خسارت تاخیر پرواز
اگر اهل مسافرت با هواپیما باشید تأخیر در پرواز به امری عادی تبدیل شده و این عبارت به گوش ما آشناست. تحقق و رعایت حقوق مسافران حین تأخیر پروازها، یکی از مهمترین نکاتی است که مسافر باید از آن اطلاع کافی داشته باشد. ما در این مطلب از سعی نمودهایم علل تاخیرهای پرواز و قوانین حقوق مسافران را در تاخیرهای پروازی با شما در میان بگذاریم.
تأخیر در پرواز بهصورت عامیانه به تأخیر در ساعت از پیش تعیین شده پرواز و یا به عبارتی سادهتر تأخیر در ساعتی که در بلیتهای تهیه شده درج شده است گفته می شود. اطلاع رسانی در مورد زمان پرواز و یا تاخیری که در پروازها به وجود می آید در تابلوی اطلاعات پرواز اعلام می گردد تا مسافران به موقع نسبت به آن آگاهی داشته باشند.
• تأخیر عملیاتی: تأخیر عملیاتی تأخیری است که شامل ایراد در سیستمهای کامپیوتری بوده و این ایراد باعث تأخیر در زمان پرواز خواهد شد. این فرایند ممکن است شامل تمام بخشها از قسمت گیت تا بارگیری و بازرسی باشد. از موارد دیگر تأخیر عملیاتی، میتوان به حضور بازرسی پرواز و طولانیشدن بارگیری به دلیل دیر رسیدن از ترانزیت اشاره کرد.
• نقص فنی هواپیما: هرگاه در قسمت فنی هواپیما نقصی صورت گیرد و خلبان در هنگام حرکت و یا قبل از بلندشدن متوجه نقص فنی شود پرواز تا رفع کامل مشکل لغو و یا تأخیر خواهد خورد.
• عدم تکمیل کادر پرواز و یا آماده نبودن کادر به دلایل مختلفی.
• در صورت مساعد نبودن شرایط جوی: این امر موجب تأخیر در پرواز و یا ابطال پرواز خواهد شد و تا برطرفنشدن مشکلات جوی، اجازه پرواز به هواپیما داده نخواهد شد.
• اخبار مربوط به بمبگذاری و مشکل در امنیت پرواز به دلیل وجود بار یا مسافر مشکوک.
تاخیر در پرواز باید توسط شرکت ایرلاین اطلاع رسانی شود
هرگاه تأخیر در پرواز از چند دقیقه تا چندین ساعت باشد ایرلاین مربوطه باید اقدامات عمومی و خصوصی را طبق قوانین سازمان هواپیمایی ایران انجام دهند. اقدامات عمومی شامل حضور نماینده ایرلاین مربوطه در میان مسافران و اطلاع رسانی به مسافران در مورد تأخیر پرواز است. اقدامات خصوصی نیز باید بهصورت زیر توسط ایرلاین مربوطه رعایت شود که شامل موارد ذیل است.
این تأخیرها توجیهپذیر بوده ولی انتظار میرود تمام پروازهای داخلی و خارجی، رأس ساعت اعلام شده انجام شود. در ایران این تأخیر یک تأخیر روتین در پروازها محسوب میشود و معمولاً این میزان تأخیر از سوی مسافران پذیرفته شده است و بابت آن آزرده خاطر نمی شوند.
اگر تأخیر پرواز کمتر از دو ساعت باشد شرکت هواپیمایی موظف است که از مسافران بهصورت رایگان پذیرایی کند. ولی در نظر داشته باشید که پذیرایی باید به موقع انجام گیرد تا خود آن به نوعی باعث ایجاد تاخیر بیشتر در پرواز نگردد.
مثلا زمانی که 90 دقیقه از زمان پرواز گذشته باشد و مشخص شده که مشکل پرواز برطرف شده و تا دقایقی دیگر پرواز صورت خواهد گرفت ، شروع پذیرایی بی معنی است و عاملی برای تاخیر زیاد پرواز خواهد شد.
در صورتی که تأخیر در پرواز بیشتر از 2 ساعت و کمتر از 4 ساعت باشد. شرکت هواپیمایی علاوه بر پذیرایی باید امتیازاتی به مسافران ارائه دهد که عبارتند از:
1. استرداد کامل مبلغ پرداخت شده بلیت و انصراف از پرواز. در این مرحله مسافر می تواند کل مبلغ پرداخت شده بابت بلیت را بدون جریمه و هیچگونه کسوراتی دریافت نماید.
2. جابهجایی مسافران به دیگر پروازها که در این صورت مبلغ اضافی هزینه بلیت را خود مسافر باید پرداخت کند و شرکت هواپیمایی متقبل نمیشود.
3. امکان تغییر پرواز با درخواست مسافر به شرطی که این امکان وجود داشته باشد.
این تأخیر بدترین نوع تأخیر است. تصور کنید که مسافر چهار ساعت در فرودگاه منتظر باشد؛ ولی هنوز امیدی به پرواز نیست که در این صورت باید شرکت هواپیمایی کل وجه بلیت را استرداد کرده و به عنوان خسارت، مبلغی نیز اضافهپرداخت کند.
تاخیر بیش از 4 ساعت در پرواز
بالاخره بعد از کلی مذاکره بین نمایندگان ایرلاین با سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه، دستورالعمل حقوق مسافرین در 31 فروردین 1394 به شرکت های هواپیمایی کشور ابلاغ شد. این دستورالعمل برای بهینه سازی خدمت رسانی به مسافران می باشد.
طبق دستورالعمل ارائه شده برای پروازهای داخلی ، مطالبات مسافران در مواردی مانند تاخیرات پروازی، ابطال پرواز توسط ایرلاین، پذیرایی در زمان بروز تاخیر ، شفاف سازی نرخ بلیت و خدمات هوایی و... تعیین شده است. تا همه شرکت های هواپیمایی داخلی ملزم به رعایت این اصول شوند.در ادامه مقاله قوانین تاخیر در پرواز به حقوق قانونی مسافران هنگام تأخیر پرواز میپردازیم:
پذیرایی از مسافران پروازهای تاخیری
همه مسافران باید از خدمات شرکتهای هواپیمایی بهصورت یکسان بهرهمند شوند.
اگر شرکت هواپیمایی از پذیرش مسافران به علت محدودیتهای شرکت حملکننده اعم از فنی، عملیاتی و یا بازرگانی امتناع نماید و مسافر بلیت تأیید شده در دست داشته باشد شرکت موظف به استرداد وجه بلیت به مسافر است و همچنین باید در اولین فرصت زمانی، اقدام به ارائه بلیت رایگان برای مسافر نموده و مسافر را به مقصد برساند.
• هرگاه بلیت تهیه شده توسط مسافر یک هفته قبل از پرواز توسط شرکت هواپیمایی کنسل شود شرکت موظف است کل وجه بلیت را به مسافر پس بدهد.
• اگر بلیت هواپیمای خریداری شده از 6 روز قبل از پرواز تا 24 ساعت قبل از آن توسط شرکت هواپیمایی لغو شود شرکت موظف است بلیتی با همان کلاس و با 30 % تخفیف برای مسافر تهیه نماید.
• اگر 24 ساعت قبل از ساعت پرواز به مسافر اطلاع کنسلی پرواز را بدهند شرکت هواپیمایی موظف است وجه کامل بلیت را پرداخته و یک بلیت مشابه کلاس قبلی با قیمت نیمبها به مسافر ارائه دهند.
• شرکتهای هواپیمایی موظف هستند که حداکثر تا 72 ساعت قبل از پرواز، کنسلی پرواز را به مسافر اطلاعرسانی کنند که در صورت تمایل مسافر به پرواز باید در کوتاهترین زمان و با همان کلاس پروازی برای مسافر بلیت تهیه شده و در غیر این صورت و تمایل نداشتن مسافر به سفر باید کل هزینه بلیت بدون یک ریال کسری به مسافر پس داده شود.
در صورتی که شرکت ایرلاین پرواز را کنسل نماید باید خسارت مسافران را بپردازد
• اگر هواپیما به دلیل نقص فنی مجبور به بازگشت به فرودگاه مبدأ باشد در صورت اصرار مسافر برای رفتن به مقصد، شرکت هواپیمایی مربوطه موظف است در کوتاهترین زمان با همان کلاس پروازی برای مسافر بلیت تهیه کند.
• اگر هواپیما به علت نقص فنی مجبور به فرود در فرودگاه دیگری غیر از فرودگاه مقصد شود، شرکت هواپیمایی موظف است که با سرویسهای هوایی خود مسافرین را در زودترین زمان به مقصد برسانند و در صورت انصراف مسافر از ادامه سفر، شرکت باید کل وجه بلیت را به مسافر عودت دهد.
• مسافرینی که تأخیر پرواز آنها بیش از 4 ساعت است میتوانند با مراجعه به آژانسها هزینه بلیت را دریافت نمایند.
• اگر تأخیر پرواز به دلیل شرایط آبوهوایی باشد ایرلاین مربوطه موظف به استرداد کامل وجه و پذیرایی کامل از مسافر است.
• اگر تأخیر بیش از 5 ساعت باشد علاوه بر موارد بالا ایرلاین مربوطه باید نسبت به پرداخت 20 درصد خسارت به مسافر اقدام کند، البته به شرطی که مسافر قبل از 5 ساعت درخواست استرداد وجه نکرده باشد.
گردآوری: بخش گردشگری
پاسخ ها