reza khani

reza khani

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

پژو 206 تیپ 5

پژو 206 تیپ 5 از سال 1382 توسط ایرانخودرو عرضه شده است و کامل ترین تیپ دنده دستی پژو 206 محسوب می شود. 206 تیپ 5 از موتور TU5 بهره می برد که 1.6 لیتر، 16 سوپاپ و 4 سیلندر و قدرتی معادل 105 اسب بخار تولید می کند.

پژو 206 تیپ 5 طراحی ساده‌ای دارد که منطبق بر استانداردهای دهه 90 میلادی و اوایل دهه هشتاد شمسی است. در حال حاضر شاید بعد از گذشت بیش از دو دهه نمای ظاهری پژو 206 تیپ 5، معمولی به‌نظر برسد، اما با این حال همچنان می‌توان طراحی پژو 206 تیپ 5 را مناسب ارزیابی کرد.

درواقع می‌توان گفت که تیپ 5 این خودرو در مقایسه با سایر رقبای موجود در این رنج قیمتی، از طراحی جوان‌پسندی برخوردار است.

طراحی این خودرو به گونه‌ای است که با یک هزینه نسبتا جزیی می‌توان جذابیت‌های ظاهری آن را افزایش داد وآن را بیش از پیش به خودرویی تهاجمی و اسپرت تبدیل کرد؛ این موضوع یکی از مزیت‌های قابل توجه پژو 206 تیپ 5 محسوب می‌شود که باعث شده این شیر خسته فرانسوی بعد از گذشت سال‌های فراوان هنوز هم پرچم‌دار فروش خودروهای هاچبک در بازار کشور باشد.

پیشرانه قدرتمند
پیشرانه TU5 تاکنون در طیف وسیعی از محصولات ایران خودرو به‌کار گرفته شده و پژو 206 تیپ 5 نیز از آن بی‌بهره نمانده است. این پیشرانه 4 سیلندر 1587 سی‌سی درواقع قدرتمندترین پیشرانه پژو 206 حاضر در بازار کشور است که می‌تواند 105 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 142 نيوتن‌متر در 4000 دور در دقيقه را تولید کند. بد نیست بدانید که پیشرانه TU3 که در سایر مدل‌های پژو 206 (به غیر از تیپ 6) مورد استفاده قرار گرفته است، توان تولید 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن‌متر گشتاور را دارد و بسیار ضعیف‌تر از پیشرانه TU5 است.

مصرف سوخت بهینه یکی از شاخصه‌های اصلی هاچبک‌های شهری است و پژو 206 تیپ 5 نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. براساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی ایران خودرو، مصرف سوخت شهری این هاچبک فرانسوی برابر 8.8 لیتر در هر صد کیلومتر و مصرف خارج از شهر آن 5.4 لیتر است؛ همچنین مصرف ترکیبی آن نیز 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده‌است که رقم بسیار مناسبی برای یک هاچبک جمع‌وجور شهری به‌نظر می‌رسد. پژو 206 تیپ 5 یکی از بهینه‌ترین مصارف سوخت را در میان خودروهای هم‌رده خود دارد و جالب است بدانید که مصرف ترکیبی آن از خودروهایی مانند تیبا هاچبک، کوییک و ساینا نیز کمتر است!

مشخصات فنی پژو 206 تیپ 5:
 

نوع موتور TU5
حجم موتور (cc) 1587
حداکثر توان موتور (hp) 110@5800 rpm
حداكثر گشتاور (Nm) 142@4000 rpm
نسبت تراكم 10.5
تعداد سوپاپ 16
نوع سوخت سازگار بنزين بدون سرب اكتان87 و 95
سيستم انژكتوري پاشش چند نقطه اي
استاندارد حد آلايندگي يورو4 بهينه
حداکثر سرعت (km/h) 185
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) 11.6
سيستم انتقال قدرت 5 دنده دستي
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) در شهر (لیتر) 8.8
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) خارج شهر (لیتر) 5.4
مصرف سوخت (در 100 كيلومتر ) ترکیبی (لیتر) 6.6
طول خودرو (mm) 3835
عرض خودرو(mm) 1652
ارتفاع خودرو (mm) 1426
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) 2445
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) 1054
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) 50
حجم فضاي صندوق عقب (دسی متر مکعب) 245

افت کیفیت ساخت، یکی از کاستی‌های مشترک خودروهای داخلی طی سال‌های اخیر بوده که به عنوان یکی از معایب پژو 206 نیز مطرح است. باید توجه داشت که این خودرو یکی از محصولات اقتصادی صنعت خودروسازی فرانسه محسوب می‌شود و چنین خودروهایی معمولا با ایرادات مختلفی همراه هستند که به دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه، از برطرف‌کردن آن‌ها چشم‌پوشی می‌شود.

تولید Peugeot 206 در ایران همواره با افت کیفیت مواجه بوده و این روند از سال 1391، همگام با ایرانیزه‌شده پژوهای ایران خودرو، شتاب بیشتری به ‌خود گرفته است. استفاده از پلاستیک بی‌کیفیت در ساخت کابین، حذف پارچه‌های به‌کاررفته در درب‌ها، ایجاد فاصله بین قطعات مختلف بدنه به دلیل قالب‌گیری بی‌دقت، اشکالات سیستم‌های الکتریکی و گرم‌شدن بیش از حد پیشرانه، بخشی از معایب کیفی این خودرو در سال‌های اخیر هستند که تمامی آن‌ها به دلیل استانداردهای نازل خط تولید خودرو ایجاد شده‌اند.

محبوبیت 206 تنها محدود به ایران نیست و این هاچ‌بک فرانسوی در سطح جهان نیز به شهرت مناسبی دست پیدا کرده است. با این وجود، یکی از بزرگ‌ترین معایب پژو 206، به فاصله محوری اندک و فضای ناچیز ردیف عقب این خودرو باز می‌گردد که بارها دست‌مایه طنزپردازان نیز شده است.

فاصله محوری در این خودرو در کاتالوگ رسمی 2445 میلی‌متر عنوان شده است که رقم چندان زیادی محسوب نمی‌شود. بخش اعظم این فاصله محوری، خرج داشبورد و صندلی‌های جلو شده و فضای زیادی برای صندلی‌های ردیف عقب باقی نمانده است. به همین دلیل، Peugeot 206 را به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان خودرویی خانوادگی دانست و استفاده از این خودرو به خانواده‌های کوچک و خریداران مجرد توصیه می‌شود. 

نکته جالب آن‌که با وجود تولید 206 صندوق‌دار و رانا توسط ایران خودرو، هیچ بهبودی در این زمینه حاصل نشده است و این دو خودرو نیز با مشکل فضای اندک ردیف عقب دست به گریبان هستند؛ در حالی‌که از نظر سگمنت، در رده سدان‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.

صنعت خودروسازی ایران از سال 1397 برای بار دوم تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت که حاصل آن، اعمال فشار بیشتر بر خودروسازان داخلی و مصرف‌کنندگان نهایی بود. در نتیجه تحریم‌ها، ایران خودرو ناچار شد تا قیمت تمام‌شده خودروهای تولیدی خود را کنترل کند و به همین دلیل، برخی از امکانات ایمنی و رفاهی را از این خودرو و چند خودرو دیگر حذف کرد.

برخی از امکاناتی که در نمونه‌های اخیر پژو 206 حذف شده‌اند عبارت از سنسور دنده‌عقب، ترمزهای دیسکی عقب در تیپ 5 و سی دی پلیر سیستم چندرسانه‌ای هستند. به همین دلیل، مشتریانی که نسخه‌های اخیر این خودرو را خریداری کرده‌اند، بایستی هزینه‌ای اضافه را صرف تجهیز خودرو به امکانات مختلف کنند که این مساله، یکی از مهم‌ترین معایب پژو 206 در مدت اخیر تلقی می‌شود.

پژو 206 در روزهای ابتدایی ورود به بازار، با مصرف سوخت اقتصادی در بین مصرف‌کنندگان ایرانی شناخته شد و این مزیت، طی دو دهه گذشته به عنوان امتیازی مثبت برای این خودرو مطرح بوده است. با این وجود، به ازای هر نکته مثبت، نکته‌ای منفی نیز وجود دارد و نکته منفی قوای فنی این خودرو، استهلاک بالای آن است. 

پیشرانه‌های TU3 و TU5‌ موتورهای مورداستفاده در خانواده Peugeot 206 هستند که گزینه اول در تیپ‌های پایین و موتور دوم در تیپ‌های بالاتر 5 و 6 نصب شده است. هر دوی این پیشرانه‌ها در مقایسه با سایر موتورهای اقتصادی، استهلاک بالایی دارند و در سال‌های اخیر، هم‌گام با کاهش کیفیت آلیاژ مورداستفاده در ساخت موتور، استهلاک آن‌ها افزایش پیدا کرده و عیبی دیگر نیز به مجموعه معایب پژو 206 افزوده است.

جعبه‌دنده‌های مورداستفاده در تیپ 5 این خودرو نیز از سال 1391 با تغییراتی همراه بوده‌اند و گویا ایران خودرو از گیربکس‌های خانواده ‌ Peugeot BE برای این خودرو استفاده می‌کند. این گیربکس‌ها به طور معمول در سمند و 405 مورد استفاده قرار می‌گیرند و هم‌خوانی چندانی با پیشرانه TU5 ندارند که نتیجه آن، افزایش مصرف سوخت و کاهش شتاب 206 بوده است.

منبع: car.ir

 

reza khani
reza khani

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋