rawshan

rawshan

آشنایی با کفپوش پلی یورتان و ویژگی‌های آن

 

در ابتدا به ساختار کفپوش پلی یورتان از لحاظ شیمیایی می پردازیم. قبل از شروع بحث ذکر این تعاریف لازم است که منظور از کفپوش پلی اورتان اجرا لایه های متعدد از رنگ پلی اورتان مناسب کف بوده که در مجموع این سیستم رنگ پلی یورتان در لایه های مختلف بر روی سطح، کفپوش پلی یورتان را تشکیل می دهد. ساختار کفپوش پلی یورتان یا بهتر است بگوییم رنگ پلی یورتان تشکیل شده از ترکیب یک ایزوسیانات با حداقل دو عامل از طرفین O=C=N-R-N=C=O و یک پلی ال با گروه OH بصورت HO-R-OH که از واکنش آنها با یک دیگر یک گروه اورتان بصورت ذیل تشکیل می گردد.

امروزه در دنیا طیف گسترده‌ای از محصولات پلیمری شامل رزین اپوکسی، پلی اورتان و اکریلیک ساخته شده‌اند. این محصولات انتخاب کفپوش بتنی و نیز کفپوش ورزشی را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند، بطوریکه امروزه برای کفپوش بیمارستان‌ها، مکان ها و سالن های ورزشی، سالن  های تولید مواد غذایی، آشپزخانه های تجاری، مدارس، ایستگاه های آتش نشانی، کارخانه ها، انبارها و … از کفپوش پلی یورتان و یا کفپوش پلی اورتان استفاده می‌گردد.

کاهش آلودگی کف و نیز حفاظت از سطوح و کف در برابر خوردگی و تامین کفپوشی با دوام و مقاوم در برابر شرایط سخت محیطی و شیمیایی و نیز مقاومت در برابر نیروهای وارده، مسائل مرتبط با معماری و زیبایی ظاهری و اجرای صحیح و اصولی آن از مراحل اولیه ساخت رنگ تا حمل و نصب در هر پروژه مورد توجه قرار دارد. سیستم کفپوش پلی اورتان یا کفپوش پلی یورتان از جمله مواردی است که از نظر مسائل اقتصادی و قیمت کفپوش، نحوه نصب و اجرا، دارا بودن امکان تعمیر و ترمیم به نیازهای اشاره شده پاسخ می‌دهد. یکی از کاربردهای اساسی رزین‌های پلی یورتان، مربوط به ساخت کفپوش ها است. این کفپوش‌ ها به کفپوش صنعتی پلی یورتان معروف است.

یکی از ویژگی‌های بارز کفپوش پلی اورتان، تامین سلامت حین نصب و در مرحله بهره‌برداری و نیز تامین قوانین سفت و سخت سازمان‌های محیط زیست مختلف در جهان است. کفپوش پلی یورتان از نقطه نظر تامین قوانین محیط زیست، مناسبترین، کم هزینه ترین و کم قیمت ترین کفپوش در پاسخ به نیازهای صنایع مختلف هست. در دهه های اخیر، استفاده از کفپوش های پلی اورتان به دلیل  کاهش قیمت آن نسبت به قبل افزایش فرآوانی یافته است.

کفپوش پلی یورتان بر پایه‌ رزین پلی یورتان در کارخانه تولید شده بر روی کف های بتنی بصورت یکپارچه و بدون درز اجرا می‌گردد. کفپوش پلی یورتان در زمان اجرا به صورت خود تراز می‌باشد. بدین صورت که در حالتی که بر روی کف و سطح ریخته گردد، کاملا در کف به صورت خود تراز در می‌آید و در نتیجه یک سطح بسیار صاف و زیبا شکل می‌گیرد. بطور کلی کفپوش‌های پلی یورتان آنتی UV بوده و در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم هستند. از این رو گزینه بسیار مناسبی برای سطوح در معرض نور آفتاب و خورشید و نیز برایکفپوش سالن ورزشی و کفپوشی ورزشی در فضای باز می‌باشند. همچنین کفپوش صنعتی پلی یورتان انعطاف ‌پذیری بالایی داشته و به  همین دلیل در شرایطی که کف تحت لرزش و ارتعاش باشد گزینه مناسبی می‌باشد. کفپوش پلی یورتان چسبندگی خیلی خوبی به کف و سطوح مختلف بتنی و فلزی، سرامیکی و سنگی دارد. به دلیل انعطاف پذیری بالای کفپوش های پلی اورتان، بهترین گزینه برای  کفپوش سالن ورزشی است.

این گروه پلی یورتانی خواص ویژه و متفاوتی را تولید می کند و دامنه وسیعی از خواص را می توان تا تغییر در ایزوسیانات و پی ال بدست آورد. بعنوان مثال:

ایزوسیانات خطی یا آلیفاتیک + پلی ال خطی ایجاد خواص نوری خوبی دارد.
ایزوسیانات آروماتیک و حلقوی با پلی ال ایجاد خواص شیمیایی خوبی دارد.
ایزوسیانات به همراه پلی ال با طول زنجیر زیاد خواص انعطاف پذیری خوبی دارد.
ایزوسیانات به همراه پلی ال با طول زنجیر کوتاه خواص سختی بالایی دارد. 
همچنین از ترکیب ایزوسیانات و و پلی ال های به خصوص می توان فوم پلی اورتان با دامنه وسیعی از کاربرد مانند موارد ذیل تولید کرد. 

 

فوم پلی یورتان جهت صندلی و مبل

فوم پلی یورتان جهت ایزولاسیون، مانند بدنه یخچال.
فوم پلی یورتان جهت تولید ساندویچ پنل.
فوم پلی یورتان جهت چوب مصنوعی، پلی وود.
الاستومر پلی یورتان جهت زیره کفش. 

 

مزایای کفپوش‌ پلی اورتان

براق بودن سطح کف پوش های پلی اورتان
مقاومت سایشی بسیار بالای کفپوش پلی اورتان
اجرای آسان کفپوش پلی اورتان
چسبندگی عالی کفپوش پلی یورتان به سطوح بتنی
مقاومت بسیار بالای کفپوش های پلی یورتان در برابر اسیدها و قلیاها
انعطاف پذیری بسیار مناسب کفپوش پلی یورتان
مقاومت بالای کفپوشهای پلی یورتان در برابر ضربه
یکپارچه بودن کفپوش پلی یورتان
خواص آنتی باکتریال کفپوش پلی یورتان
تنوع رنگ و طرح بالا
خاصیت اکوستیک کفپوش های پلی یورتان
 کاربرد کف پوش پلی یورتان
مناسب برای پوشش کارگاه ها و کارخانجات می‌باشد.
گزینه عالی برای پوشش های سطوحی می‌باشد که در معرض ضربه زیاد قرار می‌گیرند.
مناسب برای کفپوش سالن ورزشی است.
مناسب برای کفپوش انبارها
قابلیت استفاده در کفپوش‌های بیمارستان و درمانگاه‌
قابلیت استفاده در سازه هایی که تحت تنش قرار دارند را دارا می‌باشد.
مناسب برای کفپوش مراکز تجاری و فروشگاهی
مناسب جهت کفپوش پارکینگ‌ عمومی و منازل

 

اجرای کفپوش پلی اورتان

ابتدا دو جز محصول را کاملاً باید باهم ترکیب شوند و سپس درون همزن، آن‌ها را به مدت 5 دقیقه مخلوط گردند. بهتر است حدود 20 دقیقه به مخلوط فرصت برای انجام واکنش بین دو جز را داده شود. با کمک غلتک، قلم مو یا پیستوله می‌توان پوشش محافظتی را اجرا نمود. باید دقت شود پرایمر کفپوش پلی یورتان آماده شده برای سطح بتن، بعد از آماده سازی در کمتر از 4 ساعت مصرف شود. بهتر است سطح زیر کار قبل از اجرا به وسیله دستگاه اسکرچ یا ساب سگمنتی خراش داده شود. هدف از انجام این عمل، ایجاد سطحی برای به وجود آوردن پیوند مکانیکی قوی است. باید دقت نمود در هنگام نصب حتماً از کفش مخصوص نصب پلی اورتان استفاده نمود. این کفش با کم نمودن سطح اتکا کفش با پوشش اجرا شده، آسیب وارد بر آن را به حداقل می‌رساند.

 

مقاومت نوری و عدم تخریب کفپوش پلی یورتان

وقتی از مقاومت نوری در کفپوش پلی یورتان بحث می گردد باید دو مقوله را از هم جدا کنیم. منظور از مقاومت نوری کفپوش پلی یورتان عدم تخریب آن در زیر تابش اشعه خورشید است. همانطور که می دانیم ساختار اپوکسی در برابر اشعه خورشید دچار تخریب شده و و این فرآیند بصورت Chalking یا گچی شدن بروز می کند.پلی اورتان از این عیب مستثنا است ولی با توجه به مصرف MDI در کفپوش پلی اورتان (Methylene diphenyl diisocyanate) که یک ساختار حلقوی و آروماتیک است. کفپوش پلی یورتان در برابر اشعه خورشید تمایل به تغییر رنگ و زرد شدگی همانند اپوکسی دارد که در کفپوش های فام روشن پلی یورتان باید به این نکته توجه نمود.

 

مقاومت سایشی کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان بعلت داشتن ساختار یورتانی از مقاومت بالای سایشی برخوردار است که البته این امر به مقدار زیادی به سختی کفپوش بستگی دارد. این بدان معنا است که در صورتیکه با تغییر در ساختار پلی ال کفپوش پلی یورتان، کفپوش نرم داشته باشیم که عموماً استفاده ورزشی دارد در آن صورت مقاومت سایشی خیلی بالا نبوده ولی با توجه به نوع کاربرد ورزشی مقاومتهای بالای سایشی هم مورد انتظار نمی باشد.

 

انعطاف پذیری و عدم شکنندگی کفپوش پلی یورتان

همانطور که در بالا هم ذکر شد عموماً کفپوش پلی یورتان به تردی و شکنندگی کفپوش اپوکسی نبوده و با تغییر پلی ال آن می توان سختی محصول نهایی را تغییر داد. ذکر این نکته بسیار ضروری و حائز اهمیت است که در کفپوش پلی یورتان صنعتی می بایست سختی در مقیاس Shor D خیلی پایین نباشد چرا که در آن صورت مقاومت سایشی کاهش می یابد و در یک سالن صنعتی و یا پارکینگ این نوع کفپوش پلی یورتان مطلوب نیست.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه پلی اورتان کف در روشان فام مراجعه کنید.

rawshan
rawshan

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋