پونه یاری

پونه یاری

اسیر فلسفه و تاریخ.. و متخصص در پیدا کردن جواب سوالات سخت
توسط ۲ نفر دنبال می شود

آیا این دستگاه رادیکال اپل آینده محاسباتی است؟

اپل به تازگی از هدست ویژن پروی Vision Pro خود در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان در کالیفرنیا رونمایی کرده است.

یک پزشک: اپل به تازگی از هدست ویژن پروی Vision Pro خود در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان در کالیفرنیا رونمایی کرده است.

با این هدست، اپل در حال ورود به بازار دستگاه‌های نصب شده روی سر (HMD) است که معمولاً تا حالا فقط نمایشگر بودند، اما در اپل این هدست چیزی بیشتر از نمایشگر صرف است و در واقع یک رایانه کامل روی سر کاربر گذاشته می‌شود که در عین حال  ویژگی‌های واقعیت مجازی (VR). واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) را دارد.

آیا این دستگاه رادیکال اپل، آینده رایانش است؟

محصول جدید اپل امید بسیاری را که بر روی این فناوری‌ها کار می‌کنند، زنده کرده و آنها امیدوارند که ویژن پرو روزی به‌طور معمول توسط عموم استفاده شود، درست همانطور که آیفون، آی‌پد و اپل واچ کمک کردند تا گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و فناوری‌های پوشیدنی به جریان اصلی تبدیل شوند.

اما ویژن پرو در واقع چه کاری انجام می‌دهد و چقدر جذابیت انبوه خواهد داشت؟

VR کاربران را در دنیایی کاملاً کامپیوتری غوطه ور می‌کند و آن‌ها را تا حد زیادی از محیط فیزیکی خود جدا می‌کند. AR عناصر تولید شده توسط کامپیوتر را بر روی دنیای واقعی قرار می‌دهد.

اصطلاحی که اغلب به جای AR استفاده می‌شود، واقعیت ترکیبی است که به مجموعه‌ای از فناوری‌های فراگیر از جمله AR اشاره دارد که  به آمیزه‌‌ مختلفی از دنیای فیزیکی و مجازی را ارائه می‌دهد. این سه فناوری اغلب در مجموع به عنوان XR شناخته می‌شوند.

به نظر می‌رسد ترکیب واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بخش مهمی از تفکر اپل باشد، زیرا Vision Pro به کاربران اجازه می‌دهد تا سطح غوطه وری خود را با تصمیم‌گیری در مورد اینکه چقدر از دنیای واقعی را بتوانند ببینند، تنظیم کنند. این انتقال بین این دو تجربه احتمالاً روند روتین برای HMD‌های آینده خواهد بود.

دنیای فیزیکی از طریق آرایه‌ای از ۱۲ دوربین که در پشت یک پوشش شیشه‌ای به شکل عینک اسکی قرار دارند، دیده می‌شود و به عنوان یک لنز عمل می‌کنند. هنگامی که Vision Pro در حالت VR است، افرادی که در دنیای واقعی به شما نزدیک می‌شوند به‌طور خودکار شناسایی و با نزدیک شدن به شما نمایش داده می‌شوند.

قابلیتی به نام EyeSight همچنین در صورت نیاز، چشم‌های کاربر را از طریق لنز شیشه‌ای نمایش می‌دهد تا تعامل طبیعی‌تری با افراد اطراف خود ایجاد کند. این وژگی چالشی برای بسیاری از HMD‌ها بوده است.

از نظر مشخصات فنی، ویژن پرو چشمگیر است. این دستگاه از ترکیبی از ریزتراشه M2 و یک تراشه جدید به نام R1 استفاده می‌کند. M2 دارای سیستم عامل visionOS است که اپل آن را اولین سیستم عامل فضایی خود می‌نامد که الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری و تولید گرافیک کامپیوتری را دارد.

R1 اطلاعات دوربین‌ها، مجموعه‌ای از میکروفون‌ها و یک اسکنر LiDAR را پردازش می‌کند – که از لیزر برای اندازه‌گیری فاصله اشیاء مختلف استفاده می‌کند – تا هدست را از محیط اطراف خود آگاه کند.

از همه مهمتر، Vision Pro دارای یک سیستم نمایشی چشمگیر با “پیکسل‌های بیشتر از یک تلویزیون ۴K برای هر چشم” است.

توانایی ویژن پرو برای ردیابی جایی که چشم کاربر به آن نگاه می‌کند به کاربران این امکان را می‌دهد تا با نگاه کردن به عناصر گرافیکی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. این هدست می‌تواند فرمان‌های حرکتی و صوتی را دریافت کند و دارای صدایی ۳۶۰ درجه به نام صدای فضایی است. زمان کار بدون برق ذکر شده دو ساعت است.

پونه یاری
پونه یاری اسیر فلسفه و تاریخ.. و متخصص در پیدا کردن جواب سوالات سخت

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋