در بازارهای پر رقابت امروز کسبوکارها برای موفقیت نیازمند استفاده از راهکارهای مناسب برای جلب مشتریان بازار هدف و وفادار سازی آنها هستند.
به عبارت دیگر آنها باید ارزش پیشنهادی خاصی به مشتریان خود ارائه بدهند که مشتری به خرید محصول یا خدمات آنها راغب شود.
[
شاید کیفیت متداولترین راهکاری باشد که مشتری انتظار آن را دارد.
اما در سایه رشد فناوری امروزه کیفیت محصولات به همدیگر نزدیک شده است. واقعاً امروز مشکل است بگوییم که در یک رنج قیمت خاص کیفیت گوشیهای هوشمند سونی بهتر است یا سامسونگ.
ضمن اینکه شما با دیدن محصول یا قبل از خرید خدمات نمیتوانید از کیفیت آن مطمئن باشید.
این را هم در نظر داشته باشید که کیفیت ممکن است ازنظر مشتریان متفاوت تعریفهای مختلفی داشته باشد. مثلاً اتومبیل را در نظر بگیرید، یک نفر ممکن است کیفیت را در امنیت اتومبیل بداند و دیگری در عمر قطعات و پائین بودن خرابی آن و دیگری کیفیت را با شتاب و قدرت موتور تعریف کند.
اما درهرصورت هر تولیدکنندهای با توجه به بازار هدف خود و خواسته مشتریان میتواند بر جنبه یا جنبه هائی از کیفیت تأکید کند.
همه ما علاقهمند به دریافت خدمات بهتری هستیم. امروزه شاید خدمات بهتر هم مانند کیفیت جزئی لازم از هر چیزی است که به بازار عرضه میشود. شما اگر بهترین محصول را ارائه بدهید خدمات ضعیف مثلاً در تحویل آن میتواند به شهرت و اعتبار برند و شرکت شما صدمه بزند.
این راهبردی است که بسیاری از شرکتها با استفاده از آن تلاش میکنند بازار خود را حفظ و تقویت کنند. شرکت هواپیمایی ساوت وست در امریکا در زمانی که تمامی شرکتهای هواپیمایی با مشکلات عدیده در جذب مشتری روبرو بودند با استفاده از قیمت پائین تر توانست به سوددهی بالائی دست پیدا کند.
شرکت فروشگاههای زنجیرهای وال مارت نیز از همین روش در توسعه بازار و کسبوکار خود بهره برده است.
البته مسلم است که قیمت پائین نباید به معنای کاهش کیفیت و یا خدمات باشد.
انطباق با نیازهای گوناگون مشتریان
برخی از شرکتها میتوانند خود را با نیازهای گوناگون بازار منطبق کنند. مثلاً شرکت پست فدرال اکسپرس ساعت ۱۷ هرروز بستههای پستی مشتریان خود را دریافت میکند اما این شرکت توانائی این را هم دارد که اگر شرکتی درخواست کرد که ساعت ۱۹ بستههای خود را تحویل دهد این کار را انجام دهد.
یا هتلها اتاقهای خود را برای شبها اجاره میدهند اما اگر هتلی بتواند در صورت درخواست مشتری اتاق خود را برای نیم روز هم اجاره بدهد خود را با خواست مشتری انطباق داده است.
این راهکار شاید برای همه کسبوکارها بهصرفه نباشد.
این هم یکی دیگر از روشهای حفظ بازار است که در بسیاری از موارد میتواند موفق باشد. امروز در بسیاری از صنایع مانند صنایع الکترونیک مانند اتومبیل و یا لوازمخانگی مانند یخچال شاهد بهسازی مستمر محصول هستیم.
اما مسلماً این راهکار برای همه محصولات قابلاستفاده نیست. مثلاً پودر لباسشوئی و یا تیغ ریشتراشی تا حدی میتوانند بهبود پیدا کنند و پسازآن دیگر یا قابلبهبود نیستند و یا مشتری حاضر نیست پول بیشتری بابت آنها بپردازد.
نوآوری نیز برای بسیاری از صنایع امری گریزناپذیر است و برخی شرکتها چارهای جز اجرای آن ندارند به تحولی که در گوشیهای موبایل از حدود بیست سال پیش رخداده است نگاه کنید. گوشیهای سادهای که فقط میشد با آن تماس تلفنی برقرار کرد امروز به یک کامپیوترچندکاره تبدیل شده است.
حتی شرکتهای مانند نوکیا که زمانی پیشتاز بازار بود وقتی تنها با یکی از این نوآوریها همراه نمیشود و آن نصب سیستمعامل اندروید بر روی گوشی است بخش قابل توجهی از بازار خود را از دست میدهد.
اما نوآوری همیشه پرهزینه است و در بسیاری از مواقع هم موفق نیست.
بسیاری از شرکتها برای پشت سر گذاشتن رقبایشان امروزه تلاش دارند تا از انتظارات مشتری فراتر بروند و محصولات و خدماتی بهتر از آنچه مشتری انتظارش را دارد به او ارائه دهند.
مشکل این روش هم این است که انتظارات مشتریان هرروز بالاتر میرود و فرار رفتن از آنها هرروز دشوارتر و پرهزینهتر میگردد.
پاسخ ها