pouriaaanar12

pouriaaanar12

بلیط اکونومی هواپیما چه فرقی با سایر بلیط‌ها دارد؟

هر ساله تعداد زیادی از مردم با هواپیما به شهرهای مختلف سفر می‌کنند و با توجه به نوع سفرشان و بودجه‌ای که دارند، بلیط هواپیما می‌خرند. طبق آمار ۷۰ درصد آنهایی که با هوایپما سفر می‌روند، بلیط اکونومی می‌خرند. این بلیط ها را می توان در مسیرهای پر تردد مانند سفر به کیش ، مشهد و یا تهران ررو کرد. چون قیمت این نوع بلیط در مقایسه با بلیط‌های درجه یک و درجه تجاری پایین‌تر است و برای کسانی که مرتب با هواپیما سفر می‌روند مناسب‌تر. در اینجا چند نکته‌ را درباره بلیط اکونومی هواپیما نوشته‌ایم.

 

 

بلیط ارزان اکونومی

مهم‌ترین مشخصه بلیط درجه اقتصادی یا economy class که به آن بلیط استاندار و توریستی هم می‌گویند، ارزان بودنش است. بلیط اکونومی نسبت به دو نوع متفاوت دیگر بلیط یعنی بلیط درجه یک یا first class و بلیط تجاری یا business class، از پایین‌ترین قیمت برخوردار است. تهیه این نوع بلیط به مراتب راحت‌تر از انواع بلیط هواپیما است. و معمولا با تخفیف‌های بالاتر و بهتری ارائه می‌شود. این نوع بلیط با حرف اختصاری Y نشان داده می‌شود. و بلیط‌های چارتری و تخفیف‌دار در بیشتر مواقع از این نوع کلاس پروازی هستند.

امکانات محدود در پرواز اکونومی

وقتی بلیط اکونومی می‌خریم، انتظارمان چندان نباید بالا باشد. انتخاب این نوع بلیط هواپیما به این معناست که قرار است در راهرو و کابین اصلی هواپیما که تعداد زیادی صندلی دارد، بنشینیم. و خبری از تشریفات پیش از پرواز نیست. ما باید حداقل یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم. و بعد از مراجعه به کانتر ایرلاین مورد نظرمان،‌ شماره صندلی‌مان را باز هم بدون هیچ انتخابی از متصدی کانتر بگیریم.

فاصله کم صندلی‌ها

با خرید بلیط درجه اقتصادی، ما روی صندلی‌هایی نزدیک به هم، با فضایی محدود می‌نشینیم و فاصله ردیف‌های صندلی‌ها هم از هم کم است. فاصله ما با صندلی جلویی حدودا ۷۰ سانت است. و راهرویی که صندلی‌مان در آن قرار دارد شلوغ و احتمالا پرتردد خواهد بود.

شاید برای همه این تفاوت‌ها هم باشد که‌ چند ایرلاین مطرح در دنیا احساس کردند که اسم بلیط اکونومی بار معنایی چندان مثبتی برای مسافران ندارد و آن را تغییر دادند. مثلا ایرلاین کانادا اسم این بلیط را به Hospitality تغییر داده. و بریتیش ایرویز هم به این بلیط عنوان World Traveler داده است.

 

 

تفاوت بلیط اکونومی با بلیط درجه یک و تجاری

وقتی ما بلیط درجه یک یا first class انتخاب می‌کنیم، از خدمات لوکسی برخوردار می‌شویم. علاوه بر صندلی و احتمالا کابین خصوصی، از حمام، انواع و اقسام غذاهای موجود در رستوران هواپیما، سرویس بهداشتی جداگانه و اینترنت و تلویزیون هم برخورداریم و البته جدا از دیگر مسافران سوار هواپیما می‌شویم.

اما بلیط اکونومی خدماتی کاملا معمولی دارد. اگر پرواز ما همراه با پذیرایی باشد، حق انتخابی نداریم و تنها از غذایی که برای بخش درجه اقتصادی درنظر گرفته شده استفاده می‌کنیم. سرویس بهداشتی هم عمومی‌ست و احتمالا خبری از دراز کشیدن روی صندلی هم نخواهد بود. شاید برای همین در پروازهای طولانی نشستن روی صندلی اکونومی خیلی خسته‌کننده باشد.

اگر بلیط اکونومی را انتخاب کرده‌ باشیم،‌ درصورتی که زودتر به فرودگاه برسیم، شانس اینکه جای بهتری را در پرواز پیدا کنیم داریم. اما خیلی هم نباید به این شانس دل بست. بلیط اکونومی برای آدم‌های خوش‌سفر و اهل معاشرت انتخاب بهتری‌ست. چون می‌توانند در طول سفر با دیگر مسافرها صحبت کنند و تجربه‌ها و خاطراتشان را باهم در میان بگذارند.

چطور سرگرم شویم؟

برای اینکه سفر با هواپیما در صندلی‌های درجه اکونومی ساده‌تر بگذرد، می‌توانیم به فکر سرگرمی‌هایی برای خودمان باشیم. همیشه بعد از بلند شدن هواپیما در آسمان،‌ می‌توانیم از دستگاه‌های الکترونیکی مثل لپ‌تاپ استفاده کنیم. دیدن فیلم در لپ‌تاپ یا خواندن کتاب و همینطور گوش دادن به موسیقی می‌تواند کاری کند که زمان زودتر بگذرد و در یک چشم به هم زدن در فرودگاه مقصد باشیم.

صندلی‌ها و خدمات کلاس اکونومی
همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، نوع بلیتی که تهیه می‌کنید به خط هوایی منتخبتان هم بستگی دارد. به عبارت دیگر، تفاوت‌هایی میان بلیت سطح اکونومی شرکت «الف» با  شرکت «ب» وجود دارد. ولی در کل از نظر خدماتی که دریافت می‌کنید، بلیت سطح اکونومی ساده‌ترین و ارزان‌ترین بلیت تمام خطوط هوایی است. اگر مدت زمان پروازتان کوتاه است و صرفا به دنبال این هستید که از نقطه A به B برسید، استفاده از بلیت سطح اکونومی به شما پیشنهاد می‌شود. باید بدانید که بیشتر صندلی‌های هر هواپیمایی در کلاس اکونومی قرار می‌گیرند و امکاناتی که در طول سفر در اختیار مسافرین قرار می‌گیرد، بسیار محدود است. فاصله صندلی‌ها از هم و میزان فاصله هر ردیف صندلی با ردیف رو به رو در این کلاس با سایر کلاس‌های پروازی متفاوت است.

 

 

در واقع، آن‌قدر جا برای دراز کردن پا در اختیار ندارید و اگر اهل صحبت و گفتگو باشید، بغل‌دستی‌تان دقیقا در کنار دستتان قرار دارد و می‌توانید با او سر صحبت را باز کنید. امکاناتی نظیر پذیرایی، سرگرمی و دسترسی به اینترنت در کلاس اکونومی یا وجود ندارد یا به ندرت دیده می‌شود. در صورتی هم که پذیرایی از مسافران صورت بگیرد، خدمات اندکی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. در برخی از پروازها، مسافرانی که در کلاس اکونومی بلیت تهیه می‌کنند هم می‌توانند از صفحه مانیتور و هدفون استفاده کنند که البته چنین خدماتی در همه پروازها دیده نمی‌شود.

تفاوت کلاس های پروازی و انواع بلیط هواپیما

شرکت‌های هواپیمایی برای آنکه بتوانند طیف وسیع‌تری از مخاطبان را جذب کنند و به مشتری خود تبدیل کنند، خدمات و امکانات مختلفی را برای افراد مختلف و با توجه به نیازهایشان ارائه می‌دهند. کلاس‌های پروازی مختلف، پروازهایی هستند که با کیفیت‌های مختلفی از خدمات و امکانات رفاهی به مسافران ارائه می‌شود. دانستن تفاوت کلاس‌ های پروازی به شما کمک می‌کند در سفرهای طولانی که ساعات بیشتری را در هواپیما به سر می‌برید، انتخاب بهتری داشته‌باشید.از جمله متداول ترین اصطلاحات بلیط هواپیما، کلاس های پروازی است که عموما به فرست کلاس، پرمیوم اکونومی، بیزینس کلاس و اکونومی دسته بندی می شوند؛ هرچند ممکن است هر ایرلاین و شرکت هواپیمایی دسته بندی خاصی برای خود داشته باشد.

pouriaaanar12
pouriaaanar12

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋