parttajhiz Araan

parttajhiz Araan

قطعات ليفتراک قسمت سوم

پايداري و مانورپذيري


امروز قصد داريم در ادامه سري آموزش ليفتراک که اصطلاحت و قطعات ليفتراک را آموزش مي دهد، به معرفي اصطلاحت و تجهيزات ليفتراک بپردازيم که باعث افزايش قدرت مانورپذيري ليفتراک مي شوند و همچين مفاهيمي که حفظ ثبات و پايداري آن را ممکن مي کند.

ثبات
ثبات و پايداري ليفتراک حين بلند کردن و يا جابجايي بار اهميت بالايي دارد و اطلاع از جزييات آن در انتخاب درست ليفتراک مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

در زير چند ويژگي مهم که باعث مي‌شود درک درستي از همين موضوع به دست آوريد معرفي شده است

ظرفيت ليفتراک
به حداکثر وزن ( باري) که ليفتراک مي‌تواند با توجه به مرکز ثقل بار و همچنين ارتفاعي که شاخکها از زمين دارند و در شراطي که دکل در حالت عمودي قرار دارد حمل کند گفته مي شود. وزن بار معمولاً بر حسب کيلوگرم يا پوند مشخص مي شود و مرکز ثقل آن را نيز بر حسب ميلي متر يا اينچ بيان مي کنند. اين اطلاعت بر روي پلاک مشخصات ليفتراک که موقعيت آن در قسمت اول همين مجموعه مشخص شده است.

مرکز بارگذاري
مرکز بار، فاصله از سطح دوشاخک ها تا مرکز ثقل بار را مشخص مي کند. مرکز ثقل هر جسمي، نقطه خيالي است که وزن جسم به طور مساوي در اطراف آن توزيع شده است. ليفتراک ها مرکز ثقل ثابتي ندارند زيرا که مرکز ثقل بر حسب کاري که ليفتراک انجام مي‌دهد ممکن است جابجا شود شکل زير مي‌تواند نشان دهنده يک از اين حالتها باشد:

مرکز-ثقيل

 

بالا بردن يا پايين آوردن بار.
با بلند شدن و پايين آمدن بار، مرکز ثقل ترکيبي ( مرکز ثقل ناشي از ليفتراک و بار روي شاخکها) نيز به سمت بالا و پايين حرکت مي کند.
در صورتي که جک سينه دکل را به جلو و يا عقب حرکت دهد، مرکز ثقل ترکيبي نيز به جلو و عقب حرکت مي کند.

در صورت حرکت جانبي شاخکها ليفتراک به راست يا چپ مرکز ثقل نيز به راست يا چپ متمايل مي شود.

مثلث پايداري

مثلث-پايداري

 

تمام ليفتراک ها صرف نظر از اندازه، وزن و يا اندازه چرخ داراي يک مثلث پايداري هستند. به شکل بالا دقت کنيد مثلث پايداري با خط قرمز مشخص شده است. مثلث پايداري ناحيه زير ليفتراک است که بايد مرکز ثقل خود را در داخل آن نگه دارد تا ليفتراک پايدار باشد. اگر مرکز ثقل خارج از مثلث پايداري قرار بگيرد، ليفتراک ممکن است واژگون گردد.

قابليت مانور
مانورپذيري يک از فاکتورهاي بسيار مهم يک ليفتراک است که حتماً بايد حين انتخاب ليفتراک مد نظر گرفته شود و درک درستي از آن داشته باشيم، چرا که برخي تا زماني که عملاً به مشکل نخورده باشند به آن دقت نمي کنند.

زاويه تيلت يا کج شدن دکل
زاويه تيلت حداکثر زاويه اي است که دکل مي تواند به جلو و عقب کج شود. اين کار با عقب کشيدن يا جلو کشيدن جک سينه صورت مي‌گيرد. زاويه کج شدن دکل مي‌تواند با توجه به نوع ليفتراک‌، نوع دکل‌ و نوع الحاقي اضافه شده به ليفتراک متفاوت باشد و همچنين در دکل هايي با ارتفاع زياد يا هنگام با رفتن دکل براي حفظ پايداري کاميون محدود شود. اين موضوع بسيار مهم خواهد بود زيرا که بسته به موادي که حمل مي کنيد، ممکن است براي اطمينان از مانور مناسب، پايدار بودن ليفتراک و همچنين جلوگيري از اتلاف بار، نياز باشد به کمک جک سينه زاويه شيب بيشتري به دکل اعمال کنيد.

وزن بار مجاز براي رسيدن به زاويه90 درجه
اين اصطلاح حداکثر وزني باري را نشان مي‌دهد که ليفتراک متواند بلند کند و در عين حال در حالت نود درجه قرار بگيرد. اطلاع از اين موضوع باعث مي‌شود شما بدانيد ليفتراک چه وزن باري که مي‌تواند حمل کند چقدر است و همچنين فاصله‌اي که قفسه ها بايد داشته باشند تا ليفتراک بتواند به راحتي اقدام به بار گيري يا تخليه بار کند چقدر است.

زاويه رمپ
زاويه رمپ، شيبي را نشان مي‌دهد که يک ليفتراک مي تواند از آن شيب به سمت بالا يا پايين حرکت کند. البته حتماً بايد در نظر داشته باشيم که زاويه بالا يا پايين رفتن در حين حمل بار و يا بدون حمل بار براي ليفتراک چقدر مي باشد.

پس از مطالعه و يا يادگيري اصطلاحات اساسي ذکر شده، اين توانايي را پيدا کرده‌ايد که درک درستي از انتظاراتي که در مورد يک ليفتراک کاربردي و مؤثر بايد داشته باشيد پيدا کنيد. همچنين اکنون مي‌توانيد با پرسيدن سؤالات درست از فروشنده ليفتراک، انتخاب مناسبتري براي تأمين نيازها شما داشته باشيد. براي مشاوره و اطلاعت بيشتر مي‌توانيد با متخصصين ما تماس بگيريد.

در قسمت بعدي به اصطلاحات مربوط به لاستيک ليفتراک خواهيم پرداخت.

منبع پارت تجهیز آران

parttajhiz Araan
parttajhiz Araan

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋