پساب‌ها از درون دستگاه تصفیه آب خارج شوند. این ماده بر روی رسوبات تأثیر می‌گذارد و سرعت بستن رسوبات را کاهش می‌دهد و از رسوب شدن املاح بر روی ممبران در هنگام عبور از آن جلوگیری می‌کند. عدم استفاده از آنتی اسکالانت دبی خروجی آب را کاهش می‌دهد و همچنین باعث بالا رفتن TDS آب می‌شود.

معایب استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب

افزایش تعداد شستشوی ممبران

کاهش طول عمر ممبران

تعویض زود هنگام ممبران

کاهش ظرفیت تولید

بالارفتن فشار پمپ طبقاتی و کاهش طول عمر آن

کاربرد آنتی اسکالانت در انواع دستگاه‌ها

دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس (به عنوان محلول رسوب‌زدا)

دستگاه آب شیرین کن صنعتی و نیمه صنعتی

دستگاه آب شیرین کن دریایی

ترکیبات آنتی اسکالانت

فرمول شیمیایی آنتی اسکالانت‌ها متفاوت هست زیرا نوع آنها متفاوت است. این مواد پلیمرهایی بر پایه آکریلیک‌اسید (Acrylic acid polymers) و یا ارگانوفسفات (Organophosphatess) می‌باشند. وظیفه آنتی اسکالانت‌ها بر اساس نوع آنها مشخص می‌شود. این مواد عمدتاً وظیفه کنترل تشکیل رسوب کربنات کلسیم و همچنین وظیفه‌ی کنترل تشکیل سایر رسوبات از جمله (سولفات‌ها، فلوئورید، سیلیس و غیره) در شرایط SR بالاتر از ۱۰۰ % را بر روی ممبران‌های اسمز معکوس بر عهده دارند.

قیمت آنتی اسکالانت شرکت آب پاکسازان

جهت اطلاع از قیمت آنتی اسکالانت و برندهای موجود آن می‌توانید به وب سایت شرکت آب پاکسازان  (https://abpaksazan.com) مراجعه نمایید و از ویژگی‌ها و قیمت این محصول مطلع شوید.

آنتی اسکالانت چیست؟ خرید و قیمت آنتی اسکالانت RO آب پاکسازان

معرفی بهترین انواع آنتی اسکالانت (Antiscalant)

آنتی اسکالانت از جمله مواد رسوب‌زدایی هست که در صنعت تصفیه آب از آن جهت از یبن بردن رسوب دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌شود. عمده مصرف این مواد در دستگاه‌های اسمز معکوس می‌باشد. این ماده از پوسته‌پوسته شدن غشای سیستم اسمز معکوس جلوگیری می‌کندخرید آنتی اسکالانت در مرحله پیش تصفیه استفاده می‌شود که نقش بسیار مهمی‌نیز دارد. آنتی اسکالانت‌ها در حدود دو قرن هست که در صنایع جز مواد پرکاربرد محسوب می‌شوند. مواد اولیه‌ای که در حال حاضر جهت ما در دسترس می‌باشند از مخلوط پلی اکریلات‌ها و پلی کربوکسیلات‌ها می‌باشد که هر یک وزن متفاوتی دارند.

جهت استفاده از این ماده در دستگاه‌های اسمز معکوس نیاز به یک مقدار مشخص هست که امروزه این مقدار توسط برخی نرم‌افزارهای محاسباتی رسوب قابل تشخیص می‌باشد. به این صورت که مقدار رسوب درون دستگاه تصفیه آب محاسبه می‌شود و متناسب با مقدار رسوب میزان ماده رسوب‌زدای مورد استفاده در دستگاه تصفیه نیز مشخص می‌شود. این ماده این‌گونه عمل می‌کند که وقتی در دستگاه تصفیه آب املاحی مانند: کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم، سولفات استرونیوم و غیره انباشته شود این مواد باعث ایجاد واکنش‌های قلیایی می‌شوند و در نتیجه یون‌های فلزی محلول در آب ته‌نشین می‌شوند.

 در اینجا ماده آنتی اسکالانت وارد عمل می‌شود و باعث از بین بردن رسوبات و کاهش آنها می‌شود. در ادامه در مورد رسوب‌زدا بیشتر توضیح خواهیم داد.

واردات ممبران تصفیه آب صنعتی یا همان آب شیرین کن‌های صنعتی؛ توزیع آن به صورت عمده در کشور از سال ۱۳۷۹ توسط شرکت آب پاکسازان انجام می‌شود، با توجه به اینکه ما در زمینه طراحی و ساخت ممبران آب شیرین کن صنعتی اسمز معکوس نیز فعالیت داریم، لذا شناخت کافی روی کیفیت ممبران‌ها را داریم و در انتخاب تولیدکننده، بالاترین دقت را مبذول می‌داریم.شرکت آب پاکسازان وارد کننده عمده ممبران تصفیه آب صنعتی فیلمتک csm ،filmtech و lanxess آلمان، Hydranautics، ونترون چین، ممبرانیوم روسیه و توری ژاپن Toray می‌باشد.

آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی اسکالانت‌ها در مواقعی که سیستم‌های تصفیه آب دارای رسوبات زیادی شده‌اند به کمک این سیستم‌ها می‌شتایند و این رسوبات را در دستگاه‌های تصفیه آب کاهش می‌دهند. آب‌های ناخالص همان‌طور که از اسمشان پیدهست دارای نمک و املاح زیادی هستند و در طی فرایند تصفیه و در هنگام عبور از فیلترهای ممبران این املاح از آب جدا می‌شوند و بر روی ممبران رسوب می‌کنند. وجود این رسوبات بر روی ممبران بازدهی فیلترهای ممبران را کاهش می‌دهد و آب‌های خروجی با راندمان پایین را در پی دارد. اما وجود آنتی اسکالانت ممبران‌ها را از ایجاد رسوب بر روی آنها حفظ می‌کنند. آنتی اسکالانت، اثرات رسوباتی مانند کربنات کلسیم (CaCO₃)، سولفات کلسیم (CaSO₄)، سولفات باریم (BaSO₄) و سولفات استرونیوم (SrSO₄) که بر روی غشای ممبران دستگاه‌های تصفیه آب ایجاد می‌شود را از بین می‌برد.

 

ضرورت استفاده از آنتی اسکالانت

همان‌طور که گفته شده با وجود املاح و نمک‌های محلول مانند کلسیم، منیزیم و غیره در آب در هنگام تصفیه آنها و عبور آنها از ممبران و بعد از جدا شدن آنها از آب این املاح به مرور بر روی فیلترهای ممبران به صورت رسوب می‌نشینند. این رسوبات باعث کاهش کارایی دستگاه تصفیه آب می‌شود. جهت جلوگیری از این مشکل از مواد ضد رسوب مانند آنتی اسکالانت‌ها در دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌شود. در صورت عدم استفاده از آنتی اسکالانت‌ها در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی مشکلاتی از قبیل موارد زیر به وجود خواهد آمد:

کاهش راندمان تولید و افزایش TDS خروجی

کاهش میزان دبی خروجی

باز شدن منافذ و پارگی غشا در اثر تجمع رسوبات

بنابراین می‌توان با تزریق مداوم آنتی اسکالانت‌ها به دستگاه‌های تصفیه آب مانع از رسوبات بر روی ممبران شد. در این صورت عمر ممبران نیز افزایش خواهد یافت. با توجه به توضیحات داده شده مشخص شد که استفاده از مواد رسوب‌زدا جهت دستگاه‌های تصفیه آب ضروری و پر اهمیت می‌باشد. قدم بعدی مقدار دوز این ماده مطرح است. به چه مقدار آنتی اسکالانت‌ها باید در دستگاه‌های تصفیه آب تزریق شوند؟ در ادامه در مورد این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد.

آب پاکسازان abpaksazan

منبع

ro-cleaning-water
ro-cleaning-water طراحی، ساخت و اجرای 0 تا 100 دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی RO (اسمزمعکوس) در تمامی ظرفیت‌ها به همراه ارائه کلیه سرویس، تعمیر و نگهداری سیستم‌های تصفیه آب

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋