اگر پنجاه سال قبل صحبت از فرستادن لحظه ای مبالغ زیادی پول به یک چشم بر هم زدنی توسط یک فرد به فرد دیگر می شد همه می خندیدند و این کار را محال دانسته و می گفتند تنها بانکها و صرافی ها هستند که آن هم با انجام تشریفاتی خاصی می توانند این کار را انجام دهند .
و یا اگر در همان زمان می گفتید در داخل خانه خود می توانید یک کالا و محصول مثلا کفش و یا لباس را در نقطه ای دیگر از جهان به صورت لحظه ای سفارش دهید محکوم به جنون و یا خیال پردازی می شده اید و می گفتند تنها با تلفن شاید بشود چیزی را سفارش داد آن هم نمی توان آن محصول را دید.
در طی این سالها مگر چه اتفاق خاص و شاخصی روی داده که امروزه برای همه عادی شده است؟ جواب این سوال در تغییر نوع تجارت نهفته است. در گذشته همه چیز به صورت فیزیکی ، عینی و ملموس بوده است اما امروزه همه چیز به صورت الکترونیکی ، دیجیتالی و غیر ملموس در آمده است کاغذ و کاغذبازی از بین رفته و همه فعالیت ها را به جای کارمند بانک، سیستم و فناوری انجام می دهد این یعنی تجارت الکترونیکی.
از اینجاست که اهمیت تجارت الکترونیکی برای همگان مشخص شده و تجارت خود را به عنوان ابزار به روز ، جدید ، و کارساز در تمام شئون زندگی و کسب و کار مردم نفوذ کرده طوری که زندگی روزمره بدون آن امکان پذیر نخواهد بود.
تعریف تجارت الکترونیک
به شیوه ای از تجارت گفته میشود که در آن بازارهای خرید و فروش به صورت آنلاین صورت میگیرد. به این معنا که شبکههای اینترنتی به عنوان واسطه میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عمل میکنند.
فروشگاههای اینترنتی در حکم بنگاههای اقتصادی عمل میکنند و کاربران اینترنتی نیز همان خریداران و مشتریان میباشند. از تجارت الکترونیک میتوان با عنوان «کسب و کار اینترنتی» نیز یاد کرد. در سالهای اخیر به دلیل رشد روزافزون استفاده از اینترنت، تجارت الکترونیک بیش از پیش کاربرد یافته است که همچون گذشته یک واژه بیگانه و نامأنوس به شمار نمیرود.
مزایای تجارت الکترونیک
1- قابلیت کاهش قیمت محصولات
2- جهانی شدن فعالیت شرکتها
3- افزایش تعداد مشتریان از طریق بازاریابی
4- امکان خرید بصورت آنلاین و در هر ساعت از شبانه روز
5- گسترش فعالیتهای شرکت در سطح ملی و بینالمللی
6- امکان مقایسه سریع و به موقع قیمت محصولات توسط مشتریان
7- تسهیل حمل و نقل عمومی و کاهش هزینههای ارتباط از راه دور
8- دسترسی مشتریان به اطلاعات مربوط و مفصل در عرض چند ثانیه
10- تهیه مواد و خدمات مورد نیاز در کمترین زمان ممکن از سایر شرکتها
11- ایجاد انتخابهای گسترده برای مشتریان و در نتیجه رضایتمندی آنها
12- امکان تعامل و برقراری ارتباط میان مشتریان و مبادله نظرات و مقایسه تجربیات آنها
13- امکان کار در منزل و کاهش نیاز به طی کردن مسافتهای درون شهری و به تبع آن کاهش ترافیک و آلودگی
15- حذف واسطهها و کوتاه کردن کانالهای بازاریابی و در نتیجه تولید محصولات با قیمت نهایی کمتر و سود بیشتر
16- امکان استفاده مردم در سراسر دنیا اعم از کشورهای صنعتی و در حال توسعه و مناطق روستایی و دورافتاده
17- کاهش هزینه توزیع و تولید، افزایش کیفیت خدمات اجتماعی و خدمات بهداشتی درمانی
معايب تجارت الکترونيک
1- کاهش ميزان توليد
2- تأثير ناشناخته آن بر روابط اجتماعي انسان
3- کاهش توليد شرکتهاي ورشکسته
4- اينترنت به عنوان يک شبکه فاقد سياستگذارى و بدون مالک
5- از بین رفتن بخش وسیعی از مشتریان با واگذارى بخش عمدهاى از بازارهاى صادراتى به رقباى خارجي
6- مسلط شدن مديريت و سرمايه گذاران خارجى با حداقل بها بر مراکز تولیدی داخلی
پاسخ ها